Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkproblemen (NAT, packet loss e.d.)

Pagina: 1
Acties:

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-11 08:42
Hee allemaal,

Ik heb een aantal netwerkproblemen en ik weet niet goed hoe ik best hier aan kan beginnen, dus ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen :)

Ik heb mijn XBOX 360 laatst vervangen door een XBOX One, en om één of andere reden heb ik op dat apparaat last van 100% packet loss en is mijn NAT-type ingesteld op 'strict' waardoor online gamen aardig beperkt wordt. Voor het packet loss maakt het dan niet uit of ik gebruikmaak van en UTP-kabel of het draadloze netwerk (mijn router staat naast de XBOX).

Ik heb nooit echt online gespeeld omdat ik op de XBOX 360 ook altijd problemen had met het opzetten van een fatsoenlijke internetverbinding, maar nu wil ik toch echt wat meer online gaan doen.

Als situatieschets: wij hebben thuis internet van Ziggo, een modem van Motorola (indien het typenummer gewenst is kan ik dat wel eens opzoeken) en ons thuisnetwerk (SSID: SitecomXXXXXX) is opgezet op een Sitecom WL-342 300N router.
Ik heb mijn kamer op de tweede verdieping, dus ik heb nog een Sitecom LN-118 netwerkswitch die internet voorziet aan mijn eigen router, een Apple Time Capsule (SSID: Wi-Fi-netwerk van J.Appleseed). Aan die Time Capsule zijn buiten mijn XBOX alleen nog mijn eigen computer, telefoon en tablet verbonden (allemaal draadloos).

Ik heb de Time Capsule ingesteld als "bridge", en als ik het goed begrijp houdt dit in dat de DHCP- en NAT-instellingen van de Sitecom-router worden overgenomen. Dat zou betekenen dat als ik de NAT-instellingen wil aanpassen, ik dit in het configuratiepaneel van de Sitecom-router moet doen. In desbetreffende Sitecom-router staat NAT aan, alsook UPNP, en mijn probleem hier is eigenlijk dat ik niet weet hoe ik mijn NAT 'open' kan maken.

Als jullie daarnaast nog suggesties hebben over waar die 100% packet loss vandaan kan komen (en hoe ik dat kan oplossen), zou dat helemaal top zijn :)

• BleuZ
Excuses voor de verlepte titel, drukte te vroeg op enter :/
Ik heb al een verzoek ingediend om die te veranderen.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Waarom heb je dat Sitecom prul als router draaien en daarnaast een fatsoenlijke Apple Time Capsule als AP...andersom lijkt mij logischer (of twee fatsoenlijke apparaten)

Ik zou eerst is wat zaken gaan buiten sluiten...heb je een lange netwerkkabel liggen? Sluit de Xbox met die kabel op de verschillende stappen aan en kijk of het probleem daarmee opgelost kan worden (Dus achter de Sitecom switch/Sitecom router/direct aan het modem)

Kijk dan meteen even wat voor IP-adressen je krijgt achter de verschillende apparaten

Zou je ook een traceroute vanaf je computer kunnen plaatsen?

• BleuZ
nooberke schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:13:
Waarom heb je dat Sitecom prul als router draaien en daarnaast een fatsoenlijke Apple Time Capsule als AP...andersom lijkt mij logischer (of twee fatsoenlijke apparaten)

Ik zou eerst is wat zaken gaan buiten sluiten...heb je een lange netwerkkabel liggen? Sluit de Xbox met die kabel op de verschillende stappen aan en kijk of het probleem daarmee opgelost kan worden (Dus achter de Sitecom switch/Sitecom router/direct aan het modem)

Kijk dan meteen even wat voor IP-adressen je krijgt achter de verschillende apparaten

Zou je ook een traceroute vanaf je computer kunnen plaatsen?
De Sitecom-router is van mijn ouders, en ik heb achteraf de Time Capsule in gebruik genomen als een soort range extender omdat ik op mijn zolderkamer een vrij slecht Wi-Fi signaal had. Ik wist niet dat die Sitecom een slechte router was, wat is daar precies mis mee dan?

Ik zal vanmiddag eens proberen om de XBOX op verschillende AP's aan te sluiten, de resultaten daarvan (inclusief IP-adressen per AP als je dat bedoelt?) zet ik hier t.z.t. wel neer.

Naar welk adres moet ik een traceroute doen?

Sowieso even een aanvulling. Op een ander forum gaf iemand al aan dat je voor XBOX Live bepaalde poorten moet openzetten en bovendien een vast IP-adres moet toewijzen aan de XBOX. Nu lijkt dat laatste in het Sitecom-configuratiepaneel niet te kunnen zonder de hele DHCP-server uit te schakelen (of ik zie iets over het hoofd). Dat heb ik liever niet, omdat ik dan voor elk apparaat hier in huis een vast IP-Adres moet gaan toewijzen en ik denk niet dat mijn ouders daar gelukkig mee zijn.

Daarom probeerde ik de Time Capsule op DHCP/NAT modus te zetten, maar dan begint 'ie te mekkeren over een dubbele NAT. Dat roept bij mij twee vragen op: is dit een probleem, en zo ja, zou ik de NAT van de Sitecom-router dan kunnen uitschakelen of heeft dit ook negatieve gevolgen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ff9n9hy.png

[ Voor 25% gewijzigd door BleuZ op 01-01-2015 11:54 ]

• nooberke
J.Appleseed schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:48:
[...]

Naar welk adres moet ik een traceroute doen?
Maakt niet uit.... tweakers.net is prima

Sitecom, goedkoop en verouderd zijn drie zaken welke al gauw tot rillingen zorgen bij een Router :+

Welk abonnement hebben jullie van Ziggo? Die Motorola's zie je ook niet vaak meer

EDIT:
Je hebt meer geplaatst...double nat wil je niet hebben...dan gaat het helemaal nooit goedkomen met je Xbox ;)

[ Voor 13% gewijzigd door nooberke op 01-01-2015 12:17 ]

• BleuZ
nooberke schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:52:
[...]

Maakt niet uit.... tweakers.net is prima

Sitecom, goedkoop en verouderd zijn drie zaken welke al gauw tot rillingen zorgen bij een Router :+

Welk abonnement hebben jullie van Ziggo? Die Motorola's zie je ook niet vaak meer
De tracenet:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8IHr5zZ.png

Ik heb geen flauw idee welk abonnement we hebben, buiten dat we 30 Mbps download- en 3 Mbps uploadsnelheid hebben (en alle apparaten halen die snelheid ook).

De modem is trouwens een Motorola SB5101E, en ik dacht dat mijn vader die zelf had aangeschaft (dus die is niet van Ziggo).

• nooberke
J.Appleseed schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:19:
[...]

De tracenet:
[afbeelding]

Ik heb geen flauw idee welk abonnement we hebben, buiten dat we 30 Mbps download- en 3 Mbps uploadsnelheid hebben (en alle apparaten halen die snelheid ook).

De modem is trouwens een Motorola SB5101E, en ik dacht dat mijn vader die zelf had aangeschaft (dus die is niet van Ziggo).
Ik ben niet zo into Apple maar dit lijkt ook op een dubbele NAT

Kan je is kijken welke apparaten er op deze IP's zitten:
10.0.1.1 (Apple?)
192.168.0.1 (Sitecom?)

• BleuZ
nooberke schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:29:
[...]

Ik ben niet zo into Apple maar dit lijkt ook op een dubbele NAT

Kan je is kijken welke apparaten er op deze IP's zitten:
10.0.1.1 (Apple?)
192.168.0.1 (Sitecom?)
Ik realiseer me nu trouwens dat de XBOX met de UTP-kabel helemaal niet is aangesloten op de Time Capsule, maar op de netwerkswitch (en die is op zijn beurt aangesloten op de Sitecom-router). Dan zou ik dus alles moeten kunnen regelen met de Sitecom en vormt de Time Capsule geen probleem meer.

Op de Time Capsule zitten mijn computer, tablet en telefoon (en mijn XBOX als 'ie van Wi-Fi gebruikmaakt).
Op de Sitecom zit een TV (bedraad), een Apple AirPort basisstation, een tablet en vier andere telefoons, en nog twee computers (waarvan één bedraad). En dus mijn netwerkswitch.

Ik heb inmiddels mijn XBOX voorzien van een vast IP-adres (192.168.0.230) en in het Sitecom-configuratiepaneel heb ik ook de betreffende poorten voor XBOX Live opengezet (althans, dat denk ik). Maar nog steeds is het NAT-type 'strict' en de packet loss 100%...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ozy5KzQ.png

Zegt dit jullie iets? "Je netwerk bevindt zich achter een port-preserving port-symmetric NAT".

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cQRtwsy.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door BleuZ op 01-01-2015 13:55 ]

Verwijderd

Je kan proberen om je Xbox one te DMZ'en als je dat nog niet met een ander apparaat hebt gedaan. :-)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Haal je apple router er eens tussenuit, prik je xbox dan eens op de utp die van beneden komt, probeer dat eens

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb een gelijkaardig probleem gezien. Om te testen: check eens of je NAT type veranderd als je in de firewall tab SPI disabled of iets gelijkaardigs. Let wel dat SPI disablen een groot security risico is in mijn ogen.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/UDP_hole_punching
Pagina: 1