GPU upgrade het waard?

Pagina: 1
Acties:

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-02 13:27

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Zoals de titel reeds deed vermoeden ben ik aan het overwegen mijn huidige GPU te vervangen.
Om even te beginnen met een situatieschets zoals de computer nu in elkaar zit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MSI Z87-G45 Gaming€ 135,99€ 135,99
1MSI N670GTX PE 2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 91,95€ 275,85
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Acer S235HLBbmii Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM€ 119,79€ 119,79
1Cooler Master Seidon 120V€ 41,76€ 41,76
4Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Razer DeathStalker€ 69,99€ 69,99
1Logitech G500s Gaming Mouse€ 69,22€ 69,22
1Kingston KHX24C11T3K2/16X€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Dark Power Pro 10 750W€ 154,95€ 154,95
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.166,55

Ik zoek een......
Nieuwe GPU, het liefst van Nvidia wegens het feit dat ik persoonlijk zeer slechte ervaringen heb met AMD drivers.

Wat is je budget?
Ik had een budget van circa 350 euro in gedachten, ik hoop de huidige kaart voor een goede 100-130 euro te verkopen om dit te bewerkstelligen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals reeds boven aangegeven gaat mijn voorkeur toch wel sterk uit naar Nvidia.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie het lijstje bovenaan de post. Het primaire doel is gamen op maximale graphics. Wel 1 op scherm, ondanks het feit dat er 3 aan hangen.

Dan nu de vraag:

Is het het waard om met dit systeem de GPU te vervangen? En zo ja, met welke?
Waar ik bang voor ben is dat het verschil marginaal/minimaal zal zijn.
Met de huidige GPU kan ik alle games op maximale instellingen draaien, uitzonderingen hier en daar daargelaten.
Voorbeelden van uitzonderingen: Call Of Duty Advanced Warfare, Metro 2033 Redux (+ die andere Redux).

Er hangen 2 full HD monitoren van 23" en 1 full HD TV van 47" aan de GPU. 1 via HDMI, 1 via HDMI->DVI en 1 via DVI. Geluid gaat tevens volledig via HDMI i.v.m. een receiver waar het beeld eerst doorheen moet. (2e monitor en TV staan niet in bovenstaand lijstje)

Zelf zat ik te denken aan iets als een Nvidia GTX970, bijvoorbeeld deze van MSI.

Zou een upgrade naar bijvoorbeeld deze kaart voor daadwerkelijk betere prestaties moeten zorgen? Of zal het daadwerkelijke verschil zodanig marginaal zijn dat ik die 350 euro beter in the pocket kan houden voor bijvoorbeeld een betere monitor? :)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:35
GTX 970 is een erg leuk beestje en een serieuze upgrade als je van een GTX 670 komt, ik heb sinds de release begin oktober er eentje in m'n PC draaien en ik ben er erg tevreden over! d:)b

Zoals je hier ziet haal je, afhankelijk van de game, 1,6 tot 2 maal hogere frame rates dan met een GTX 670. Of dat voor jouw €350 waard is moet je zelf natuurlijk bepalen.

Ik heb zelf de Gigabyte versie, omdat die lekker hoog geclocked was en 3x Displaysport had, maar de MSI en ASUS versies zijn ook interessant, zeker omdat deze semi-passief gekoeld zijn (fans gaan uit onder bepaalde temperatuur, 60 of 65 graden ofzo). Deze drie zijn dus vooral interessant om naar te kijken.

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. :)

Kleine kanttekening bij de GTX670 die er nu in zit is dat het een Power Edition OC is. Deze heeft vanuit de fabriek al veel meer power dan een gemiddelde GTX670.
Mij is vertelt dat het vergelijkbaar is/was met een stevige GTX680 op het gebied van FPS.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Die fabrieks OC van je videokaart maakt die misschien 10% sneller, volgens mij kun je zelf nog wat meer OC'en om meer te halen, maar laten we er nu van uitgaan dat er effectief een GTX 680 mee benaderd is. Dan kun je hier http://www.anandtech.com/bench/product/1348?vs=1355 ook zien dat het verschil nog steeds redelijk groot is. Het verschil tussen de GTX 670 en 680 was meestal maar een paar fps (http://www.anandtech.com/bench/product/1348?vs=1349).

Ik zou ook de Gigabyte G1 of Windforce3 GTX 970 nemen, omwille van de monitor aansluitingen en de vrij hoge fabrieks OC (je verhoogt blijkbaar niet zelf de OC) zoals Balance al aangaf.

Maar ik zou echter wachten met upgraden tot het niet meer uitzonderingen zijn waarbij je instellingen moet terugschroeven. Het is toch veel geld voor een paar uitzonderingen, denk je dat CoD AW en de Metro Redux games echt een investering van €350 waard zijn (of toch meer dan €200 als je je huidige videokaart verkoopt)?

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 01-01-2015 11:56 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Verschil is er zeker wel. Maar je kan tot feb/maart wachten tot de nieuwe gpu's komen van nvidea/amd. Als jet nu toch allemaal naar wens is zou ik nog even wachten tot dr nieuwe komen. En uiteraard wat de prijs doet.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
loki504 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:48:
Verschil is er zeker wel. Maar je kan tot feb/maart wachten tot de nieuwe gpu's komen van nvidea/amd. Als jet nu toch allemaal naar wens is zou ik nog even wachten tot dr nieuwe komen. En uiteraard wat de prijs doet.
Heb je een bron voor die release datums?

@Zorian; zoals gezegd, als je slechts bij uitzondering de grafische instellingen moet terugschroeven, is het dan wel waard om up te graden? Stel je kun nog één tot twee jaar vooruit met je huidige kaart zonder de instellingen te veel terug te schroeven. Tegen die tijd zijn er nog betere kaarten verkrijgbaar voor jouw budget. Dan is nu investeren toch weggegooid geld?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
NitroX infinity schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:11:
[...]

Heb je een bron voor die release datums?

@Zorian; zoals gezegd, als je slechts bij uitzondering de grafische instellingen moet terugschroeven, is het dan wel waard om up te graden? Stel je kun nog één tot twee jaar vooruit met je huidige kaart zonder de instellingen te veel terug te schroeven. Tegen die tijd zijn er nog betere kaarten verkrijgbaar voor jouw budget. Dan is nu investeren toch weggegooid geld?
Datums kun je een venster van twee maanden niet noemen toch. De kans is wel heel groot dat hij dan gelijk heeft. Ik was gisteren bij een pc winkel waar ze zeiden de GTX 760 sinds vorige week niet meer toe te krijgen. Nvidia gaat toch iets tussen de GTX 970 en de GTX 750 Ti moeten zetten omdat in dat segment volgens mij heel veel videokaarten verkocht worden (ik neem toch vaak een €200-250 videokaart), dus volgens mij kan de GTX 960 niet lang meer op zich laten wachten en dat ze daarom nu nog de laatste GTX 760's verkopen. Nu speculeer ik, maar volgens mij gaan we daar deze maand nog van horen.

Ik weet niet wat bij AMD de planning is, maar er komt bijna zeker een R9 285X, de Tonga gpu van de 285 had namelijk nog een deel uitgeschakeld. Naar het schijnt zou die mogelijk met een grotere geheugenbus en meer geheugen komen, wat dan ook recht zet wat er al de hele tijd mis was met de R9 285, ook al presteert die eigenlijk niet slechter dan de R9 280 en is het voor mij nog maar de vraag of de 280 wel zo efficiënt omspringt met die 3GB VRAM.

Ik denk echter niet dat die nieuwe videokaarten zo interessant gaan zijn voor Zorian aangezien die nadenkt over een GTX 970. In het segment boven de €250 verwacht ik niet zoveel veranderingen. De GTX 970 is er nog maar net, en ik denk niet dat AMD een nieuw vlaggenschip heeft klaarstaan dat de R9 290X moet vervangen, dus de R9 290 en 290X zullen nog wel even op het huidige niveau blijven.

Maar zoals ik al eerder zei, upgraden voor een paar uitzonderingen is een beetje zinloos. Langs de andere kant, als er binnenkort nieuwe mid-range videokaarten komen, gaat volgens mij die GTX 670 een stuk in doorverkoop waarde zakken.

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 01-01-2015 13:33 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Als de leaked benchmarks kloppen van de r9 390(x) dan is hij sneller als een 980 voor vrijwel geen extra stroom. Denk dat nvidia daar wel op zal reageren.

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Om het eens over een andere boeg te gooien: Zou een 2e GTX670 een dergelijk grote prestatiewinst opleveren dat een GTX970 (of eventuele toekomstige kaart) vergelijkbare resultaten behaalt?

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:23

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Zorian schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 18:14:
Om het eens over een andere boeg te gooien: Zou een 2e GTX670 een dergelijk grote prestatiewinst opleveren dat een GTX970 (of eventuele toekomstige kaart) vergelijkbare resultaten behaalt?
Simpelweg, néé SLI heeft veel nadelen naast het feit dat je dan nog steeds met een kaart met maar 2GB vram zit.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
DarkBlaze schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 18:18:
[...]

Simpelweg, néé SLI heeft veel nadelen naast het feit dat je dan nog steeds met een kaart met maar 2GB vram zit.
Heb ik meer dan 2GB vram echt hard nodig dan? Want ondanks dat er 3 schermen aan hangen game ik op 1.
Het 2e scherm is desktop only en het 3e scherm staat doorgaans altijd uit en gaat enkel aan voor films. Het geluid loopt echter wel via scherm 3 over HDMI.
Ik heb nog nooit SLI gedraaid, dus kan helaas niet meepraten over hoe goed het wel of niet is. :) Toch bedankt voor het antwoord, ga ik dat idee schrappen.

Lijkt er dus op dat op dit moment een upgrade niet zo zinvol is als ik de reacties zo lees. Dan ga ik het geld nog even in de zak houden en kijken wat de volgende generatie GPU's straks gaat brengen. :)

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ja het probleem waar je dan namelijk tegen aan loopt is dat je rekenkracht wel toe neemt maar je ruimte voor textures nog steeds beperkt is. Als ik zie dat sommige spellen op max al ~3GB vram in nemen op mijn R9 290 dan loopt je dus tegen deze limiet op en heeft het toevoegen van meer rekenkracht ook geen zin.

SLI heeft een 'profiel' nodig om zijn werk goed te kunnen doen, dus als het profiel niet optimaal is, of niet bestaad kan dit zelfs de prestaties nadelig beinvloeden.

Wat je nog wel zou kunnen doen is kijken naar een 2e hands kaart al heb je een sterke voorkeur voor een nvidia kaart, op dit moment zijn de R9 290 kaarten zeer aantrekkelijk 2e hands stel je kan jouw GPU verkopen voor een ~100 euro dan heb je voor ~100 euro bijvoorbeeld een van deze kaarten V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:45
DarkBlaze schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 18:27:
Ja het probleem waar je dan namelijk tegen aan loopt is dat je rekenkracht wel toe neemt maar je ruimte voor textures nog steeds beperkt is. Als ik zie dat sommige spellen op max al ~3GB vram in nemen op mijn R9 290 dan loopt je dus tegen deze limiet op en heeft het toevoegen van meer rekenkracht ook geen zin.

SLI heeft een 'profiel' nodig om zijn werk goed te kunnen doen, dus als het profiel niet optimaal is, of niet bestaad kan dit zelfs de prestaties nadelig beinvloeden.

Wat je nog wel zou kunnen doen is kijken naar een 2e hands kaart al heb je een sterke voorkeur voor een nvidia kaart, op dit moment zijn de R9 290 kaarten zeer aantrekkelijk 2e hands stel je kan jouw GPU verkopen voor een ~100 euro dan heb je voor ~100 euro bijvoorbeeld een van deze kaarten V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED
200x 8)7 8)7 8)7 wel goede beoordelingen. Maar een 290 vs een gtx970?
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-290-vs-GeForce-GTX-970

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014

br00ky

Moderator Harde Waren
GPUboss :X. Vertel mij eens hoe zich dat in gameperformance vertaalt? Wat gamevergelijkingen. Een 290 is absoluut geen slechte koop, zeker niet voor die (tweede hands) prijs.

Verwijderd

br00ky schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:14:
GPUboss :X. Vertel mij eens hoe zich dat in gameperformance vertaalt? Wat gamevergelijkingen. Een 290 is absoluut geen slechte koop, zeker niet voor die (tweede hands) prijs.
Voor 350€ kan je zelfs bijna 2 2de hands r9 290's kopen ;)

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:45
br00ky schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:14:
Voor die prijs en als ik de reacties mag geloven zien ze ook erg goed uit. Is me gemined maar dat hoeft niet perse uit te maken. En die 4GB vram is ook wel lekker. Prima ding zo'n 290 TRI-X

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Eens met anderen, aub geen gpuboss gebruiken ter referentie tenzij je 100% weet wat je doet.
Gpuboss is nogal skewed naar Nvidia.
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-280X-vs-GeForce-GTX-770
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-290-vs-GeForce-GTX-780
Pagina: 1