Zoals de titel reeds deed vermoeden ben ik aan het overwegen mijn huidige GPU te vervangen.
Om even te beginnen met een situatieschets zoals de computer nu in elkaar zit:
Ik zoek een......
Nieuwe GPU, het liefst van Nvidia wegens het feit dat ik persoonlijk zeer slechte ervaringen heb met AMD drivers.
Wat is je budget?
Ik had een budget van circa 350 euro in gedachten, ik hoop de huidige kaart voor een goede 100-130 euro te verkopen om dit te bewerkstelligen.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals reeds boven aangegeven gaat mijn voorkeur toch wel sterk uit naar Nvidia.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie het lijstje bovenaan de post. Het primaire doel is gamen op maximale graphics. Wel 1 op scherm, ondanks het feit dat er 3 aan hangen.
Dan nu de vraag:
Is het het waard om met dit systeem de GPU te vervangen? En zo ja, met welke?
Waar ik bang voor ben is dat het verschil marginaal/minimaal zal zijn.
Met de huidige GPU kan ik alle games op maximale instellingen draaien, uitzonderingen hier en daar daargelaten.
Voorbeelden van uitzonderingen: Call Of Duty Advanced Warfare, Metro 2033 Redux (+ die andere Redux).
Er hangen 2 full HD monitoren van 23" en 1 full HD TV van 47" aan de GPU. 1 via HDMI, 1 via HDMI->DVI en 1 via DVI. Geluid gaat tevens volledig via HDMI i.v.m. een receiver waar het beeld eerst doorheen moet. (2e monitor en TV staan niet in bovenstaand lijstje)
Zelf zat ik te denken aan iets als een Nvidia GTX970, bijvoorbeeld deze van MSI.
Zou een upgrade naar bijvoorbeeld deze kaart voor daadwerkelijk betere prestaties moeten zorgen? Of zal het daadwerkelijke verschil zodanig marginaal zijn dat ik die 350 euro beter in the pocket kan houden voor bijvoorbeeld een betere monitor?
Om even te beginnen met een situatieschets zoals de computer nu in elkaar zit:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 299,- | € 299,- |
| 1 | MSI Z87-G45 Gaming | € 135,99 | € 135,99 |
| 1 | MSI N670GTX PE 2GD5/OC | € 0,- | € 0,- |
| 3 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 91,95 | € 275,85 |
| 1 | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Acer S235HLBbmii Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM | € 119,79 | € 119,79 |
| 1 | Cooler Master Seidon 120V | € 41,76 | € 41,76 |
| 4 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Razer DeathStalker | € 69,99 | € 69,99 |
| 1 | Logitech G500s Gaming Mouse | € 69,22 | € 69,22 |
| 1 | Kingston KHX24C11T3K2/16X | € 0,- | € 0,- |
| 1 | be quiet! Dark Power Pro 10 750W | € 154,95 | € 154,95 |
| 1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.166,55 | |
Ik zoek een......
Nieuwe GPU, het liefst van Nvidia wegens het feit dat ik persoonlijk zeer slechte ervaringen heb met AMD drivers.
Wat is je budget?
Ik had een budget van circa 350 euro in gedachten, ik hoop de huidige kaart voor een goede 100-130 euro te verkopen om dit te bewerkstelligen.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals reeds boven aangegeven gaat mijn voorkeur toch wel sterk uit naar Nvidia.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie het lijstje bovenaan de post. Het primaire doel is gamen op maximale graphics. Wel 1 op scherm, ondanks het feit dat er 3 aan hangen.
Dan nu de vraag:
Is het het waard om met dit systeem de GPU te vervangen? En zo ja, met welke?
Waar ik bang voor ben is dat het verschil marginaal/minimaal zal zijn.
Met de huidige GPU kan ik alle games op maximale instellingen draaien, uitzonderingen hier en daar daargelaten.
Voorbeelden van uitzonderingen: Call Of Duty Advanced Warfare, Metro 2033 Redux (+ die andere Redux).
Er hangen 2 full HD monitoren van 23" en 1 full HD TV van 47" aan de GPU. 1 via HDMI, 1 via HDMI->DVI en 1 via DVI. Geluid gaat tevens volledig via HDMI i.v.m. een receiver waar het beeld eerst doorheen moet. (2e monitor en TV staan niet in bovenstaand lijstje)
Zelf zat ik te denken aan iets als een Nvidia GTX970, bijvoorbeeld deze van MSI.
Zou een upgrade naar bijvoorbeeld deze kaart voor daadwerkelijk betere prestaties moeten zorgen? Of zal het daadwerkelijke verschil zodanig marginaal zijn dat ik die 350 euro beter in the pocket kan houden voor bijvoorbeeld een betere monitor?