Een LED driver is zeker de mooiste oplossing, maar een weerstand kan ook wel.
De spanning van de DCDC converter is regelbaar, dus die kan je iets hoger zetten dan de Vf. Het verschil vang je op met de weerstand.
De Vf zit in de genoemde range 30-35V, maar uit de praktijk weet ik dat er hoogstwaarschijnlijk 10 led chips in serie zitten die elk een Vf hebben die meestal dichter bij de 3V zit dan de 3.5V.
Na de eerste tientallen branduren neemt de Vf meestal ook nog iets af en ik denk dat je dan tussen 3-3.2V uitkomt, dus 30-32V voor de hele chip en als je minder dan de opgegeven 50W gebruikt nog iets lager.
Met genoemde DCDC converter van max 35V heb je dan voldoende spanning over om er een weerstand tussen te plaatsen.
Natuurlijk moet je wel de juiste weerstand kiezen en de spanning nauwkeurig afregelen terwijl je het voltage meet over de weerstand.
Kies bijvoorbeeld een 1Ω 5W weerstand. Bij 1A moet je dus 1V meten over die weerstand die dan 1W dissipeert. Bij 1.5A is dat I
2R=2.25W. (Neem minimaal een 5W weerstand omdat een kleinere erg heet kan worden).
Regel de DCDC converter af zodat je 1.0V meet over de weerstand en herhaal dat een paar keer na enkele branduren en na een week ofzo. Als het niet meer verandert en de warmte valt mee dan kun je eventueel tot 1.5A gaan.
Maar een echte led driver is eenvoudiger

PS: ik besef nu dat je 2 leds op 1 converter wil plaatsen, dan heb je dus een weerstand per led nodig, maar beter kun je twee aparte led drivers kopen en dan hoef je niks te klooien met weerstanden.
[
Voor 6% gewijzigd door
Ploink op 01-01-2015 15:14
]