Gaming brewing knutsel pc

Pagina: 1
Acties:

• Ontspannen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10-2025
Wat wil je doen met het nieuwe systeem
Gaming, programmeren.
Datarecovery -> verschillende soorten ssd's / hd's op het
moederbord kunnen aansluiten - mSata, M.2, sata dat wil ik
omdat ik niet zo'n goede ervaringen heb met adapters en
externe apparaten. Overclocken is niet van toepassing.

Wat mag het gaan kosten
1500/2000, mag wel wat balans zitten tussen uitgave en ontvangst.

Zijn er componenten die je mee wil nemen?
Muis, toetsenbord en eventueel een cd station.
Monitor 27 inch 2560 * 1440 - asus pb278 via DisplayPort

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basis onderdelen muv geluid dat kan gewoon op mobo zitten.

Eisen/wensen
Grote kast.
Het moet direct goed kunnen werken, bijvoorbeeld moederbord
moet de processor ondersteunen en niet dat ik eerst een
bios update moet doen want ik zou niet weten hoe ik dit
kan updaten zonder werkend systeem.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb me van een aantal topics laten inspireren en wat surfen.
De lijst is natuurlijk vatbaar voor verandering

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 314,-€ 314,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,69€ 349,69
1Corsair Obsidian 450D€ 101,95€ 101,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,95€ 134,95
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 81,95€ 81,95
1Crucial MX100 512GB€ 185,95€ 185,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.205,44

Is de keuze van producten in orde dan hoef ik alleen nog een mobo en kast.

1 - 1 - 15 12:10 edit:
Ik ben vergeten te vermelden dat ik ook nog een mSata schijf heb liggen.
Deze schijf gaat niet mee over naar het niewe system maar de keuze
van het moederbord wordt hierdoor beperkt. Ik heb zelf twee borden
gevonden:

pricewatch: MSI Z87-GD65 Gaming
en
pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming

Systeemkast opnieuw bekijken

3 - 1 - 15 edit:
En toen was er de BBG van januari :)

Hiervan heb ik de kast overgenomen, deze sprak vanwege het uiterlijk en grote wel aan.
Ook heb ik de voeding overgenomen mocht ik overgaan naar een 4k monitor en besluit om
nog een graf. kaart er bij te zetten.

Dan blijft er wat mij betreft alleen het mobo over en dat wordt een keuze tussen de:

pricewatch: MSI Z97-G45 GAMING

en

pricewatch: MSI Z97-GD65 GAMING

Mensen bedankt voor de interesse en de moeite!

[ Voor 17% gewijzigd door Ontspannen op 03-01-2015 18:20 ]

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:42
Ben geen expert maar zelf ook op zoek naar een nieuw systeem, dus ik heb zo'n beetje dezelfde vragen. Dit valt me op:
  • Je zegt dat je niet wilt overklokken, maar een "K" processor is toch een overklok model? Waarom niet een gewone i7-4790 ?
  • De Crucial MX100 SSD is denk ik geen M2 model. Je kan filteren op HDD/SSD aansluiting
Vraag me zelf af of een M2 meerwaarde heeft boven een SATA aansluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door Delay op 31-12-2014 22:52 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je bent al goed op weg, maar de voeding is matig, ookal is ie van corsair, de interne componenten zijn zwakker dan bijvoorbeeld die van seasonic of coolermaster v series.
Mobo is niet moeilijk te vinden:
1) wat is je budget voor een mobo
2) socket 1150 en z97 chipset om de mogelijkheid tot overklokken open te houden mocht je je bedenken
3) kijk of je alles erop aan kunt sluiten
Kast is niet moeilijk:
1) Wat is je budget voor de kast
2) kijk naar het uiterlijk
3) kies een kast waar al een review over geschreven is zodat je niet voor verrassingen komt te staan. (zoek verder dan alleen op tweakers).

Qua kast kan ik je zeker de fractal design r5 aanraden, mooi design en stil.
Qua mobo kan ik je de z97-k aanraden, mooi bordje van goede kwaliteit en mogelijkheid tot overklokken

-EDIT- Als je allerlei soorten aansluitingen wil op net gebied van opslag, kom ik uiteindelijk uit op de Asrock z97 extreme 4

[ Voor 10% gewijzigd door pwillemske op 31-12-2014 23:03 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Ontspannen
Delay schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:50:
• Je zegt dat je niet wilt overklokken, maar een "K" processor is toch een overklok model? Waarom niet een gewone i7-4790 ?
Onwetendheid en in een ander topic gevonden.
Daar de klok snelheid me wel aansprak viel de keuze op deze.
Kan natuurlijk wel nog even kijken naar i7-4790.
• De Crucial MX100 SSD is denk ik geen M2 model. Je kan filteren op HDD/SSD aansluiting
Dacht dat M2 stond voor micro sata aansluiting?
edit: Wikipedia dacht daar anders over: http://en.wikipedia.org/wiki/M.2 :+
Vraag me zelf af of een M2 meerwaarde heeft boven een SATA aansluiting.
De connector van dit mobo:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
gaat tot 10Gb/s, weet niet of die hd's zo hard kunnen maar dan zou het wel future proofer zijn?

Thnks voor je reply

• Ontspannen
pwillemske schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:53:Qua kast kan ik je zeker de fractal design r5 aanraden, mooi design en stil.
Helemaal mee eens, moet alleen nog gecontroleerd worden of de graf. krt past.
Edit: qua lengte past ie althans volgens de specs.
pwillemske schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:53:-EDIT- Als je allerlei soorten aansluitingen wil op net gebied van opslag, kom ik uiteindelijk uit op de Asrock z97 extreme 4
Leek me ook wel wat totdat me opviel dat ie geen mSata aansluiting had.

Thnks voor je reactie!

[ Voor 3% gewijzigd door Ontspannen op 01-01-2015 00:12 ]

• Elzenaartje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-02-2018
Best een aardig lijstje, een 4790k is interessanter dan de versie zonder "K".
Dus die zou ik gewoon lekker in je lijstje houden.
Z97 is niet nodig als je niet gaat overklokken, dus gewoon een H97 of een b85 bordje pakken.
Voeding is inderdaad erg duur, niet echt een goede prijs/kwaliteit verhouding,
Dit is interessanter, CM V450.

Maar is die i7, met 16 GB echt nodig,
Wellicht gebruiken je programma's helemaal geen hyperthreading, en ben je beter af met een i5 die de helft van de i7 kost.

i7 4790k | MSI Gaming 5 | Sapp R9 290X

• Ontspannen
Elzenaartje schreef op woensdag 31 december 2014 @ 23:51:Maar is die i7, met 16 GB echt nodig.
Wellicht gebruiken je programma's helemaal geen hyperthreading, en ben je beter af met een i5 die de helft van de i7 kost.
Het zou kunnen dat die 16GB wat overkill is, aan de andere kant gebruik ik nooit een page file dus
zo wordt ie wel futureproof.

Of die i7 nodig is moet ik nog over denken, kan zelf ook een beetje programmeren vooralsnog ben ik
in de veronderstelling dat wanneer je een grote taak hebt en in aanmerking komt voor een paralelle
benadering dat je dan met een i7 toch sneller af bent, maar zou ik nog eens naar moeten kijken.

Thnks voor je reactie!

• Elzenaartje
Als jij gewoon echt een super pc wil waar je alles mee kan, dan moet je gewoon lekker die i7 pakken.
Persoonlijk heb ik ook een 4790k met 16Gb en een R290x voor alleen league of legends ;). maar o wat is het fijn lekker snel opstarten etc,etc.

Hang natuurlijk ook een prijskaartje aan.

Verwijderd

Je i7 , gpu hebben niks te maken met het snel opstarten

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-03 21:58
Zeg dat niet te hard, als je Windows 8 draait dan heeft de GPU weldegelijk iets te maken met snel opstarten ;) Deze dient namelijk UEFI GOP te ondersteunen om de "Ultra fast boot" van Windows 8 mogelijk te maken. Het scheelt enkele seconden, maar toch.

EDIT: Ow, en 9 van de 10 moderne videokaarten ondersteunen dit gewoon, dus als je een huidige generatie videokaart neemt met UEFI ondersteuning dan is de kans aanzienlijk dat dit gewoon ondersteund word. Mogelijk moet je wel even een ander BIOS op je kaart kiezen indien mogelijk, maar het moet in principe gewoon ondersteund zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Xudonax op 01-01-2015 01:54 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ontspannen schreef op woensdag 31 december 2014 @ 23:09:
[...]

Onwetendheid en in een ander topic gevonden.
Daar de klok snelheid me wel aansprak viel de keuze op deze.
Kan natuurlijk wel nog even kijken naar i7-4790.

[...]

Dacht dat M2 stond voor micro sata aansluiting?
edit: Wikipedia dacht daar anders over: http://en.wikipedia.org/wiki/M.2 :+

[...]

De connector van dit mobo:
gaat tot 10Gb/s, weet niet of die hd's zo hard kunnen maar dan zou het wel future proofer zijn?

Thnks voor je reply
Ondanks dat ik een fan ben van duurdere mobo's (heb zelf een rog vii ranger) raad ik je de gigabyte z97 gaming 3 aan, hetzelfde als de gaming 5 alleen geen sli en misschien wat minder powerfases, wat alleen belangrijk is bij overklokken. Dit bord is hoogstens 20 euro duurder dan h97 bordjes, en op een moederbord moet je eigenlijk niet gaan besparen, het is tenslotte wel de basis van je pc.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Elzenaartje
Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 01:37:
Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 01:37:
Dat is natuurlijk logisch,hiermee doel ik natuurlijk op de SSD ;).

• Twan85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2025
De behuizing:
Je gaf in je openingspost aan een 'grote kast' te willen en even verder zie ik de Fractal Design Define R5 aangeraden worden. Nou is dit natuurlijk een erg mooie kast, maar met zijn 45cm is dit volgens 'moderne begrippen' (tussen aanhalingstekens omdat het niet officieel zo is) een 'midi-tower'. Mocht je liever een kast hebben die richting de 'full-tower' gaat, dan zou je eens naar deze 2 kasten moeten kijken:

Phanteks Enthoo Pro (53,5cm, beschikbaar in zwart, met of zonder window):
http://tweakers.net/product/391340/phanteks-enthoo-pro/

Phanteks Enthoo Luxe (56cm, beschikbaar in zwart en wit, beide met window):
http://tweakers.net/product/398138/phanteks-enthoo-luxe/

De Pro is ongeveer 20,- goedkoper als de R5, de Luxe ongeveer 25,- duurder. De Luxe is iets groter, heeft externe verlichting in verschillende instelbare kleuren (leuk als je met je componenten ook voor een kleurenschema gaat) en beide hebben ze ondersteuning voor o.a. EATX en workstation moederborden. Dit kan erg handig zijn mocht je bij een eventuele upgrade in de toekomst een groter moederbord willen, omdat je dan in de zelfde kast kan bouwen.

Review van de Pro:

Review van de Luxe:

Over de moederbord keuze:
Omdat ik zelf geen fan ben van ASRock (door negatieve reviews over tegenvallende kwaliteit in het verleden) zou ik je willen adviseren om naar deze twee moederborden te kijken die volgens mij beide aan je eisen voldoen. Twee mogelijkheden, één zonder en één met wifi, mocht je hier waarde aan hechten:
MSI Z97S SLI PLUS (zonder wifi)
Asus Z97-PRO (Wi-Fi ac) (met wifi):
Hier even in een vergelijking gezet voor je zodat je ze overzichtelijk naast elkaar hebt.

Naast de wifi is eigenlijk het belangrijkste verschil dat de MSI alleen analoge audio-out heeft, en de Asus alleen digitale (optisch) audio-out. Mocht je speakers hebben die slechts één van de twee ondersteunen is het belangrijk om hier rekening mee te houden, anders kan je ze niet aansluiten. Mochten je speakers beide aankunnen dan zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan de MSI, omdat deze een PCIe 3.0 x16 slot meer heeft, en 2 SATA-600 meer.

Het zijn beide Z97 kaarten, wat als voordeel heeft dat je de mogelijkheid open houd om later een tweede grafische kaart in SLI toe te voegen (aangezien H97 borden geen SLI ondersteunen en je voor een Nvidia kaart gaat) EN je de optie open houd om je processor over te klokken. Misschien ben je het nu niet van plan, maar als je hier later op terug komt dan baal je dat je een moederbord hebt gekocht die dit niet ondersteund.

De onderdelen in je lijstje (en mijn mening er over):
- i7-4790K: ik zeg doen. Deze is geklokt op 4,0Ghz en 4,4Ghz turbo, terwijl de i7-4790 maar 3,6Ghz en 4,0Ghz haalt, dus zelfs zonder overklokken is er een merkbaar verschil bij dit type tussen de K en non-K versie;
- Asus STRIX GTX 970: in mijn mening de beste 970 op de markt. Niet de hoogst geklokte kaart out-of-the-box, maar wel de zuinigste en stilste. Een GPU kan je net als een CPU overklokken. Met een GPU is dit zelfs makkelijker omdat het software-matig kan, met een programma als Afterburner;
- Thermalright True Spirit 140 Power: een prima luchtkoeler die ook ruimte geeft om eventueel te kunnen overklokken;
- Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU: prima keuze. Persoonlijk heb ik ook 16GB in mijn computer en ik zit regelmatig aan de 8,5GB gebruik (bij alleen een torrentclient, google chrome met meerdere tabs en een simpele game als League of Legens), dus ik zou 16GB zeker niet als overkill zien. Je kan misschien zelfs voor 3,- meer voor iets sneller geheugen gaan;
- Corsair RM550: deze zou ik vervangen door de Seasonic S12G 550W. Een goede gold-voeding van betere kwaliteit dan de RM550 (die vooral als negatief punt heeft dat de fan erg luidruchtig is) en bovendien goedkoper is;
- Crucial MX100 512GB: een goede degelijke SSD met bescherming tegen data-verlies bij stroomverlies. Voor een M.2 SSD met vergelijkbare prestaties betaal je minstens 40,- meer. SSD's met betere prestaties (dit zijn voornamelijk SSD's met een PCI-e aansluiting (zoals deze) zijn helaas in verhouding nog veel te duur.

Wat ik overigens mis in je lijstje is een extra HDD voor opslag zodat je niet alles op je SSD hoeft te zetten. Heb gelijk maar even twee gangbare degelijke opties voor je opgezocht zodat je zelf (als je natuurlijk een HDD wil) alleen nog maar hoeft te kiezen tussen 2 of 3TB.

Ik hoop dat je wat aan mijn (eigenlijk veel te lange) post hebt, zo niet, even goede vrienden... Zat me toch te vervelen ;)

EDIT:
Even ter verduidelijken van mijn uitgebreide maar niet al te overzichtelijke post, dit is dus het systeem dat ik voorstel:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 314,-€ 314,-
1MSI Z97S SLI PLUS€ 107,95€ 107,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,69€ 349,69
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 88,50€ 88,50
1Phanteks Enthoo Pro Closed€ 80,95€ 80,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 137,95€ 137,95
1Seasonic S12G 550W€ 79,90€ 79,90
1Crucial MX100 512GB€ 185,95€ 185,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.381,84

[ Voor 23% gewijzigd door Twan85 op 01-01-2015 11:40 ]

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Waarom raden mensen toch de 4790k versie aan?

"Overclocken is niet van toepassing"

De k versie heeft een unlocked CPU multiplier. Overclocken is niet van toepassing, dus koop simpelweg geen k versie. Zonde van het geld.

• Twan85
Squ1zZy schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 10:10:
Waarom raden mensen toch de 4790k versie aan?

"Overclocken is niet van toepassing"

De k versie heeft een unlocked CPU multiplier. Overclocken is niet van toepassing, dus koop simpelweg geen k versie. Zonde van het geld.
Omdat de 4790K (zoals in mijn reactie vermeld) op 4,0Ghz geklokt is en de 4790 is maar op 3,6Ghz geklokt (standaard, out-of-the-box). Dus zelfs al ga je NIET overklokken, is de K-versie TOCH 0,4Ghz sneller...

• Squ1zZy
  • Niet online
Twan85 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 10:16:
[...]

Omdat de 4790K (zoals in mijn reactie vermeld) op 4,0Ghz geklokt is en de 4790 is maar op 3,6Ghz geklokt (standaard, out-of-the-box). Dus zelfs al ga je NIET overklokken, is de K-versie TOCH 0,4Ghz sneller...
Theory, niet nodig en zeker geen 35 euro waard:

http://cpuboss.com/cpus/I...90K-vs-Intel-Core-i7-4790

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Squ1zZy, CPUBoss is een van de slechtste bronnen die je kan gebruiken.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Squ1zZy
  • Niet online
MK1998NL schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 10:51:
[...]

Squ1zZy, CPUBoss is een van de slechtste bronnen die je kan gebruiken.
Goed genoeg voor een technisch overzicht.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Jazeker, maar zegt niets over de daadwerkelijke prestaties

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Twan85
Squ1zZy schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 10:57:
[...]

Goed genoeg voor een technisch overzicht.
Correct, maar zelfs de bron die je aanvoert komt tot de volgende conclusie: "CPUBoss recommends the Intel Core i7 4790K based on its single-core performance."

Dat jij de bron op een andere manier interpreteert kunnen wij weinig aan doen natuurlijk.

• Squ1zZy
  • Niet online
Twan85 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 10:58:
[...]

Correct, maar zelfs de bron die je aanvoert komt tot de volgende conclusie: "CPUBoss recommends the Intel Core i7 4790K based on its single-core performance."

Dat jij de bron op een andere manier interpreteert kunnen wij weinig aan doen natuurlijk.
k versie is voor een unlocked CPU multiplier. Als je niet gaat overclocken zou ik het geld niet uitgeven aan een k versie.

• Ontspannen
Mensen bedankt voor de reacties en de beste wensen voor het nieuwe jaar!!!

Ik zie dat er genoeg valt na te kijken dus dat ga ik dan ook doen.
Zal de producten lijst opwaarderen wanneer ik iets vind of van gedachten verander.

Daarnet las ik iets over unlocked multiplier en nu is mijn vraag:
wanneer ik de pc in elkaar zet wordt er dan van mij nog iets verwacht?
I.e. moet ik die multiplier instellen of hoef ik daar niet naar om te kijken?

Thnks

• Twan85
Squ1zZy schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:03:
[...]

k versie is voor een unlocked CPU multiplier. Als je niet gaat overclocken zou ik het geld niet uitgeven aan een k versie.
Dat zei je voorheen ook al, als je jezelf alleen gaat herhalen lijkt mij dat een gebrek aan zinnige argumenten. Maar goed, het is nu duidelijk dat jij het geld er niet aan uit zou geven ;) We zijn dan ook geen systeem voor jou aan het samenstellen hier, maar we zijn Ontspannen aan het helpen... Kom dan in ieder geval met een eigen voorstel en onderbouw je voorstel (zoals degene die je voor gingen deden)...

[ Voor 23% gewijzigd door Twan85 op 01-01-2015 11:12 ]

• Twan85
Ontspannen schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:07:

Zal de producten lijst opwaarderen wanneer ik iets vind of van gedachten verander.

Thnks
Je hoeft niks te doen met die unlocked multiplier. Het enige wat dit inhoud is dat je de multiplier KAN veranderen in het BIOS als je dit wil (overklokken), maar dit hoeft niet. Je kan die K-versie gewoon zo vanuit het doosje op je moederbord prikken en hij werkt. Het enige verschil is (naast dat hij standaard 0,4Ghz sneller is) dat je de optie tot overklokken open houd mocht je hier in de toekomst behoefte aan hebben...

EDIT:
Sorry voor de dubbel-post, had niet door dat ik de laatste was in het topic, zag een groen balkje van nieuwe reactie, blijkbaar in dit tabblad nog niet ververst... Als een modje de reacties kan samenvoegen zou dat fijn zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door Twan85 op 01-01-2015 11:14 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Ontspannen schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:07:

Thnks
De multipier is en blijft voor altijd hetzelfde :P Overclocken kan je met de i7 4790k doen, mits je een Z97-bordje hebt. Natuurlijk nergens voor nodig, als je het niet wil doen doe je het niet, zet je hem op een B85/H97-bordje en geniet je van de 0,4Ghz hogere standaardclock t.o.v de i7 4790 (non-K).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Squ1zZy
  • Niet online
Twan85 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:08:
[...]

Dat zei je voorheen ook al, als je jezelf alleen gaat herhalen lijkt mij dat een gebrek aan zinnige argumenten. Maar goed, het is nu duidelijk dat jij het geld er niet aan uit zou geven ;) We zijn dan ook geen systeem voor jou aan het samenstellen hier, maar we zijn Ontspannen aan het helpen... Kom dan in ieder geval met een eigen voorstel en onderbouw je voorstel (zoals degene die je voor gingen deden)...
Jij herhaald jezelf door te roepen dat de CPU met wel 400Mhz sneller loopt. En ik geef aan dat het geen 35 euro waard is. De topic starter mag dan zelf beslissen, maar val mij niet aan roeptoeter.

• Twan85
Squ1zZy schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:16:
[...]

Jij herhaald jezelf door te roepen dat de CPU met wel 400Mhz sneller loopt. En ik geef aan dat het geen 35 euro waard is. De topic starter mag dan zelf beslissen, maar val mij niet aan roeptoeter.
Jij vraagt/stelt 2x het zelfde, dan moet je ook niet zeuren als je 2x het zelfde antwoord/de zelfde reactie krijg ;) Ik val jou niet aan, ik zeg alleen dat jij i.p.v. andere mensen hun adviezen aan te vallen/onderuit te halen, ook zelf met een onderbouwd voorstel kan komen...

• Ontspannen
gevonden:

en

Het ziet er naar uit dat het overclocken vervalt maar ga toch voor de K-versie.

Nu ga ik de systeemkast opnieuw bekijken

• Twan85
Ontspannen schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:15:
gevonden:

en

Het ziet er naar uit dat het overclocken vervalt maar ga toch voor de K-versie.

Nu ga ik de systeemkast opnieuw bekijken
Een vraag en twee opmerkingen:

Vraag: als de mSata schijf die je hebt liggen niet mee gaat naar je nieuwe systeem, waarom wil je dan per sé dit type aansluiting op je moederbord hebben als dit de keuze zo drastisch beperkt?

Opmerking: naar mijn weten kan je met een Z87-moederbord ook overklokken, dus het overklokken hoeft niet per sé hoeft te vervallen.

Opmerking twee: naar mijn weten ondersteunen alleen de Z97 en H97 chipset de i7-4790K processor zonder BIOS update. Het KAN echter zo zijn dat dit niet klopt en zou hier graag anderen over horen. Het kan echter ook zijn dat deze BIOS update al bij de fabrikant of webwinkel gedaan worden...

EDIT:
Overigens zijn die 2 moederborden die je zelf had gevonden met een mSata aansluiting zijn er ook in een uitvoering met de (nieuwere) Z97 chipset:

[ Voor 12% gewijzigd door Twan85 op 01-01-2015 12:43 ]

Verwijderd

Twan85 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 09:38:

- i7-4790K: ik zeg doen. Deze is geklokt op 4,0Ghz en 4,4Ghz turbo, terwijl de i7-4790 maar 3,6Ghz en 4,0Ghz haalt, dus zelfs zonder overklokken is er een merkbaar verschil bij dit type tussen de K en non-K versie;
Een merkbaar verschil? 8)7 Nou die 400 "voel" je echt niet hoor... Ook gaat het niet echt meer fps opleveren ofzo.
Toch zou ik ook de K pakken, met een Z moederbord, hoger geklokt, al ga je dat nooit merken.
Daarbij kan je dan overclocken, hoeft niet, maar kan wel, ook als je de boel verkoopt, levert een K processor over het algemeen een stuk meer op als een niet K.

• Twan85
Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:46:
[...]

Een merkbaar verschil? 8)7 Nou die 400 "voel" je echt niet hoor... Ook gaat het niet echt meer fps opleveren ofzo.
Toch zou ik ook de K pakken, met een Z moederbord, hoger geklokt, al ga je dat nooit merken.
Daarbij kan je dan overclocken, hoeft niet, maar kan wel, ook als je de boel verkoopt, levert een K processor over het algemeen een stuk meer op als een niet K.
Voor gamen zal je dit niet direct merken nee (behalve wellicht bij een CPU-based game als CS:GO, waar het wel extra FPS op zal leveren), maar de TS geeft aan dat hij ook bezig is met programmeren etc... Ik weet niet wat hij programmeert en heb ook niet veel verstand van programmeren of hoe het de CPU belast, maar als er (bv. net als bij videobewerking) processen zijn waarbij de CPU de bottleneck is, kan dit zeker een merkbaar verschil maken...

Verwijderd

Kan het een merkbaar verschil opleveren, dat klinkt al een stuk beter ja.
Het is niet dat die 400 een wereld van verschil gaat maken, zo laat je het wel een beetje overkomen.
Ook bij videobewerking en dat soort zware taken, gaat een klokverschil van 400 ook geen wereld van verschil geven.

• MK_
  • Niet online

MK_

Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:54:
Kan het een merkbaar verschil opleveren, dat klinkt al een stuk beter ja.
Het is niet dat die 400 een wereld van verschil gaat maken, zo laat je het wel een beetje overkomen.
Ook bij videobewerking en dat soort zware taken, gaat een klokverschil van 400 ook geen wereld van verschil geven.
Hangt natuurlijk ook af van het gebruik. Zit jij de heletijd 1080p films te renderen, bied dat soms een significant voordeel.

• Ontspannen
Twan85 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 12:30:
[...]Vraag: als de mSata schijf die je hebt liggen niet mee gaat naar je nieuwe systeem, waarom wil je dan per sé dit type aansluiting op je moederbord hebben als dit de keuze zo drastisch beperkt?
Het notebook waar deze in zat is in de fik gevlogen als ik die ssd kan wissen kan het notebook nog terug
voor garantie. Zelf heb ik voor de ssd een adapter geprobeerd en een docking station maar de ssd is alleen
benaderbaar voor te lezen. Met een connector op het mobo hoef ik nergens rekening mee te houden en dan
is deze of wel of niet te wissen.

• Twan85
Ontspannen schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:30:
[...]

Het notebook waar deze in zat is in de fik gevlogen als ik die ssd kan wissen kan het notebook nog terug
voor garantie. Zelf heb ik voor de ssd een adapter geprobeerd en een docking station maar de ssd is alleen
benaderbaar voor te lezen. Met een connector op het mobo hoef ik nergens rekening mee te houden en dan
is deze of wel of niet te wissen.
Misschien een stomme vraag, maar heb je al eens bij een lokale computerboer gevraagd of zij hem voor je kunnen formatteren (zeg desnoods dat je de SSD door wil verkopen o.i.d. maar de gegevens er af wil hebben voor je dat doet)? Hier in Tilburg zitten volgens mij wel een aantal computerzaken die zoiets gewoon als service goedkoop of voor gratis zouden doen. Weet natuurlijk niet hoe dit bij jou in de buurt is, maar voor dit soort zaken telt eigenlijk 'hoe kleiner de zaak hoe beter'. De grote ketens zijn niet heel vaak flexibel in hun service, maar de kleine bedrijfjes wel... Niet dat het nou zo erg is om rekening te moeten houden met een mSata, maar als je hem maar éénmalig gebruikt is het misschien zonde om hiervoor concessies te doen op je nieuwe build. Doordat de mSata namelijk op het moederbord moet zitten mist je moederbord automatisch de M.2 aansluiting en SATA-express aansluiting die meer op de toekomst gericht zijn m.b.t. de toekomst van SSD's.

• Ontspannen
Twan85 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:51:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar heb je al eens bij een lokale computerboer gevraagd of zij hem voor je kunnen formatteren (zeg desnoods dat je de SSD door wil verkopen o.i.d. maar de gegevens er af wil hebben voor je dat doet)? Hier in Tilburg zitten volgens mij wel een aantal computerzaken die zoiets gewoon als service goedkoop of voor gratis zouden doen. Weet natuurlijk niet hoe dit bij jou in de buurt is, maar voor dit soort zaken telt eigenlijk 'hoe kleiner de zaak hoe beter'. De grote ketens zijn niet heel vaak flexibel in hun service, maar de kleine bedrijfjes wel... Niet dat het nou zo erg is om rekening te moeten houden met een mSata, maar als je hem maar éénmalig gebruikt is het misschien zonde om hiervoor concessies te doen op je nieuwe build. Doordat de mSata namelijk op het moederbord moet zitten mist je moederbord automatisch de M.2 aansluiting en SATA-express aansluiting die meer op de toekomst gericht zijn m.b.t. de toekomst van SSD's.
Nuhhhh, heb het niet zo op om m'n gegevens uit handen te geven. Des noods werk ik met
twee mobo's. Dus offer 150 voor behoud van privacy.

Overigens dat "wissen" gaat niet met eenvoudig formatteren er zal echt iets van kill disk aan te pas moeten komen.

Dat high end game systeem van de bbg sprak me ook wel aan....

Maar er is wel een zorg bij gekomen en dat is de hoogte van het geheugen.
Hoe vaak komt het voor dat een andere koeler niet past vanwege de hoogte van het RAM?
Valt dit ook te controleren?

• Twan85
Het valt naar mijn weten niet te controleren, maar met low-profile geheugen zoals de crucial balistix zal dat geen probleem zijn... Het is vaak alleen een probleem bij geheugen met hoge heatsinks, zoals bv. de Ripjaws en zo.

• lesander
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09-2025
Waarom een 970? Voor dat budget kan je makkelijk een 980 binnen halen ;)

• MK_
  • Niet online

MK_

lesander schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 22:45:
Waarom een 970? Voor dat budget kan je makkelijk een 980 binnen halen ;)
Waarom een 980 halen? Kost 200 euro meer en geeft net 5fps meer.

• Ontspannen
En toen was er de BBG van januari :)

Hiervan heb ik de kast overgenomen, deze sprak vanwege het uiterlijk en grote wel aan.
Ook heb ik de voeding overgenomen mocht ik overgaan naar een 4k monitor en besluit om
nog een graf. kaart er bij te zetten.

Dan blijft er wat mij betreft alleen het mobo over en dat wordt een keuze tussen de:

en

• Twan85
Heb je voor de kast ook reviews van buitenaf bekeken in plaats van alleen de BBG? Volgens de review die ik heb gekeken van de 450D hebben de onderste 3 PCI-slots maar 11" ruimte tot de HDD-cage, waardoor je voor een dual-GPU setup vermoedelijk de HDD-cage zal moeten verwijderen, aangezien de Asus Strix iets langer is (11" = 27.94 centimeter, en de Asus Strix is 28 centimeter).

Review 450D:

De Phanteks Enthoo Pro die ik eerder voorstelde heeft dit probleem niet, en is onlangs verkozen tot 'case of the year'. De enige reden waarom dit op Tweakers niet snel aangeraden word is omdat het een relatief onbekend case merk is dat pas een aantal jaar mee draait, maar onafhankelijke reviewers zijn er zeer lovend over...

Het enige verschil tussen die twee moederborden is het aantal SATA aansluitingen. De G45 heeft er 6, en de GD65 heeft er 8. De vraag is dus 'hoeveel schijven (HDD, SSD en optisch) heb je nodig of wil je gaan gebruiken? Als je voor 1 SSD, 1HDD en een mogelijke optische drive gaat heb je meer dan genoeg aan de 6 SATA-aansluitingen van de G45. Als je voor meer drives gaat, of meer dan 3 upgrade-slots nodig denkt te hebben moet je de GD65 overwegen...

• MK_
  • Niet online

MK_

De Phanteks is een prima kast, goed op vrijwel alle vlakken, maar niks speciaals waar hij echt in uitblinkt -O-

Van de bordjes:
In my opinion een van de beste prijs/kwaliteit moederbordjes.

• Twan85
MK1998NL schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:09:
De Phanteks is een prima kast, goed op vrijwel alle vlakken, maar niks speciaals waar hij echt in uitblinkt -O-

Van de bordjes:
In my opinion een van de beste prijs/kwaliteit moederbordjes.
Het probleem met dat moederbord is echter dat de TS een mSATA aansluiting wil, en deze zit hier niet op. Door dat de mSATA een must is voor de TS kwamen we op deze beperkte selectie uit van de twee MSI borden...

Overigens klopt het niet helemaal dat de Phanteks nergens in uitblinkt. De kast blinkt sowieso uit in koeling opties, maar ook in de kwaliteit die je krijgt voor de prijs. De goedkoopste versie van deze kast (pro zonder window) kost maar 80,- en zet andere kasten van 200,-+ te kak met de kwaliteit en aandacht voor details die hij levert. Het 1-op-1 vergelijken met de 450D is echter moeilijk, omdat dit een kast in een andere categorie is. De 450D is een mid-tower, waar de Phanteks een full-tower is.

[ Voor 28% gewijzigd door Twan85 op 04-01-2015 12:24 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Twan85 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:11:
[...]
Het probleem met dat moederbord is echter dat de TS een mSATA aansluiting wil, en deze zit hier niet op. Door dat de mSATA een must is voor de TS kwamen we op deze beperkte selectie uit van de twee MSI borden...
-O-

Dan de eerste MSI en de 15 euro fijn in je zak houden.
Verder toch zo goed als gelijk op de 2 SATA-poorten na.

Verwijderd

Twan85 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:48:
Heb je voor de kast ook reviews van buitenaf bekeken in plaats van alleen de BBG? Volgens de review die ik heb gekeken van de 450D hebben de onderste 3 PCI-slots maar 11" ruimte tot de HDD-cage, waardoor je voor een dual-GPU setup vermoedelijk de HDD-cage zal moeten verwijderen, aangezien de Asus Strix iets langer is (11" = 27.94 centimeter, en de Asus Strix is 28 centimeter).
Strix is gewoon 11 inch, ze ronden het alleen af op 28cm, dus hij zou gewoon passen (over die 0,06cm zeuren is gewoon mierenneuken). De Enthoo Pro is ook een prima kast, als je wilt dat de True Spirit 140 Power erin past zou ik die nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2015 12:41 ]

• Twan85
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:38:
[...]

Strix is gewoon 11 inch, ze ronden het alleen af op 28cm, dus hij zou gewoon passen (over die 0,06cm zeuren is gewoon mierenneuken). De Enthoo Pro is ook een prima kast, als je wilt dat de True Spirit 140 Power erin past zou ik die nemen.
Goed punt waar ik inderdaad overheen heb gekeken. De Thermalright True Spirit 140 Power past niet in de 450D maar wel in de Phanteks Enthoo Pro.

En ik 'mierenneuk' niet over 0,06cm. Ik geloof ook best wel dat hij er in past, maar zelfs al past hij, dan zit hij strak tegen de HDD-cage aan. Dit houd in dat de airflow van de front-intake naar de onderkant van de GPU (waar de hete lucht van de GPU uit komt) ERG beperkt word. Dit is niet goed voor de levensduur van je componenten (omdat ze heter worden) en de prestaties van de pc...

Daar komt bij dat de TS aangeeft liever een iets zwaardere en iets duurdere voeding te kopen om voorbereid te zijn op een tweede GPU in SLI. Als je zo ver wil gaan met het 'voorbereiden' van je systeem voor een upgrade (alvast investeren in duurdere onderdelen die betere compatibiliteit hebben voor upgrades) dan lijkt het mij JUIST interessant om 20,- te besparen (de Enthoo Pro Closed is 20,- goedkoper en de Enthoo Pro Window is 10,- goedkoper dan de 450D) op een kast die MEER ruimte heeft voor die upgrades waar hij zijn systeem op voorbereid ;) Maar goed, dat is slechts mijn mening natuurlijk...

Echter zie ik dat de TS geen HDD in zijn lijstje heeft. Als hij geen HDD in zijn systeem wil (ook niet in de toekomst) kan hij natuurlijk gewoon de HDD-cage verwijderen, en is heel de 'past wel/past niet' discussie overbodig ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Twan85 op 04-01-2015 13:19 ]

Pagina: 1