Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-07 15:50
Plaatje zegt meer als een heleboel woorden:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-y0qtNRid5oA/VKRpvTTvgpI/AAAAAAAAO2A/CQ0XGyhWBGU/w979-h385-no/koeler_kast.jpg

Als de kast dicht is, dan raken de meeste heatpipes de wand net niet. ik schat dat de afstand minder dan een milimeter is. Een paar raken de wand echter wel.
Aangezien de kast dan in verbinding staat met de koeltoren en die weer met de CPU en MoBo lijkt me dit een slecht idee. Of kan dit wel met bijvoorbeeld hele dunne isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:45
Je kast is te klein voor de koeler of je koeler is te groot voor de kast. Ik zou het er niet op wagen ivm statische electriciteit en het aanstoten van de kast (wat de cpu kan beschadigen in dit geval).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:53
Statistische elektriciteit zou ik niet eens zo bang voor zijn, maar wel voor kortsluiting. Eens met bovenstaande. Ga op zoek naar een passende koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

GioStyle schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:40:
Statistische elektriciteit zou ik niet eens zo bang voor zijn, maar wel voor kortsluiting. Eens met bovenstaande. Ga op zoek naar een passende koeler.
Lijkt me wat overdreven, ik heb 2 jaar een pc zo gedraaid. Gebeurde niets.

Mocht je het nou willen verhelpen, heel dun stukje isolatiemateriaal ertussen, zoals isolatietape, en je probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Statistische elektriciteit zou ik niet eens zo bang voor zijn, maar wel voor kortsluiting.
Er staat geen stroom op de koeler en er staat geen stroom op de kast. Waarom denk je dat het verkeerd zal gaan ?

Persoonlijk denk ik dat het prima werkt. Niet ideaal maar ik verwacht geen problemen. Er zijn trouwens toch ook koelers die de kast gebruiken om de boel passief te koelen. Dan gaan de heatpipes vanaf de CPU ook naar de kast toe. Eigenlijk is dit gewoon precies dezelfde situatie.

Zoals dit dus.
Afbeeldingslocatie: http://www.atechfabrication.com/images/htpc/products/MC-2500%20system-640.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door PilatuS op 31-12-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiC123
Bedankt voor de vlotte reacties.
NitroX infinity schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:39:
Je kast is te klein voor de koeler of je koeler is te groot voor de kast. Ik zou het er niet op wagen ivm statische electriciteit en het aanstoten van de kast (wat de cpu kan beschadigen in dit geval).
Klopt, scheelt 8-9 mm volgens de specificaties. Wat gebeurt er als ik de kast aanstoot? (anders dan het al dan niet geisoleerde contact dat al gemaakt wordt)
GioStyle schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:40:
...of pas de kast aan.
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:43:
[...]

Lijkt me wat overdreven, ik heb 2 jaar een pc zo gedraaid. Gebeurde niets.

Mocht je het nou willen verhelpen, heel dun stukje isolatiemateriaal ertussen, zoals isolatietape, en je probleem is opgelost.
Was dat met of zonder aarde?
PilatuS schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:55:
[...]

Er staat geen stroom op de koeler en er staat geen stroom op de kast. Waarom denk je dat het verkeerd zal gaan ?

Persoonlijk denk ik dat het prima werkt. Niet ideaal maar ik verwacht geen problemen.
Lekstroom/aarde die o.a. de CPU opblaast ben ik bang voor. Dat kan voor zover ik weet ook via de behuizing.

Ah, een edit :)
[...]

Persoonlijk denk ik dat het prima werkt. Niet ideaal maar ik verwacht geen problemen. Er zijn trouwens toch ook koelers die de kast gebruiken om de boel passief te koelen. Dan gaan de heatpipes vanaf de CPU ook naar de kast toe. Eigenlijk is dit gewoon precies dezelfde situatie.
Goed punt, dat maakt me al een stuk geruster.

[ Voor 12% gewijzigd door SiC123 op 31-12-2014 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SiC123 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 23:02:
Lekstroom/aarde die o.a. de CPU opblaast ben ik bang voor. Dat kan voor zover ik weet ook via de behuizing.
Die passief gekoelde setup hierboven is 1 voorbeeld, maar wat dacht je verder van iedere vorm van waterkoeling. Ook dan heb je een radiator die aan de kast vast gemaakt is en water wat door de slangen loopt wat net zo makkelijk stroom geleid als de heatpipes.

Edit: Reactie was voor de edit :p

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 31-12-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiC123
PilatuS schreef op woensdag 31 december 2014 @ 23:07:
[...]
en water wat door de slangen loopt wat net zo makkelijk stroom geleid als de heatpipes.

Edit: Reactie was voor de edit :p
Demiwater geleid electriciteit nauwelijks tot heel slecht toch?
De mineralen in het water geleiden de electriciteit. volgens google

Mocht demiwater wel electriciteit geleiden kunnen we het eindelijk terecht stroom noemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Gedestileerdwater geleid inderdaad niet. Maar er zit altijd wel meer in wat wel geleid aan toevoegingen. Ook komt er binnen no time ander spul in het water waardoor het wel gaat geleiden. Als je een PC onderwater zet gaat dit ook niet lang goed. Zodra er zooi in het water komt gaat de boel kapot. Het is wel zo dat dit minder snel zal gebeuren. De passief te gekoelde kast is een beter voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De afstandsbussen die je gebruikt om je moederbord aan je kast vast te maken zijn ook geleidend, en de plaatsen op het moederbord waar je die bussen moet vast schroeven is ook bloot koper of vertint net om een elektrische koppeling met je kast te maken. Dat heeft allemaal een reden. De massa van je moederbord is gewoon verbonden met je kast.

Ik vermoed dat er ook wel een elektrische verbinding is tussen de massa van je moederbord en het metaal van de cpu koeler. Al zijn de bevestigingsgaten wel geïsoleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door kluyze op 31-12-2014 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 18:53
[...]

Ik heb weleens in het verleden een statische kast gehad, omdat ik geen geaarde stopcontact gebruikte. Als vervolgens je CPU koeler in verbinding staat met je kast, lijkt het me dat niet bevordelijk voor je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Dat klopt maar ben het niet met je eens. Als je niet aangesloten bent aan de aarde heb je de halve netspanning op je kast hangen ja, ook op al de bevestigingspunten van het moederbord, hebben allemaal dezelfde grond. Als de bovenkant van de cpu al niet aan de grond vastzit maakt het dus nog niks uit. Als dat al gegrond was is het exact hetzelfde als wat op de kast staat. Als dat niet gegrond staat zit er dus ook geen enkele connectie naar de electronica toe. En zou ook niet iets kunnen beschadigen dan.

[ Voor 3% gewijzigd door MB113 op 31-12-2014 23:36 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
SiC123 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 23:02:
[...]

Klopt, scheelt 8-9 mm volgens de specificaties. Wat gebeurt er als ik de kast aanstoot? (anders dan het al dan niet geisoleerde contact dat al gemaakt wordt)

[...]
Het feit dat de kast en koeler niet aan elkaar vastzitten maar wel elkaar aanraken, kan er bij het aanstoten voor zorgen dat je koeler teveel beweegt en daardoor de cpu fysiek beschadigt. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren maar er is wel een kans op.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
NitroX infinity schreef op woensdag 31 december 2014 @ 23:37:
[...]

Het feit dat de kast en koeler niet aan elkaar vastzitten maar wel elkaar aanraken, kan er bij het aanstoten voor zorgen dat je koeler teveel beweegt en daardoor de cpu fysiek beschadigt. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren maar er is wel een kans op.
Vroeger met chips zonder IHS wel ja. Tegenwoordig denk ik dat je flink je best moet doen om dit voor elkaar te krijgen. Je kan alle koelers lomp hard aandraaien zonder dat je de core crushed. Dan moet je echt heel hard gaan schoppen wil je de CPU slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Dan nog, ik zou het er niet op willen wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
NitroX infinity schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 00:06:
Dan nog, ik zou het er niet op willen wagen.
Ik denk dat je harder moeten schoppen dan de kracht die nodig is om de kast omver te schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 14:43
Eventuele kracht op de buitenkant van de behuizing wordt nu dus direct doorgegeven aan de processor en moederbord. Nou zal die processor wel wat kunnen hebben, dat moederbord is ook wel wat gewend maar als je regelmatig je PC vervoert, dan zou ik wel goed opletten dat er niet teveel kracht op dit punt komt, telkens je moederbord iets in/doorduwen lijkt mij slecht voor de levensduur.

En inderdaad liever een andere kast of koeler pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiC123
Ik tel 8 meningen waarvan 5 dit geen goed idee vinden. Gezien de argumenten denk ik dat het wel zou kunnen, maar ik ga het er niet op wagen. Deze kast kan vast wel ergens anders voor gebruikt worden.

Ik ga het nu proberen met een pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 13:30
De cpu case staat echt niet onder stroom ofzo.

Ik heb jaren met een scythe mugen tegen de kastdeur aan gedraaid, nooit problemen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Het is alleen oppassen dat je niet zoveel druk op de koeler zet dat hij 'scheef' op de CPU komt en/of stress op het moederbord zet, welke op termijn problemen kan geven.
Daarnaast is de koeling natuurlijk theoretisch niet optimaal als er geen lucht rondom de koeler kan bewegen.

Maar alles bij elkaar, als het niet te strak zit, zou ik hier ook geen problemen verwachten.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Pagina: 1