Op het moment is het niet aan ons om jou te overtuigen dat je theorie niet klopt. De bal ligt bij jou: laat ons zien waarom wij jouw theorie serieus zouden moeten nemen?
Mijn theorie zouden jullie serieus kunnen nemen
- omdat ik een positieve bijdrage wil leveren aan organisaties en personen {mijn theorie is op beide van toepassing).
- omdat ik zelf herstellende ben
- ik als ervaringsdeskunidge redeneer en argumenteer.
- Ik op zoek ben naar concrete waarheid in een abstracte werelfilosofie en graag dit ter discussie wilstellen om zo oplossingen en mijn theorie aantepassen of versterken?
- dit een discussieforum is....
Aan de hand van een voorbeelden:
Stelling: Personen (bedrijven) doorlopen 10 fasen in hun levenvatbaarheid of vallen in een negatieve spiraal van 5 fasen. (zie grafiek voor genoemde fasen).
Ondersteunende Beargumentatie:
De hierna genoemde bedrijven zijn ondanks negatieve kritiek toch succesvol gebleken.(dit zijn een feiten).
De ervaringsverhalen van depressieve voorbeelden zijn realitisch.(wel feiten, maar niet wetenschappelijk bewezen)
Covey, maslov en herzberg zijn wetenschappelijk bewezen theorien (feit)
Omstandigheden ondermijnen mijn theorie. maar ik ga uit van gemiddelde cijfers.
Negatieve houding en depressieve gemoedstoetsand zijn subjectief en persoonlijk.
Je theorie is niet wetenschappelijk. Geef eens één harde voorspelling die volgt uit jouw theorie, op basis waarvan bepaald kan worden of jouw theorie klopt of niet?
En die iets voorspelt wat met de huidige wetenschappelijke theorieën niet voorspeld kan worden.
De zaken staan er nu als volgt voor:
- je theorie is niet helder:
Mijn theorie bouwt op de piramide van maslov en herzberg die covey samenbracht:
Op elk 1/3 deel van zijn theorie is mijn therie te bewijzen:
Vanuit hoofd:
Je stelt je zelf heldere doelen: 1.alfabet leren, beelden met tekst verbinden, taal leren, grammatica, visueel voorstellen en begrijpen is kennis.
Dan komen de succesgevoelens: certificaten, diploma's, baan, (in)materiele zaken die je kan aankopen door verdiende geld.
Daarna het zelfbewustzijn: Positief zeldbeeld en houding, groei in carriere en jezelf verder ontwikkelen van basisschool, middelbaar en hoger onderwijs. En tot slot de wijsheid uit je theoretische kennis en reflectie op praktijkervaringen.
Op het volgend stuk van de taart:
Vanuit lichaam:
Je stelt je weer heldere doelen: gezond eten en sporten en letten op je metabool en BMI. Trainen voor een sportieve of lichaamlijke prestatie en conditie.
Dan komende succesgevoelens: 1e, 2e of 3e plaats (overige plaatsen zijn ook successen omdat er geen verliezers bestaan voor de positieve geest het leven...
Vervolgens het zelfbewustzijn van het lichaam: leven in hier en nu (mindfulness), lichaam en geest zijn synchoon, leren van fouten in verleden en strategieen bepalen is overleven.
Op laatste vlak van de taart:
Vanuit het hart:
Je stelt ook hier weer heldere doelen: Liefde, positief emoties, delen, sociaal, participeren etc.
En je wordt verliefd op persoon of object, de passie volgt en daarmee gepaard de energie die je van elkaar krijgt.
En tenslotte het zelfbewustzijn dat groeit: je netwerk wordt intenser en groter, je relaties gaan van kwantitief naar kwalitatief en je streeft naar zingeving.
Mijn omgekeerde theorie is ook van toepassing:
Op elk 1/3 deel van zijn theorie is mijn therie te bewijzen:
Vanuit hoofd:
Je stelt je zelf geen doelen: analfabeet, niet leren, aanmodderen, van dag naar dag leven etc.
Dan komen de teleurstellingen en depressieve gevoelens: geen certificaten, geen diploma's, (geen) baan, (in)materiele zaken die je niet kan aankopen door niet verdient geld.
Daarna het zelfbewustzijn vernauwd (star): Negatief zelfbeeld en gedachten of houding, geen groei in carriere en jezelf niet ontwikkelen. En tot slot geen wijsheid uit je theoretische kennis en geen reflectie op je praktijkervaringen.
Op het volgend stuk van de taart:
Vanuit lichaam:
Je stelt je weer geen doelen: vet eten en niet sporten en niet letten op je metabool en niet op BMI. Niet trainen voor een sportieve of lichaamlijke prestatie en zo geen conditie.
Dan komende teleurstellingen en depressieve gevoelens: geen 1e, 2e of 3e plaats (maar laatste, en gewoonte altijd te verliezen, valkuilen etc.)
Vervolgens het zelfbewustzijn van het lichaam: verleden of in toekomst (dromen) en niet in hier en nu, de realiteit, lichaam en geest zijn asynchoon, je bent alleen bezig met overleven.
Op laatste vlak van de taart:
Vanuit het hart:
Je stelt ook hier weer geen doelen: geen Liefde, geen positieve emoties, niet delen, isoloment, niet participeren etc.
En je wordt niet verliefd op persoon of object, geen passie en daarmee gepaard geen energie maar blokkades. Die je met hulp van psychologen of psychiaters moet overwinnen.
En tenslotte het zelfbewustzijn dat vernauwd(star): je netwerk wordt kleiner tot geen, je relaties gaan van kwalitatief naar kwantitief tot geen. En je streeft naar niet naar zingeving.
Ik denk dat ik mijn theorie zo bovenop de theorie van Covey helder en logisch heb verwoord.
- je theorie is gebaseerd op één betwijfelbare interpretatie van één persoon in één situatie:
1: De 'Pet Rock'
Terwijl Amerika in 1975 in recessie verkeerde, zette Gary Dahl een nieuw product op de markt
heldere doelen: de Pet Rock.
Dit stenen huisdier kan met behulp van een handleiding trucjes worden aangeleerd, zoals 'zitten' en 'springen'. De Pet Rock van vier dollar (drie euro) werd massaal
ingeslagen.[redsuccesgevoelens[/red] Gary Dahl werd miljonair en opende zijn eigen bar in Californië.
energie voor hogere doelen
2: Zonnebrillen succes
Rico Elmore is naar eigen zeggen 'een grote man' en kon geen zonnebril vinden die op zijn hoofd paste. Een gat in de markt, dacht de Amerikaan.
heldere doelen
In 2005 introduceerde hij zijn eigen zonnebril, de Fatheadz ('Dikhoofden'). De verkoop loopt nog steeds goed en de zonnebril van speciaal formaat is binnenkort ook bij
Amerika's grootste supermarktketen Walmart verkrijgbaar.
succesgevoelens
3: Kartonnen dozen
Ook Marty Metro had een plan: hij wilde gebruikte kartonnen dozen online verkopen. De eerste poging mislukte, Metro ging failliet en bleef achter met schulden.
Toch kon hij het idee niet loslaten en deed hij een nieuwe poging met de website usedcardboardboxes.com.
heldere doelenMetro had dit keer wel succes.
sucessgevoelens
Het bedrijf draait jaarlijks een omzet van meer dan 750.000 dollar (ongeveer 570.000 euro).
energie voor hoegere doelen
4: Hondenpoep
Rijk worden door hondenpoep te (laten) scheppen, Jacob D'Aniello deed het. Mensen die het te druk hebben om de poep van hun hond op te ruimen, kunnen dat voor omgerekend
11 tot 15 euro per week door DoodyCalls laten doen.
heldere doelen In 2011 verdiende het bedrijf 4,5 miljoen dollar (3,4 miljoen euro) aan hun verdiensten.
succesgevoelens
5: Opruimservice
Hoeveel zou je betalen om een moordscène op te laten ruimen? Voormalig politieagent Jerry Turner biedt zijn schoonmaakdiensten aan op plaatsen die na moord of
andere criminele gebeurtenissen een sopje kunnen gebruiken.
heldere doelenTurners bedrijf Advanced Bio Treatment werd een succes
succesgevoelens
en heeft inmiddels 65 mensen in dienst.
energie voor hogere doelen
bron:
http://www.elsevier.nl/Ca...-succesverhalen-1347982W/
Het omgekeerde van mijn theorie:
Nu ben ik 22 en ben ik zo diep gezonken dat ik geen uitgang meer zie. Sinds ruim een jaar woon ik op kamers, en in dat jaar heb ik mezelf ontwikkeld tot wie ik nu ben.
Ik studeer niet meer, ik werk niet meer. Ik durf niks meer en doe dus ook vrijwel niks meer. geen doelen (doelloosheid) Dit komt doordat ik continue hyperventileer,
ben bezeten van angst voor in feite alles en daardoor ook nog depressief geraakt. [redlaag zelfbeeld[/red]Ik ben weer begonnen met cognitieve gedragstherapie en ga maandag
naar een fysiotherapeut om mijn ademhaling weer volgens normale banen te laten lopen.
Maar ik zie het gewoon niet meer zitten. Ik woon half bij mijn ouders omdat ik niet alleen durf en kan zijn.
Maar doordat zij zo ver weg wonen van mijn eigen huis kan ik ook niks opbouwen. Ik wil best wel een paar uurtjes werken, maar waar?
Bij mijn ouders in de buurt? Of bij mijn eigen huis? Dit geldt ook voor cursussen die ik wil volgen, sporten etc.
Doordat ik zo ben geïsoleerd durf ik niet eens meer boodschappen te doen, laat staan een rondje fietsen. depressieDe psycholoog zit in de stad waar ik woon,
dus daar moet ik elke 2 weken naar toe. Ik leef uit een koffer en pendel steeds heen en weer in volle angst, want reizen gaat ook absoluut niet vanzelf.
Ik zoek een plek om echt tot rust te komen. Een vertrouwde plek waar ik alles echt weer stap voor stap kan gaan oppakken.
Mijn ouders zijn me zat, en in mijn eigen huis zit ik de hele dag in spanning omdat ik domweg naar buiten moet om mezelf te kunnen onderhouden.negatieve gedachten en gevoelens
De Roltrap
Stel je voor:
Je staat onder aan een trap en wil naar boven. Misschien is het meer moeten dan willen, want niets gaat je vanzelf af, dus lijkt de trap extra lang.
Je wil dus naar boven, daar moet je jezelf toe zetten, toe dwingen; je pakt jezelf in je nekvel, je raapt alle moed bij elkaar en al je energie en je gaat lopen. Al snel blijkt dat het een roltrap is die naar beneden komt……
die teleurstelling, de frustratie, verdriet, boosheid,verslagen voelen, alleen voelen, door de grond willen zakken, iets wel willen maar het gaat niet, onmacht,
zwaarte, alles kost te veelenergie, al doe je zo je best , uitzichtloosheid, alles werkt tegen, radeloosheid, hulpeloosheid, angst, pijn…
iets vanbinnen werkt als die roltrap die de verkeerde kant op gaatdoelloosheid, die jou tegenwerkt, die trap is oneindig en wat als je niet meer blijft lopen……teleurstelling en depressieve gevoelens
Fundering
Je hebt een huis. Je bent een huis.
Een thuis. Een vertrouwde, goeie plek, eigen
Karakteristiek,
Met gebreken, eigenaardigheden, maar jouw stek
Mankementen of minpunten, maar op te knappen
Terugkerende problemen horen bij het onderhoud.
Investeren, opknappen, onderhouden, verbeteren.
Kost moeite, maar je doet het toch, het je plek, je stek, je vertrekpunt, heldere doelen
Het is je thuis.
En dan blijkt er iets met de fundering niet in orde te zijn
De basis, het fundament, de grond onder je voeten
Je kunt er niet bij doelloosheid
Je kunt het niet opknappen, niet onderhouden, niet verbeteren
Het maakt alles wankel. Je hele thuis is onstabiel.
Diep in die zwarte aarde is iets niet goed, heel erg fout, onheilspellend
Onrust, onzekerheid, angst, instortingsgevaar, barsten, verzakken, wegteren, verziekt
Je weet niet wat het is, je hebt er geen zicht op, geen verklaring voor, geen grip op
Je kan er niks meeteleurstelling, depressive gevoelens
Het houd je continu bezig, alles overheersend, het kost alle energie geen energie
Het huis zelf word ondergeschikt
De basis, het fundament moet hersteld worden, het onheil moet weg, het probleem moet opgelost
Hoe?onmacht, paniek, burn-out?
Wat ik zelf al doe
Misschien maak jij je als omgeving druk dat ik niets zou doen. Daarom schrijf ik maar het volgende op.
1. Ik blijf niet eindeloos in mijn bed liggen. doelloosheidAls ik wakker word en genoeg geslapen heb,
of niet meer slapen kan, sta ik op. Ik probeer met iets leuks te beginnen, voor mij is dat krant en koffie.
Ik weet dat eindeloos op bed wakker liggen me nog somberder maak: want de gehoopte inspiratie komt niet vanzelf,
ik kom tot geen daden en geen bevrediging en dus is op bed blijven alleen een neergaande spiraal.depressiever
2. Ik maak voor elke dag een kleine planningheldere doelen: met a) wat noodzakelijke dingen (boodschappen, min. aan admin.
, zorgen dat dingen niet uit de hand lopen), b) wat kleine dingen waar ik aan het einde van de dag trots op kan zijn dat ik ze verricht heb
, succesgevoelensc) iets dat bijdraagt aan mijn bedrijf of betaald werk zodat ik ook daar tevreden over kan zijn en
d) iets aan ontspanning. TV of film kan helpen. Verder genoeg vrije tijd, een licht en niet te vermoeiend programma.
En oja, e): elke dag slik ik braaf mijn medicijnen en ik ga naar de geregelde afspraken met mijn psychiater.
3. Als iets toch mijn interesse wekt, ga ik daar dankbaar achteraan. heldere doelen
4. Ik probeer minder uren contact te hebben met anderen, want mijn gewoonlijke aantal uren contact is nu te belastend.
Ook mijd ik contacten met mensen die weinig of niets van depressie begrijpen, en mijd ik mensen die volgens deze 'handleiding'
met mij om te gaan, fout handelen. Dus misschien mijd ik jou om die reden. Het is niet omdat ik niet van je zou houden, maar
omdat foute omgang met mij zo erg pijnlijk is en eenzaamheid verhoogt in plaats van verlaagt.teleurstelling en depressiviteit
En omdat 'foute omgang' deprimerend maakt en veel energie kost.[red]burn-out/[red]
5. Ik maak met mijn psychiater ook af en toe een plan voor de langere termijn.heldere doelen
Omtrent de 5 belangrijke pijlers in een leven:
1) geld
2) werk
3) familie en vrienden
4) wonen
5) en lichaam en welbevinden.
Depressie gaat meestal niet over door bepaalde ingrepen. Het kost tijd, en moet vanzelf weer opklaren na zovele maanden.
Pillen, en bovengenoemde helpen mij daarbij. Het is net als een sombere winter doorkomen[sinus in posiitieve kromming] of opgaande spiraal
Hoe beleef ik een depressie?
Hoe je naar een depressie kijkt en beleeft hangt natuurlijk af vanuit welk standpunt je het bekijkt: enerzijds zijn er de mensen die zelf een depressie doormaakten en anderzijds zijn er diegenen die in contact staan met iemand
die een depressie doormaakte. We denken dan aan de partners, kinderen of hulpverleners.
Mensen die zelf een depressie hebben doorworsteld geven aan dat depressie gelijk staat aan lijden. Je maakt namelijk iets mee dat je zelf niet wil. Het lijkt alsof je zelf geen greep op je eigen lichaam hebt. Op lichamelijke vlak
kan je niet eten, niet slapen, je bent geestelijk vermoeid, je algemene draagkracht neemt steeds verder af, …De depressie krijgt steeds verder greep op jou en sleurt je mee in een spiraalvorm naar beneden. Je wil wel tegenspartelen,
maar het lijkt niet te lukken.doelloosheid
Het centrale gevoel daarbij is “schaamte”. In die mate zelfs dat mensen niet meer naar buiten gaan en zich in hun eigen huis opsluiten om geen andere mensen meer onder ogen te moeten komen.
Dit laatste vooral omdat de omgeving weinig begrip opbrengt voor wie een depressie doormaakt. En precies dit onbegrip zorgt ervoor dat mensen zich nog meer gaan opsluiten: “niemand begrijpt me”. teleurstelling en depressiviteit
En zo wordt een vicieuze cirkel in gang gezet.
Mensen die van op de zijlijn toekijken, zoals hulpverleners, familieleden of partners, weten vaak niet goed hoe te reageren. Enerzijds hebben ze een gevoel van medeleven, maar anderzijds beseffen ze maar al te goed dat
ze afstand moet houden. Anders bestaat het risico dat ze worden ‘meegezogen’ in de depressie. Bij hen overheerst het gevoel van onmacht. Ze zien iemand wegzakken in depressie, willen helpen, maar dat slaat niet aan.
Het is “willen, maar niet kunnen”.machteloosheid Bij hen overheerst dan vaak ook het gevoel dat ze de depressieve persoon niet echt kunnen bereiken. Ze willen wel meeleven, maar ze voelen hetzelfde lijden niet.
Er blijft steeds een afstand tussen hen de depressieve andere.
Een klacht die bij heel wat partners en familieleden terugkomt is dat hun vragen bij hulpverleners niet steeds ernstig genomen worden. Het is begrijpelijk dat hulpverleners in de eerste plaats op de “patie
nt” gericht zijn, maar familieleden en partners willen ook geïnformeerd worden. Ook zij willen een antwoord op hun vraag, horen wat er precies aan de hand is, hoe de therapie eruit ziet, hoeveel kans op herstel der is, …
Te vaak blijven zij in de kou staan.
Een aantal thema’s blijken zowel bij de “depressieve mensen” als “derden” terug te komen. Beide groepen ervaren onmacht bij zichzelf en onbegrip bij anderen. Daarnaast beseffen ze maar al te goed dat een oplossing
er pas komt als de depressie echt aanvaard wordt. Het erkennen en aanvaarden van de ziekte is de eerste noodzakelijke stap tot herstel.heldere doelen
Hoe kan ik overeind blijven?
Recht blijven bij een depressie is niet evident. Iedereen zoekt en test verschillende oplossingen uit. Sommige werken en andere niet.
Strategieen die niet werken zijn er genoeg. Zelfbeklag en doordrammen over de eigen problemen brengen geen zoden aan de dijk. Maar evenzeer de goedbedoelde raad van anderen helpen niet.
Klassieker daarbij zijn: “je hebt toch niet te klagen”, “het kan toch veel erger”, “jij moet eens op vakantie gaan”, …
Bij de strategieen die wel werken werden heel wat oplossingen opgesomd die in de depressieve persoon zelf te vinden zijn, o.a. de volgende op:
* Het aanvaarden van de diagnose. Elke genezing vertrekt bij het stellen van een goede diagnose. De medische diagnose valt niet steeds in goede aarde.
Sommigen verzetten er zich tegen. Nochtans kan de eerste stap vooruit pas gezet worden zodra je erkent “dat je ziek bent, dat je depressief bent”.
* Na een goede diagnose is er ook nood aan correcte informatie: wat houdt die diagnose precies in, kan ik herstellen, hoe lang duurt een therapie, …
Het is precies hier dat familieleden vaak nog met vragen blijven zitten. Zij blijven in hun zoektocht naar informatie nog te vaak in de kou zitten.
Heel praktisch vragen zij bijvoorbeeld om meer gehoord te worden door de behandelende arts, of om bij de consultatie aanwezig te kunnen zijn.
* Loslaten van het verleden. Vooruit gaan kan pas, als je al het oude dat je tegenhoudt durft los te laten.
* Structuur zoeken in je leven. Wie uit een depressie wil klauteren heeft nood aan regelmaat en vaste afspraken. Die structuur moet je jezelf opleggen:
uit je bed stappen, ontbijt nemen, naar de winkel gaan, … Het zijn eenvoudige zaken die regelmaat en orde in het leven brengen. Hoe klein ook, …
het zijn elementen van een herstel.
* Durven je eigen grenzen stellen en zorgen dat die gerespecteerd worden. Dit zal meteen ook betekenen dat mensen met een depressie “nee” leren zeggen.
In die zin zal men soms iets meer egocentrisch moeten zijn en bijvoorbeeld meer tijd voor jezelf durven nemen.
Maar hulp zoek je niet alleen bij jezelf. Je vindt die ook bij anderen. In de eerste plaats kijken we dan naar therapiee
n. Klassiek valt die uiteen in psychotherapie en medicatie. Maar er zijn nog andere hulpwijzen:
* Heel wat mensen waren gebaat bij “mindfullness”. Vooral de idee en het leerproces om “in het hier en nu” te leren staan blijkt heilvol te zijn.
* Yoga en Tai Chi zijn minder gekend en nog niet echt geïntegreerd binnen de klassieke hulpverlening, maar ook zij kunnen houvast en hulp bieden.
Opvallend is dat deze twee vormen van “in het leven” staan nogal eens overlappen met de “techniek van mindfullness”. Of hoe het Oosten en het Westen elkaar de hand reiken.
* Maar er is meer: gaan zingen, zwemmen, naar de tekenacademie gaan, les volgen, sporten, … Het werd allemaal opgesomd als een vorm van steun.
Er loopt een rode draad doorheen deze verschillende vormen van hulp: mensen moeten actief blijven, je moet iets doen.
Partners en familieleden staan vaak machteloos van op de zijlijn te kijken. Voor hen is er veel minder gestructureerde hulp aanwezig.
Natuurlijk bestaan er in ons land zelfhulpgroepen en/of contactgroepen. Maar heel wat mensen zijn die pas zelf, vaak na een lange zoektocht,
op het spoor gekomen. En dat terwijl artsen, verpleegkundigen, therapeuten en andere hulpverleners de eersten zouden moeten zijn om hen de weg te wijzen naar
steunpunten. De structurele ondersteuning van hulp voor partners en familieleden kan dus nog heel wat verbeteren.
Heeft een depressie zin?
Iedereen was het erover eens: “Een depressie heeft geen zin”. Net zoals een andere ziekte geen zin heeft. doelloosheid
Maar, dit betekent niet dat je er niks uit kan leven. Er kan iets “geoogst” worden na een depressie.
Alleen jammer dat het zoveel kost om dit te leren. Het is een leerproces met een hoge kostprijs.
Het is pas achteraf dat mensen hun leven bijsturen. Wat verandert er dan? Wat leerden mensen?
* Grenzen duidelijker leren stellen heldere doelen
* Meer tijd nemen voor jezelf
* “nee” zeggen
* Prioriteiten stellen in je leven
* Leren relativeren
* Een depressie is ook het moment om “grote kuis” te houden. Weggooien wat weinig zin aan je leven biedt.
Maar evenzeer een grote kuis houden in je vriendenkring.
Maar wat er geleerd werd uit een depressie is heel individueel. Voor iedereen is het iets anders. Sterker nog. Het kan tegenstrijdig zijn.
We geven een voorbeeld. Iemand vertelde tijdens het forum dat ze “dank zij” een depressie de bijbel heeft leren ontdekken.
Maar iemand ander zei net het tegenover gestelde: “dank zij een depressie heb ik geleerd dat de bijbel zinloos is en geen meerwaarde biedt”.zelfbeeustzijn
Sommigen gaan zover dat ze hun depressie “dankbaar zijn”. Want na de put van de depressie kwam er kwaliteit in hun leven na een negatieve fase kwam een positieve fase.
Misschien zijn dit optimistische uitzonderingen. Want bij heel wat mensen blijft de vrees tot herval boven het hoofd hangen.
De vrees: “het zal toch niet opnieuw de kop op steken”.meerdere sinus en negatieve fasen
Depressie is een ziekte die zeer veel voorkomt. Zo kampt een Belg op de tien minstens een keer in zijn leven met een depressie.10 x sinus
Vooral vrouwen zijn slachtoffer, zo zeggen de cijfers, al kunnen daar vraagtekens bij worden geplaatst. Is het niet zo dat vrouwen makkelijker
dan mannen toegeven dat ze een ernstig probleem hebben? En dat ze sneller naar de hulpverlening stappen ?
Maar depressie is niet per definitie een “vrouwelijk” fenomeen, en het is evenmin een Belgisch verschijnsel. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie
zal depressie tegen 2010 wereldwijd de tweede meest voorkomende ziekte zijn.
Het woord ziekte is niet toevallig gekozen. Zowel medische als niet-medische zorgverstrekkers zijn het erover eens dat een depressie een ernstige aandoening is
die een wetenschappelijke diagnose en een behandeling op maat vereist. Uitspraken als “zet je erover heen”, of “wees wat flinker” worden niet langer als goed
advies beschouwd, en gelukkig maar. Evenmin als men zou aanvaarden dat iemand met astma of epilepsie de raad krijgt “het zich wat minder aan te trekken”.
De aanvaarding van depressie als een ziekte, heeft ervoor gezorgd dat het onderzoek naar oorzaken en behandeling in een stroomversnelling is geraakt.
Heel wat nieuwe inzichten werden ontwikkeld en de behandelingsmogelijkheden werden sterk uitgebreid. Toch bestaat er voor depressie geen universele aanpak,
en die zal er wellicht ook nooit komen. Want ondanks het duidelijke ziektepatroon, blijft een depressie een hoogst individuele aandoening met vele gezichten.
De dialoog tussen enerzijds patienten en hun omgeving, die de ziekte aan den lijve ondervinden, en anderzijds experts die een rijke bagage aan wetenschappelijke
kennis en therapeutisch inzicht hebben ontwikkeld, blijft dan ook ontzettend belangrijk. Alleen op deze manier kunnen vraag om hulp en hulpverlening immers goed op
elkaar worden afgestemd en kan het gewenste resultaat worden bereikt. Zoals uit onderstaand verslag mag blijken, heeft het derde Forum voor Depressie -dat opgebouwd
was rond drie thematische vragen - eens te meer een wezenlijke bijdrage aan de uitbouw van deze dialoog geleverd.
- je theorie maakt geen voorspellingen
Formule: groei = passie x wilskracht (moraal) x energie
waar bij passie en energie constanten resp 1 en 1 zijn
Moraal op 20%

Moraal op 40%

Moraal op 60%

Moraal op 80%

Moraal op 100%
Op basis van een moraal-simulatie (wilskracht)
waarbij is uitgegaan van
20% moraal levert een winst op van 10,270,574.58 $
40% moraal levert een winst op van 10,681,945.94 $
60% moraal levert een winst op van 10,913,345.67 $
80% moraal levert een winst op van 11,194,008.57 $
100%% moraal levert een winst op van 25,459,722.49 $
concluderend
De laaste 40% levert de meeste winst : 15,000,000,00.00 $
Met formule
Groei= passie x wilskracht x energie
waarbij passie is 1
wilskracht (moraal) resp. 20%,40%,60%,80% en 100%
en energie op 1 (uitgaande van zelfde gezonde personen)
De laatste personen 700-575=275 bepalen de grootste winst (pareto 20/80 regel)
* Ik ben nog bezig de factoren energie en passie in simulatie te verwerken.
- je theorie bevat elementen die aantoonbaar onwaar zijn
Graag feedback welke elementen onwaar zijn?
Op het moment is het niet aan ons om jou te overtuigen dat je theorie niet klopt. De bal ligt bij jou: laat ons zien waarom wij jouw theorie serieus zouden moeten nemen?