Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HikL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57
Hallo allemaal,

Hier een probleem waar ik al een maand mijn hoofd over breek maar ik kom er niet uit. Hoop dat iemand me op het juiste spoor kan zetten.

Situatie:
Thuis servertje met esxi virtualisatie, met name als doel om op afstand bij mijn bestanden te kunnen.
virtuele win 2008 R2 server met IIS en ftp
100 Mbit glasvezel

Probleem:
Sinds 1 december is de snelheid van een uitgaande ftp of http connectie niet meer boven de 5-6 Mbps te krijgen waar deze voorheen de volle 100 Mbps haalde.
Download en upload snelheid op de server gewoon 100 Mbps. Andere connecties (VPN bijv) haalt ook gewoon normale snelheid.

Wat heb ik al geprobeerd (isoleren van het probleem):
Andere computer met windows 7 gepakt, IIS erop gezet. Probleem bleef aanwezig. (hardware en software probleem op de server uitgesloten?)
Router weggehaald. Dus direct het glasvezel modem op de windows 7 pc. Probleem bleef aanwezig. (probleem in router uitgesloten?)
Remote locatie veranderd. Op verschillende locaties site en ftp benaderd, snelheid blijft 5-6 Mbps in download. (externe locatie als probleem uitgesloten)

Wilde ik bijna mijn ISP gaan beschuldigen van trafic shaping maar toch nog wat door getest:
Nieuwe virtuele CentOS server met apache geïnstalleerd. Werkt perfect op volle snelheid!
Nieuwe virtuele Windows server geïnstalleerd zonder updates oid. Probleem bleef aanwezig.
Nieuwe virtuele Windows server 2012 R2 geinstalleerd met nieuwe versie IIS etc. Probleem bleef aanwezig.

Mijn conclusie:
Het probleem zit volgens mij niet bij de ISP, in de router of in de hardware. Een nieuwe installatie van het OS met IIS werkt ook niet.
Het rare is dus dat onder linux alles prima draait, maar onder windows opeens niet meer terwijl dit voorheen prima liep. Ook raar is dat op een totaal andere pc met windows 7 het probleem ook exact hetzelfde is.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Zou eens gaan kijken naar de NIC driver die je onder Windows gebruikt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• HikL
In esxi kan je verschillende virtuele netwerk adapters aan je machine hangen. Afhankelijk van welke ik gebruik worden de daarbij horende drivers geïnstalleerd. Ik gebruik normaal de vmxnet3 maar ook de vmxnet2 of e1000 geven geen ander resultaat dan voorheen.

Op de windows 7 pc worden de drivers gebruikt die bij de moederbord netwerk chip horen.

Ik heb daar helaas geen oplossing in kunnen vinden. Heb ook nog geprobeerd om TCP segmentation Offloading uit te zetten in windows (tip die ik elders tegenkwam) maar ook dat gaf geen resultaat.

• HikL
Voor de volledigheid van dit topic: Het probleem is inmiddels opgelost. Na een aantal maanden Linux als workaround gebruikt te hebben besloot ik deze week de windows servers weer eens te testen. Alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik vermoed daarom dat een update aan de kant van Windows of ESXi toch iets rechtgezet heeft. Ik ben er iig blij mee. :)