Eventuele geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Beste Tweakers, ik wil misschien een geluidskaart. Waarom? Ik heb op dit moment een ASRock 970 Pro3 R2.0 en ik vraag me af of dit moederbord wel goed geluid geeft. Dit denk ik omdat hij erg goedkoop is.

Ik zou een betere geluidskwaliteit willen maar ik weet niet zeker of bijvoorbeeld een Asus Xonar DGX dit echt gaat verbeteren. Even googlen gaf niet echt duidelijk antwoord, alleen dat de meeste dure moederborden een goede geluidskwaliteit hebben. Daarom roep ik jullie hulp in!

Ik wil het wel budget houden omdat ik geen audiofiel ben weinig verstand van audio heb, rond de 40 euro is het budget. Als er een veel betere kaart is die niet al te erg over dat budget heen gaat vind ik het ook goed. Ik heb absoluut geen merkvoorkeur, maar ik wil wel kwaliteit!

Als ik er één koop ga ik hem gebruiken voor muziek, gaming, gewoon standaard dingen. Ik denk dat een USB geluidskaart niet zo goed is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar DGX€ 29,95€ 29,95
1Asus Xonar DSX€ 47,13€ 47,13
1Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express€ 35,50€ 35,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 112,58

DGX: heeft 5.1, is erg populair, goedkoop.
DSX: heeft 7.1, dacht dat dit gewoon de DGX was met 7.1 maar toen las ik dit: http://techreport.com/rev...x-sound-cards-reviewed/11. Volgens hen is de DGX voor headset en koptelefoon en de DSX meer voor speakers.
X-Fi Xtreme Audio: heeft 7.1, schijnt volgens http://www.guru3d.com/art...xtreme_audio_pcie,12.html deze review niet heel goed te zijn.

Hopelijk wil & kan iemand mij helpen! En alvast een gelukkig nieuwjaar! *O* :+

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-02 11:32

ricardo246

Life's what you make it!

Hoe luister je naar de audio op je PC?
Speakers? Headphones? (graag merk en type).
Ik heb hetzelfde mobo, met een oude logitech 5.1 set (640 meen ik) en dat klinkt bijzonder goed moet ik zeggen. Dus afhankelijk van je andere apparatuur......

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Brogala
  • Niet online
Sorry, helemaal vergeten erbij te zetten.

Ik luister alleen via een Steelseries Siberia V2.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Steelseries Siberia V2

Verbinding: USB 2.0
Speaker kanalen: 2.0
Bijzonderheden: Geïntegreerde USB-geluidskaart

Wat verwacht je precies dat een losse geluidskaart gaat doen? Volgens mij helemaal niks.. Als je nou een dikke hi-fi set had dan kan ik het begrijpen, maar een geluidskaart is echt weggegooid geld voor jouw doeleinden :P

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-02 11:32

ricardo246

Life's what you make it!

Ik ben het eens met mijn buurman hierboven.
Je geeft zelf aan geen audiofiel te zijn, dus ik weet niet wat de meerwaarde voor jou is met je huidige koptelefoon. Ik denk dat je het meeste bereikt om eens goed met de settings te spelen van je onboard geluidskaart, en deze zo te tweaken dat hij naar jouw wensen goed staat.

Mocht je toch voor een geluidskaart kiezen, dan heb ik de volgende ervaringen met de soundblaster;
Ik vond hem beter klinken dan de onboard, en beter meeschakelen als ik van 5.1 naar headset 2.0 ging.
Nu met de onboard moet ik als ik mijn headset inprik, ook in de software aangeven dat ik 2.0 wil, das irritant op den duur.
In niet 5.1 situaties, gaf de soundblaster veel beter een gesimuleerde 5.1 weer.

Ik heb gelezen dat er veel problemen zijn met de drivers van de SB kaart, ikzelf heb hier geen issues mee gehad. Let er wel op dat je de juiste drivers kiest, de beschrijving van sommige kaarten lijken nogal op elkaar.

Ik heb geen ervaringen met de asus kaarten. Waarom dan toch bij een vorige build gekozen voor de soundblaster? Historisch, vroeger, toen een pc nog geleverd kon worden zonder geluid, lieten mijn pa en ik altijd een SB inbouwen, want die waren zo goed ( dit is wel 386 /486 sentiment).

Ik ben aan het afdwalen: in jouw specifieke geval zou ik het lekker bij onboard laten, de tijd dat onboard een drama is, ligt allang achter ons.... (Mijn mening, geen feit ;-))

[ Voor 0% gewijzigd door ricardo246 op 31-12-2014 19:22 . Reden: Typo ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Brogala
  • Niet online
Oké, ik was te lui om op mijn telefoon een linkje van mijn headset op te sturen :9 ik heb wel de Siberia V2 maar dan zonder USB... pricewatch: Steelseries Siberia V2 Wit

Iig bedankt voor alle moeite, ik vraag me af of het wel verschil maakt nu ik geen USB heb?

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:05
Tenzij je een veeleisende headphone hebt (heb je niet) of last hebt van bijgeluiden door slechte afscherming (ik had ooit een vervelend piepend geluid bij het scrollen in de browser), zou ik het bij je on-board geluidskaart houden. Je zult het verschil niet horen.

• Brogala
  • Niet online
Nee, heb ik inderdaad allemaal niet. Dan hou ik het hierbij, bedankt!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

SlaadjeBla schreef op woensdag 31 december 2014 @ 19:38:
Tenzij je een veeleisende headphone hebt (heb je niet) of last hebt van bijgeluiden door slechte afscherming (ik had ooit een vervelend piepend geluid bij het scrollen in de browser), zou ik het bij je on-board geluidskaart houden. Je zult het verschil niet horen.
Niet mee eens, ik merk wel degelijk een verschil tussen de Soundblaster Z en de onboard die ik had op mijn UP7, de ALC898 is zo'n beetje het beste wat Realtek te bieden heeft.
Ik kan echt niet meer zonder die crystallizer en surround.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:23

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Thomg schreef op woensdag 31 december 2014 @ 19:55:
[...]

Niet mee eens, ik merk wel degelijk een verschil tussen de Soundblaster Z en de onboard die ik had op mijn UP7, de ALC898 is zo'n beetje het beste wat Realtek te bieden heeft.
Ik kan echt niet meer zonder die crystallizer en surround.
De ALC898 is al weer een oudje, de 1150 is nog weer een stuk beter.

Nu heeft de TS een 892 wat zo goed als de zelfde chip is als de 898. Je moet alleen een ding niet vergeten, de chip zelf klinkt niet beter, jij vind het geluidsbeeld dat je creerd via de software EQ mooier, maar ook dat zal voor iedereen anders zijn.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

DarkBlaze schreef op woensdag 31 december 2014 @ 20:54:
[...]

De ALC898 is al weer een oudje, de 1150 is nog weer een stuk beter.

Nu heeft de TS een 892 wat zo goed als de zelfde chip is als de 898. Je moet alleen een ding niet vergeten, de chip zelf klinkt niet beter, jij vind het geluidsbeeld dat je creerd via de software EQ mooier, maar ook dat zal voor iedereen anders zijn.
Dat is een betere verwoording.

Kan me nog herinneren dat men vooral een geluidskaart aanraadde omdat onboard te zwak zou zijn met een DT 990 Pro, maar de feature dat ik uiteindelijk het belangrijkst vond was toch de SBX studio.
Pagina: 1