[Systeem] Zeer frequente crashes

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb al tijden een regelmatig crashende computer. Hij crasht vooral bij printen, spellen en het draaien van filmpjes, maar ook op hele simpele moment gaat ie op zijn gat :( .
Als ik normaal aan het werk ben (programmeren) crasht hij meestal zo'n 3 keer op een dag. Bijzondere taken laten hem soms wel een paar keer achter elkaar crashen.

De aard van de crash is nogal varierend. Eerst kreeg ik in Windows 2000 meestal een blauw scherm, maar tegenwoordig is het meestal een spontane herstart (het scherm wordt zwart en de computer start opnieuw op). Ik heb al heel veel geprobeerd, waaronder nieuw geheugen, moederbord geflashed en diverse apparatuur uitgeschakeld. Helaas heeft helemaal niets geholpen.

Ik dacht dat het probleem wel opgelost zou zijn als ik Linux zou installeren. Maar helaas kreeg ik na de installatie van Suse 6.3 ook in Linux een spontane herstart.

Ik weet echt niet meer waaraan het zou kunnen liggen en word behoorlijk gek van. Heeft iemand van jullie nog een idee waar in naar zou kunnen kijken?

Mijn systeem:

* PII 300
* 196 MB SDRAM
* Abit LX6
* Diamond Fire GL 1000 Pro
* Creative 1024 geluidskaart
* Western Digital 18 Gb
* Iomega 100 mb Zip drive

Als je nog meer wilt weten dan kan ik het uiteraard zo even opzoeken.

Stel dat jullie het ook niet weten, zijn er mogelijkheden om de PC na te laten kijken bij een bedrijf? Hebben jullie adviezen voor een bedrijf en wat zijn de kosten hier ongeveer van?

Tips of hints worden enorm gewaardeerd!

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voor die kosten:
De waarde van je pc zal wel niet meer tegen de reparatie/controle kosten opwegen.

Ik neem aan dat je de "basis" allemaal wel al geprobeerd hebt?
Alles behalve mobo/cpu/1dimm/video/harddisk eruit.
En dan testen.

't klinkt als een geheugen probleem, heb je dat al es getest? (ook met andere dimm's, of een enkele erin de rest eruit)
Of de warmte van je systeem gecontroleerd (draait je fan nog? :) )

• mbravenboer
Op donderdag 14 juni 2001 02:21 schreef ACM het volgende:
De waarde van je pc zal wel niet meer tegen de reparatie/controle kosten opwegen.
Daar was ik al bang voor :(
Alles behalve mobo/cpu/1dimm/video/harddisk eruit. En dan testen.
Hum ja, ook dat heb ik al geprobeerd.
Mede omdat:
't klinkt als een geheugen probleem, heb je dat al es getest? (ook met andere dimm's, of een enkele erin de rest eruit)
ik dit ook al heb geprobeerd zou ik zelf als leek zeggen dat het moederbord niet helemaal lekker is ... Ik heb een nieuwe dimm gekocht, maar die bracht geen verbetering. Dan zou je zeggen dat het alleen nog maar aan het moederbord kan liggen of niet?
Of de warmte van je systeem gecontroleerd (draait je fan nog? :) )
;) overklokken houd ik me verre van... en de fan werkt inderdaad nog ja :) .

Bedankt voor de reactie. Ik ben bang dat ik maar eens moet gaan zoeken naar een andere machine.

Ik hoop dat iemand wellicht nog een bekend component tegen komt waarvan hij zegt, he daar heb ik ook weleens problemen mee gehad...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tsja, dan kun je of een voor een alle onderdelen vervangen (testen met leenspullen oid), of idd maar es een nieuwe pc kopen (zo te zien toch al tijd voor :P )

En natuurlijk hopen dat anderen er nog wat over weten :)

Verwijderd

Drie dingen in je systeem waaraan het zou kunnen liggen (spijker me er niet op vast :)):

1. Geheugen: Kijk es of hij ook vastloopt met maar een enkele dimm in je banken: Gehuegenconflicten tussen verschillende modules komen wel vaker voor...

2. GOEDE drivers voor je videokaart: De chipset op dit ding is erg kieskeurig qua drivers: Probeer er gewoon een paar verschillende...

3. Als de twee voorgaande dingen niet helpen heb je een paar opties: Verdenk dan persoonlijk het moederbord, dan wel de voeding.

Langsbrengen bij een PC-zaak kan altijd nog: Evt. kan je A-tembo computers proberen: Die rekenen niet alteveel per uur...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:41
Op donderdag 14 juni 2001 02:28 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Daar was ik al bang voor :(
[..]

Hum ja, ook dat heb ik al geprobeerd.
Mede omdat:
[..]

ik dit ook al heb geprobeerd zou ik zelf als leek zeggen dat het moederbord niet helemaal lekker is ... Ik heb een nieuwe dimm gekocht, maar die bracht geen verbetering. Dan zou je zeggen dat het alleen nog maar aan het moederbord kan liggen of niet?
[..]

;) overklokken houd ik me verre van... en de fan werkt inderdaad nog ja :) .

Bedankt voor de reactie. Ik ben bang dat ik maar eens moet gaan zoeken naar een andere machine.

Ik hoop dat iemand wellicht nog een bekend component tegen komt waarvan hij zegt, he daar heb ik ook weleens problemen mee gehad...
Je kunt je geheugen testen door even memtest86 in te kloppen op je favoriete zoekmachien.
Je systeem is ook instabiel met minimum aan insteek kaart?
(dus alleen video proc mem)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Aangezien je een LX chipset hebt rees bij mij de vraag of je je harddisk handmatig in UDMA2 hebt gezet..?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Renkie
  • Laatst online: 11-08 09:51
uhm

spontane resets

hadden mensen daar niet last van als hun voeding het niet aankon ?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 14 juni 2001 02:51 schreef Renkie het volgende:
uhm

spontane resets

hadden mensen daar niet last van als hun voeding het niet aankon ?
Maar zijn specs, moeten op een redelijke 200watt nog goed draaien...

• mbravenboer
Bedankt voor de vele reacties zo midden in de nacht :) .

Ik heb er een 230 Watt voeding in zitten. Dat zou dan toch geen problemen op mogen leveren?

Ik zak eens kijken of een andere driver voor de video kaart helpt. Ik gebruik nu nog de standaard Windows 2000 driver, maar er waren ook al problemen onder NT. Heb je wellicht ook ervaringen met het verschil tussen de Diamond Fire GL drivers en de 3DLabs Permedia 2?

De harde schijf heb ik later aangeschaft, maar die heb ik gewoon laten detecteren door de BIOS. Overigens had ik daarvoor ook al last van crashes (maar minder).

Ik ga nu maar eens slapen, maar ik zal morgen eens kijken of de diverse tips helpen. Controleren of hij dan beter werkt is gelukkig makkelijk zoals je al begrepen hebt ;) .

Ik vind het vooral zo vreemd dat het probleem zich steeds op een andere manier uit in verschillende perioden. Tijden kreeg ik alleen blauwe schermen en nu krijg ik altijd een spontane herstart. Dat is toch vreemd?

Qua geheugen heb ik het volgende gedaan:
De 64 mb dimm die ik eerst had heb ik eruit gehaald en vervangen door de 128 mb dimm die ik pas heb gekocht. Helaas hielp dat dus geen klap. De 64 mb dimm bleek overigens wel fouten te bevatten, maar volgens een kennis van me was het vrij normaal dat er enkele fouten gevonden worden door zo'n geheugen check proggie? Omdat de 128 mb dimm alleen dus geen verbetering bracht heb ik ze maar weer allebei erin gezet.

Ik ga nu even pitten, maar zal morgen eens gaan knutselen. Als er resultaat is, horen jullie het uiteraard :) .

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Uhm... hoe is het er nou mee?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• mbravenboer
Sorry dat ik deze helemaal omhoog haal, maar ik had beloofd de uitkomst nog even te melden...

Ik heb bijna alles eruit gehaald (en dan ook echt alles ;) ) maar ook dat hielp niet... Uiteindelijk heb ik toen nog geprobeerd om een zeker weten correcte geheugen module te regelen en nu doet hij het verdacht goed!
En dan te weten dat ik hier al ruim 3 jaar mee zit te werken!

Ik had dus de pech dat mijn originele module verrot was en ook de nieuwe gekochte. Dit was een Dane... Voortaan komt er hier dus alleen nog maar Kingston in huis!

Ik hoop dat ik het nu echt gevonden heb... Dat scheelt me een hoop centen :) .

Hartelijk dank voor de hulp allemaal!

Verwijderd

probeer eens een andere voeding of je reset buton is een beetje ral (de reset kabeltje van je mobo rukken )
gewoon effe proberen
*D

• mbravenboer
Op maandag 18 juni 2001 23:16 schreef burnin het volgende:
of je reset buton is een beetje ral (de reset kabeltje van je mobo rukken )
gewoon effe proberen
*D
Das een hele goeie tip :) . Maar zoals je in mijn bericht hierboven kan lezen is het waarschijnlijk al opgelost... Het was een dubbel geheugen probleem.

Verwijderd

Zoek ff ergens memtest86 (gewoon zoeken op http://www.av.com) en maak een diskette aan met dit progje.

Klinkt namelijk als een geheugenprobleempje.

Anders mobo naar de filipijnen >:)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 18 juni 2001 23:34 schreef mbravenboer het volgende:
Het was een dubbel geheugen probleem.
Toch wel dus, gelukkig is het nu opgelost dan :)

(zoals ik ook in mijn eerste post al zei :P )

• mbravenboer
Op dinsdag 19 juni 2001 00:58 schreef ACM het volgende:
Toch wel dus, gelukkig is het nu opgelost dan :)
(zoals ik ook in mijn eerste post al zei :P )
Hum, ik was misschien iets te voorbarig ;( . Hij leek het heel lang vol te houden (jaja meer dan 10 mp3's luisteren zonder crash is al bijzonder ;) ) maar helaas ging hij toch weer op z'n gat. Ik ben nu de videokaart aan het testen (althans... een andere dus). Dat is volgens mij het laatste dat ik nog kan vervangen. Dit is bovendien het enige component (behalve de geluidskaart die er ook uit is geweest) die er al vanaf het begin in zit...

ff afwachten dus nog.... wordt vervolgd ;)

• mbravenboer
Op dinsdag 19 juni 2001 00:53 schreef ZeroX15 het volgende:
Klinkt namelijk als een geheugenprobleempje.
Zoals je kunt lezen hierboven dacht ik ook dat dat het was (een goede module erin gezet). Maar helaas ging hij nu nog op z'n gat.
Anders mobo naar de filipijnen >:)
Ik ben nu bezig met de videokaart (is wel even afkicken op 800x600 ;) ). Als dit ook niets verbeterd wordt het denk ik toch ander mobo+processor+kast kopen :(

• mbravenboer
Hum het begint een aardige soap te worden :) . Helaas ging mijn heerlijke PC weer onderuit ;( . Ook de videokaart is het dus niet...

Ik heb nu het geheugen in bank 3 en 4 zitten ipv 1 en 2... das echt het laatste wat nog anders kan... Ik heb geen andere voeding liggen dus dat ik kan helaas niet proberen.

Op zich is iets nieuws ook niet verkeerd ;)

• mbravenboer
Wel, zoals je aan de tijd kan zien had ik hier niet veel test tijd voor nodig :( .

Afschrijven die zooi?

Verwijderd

ik denk een voeding probleem.. zet er eens een ander voedinkje in dan.. :)

• mbravenboer
Op dinsdag 19 juni 2001 02:18 schreef ssj4__Goku het volgende:
ik denk een voeding probleem.. zet er eens een ander voedinkje in dan.. :)
Hum, op zich kan ik eventueel nog wel een voeding erin zetten, maar waarom zou het dan een voeding probleem zijn?

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 13:18
Op dinsdag 19 juni 2001 02:24 schreef mbravenboer het volgende:
Hum, op zich kan ik eventueel nog wel een voeding erin zetten, maar waarom zou het dan een voeding probleem zijn?
In een C'T van een hele tijd terug stond een voedingstest en in het begeleidende artikel werd gemeld dat problemen vaker aan de voeding konden liggen dan meestal werd gedacht... Je voeding zou best kuren kunnen hebben gekregen. En aangezien je vrijwel alle andere onderdelen al hebt getest, lijkt het mij goed mogelijk dat het aan je voeding ligt. Maar mobo kan natuurlijk ook (of CPU, maar ik weet niet zo goed of die vaak spontane reboots geven als ze stuk zijn).
Pagina: 1