Toon posts:

Vraag over 4k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik heb een normale full hd scherm maar wanneer ik op youtube 2160p (4k dus) open krijg ik een veel mooier beeld dan full hd (1080p) maar ik heb niet eens een 4k scherm. Ik snap dat niet, kan iemand dat aan mij uitleggen? Ik zie wel een groot verschil qua kwaliteit.

En ik wil graag een 4k monitor aanschaffen maar dat heeft geen nut behalve als ik een goeie gamers pc heb toch? Games moeten ook 4k supporten heb ik gehoord/gelezen maar die zijn ook weinig.
Ik speel toch met me ps4 tegenwoordig.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03 22:54
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:44:
...Ik heb een vraagje. Ik heb een normale full hd scherm maar wanneer ik op youtube 2160p (4k dus) open krijg ik een veel mooier beeld dan full hd (1080p) maar ik heb niet eens een 4k scherm. Ik snap dat niet, kan iemand dat aan mij uitleggen? Ik zie wel een groot verschil qua kwaliteit.
...
Dit komt door de compressie die Youtube toepast. De bitrate van 2160p (en 1440p) video's zijn hoger dan die van 1080p, wat betekend dat er meer informatie (bits) naar je PC wordt gestuurd. Je PC decodeert deze stream dan en weergeeft deze op je beeldscherm. Als je PC meer informatie aangeleverd krijgt om te decoderen kan hij ook meer informatie weergeven, wat je terug ziet in kwaliteit en detail.
De bitrate van 1440p is 2 tot 3 keer zo hoog als die van 1080p, en de bitrate van 2160p is zelfs 4 tot 5 keer zo hoog. Die enorme hoeveelheid extra informatie zie je dus terug, zelfs op een 1080p scherm.
Als ze 1080p video met dezelfde bitrate zouden coderen als 2160p zou de 1080p video er natuurlijk veel beter uitzien, en waarschijnlijk net zo goed of zelfs beter als de 2160p video.
...
En ik wil graag een 4k monitor aanschaffen maar dat heeft geen nut behalve als ik een goeie gamers pc heb toch? Games moeten ook 4k supporten heb ik gehoord/gelezen maar die zijn ook weinig.
Als je wilt gamen is dat wel handig, vooral een fatsoenlijke videokaart is dan belangrijk. Als je gewoon video's wilt bekijken, Office wilt gebruiken en op het internet gebruikt dan kan dat ook prima met een 4k scherm zonder een enorme high-end videokaart.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:31
Balance schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:02:
[...]

Dit komt door de compressie die Youtube toepast. De bitrate van 2160p (en 1440p) video's zijn hoger dan die van 1080p, wat betekend dat er meer informatie (bits) naar je PC wordt gestuurd. Je PC decodeert deze stream dan en weergeeft deze op je beeldscherm. Als je PC meer informatie aangeleverd krijgt om te decoderen kan hij ook meer informatie weergeven, wat je terug ziet in kwaliteit en detail.
De bitrate van 1440p is 2 tot 3 keer zo hoog als die van 1080p, en de bitrate van 2160p is zelfs 4 tot 5 keer zo hoog. Die enorme hoeveelheid extra informatie zie je dus terug, zelfs op een 1080p scherm.
Als ze 1080p video met dezelfde bitrate zouden coderen als 2160p zou de 1080p video er natuurlijk veel beter uitzien, en waarschijnlijk net zo goed of zelfs beter als de 2160p video.
Is dit wel echt zo? Als ik op YouTube kijk naar de 'stats for nerds' (rechtermuisknop op een YouTube-video) dan zie ik letterlijk géén hogere bandwidthverbruik. Sterker nog, de bandwidth bij een 1080p-video is vaak hoger dan de bandwidth van dezelfde video op 4k ingesteld.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Vele websites/forums zeggen dat een 4k scherm niet gebruikbaar is voor een ps4 console. Dat het toch als 1080p zal laten zien Is dat zo?
Als wat Balance zegt klopt dan kan 4k schermen ook gebruikt worden voor consoles toch?

Sorry voor de noob vragen :)

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 19:32

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

De help biedt uitkomst:
Standard quality uploads
Type	         Video Bitrate
2160p (4k)	 35-45 Mbps
1440p (2k)	 10 Mbps
1080p            8,000 kbps
720p	         5,000 kbps
480p	         2,500 kbps
360p	         1,000 kbps
De bitrate van een 2k video is niet 2x die van een 1080p video. Die van een 4k video is wel beduidend hoger, ruim meer dan 4 keer die van een 1080p. Dat zou het verschil in zichtbare kwaliteit kunnen verklaren.

Overigens is het altijd afhankelijk van de kwaliteit van de upload, dus het zal per video verschillen. Daarnaast kan van de tabel afgeweken worden, want ze limiteren schijnbaar niet echt.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Hahn
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:15:
Vele websites/forums zeggen dat een 4k scherm niet gebruikbaar is voor een ps4 console. Dat het toch als 1080p zal laten zien Is dat zo?
Als wat Balance zegt klopt dan kan 4k schermen ook gebruikt worden voor consoles toch?

Een 4k-scherm kan je gewoon gebruiken voor PS4 ja, alleen heb je dan niet zo scherp beeld als wanneer je er 4k op zou draaien (omdat je 4k-scherm dan inderdaad 1080p laat zien, maar wel beeldvullend uiteraard).

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 31-12-2014 13:17 ]

Verwijderd

Een PS4 zal in ieder geval nooit 4K games weergeven. Het is compleet nutteloos een scherm boven 1080p en/of 60Hz te kopen voor een console. Bij veel games kan een PS4 niet eens 1080p weergeven.

Verwijderd

dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2014 13:29 ]

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-03 13:13
Ik zie wel één voordeel van een 4k scherm op een ps4/xbone. Namelijk, als een game in 720p wordt afgespeeld past 1 pixel precies in 9 (3x3) pixels op een 4k scherm, itt 2.25 (1.5 *1.5) pixels bij FHD.

Ik denk dat dit een scherper resultaat oplevert..

• Balance
Cloud schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:16:
De help biedt uitkomst:

[...]

De bitrate van een 2k video is niet 2x die van een 1080p video. Die van een 4k video is wel beduidend hoger, ruim meer dan 4 keer die van een 1080p. Dat zou het verschil in zichtbare kwaliteit kunnen verklaren.

Overigens is het altijd afhankelijk van de kwaliteit van de upload, dus het zal per video verschillen. Daarnaast kan van de tabel afgeweken worden, want ze limiteren schijnbaar niet echt.
Dit zijn upload requirements, waarin dus geadviseerd wordt in die bitrates up te loaden. Daarna worden deze video's nog een keer gecodeerd op de servers van YouTube / Google, die ook nog eens hun eigen compressie toepast. De bitrates die jij krijgt zijn dus totaal anders dan wat hierboven staat. Ik heb hier twee video's als voorbeeld:Dit zijn de daadwerkelijke bestanden die jij als YouTube gebruiker te zien krijgt, waarin je ziet dat het formaat en dus ook de bitrate vele malen groter is. Het verscheelt wel aanzienlijk per video.

Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:15:

Je kan inderdaad een PS4 op een 4k (2160p) monitor aansluiten, de PS4 geeft dan een 1080p signaal aan de 4k monitor, welke deze dan upscaled naar 2160p. Het geupscalede 1080p beeld weergeven op een 2160p monitor zal iets beter zijn dan een 1080p beeld op een 1080p monitor, maar lang niet zo goed als een 2160p beeld op 2160p monitor.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:17:
[...]

Een 4k-scherm kan je gewoon gebruiken voor PS4 ja, alleen heb je dan niet zo scherp beeld als wanneer je er 4k op zou draaien (omdat je 4k-scherm dan inderdaad 1080p laat zien, maar wel beeldvullend uiteraard).
Zolang het maar de beeld niet slechter laat zien.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:59:
[...]

Zolang het maar de beeld niet slechter laat zien.
Dat ligt helemaal aan de tv sommige doen het erg goed. En lijkt het wel of het er iets beter uit ziet. Terwijl er ook bij zij die verneuken het beeld waardoor het er uitgerekt uit kan zien. Maar meeste doen het redelijk.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Video's worden sowieso gecodeerd naar een andere color space (YV12), waardoor je altijd wat scherpte verliest.

http://avisynth.nl/index.php/FAQ_YV12#What_is_YV12.3F

Bij sommige codecs kan je ook andere color spaces gebruiken, waarbij je minder informatie verliest, maar dat wordt (helaas) zelden gebruikt en wordt vaak niet ondersteund door spelers!
Behoorlijk jammer eigenlijk want op een buray schijfje is genoeg ruimte over.

• Hahn
Slogra schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:23:
Video's worden sowieso gecodeerd naar een andere color space (YV12), waardoor je altijd wat scherpte verliest.

http://avisynth.nl/index.php/FAQ_YV12#What_is_YV12.3F

Bij sommige codecs kan je ook andere color spaces gebruiken, waarbij je minder informatie verliest, maar dat wordt (helaas) zelden gebruikt en wordt vaak niet ondersteund door spelers!
Behoorlijk jammer eigenlijk want op een buray schijfje is genoeg ruimte over.
Interessante informatie, maar dit heeft verder weinig van doen met 1080p vs 4k toch? :P

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hij vraagt waarom een 2160p youtube video er beter uitziet dan 1080p video op youtube, terwijl hij slechts een 1080p scherm heeft. Nou o.a. door de colorspace-conversie maar uiteraard ook bitrate waar andere mensen het over hadden.

• Hahn
Maar die colorspace-conversie geldt toch net zo goed voor 4k als voor 1080p :?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je een video kijkt op 4k terwijl je scherm 1080p is dan maak je in feite gebruik van downsampling. Dit kan ook met games worden gedaan waardoor je in feite anti-aliasing krijgt die gelijk staat aan supersampling. Videokaarten kunnen dit tegenwoordig voor games of via de driver (AMD via Virtual Super Resolution en Nvidia via Dynamic Super Resolution) of via de GeDoSaTo tool.

Dat is dus de grootste reden dat het er beter uitziet :p. Dat je een in verhouding iets hogere bitrate hebt helpt natuurlijk ook.

Let vooral op de haren, daar zie je in het rechterplaatje een stuk minder kartels.
Afbeeldingslocatie: https://cdn0.vox-cdn.com/thumbor/vWPRwMEhcJuFukdzytrWq4ja5dU=/14x0:2792x1563/1280x720/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/41521496/Screen_Shot_2014-10-10_at_12.23.10_PM.0.0.png

[ Voor 47% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 01-01-2015 16:38 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Balance schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:41:
[...]
Het geupscalede 1080p beeld weergeven op een 2160p monitor zal iets beter zijn dan een 1080p beeld op een 1080p monitor, maar lang niet zo goed als een 2160p beeld op 2160p monitor.
Wut? Dat klinkt ernstig onlogisch. Waarom zou upscalen een beter beeld weergeven dan hetzelfdd bronbestand op een native resolutie? Upscalen lijkt me niet een stap die er voor zorgt dat je meer informatie in het beeld krijgt. Misschien zelfs juist lelijke artefacten?

• Balance
Osiris schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 18:34:
[...]

Wut? Dat klinkt ernstig onlogisch. Waarom zou upscalen een beter beeld weergeven dan hetzelfdd bronbestand op een native resolutie? Upscalen lijkt me niet een stap die er voor zorgt dat je meer informatie in het beeld krijgt. Misschien zelfs juist lelijke artefacten?
Nope, upscalen zorgt juist wel voor een (iets) beter beeld. De gebruikte techniek heet interpolatie, waarbij de chip in de monitor of de videokaart op basis van slimme wiskundige algoritmes 'raad' welke kleur de tussenliggende pixels hebben.
Het wordt ook wel eens met frame rates gedaan (i.p.v. resolutie), zoals TV's die 30Hz footage naar 60Hz of 120Hz interpoleren.

Als je uiteraard aan native 2160p video's gewend bent zal 1080p er minder mooi uitzien, geupscaled of niet. Maar dat is een psychologisch en geen wiskundig verhaal.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Je kan je games ook gewoon instellen op 1080p, dat levert verder geen problemen op.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Osiris
  • Niet online
Balance schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:24:
[...]

Nope, upscalen zorgt juist wel voor een (iets) beter beeld. De gebruikte techniek heet interpolatie, waarbij de chip in de monitor of de videokaart op basis van slimme wiskundige algoritmes 'raad' welke kleur de tussenliggende pixels hebben.
Euh, ja, je kunt interproleren natuurlijk.. Maar dat wil verre van zeggen dat 't er ook mooier op wordt? Zie de voorbeeldjes die je zelf in je post zet maar.. Onscherpe bende of met rare artefacten (hqx). En vectorization is natuurlijk geen optie voor die realtime beelden.

Dus tenzij ik voorbeelden zie van een geïnterproleerd beeld wat er echt haarscherp uitziet zonder artefacten geloof ik er alsnog geen snars van, sorry :o

• Balance
Osiris schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:59:
[...]

Euh, ja, je kunt interproleren natuurlijk.. Maar dat wil verre van zeggen dat 't er ook mooier op wordt? Zie de voorbeeldjes die je zelf in je post zet maar.. Onscherpe bende of met rare artefacten (hqx). En vectorization is natuurlijk geen optie voor die realtime beelden.

Dus tenzij ik voorbeelden zie van een geïnterproleerd beeld wat er echt haarscherp uitziet zonder artefacten geloof ik er alsnog geen snars van, sorry :o
Ho, wacht even. Ik heb nergens gezegd dat je haarscherpe 2160p beelden zonder artefacten krijgt. Ik zei dat je een iets beter beeld kon krijgen als je 1080p content upscaled naar een 2160p scherm, vergeleken met dezelfde 1080p content op een 1080p scherm. Native 2160p content op een 2160p scherm is natuurlijk veruit het best.

Het is hetzelfde als je een 720p video op een 1440p monitor kijkt. Dat ziet er ook niet ineens verschrikkelijk uit, hoogstens een beetje onscherp en zacht. Maar dat was het op een 720p monitor ook geweest.

Verwacht geen perfecte beelden, maar de 1080p content zal er op een 2160p monitor niet minder mooi uitzien dan op een 1080p monitor.

• Osiris
  • Niet online
Balance schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 20:13:
[...]

Ho, wacht even. Ik heb nergens gezegd dat je haarscherpe 2160p beelden zonder artefacten krijgt. Ik zei dat je een iets beter beeld kon krijgen als je 1080p content upscaled naar een 2160p scherm, vergeleken met dezelfde 1080p content op een 1080p scherm. Native 2160p content op een 2160p scherm is natuurlijk veruit het best.

Het is hetzelfde als je een 720p video op een 1440p monitor kijkt. Dat ziet er ook niet ineens verschrikkelijk uit, hoogstens een beetje onscherp en zacht. Maar dat was het op een 720p monitor ook geweest.

Verwacht geen perfecte beelden, maar de 1080p content zal er op een 2160p monitor niet minder mooi uitzien dan op een 1080p monitor.
Ok, haarscherp is wellicht overdreven, maar je claimt wél dat het er mooier uit ziet, een geüpscaled 1080p-origineel naar 2160p. En dat vraag ik me dus sterk af. Mijns inziens zal het hooguit gelijkwaardig zijn, maar zal je geinterproleerde beeld nooit móóier worden. Denk ik. Maar zoals ik al zei, als ik beelden tegenkom die 't tegendeel beweren, dan wil ik 't best gáán geloven ;)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Osiris schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 20:15:
[...]

Ok, haarscherp is wellicht overdreven, maar je claimt wél dat het er mooier uit ziet, een geüpscaled 1080p-origineel naar 2160p. En dat vraag ik me dus sterk af. Mijns inziens zal het hooguit gelijkwaardig zijn, maar zal je geinterproleerde beeld nooit móóier worden. Denk ik. Maar zoals ik al zei, als ik beelden tegenkom die 't tegendeel beweren, dan wil ik 't best gáán geloven ;)
Als de videokaart het upscaled dan kan het er lichtelijk beter uitzien.

Met up en down scalen moet je altijd in stappen van 2 werken, anders wordt het inderdaad een grote blur :P.

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Als je een (vind ik) hele duidelijke uitleg wilt waarom 4K er tóch beter uit ziet op een 1080 x 1920 beeldscherm dan moet je dit youtube filmpje maar eens even bekijken. Ik had dezelfde vraag namelijk. Het ziet er veel gedetailleerder uit.

In feite komt het dus omdat dankzij de 4K eindelijk het echte potentieel van full HD bereikt wordt..

• Hahn
Dat is een goede uitleg inderdaad, 4k 4:2:0-video op een 1080p-scherm afspelen is dus in principe hetzelfde als 1080p 4:4:4 hebben. Wat dus verklaart waarom 4k op 1080p er beter uitziet dan 1080p (4:2:0).

Nu alleen nog een goede uitleg waarom 1080p op een 4k-monitor er beter uit zou zien, wat Balance beweert. Want daar ben ik nog niet echt van overtuigd :P

• Osiris
  • Niet online
Gelukkig bestaat er ook 4:4:4 ;)
Pagina: 1