Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Asus X99A opstartprobleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

een aantal dagen geleden heb ik nieuwe onderdelen binnen gekregen voor m'n pc,
assembleren ging vlekkeloos, maar zit nu, voor sommige misschien niet, met een storend probleem.

Op het moment dat ik de pc aanzet blijft de monitor voor ongeveer 10 sec uit, PC blijft aan, na die 10 seconde komt pas de geheugen check piep en 2 seconden later komt het bios scherm, vervolgens start de pc wel fatsoenlijk door en werkt dan ook naar behoren. Wat mij irriteert is waarom het zolang duurt voordat die memory check komt.

Specificaties:
i7-5820k
Asus X99A moederbord
Msi 780ti OC
G.Skill Ripjaws 16gb ddr4 @ 2400
Asus Xonar 7.1 geluidskaart
128gb samsung 850pro
2x1tb wd blue
Coolermaster Silent Pro 700w
Be Quiet Shadow Rock Slim Cooler
Thermaltake Overseer RX-I Snow Edition behuizing

wat ik heb geprobeerd:
-rom drive losgekoppeld.
-hdd losgekoppeld.
-geluidskaart losgekoppeld.
-gespeeld met bios instellingen, elke keer dat ik erachter kwam dat een bepaalde instelling niet werkte gezet naar default.

wat ik nog niet heb geprobeerd:
-andere videokaart. ( ik ga er niet van uit dat dit het is)
-andere voeding.
-geheugen in andere bankjes

Is er iemand die dit probleem herkend, of misschien nog suggesties heeft ?
alvast bedankt,
Dries

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Even een topic van vorig jaar kicken. :p

De PC werkt als volgend: In de voeding zit een 5Vstandby circuit wat altijd actief is als er spanning op de PC slaat. Dit circuit zorgt er o.a. voor dat een deel van het moederbord actief blijft, ook al staat de PC uit. Hierdoor is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat er spanning op de Usb poorten van het moederbord blijft, handig voor sommige apparaten.

Daarnaast ook noodzakelijk om de PC te starten, als jij namelijk op de powerbutton drukt sluit je twee pinnen kort op het moederbord. Vervolgens geeft het moederbord een signaal aan de voeding dat die mag starten, het duurt echter voor de voeding enkele milliseconden voordat de spanning de juiste waarde heeft. Op het moment dat die de juiste waarde heeft geeft die dat aan het moederbord door en begint het moederbord met zijn boot.

Bij jouw lijkt het echter niet enkele milliseconden maar enkele seconden. Op het moment dat de voeding aangeeft niet klaar te zijn geeft die immers wel gewoon spanning aan de onderdelen, alleen begint de PC niet met starten.

Je moet dit probleem dus waarschijnlijk zoeken in het moederbord of voeding of een combinatie van beide, waarbij communicatie niet helemaal juist loopt. Ik denk zelf overigens aan een defect moederbord.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• djuuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-05 19:56
Idd, als je een andere voeding hebt om het mee te testen, doe dat: Werkt het normaal, stuur de voeding terug, zo niet, stuur zowel de voeding als het moederbord terug en vraag of ze in de winkel erachter willen komen wat het probleem is en van defecte onderdelen een vervangend exemplaar te sturen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zodra je fans draaien is je PSU aan.

Heeft die X99 geen hex code of hex plug in display? Zou erg handig zijn om te weten op welke code hij hangt.
Het punt is waarschijnlijk dat tijdens de POST ergens iets niet gevonden/geladen/aangesproken kan worden. Vaak een SPD, OpROM of iets aan een SPI of SMBus. Dat betekent dus ook alle PCIe, M.2, mSATA, SATA en SAS apparaten.

Dus, eerst debuggen met de hexcodes, daarna pas meer inpluggen.

Wat ik zou doen:

- zoals het nu is kijken op welke code hij hangt
- alles ontkoppelen behalve CPU, RAM, PSU en power, kijken waar ie dan hangt
- GPU bijplaatsen, weer kijken
- SSD bijplaatsen, weer kijken
- Rest stuk voor stuk bijplaatsen tot dat je weer bij je originele fout waar ie hangt blijft

Compleet ander ding: het kan ook simpelweg zijn dat je GPU geen EFI GOP heeft, een OpROM int 19h aanroept en opstart en je daar geen beeld over krijgt om dat je dus geen GOP hebt, en zodra de OpROM klaar is krijg je opeens beeld van de EFI VBIOS compatibility layer en kan je in de EFI/BIOS config en in je OS. Dat kan je dus ook met je debug hex codes zien. Tabel zit meestal in je boekje of op internet, zodat je weet wat welke code is. Ik weet bijna wel zeker dat je onboard of als plug-in module zo'n hex display hebt zodat je zonder monitor nog kan zien in welke staat je moederbord zit.

Als je met een GOP+OpROM ding zit: zet de OpROMs die je niet nodig hebt uit. Problem solved.
Verder: de high end moederborden en 'gaming' moederborden starten over het algemeen vrij langzaam op door extra UEFI code en extra onboard chips met OpROMs, zoals SAS, SATA bridges, hydra chips, speciale regelaars voor energie, frequenties en sensors, netwerk roms voor extra netwerkkaarten, en dan heb je nog wel eens dat sommige UEFI compatible videokaarten bedenken dat ze GOP alleen willen implementeren door ook een OpROM in te laden. RAID ROMs moeten ook los geladen worden enz. Kost allemaal tijd. Een moederbord van 30 euro start over het algemeen het snelste op. (maar de baas van trage moederborden blijven natuurlijk de server bordjes met hun gigantisch lange POST en bakken met OpROMs)

[ Voor 85% gewijzigd door johnkeates op 04-01-2015 05:40 ]

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:34

Rick2001

9950X delidded en direct die

Dit is volkomen normaal. Heb zelf ook een X99-A met een 5820K processor.
Bij DDR4 wordt bij het posten telkens het geheugen getest en 'getrained'. Je kunt dit gemakkelijk uitzetten waardoor het iets sneller gaat.
Wat jij bedoelt met de monitor is ook normaal. De monitor schakelt wel in maar springt op standbye omdat je mainboard de videokaart nog niet heeft aangesproken tijdens de post. Pas als alles getest is op het mainboard krijgt je videokaart het 'go' signaal en springt je monitor van standbye af.
Het ligt dus niet aan option roms of andere zaken, dit is gewoon hoe het mainboard werkt.
Je kunt ook het hex code display in de gaten houden dat deze doorloopt.

Bekijk en wijzig deze settings eens in de bios.

456
123

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G