Toon posts:

Kan afdekken ventilator gaatje harde schijf kwaad?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een ventilatiegaatje op de bovenkant van mijn Seagate ST4000DM000. Kan het afdekken hiervan kwaad? Ik heb zo'n rubberen sleeve* die ik er omheen wil doen en die dekt het gaatje af. Ik weet dat het gaatje voor de interne druk van het ding is maar binnenshuis zal het geen kwaad moeten als die afgedekt word... of toch wel? Ik bedoel, de interne druk zal alleen veranderen bij een stijging of daling van de temperatuur en aangezien de bovenkant van metaal is zou de temperatuur makkelijk en snel mee moeten kunnen veranderen of zie ik dat verkeerd?

*Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/1zbqq9.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2014 03:01 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maak een gaatje in het rubber ?

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Had ik aan gedacht (duh lol) maar ik wil hem niet mollen als het niet nodig is en ook zoveel mogelijk stof eruit houden.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb Toshiba 4tb schijven, en hier staat duidelijk op 'do not cover holes' zal voor jou niet anders zijn gok ik. Staag er natuurlijm niet voor niets op.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-01 16:38
Ik zou ook een gaatje in het rubber maken, of gewoon checken of er misschien toch lucht bij kan.
Gebruik een dikke naald

~ beware of misinformation.

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-12-2025
Zoals je zel al schrijft heeft warme lucht heeft meer volume dan koude lucht.
De schijf word natuurlijk warm tijdens het gebruik, en die warmte kan dan worden afgegeven aan het metaal. Echter word deze warmte dus via de lucht naar het metaal getransporteert en zal deze dus ook warm.

Als jij hem luchtdicht afdekt, dan gaat de druk in de schijf dus omhoog.
Daarbij ga je hem afdekken met rubber, dat houd de warmte ook goed vast.

[ Voor 9% gewijzigd door LOTG op 31-12-2014 10:42 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
In een rubber sleeve zit echt wel genoeg speling om dat drukverschil op te vangen. Het is niet dat er milliliters lucht in- en uit je schijf stromen. Er zit een membraam achter dat gaatje dat hooguit een fractie van een millimeter zal uitslaan bij drukverschillen.

Als je heel zeker wilt zijn dat het geen kwaad kan, zou je idd zoals Nindustries zegt even een naald door het rubber kunnen steken op de juiste plaats, zie je niets van.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 31 december 2014 @ 10:48:
Er zit een membraam achter dat gaatje dat hooguit een fractie van een millimeter zal uitslaan bij drukverschillen.
Ik denk dat je je daarin vergist. De luchtdruk varieert normaal van ongeveer 975 tot 1025 hPa, dat is 50 op 1000. Oftwel, ongeveer 5% van het volume van de schijf moet door dat gaatje bij normale drukveranderingen. Dat levert meer op dan een uitslag van een fractie van een millimeter van een membraam van 5mm2.
Volgens mij zit er geen membraam in maar een filter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vergat er nog wel even bij te zeggen er niets iets op de hdd staat in de zin van: "do not cover this hole". Maar aangezien dat wel op sommige andere schijven staat prik ik er toch maar een gaatje in. Better safe than sorry ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2014 16:04 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Mijzelf schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:00:
[...]
Ik denk dat je je daarin vergist. De luchtdruk varieert normaal van ongeveer 975 tot 1025 hPa, dat is 50 op 1000. Oftwel, ongeveer 5% van het volume van de schijf moet door dat gaatje bij normale drukveranderingen. Dat levert meer op dan een uitslag van een fractie van een millimeter van een membraam van 5mm2.
Volgens mij zit er geen membraam in maar een filter.
Klopt helemaal :)

Als je ooit een hdd van binnen hebt gezien zie je dat het een lang kanaaltje is waar lucht in en uit kan komen. Er zit een filter in en rechtsboven in een hdd zit nog een filter. Deze zorgt ervoor dat er echt geen stof in de harddisk kan komen.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:03:
Ik vergat er nog wel even bij te zeggen er niets iets op de hdd staat in de zin van: "do not cover this hole". Maar aangezien dat wel op sommige andere schijven staat prik ik er toch maar een gaatje in. Better safe than sorry ;).
Zo te zien in de OP zie ik dat het rubber niet de bovenkant bedekt waar het gaatje meestal zit. Ga er vooral niet in lopen prikken ... je zal maar uitschieten ... :X

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
OK wellicht is het een filter, maar het gaat iig om minieme hoeveelheden lucht die altijd wel hun weg zullen vinden.
jimh307 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 21:01:
[...]

Zo te zien in de OP zie ik dat het rubber niet de bovenkant bedekt waar het gaatje meestal zit. Ga er vooral niet in lopen prikken ... je zal maar uitschieten ... :X
Het leek me redelijk overbodig om erbij te zeggen dat je niet met de hdd erin een speld dat gaatje in gaat rammen :X

Verwijderd

Topicstarter
jimh307 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 21:01:
[...]

De hdd kan je er maar op 1 manier in stoppen en dan zit het rubber aan de bovenkant.

Zie hier: http://dixons.nl/pc/opsla...61/icidu-35-hdd-protector

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Waarom wil je eigenlijk uberhaubt zo'n ding om je schijf heen hebben?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 17:38:
[...]

De hdd kan je er maar op 1 manier in stoppen en dan zit het rubber aan de bovenkant.

Zie hier: http://dixons.nl/pc/opsla...61/icidu-35-hdd-protector
dze vind ik mooier
Afbeeldingslocatie: http://www.compu-square.be/images/upload/5960_5017.jpg

Maak gewoon een gat .. wat een geneuzel

Iperf

Pagina: 1