Goedenavond,
Ik loop vast met wat programmeerwerk. Ik heb een pagina met 3 Dropdown menu's, welke gegevens uit de database als value hebben.
Klant (Voornaam+achternaam)
Fiets (Merk+Model)
Framenummer (Altijd een enkele, maar ter controle).
Dit is de code van een van de dropdown's, en het werkt goed.
Maar nu mijn vraag, dropdown 1 (klant selectie) moet ik gewoon kunnen kiezen, maar dropdown 2 en 3 moeten variabel zijn op de eerste output. Dus, als ik een klant selecteer, moeten alleen de fietsen van de betreffende klant verschijnen, en als ik dan een fiets selecteer, verschijnt het specifieke framenummer.
Nou opzich niet zo heel lastig, want met SQL kan je gewoon een WHERE maken. In dit geval zou dat worden:
Maarja, dat is afhankelijk van het eerste dropdown menu, en hoe stop ik dat nou in een variabele, die ik dan weer kan oproepen bij de andere dropdown's. Ik weet dat het opvragen zoiets moet zijn
maar waar ik dus nog niet achter ben, is :
of het wel slim is dat ik eerst de voornaam+achternaam uit de dropdown haal, maar daarna ga selecteren op klantID (is wel het enige unieke nummer)
Daarnaast, hoe regel ik nou dat hij de variabele vult met de data uit dropdown 1?
Ik loop vast met wat programmeerwerk. Ik heb een pagina met 3 Dropdown menu's, welke gegevens uit de database als value hebben.
Klant (Voornaam+achternaam)
Fiets (Merk+Model)
Framenummer (Altijd een enkele, maar ter controle).
Dit is de code van een van de dropdown's, en het werkt goed.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| $query = "SELECT voornaam, achternaam FROM klant";
$queryfiets = "SELECT merk, model FROM fiets";
$queryframenr = "SELECT framenummer FROM fiets";
$result = $link-> query($query);
$resultfiets = $link->query($queryfiets);
$resultframenr = $link->query($queryframenr); |
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
| <?php echo '<select name="value">'; echo '<option value="">Selecteer klant</option>'; //Haalt achternamen op uit de database. while ($row = $result->fetch_object()) { echo '<option voornaam"' . $row->voornaam .'">'; echo $row->voornaam; echo'</option>'; } echo '</select>'; ?> |
Maar nu mijn vraag, dropdown 1 (klant selectie) moet ik gewoon kunnen kiezen, maar dropdown 2 en 3 moeten variabel zijn op de eerste output. Dus, als ik een klant selecteer, moeten alleen de fietsen van de betreffende klant verschijnen, en als ik dan een fiets selecteer, verschijnt het specifieke framenummer.
Nou opzich niet zo heel lastig, want met SQL kan je gewoon een WHERE maken. In dit geval zou dat worden:
code:
1
| $queryfiets = "SELECT merk, model FROM fiets WHERE klantid= 1 "; |
Maarja, dat is afhankelijk van het eerste dropdown menu, en hoe stop ik dat nou in een variabele, die ik dan weer kan oproepen bij de andere dropdown's. Ik weet dat het opvragen zoiets moet zijn
code:
1
| $queryfiets = "SELECT merk, model FROM fiets WHERE klantID = . $variabele"; |
maar waar ik dus nog niet achter ben, is :
of het wel slim is dat ik eerst de voornaam+achternaam uit de dropdown haal, maar daarna ga selecteren op klantID (is wel het enige unieke nummer)
Daarnaast, hoe regel ik nou dat hij de variabele vult met de data uit dropdown 1?