Toon posts:

raid 0 schijf uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zit met het volgende probleem.

Staat hier een dell dimension 9200 met 2 wd 320 gb schijven in raid 0 waarop xp pro.
Toetsenbord en muis, beiden usb, worden na opstarten niet meer herkend. Lijkt er op dat
XP beschadigd is en de usb drivers beschadigd zijn danwel gedeinstalleerd.

Helaas geen PS2 aansluiting op deze pc dus alternatief PS2 toetsenbord en muis niet te realiseren.
Natuurlijk mooie gelegenheid om XP door W7 te vervangen maar voor die tijd wil ik nog wel
de op de schijf aanwezige data redden.

Dus 1 van de schijven uit de dell in mijn andere pc gehangen. Die draait op W8.1
Schijf wordt niet weerggegeven in verkenner. WEL in apparaatbeheer. Vraag ik eigenschappen op is schijf niet geinitialiseeerd. Geeft dus ook geen volumes weer.
Kijk ik via diskmgmt.msc dan wordt 298 gb aan niet toegegewezen ruimte gezien.

Waar het mij op gaat is dat ik de data van die raid 0 schijf kan afplukken. OS interesseert me niet, daar gaat later toch W7 op. Het gaat m.n. om excel en word bestanden, wat foto's e.d.

Hoe krijg ik dat alsnog voor elkaar ?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Voor geavanceerde RAID recovery raad ik intussen al bijna 10 jaar de producten van Runtime aan (https://www.runtime.org/raid.htm). Daar hangt wel een prijskaartje aan vast natuurlijk ($99) en je hebt beide schijven nodig om een kans op recovery te maken.

Als één schijf echt compleet bye is dan kan je 't schudden: het is RAID 0. Dat betekent dat een block op disk 1 en dan een block op disk 2 gezet wordt. Met de helft van de blokken van een bestand kan je niets aanvangen.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 00:24:
Zit met het volgende probleem.

Staat hier een dell dimension 9200 met 2 wd 320 gb schijven in raid 0 waarop xp pro.
Toetsenbord en muis, beiden usb, worden na opstarten niet meer herkend. Lijkt er op dat
XP beschadigd is en de usb drivers beschadigd zijn danwel gedeinstalleerd.

Helaas geen PS2 aansluiting op deze pc dus alternatief PS2 toetsenbord en muis niet te realiseren.
Natuurlijk mooie gelegenheid om XP door W7 te vervangen maar voor die tijd wil ik nog wel
de op de schijf aanwezige data redden.

Dus 1 van de schijven uit de dell in mijn andere pc gehangen. Die draait op W8.1
Schijf wordt niet weerggegeven in verkenner. WEL in apparaatbeheer. Vraag ik eigenschappen op is schijf niet geinitialiseeerd. Geeft dus ook geen volumes weer.
Kijk ik via diskmgmt.msc dan wordt 298 gb aan niet toegegewezen ruimte gezien.

Waar het mij op gaat is dat ik de data van die raid 0 schijf kan afplukken. OS interesseert me niet, daar gaat later toch W7 op. Het gaat m.n. om excel en word bestanden, wat foto's e.d.

Hoe krijg ik dat alsnog voor elkaar ?
RAID-0 verdeelt de gegevens over beide schijven. Dus je hebt altijd beide schijven nodig.

Mijn advies is neem een bootable dvd/cd ( Hiren's bijvoorbeeld ) die ook de raid chip ondersteund. De bootable cd/dvd moet wel windows gebasseerd zijn. Windows drivers gaan anders om met het wegschrijven dan linux. En kijk of je daarmee nog je gegevens kan terug halen.

Is een van beide schijven kapot dan is er ook niks meer terug te halen.

Ik raad ook zeker niet aan om de schijven in andere computers te drukken zondat dat je zeker weet wat je mogelijkheden zijn. Want als er iets veranderd op de schijf dan kan het zijn dat de software van de raid de schijven niet meer zien als "OK", dit resulteerd ook in gegevens verlies ( tenzij je speciale programma's gebruikt etc. )

[ Voor 9% gewijzigd door geforce5_guy op 31-12-2014 00:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beide schijven. In de Dell kan ik wel bij de bios vanwege native ondersteuning van usb door het bios maar zodra het OS het overneemt is usb onbereikbaar. Vandaar mijn gedachte dat XP beschadigd is in die zin dat de usb poorten disabled zijn danwel de drivers daarvan beschadigd. Wat ik namelijk ook op de USB aansluit, niets werkt. Geen externe HD, geen usb stick, geen usb toetsenbord of muis. Omdat PS2 ontbreekt op het MB
is dat ook geen alternatief (PS 2 toetsenbord en muis wel beschikbaar maar niet aansluitbaar)
Euvel lijkt dus op zich niet zo groot maar voldoende om probleem met redden van data op te leveren.
Opstarten verloopt gewoon alleen muis en toetsenbord werken dus niet. De schijven lijken verder dus ok en het probleem lijkt zich te concentreren rond beschadigde usb drivers waardoor toetenbord en muis niet meer werken.. Dan heb je in windows dus een probleem. Als ik BEIDE schijven in de pc met W8.1 zou hangen, zouden de bestanden dan wel bereikbaar moeten zijn ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2014 01:02 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 00:55:
Ik heb beide schijven. In de Dell kan ik wel bij de bios vanwege native ondersteuning van usb maar zodra het OS het overneemt is usb onbereikbaar. Vandaar mijn gedachte dat XP beschadigd is in die zin dat de usb poorten disabled zijn danwel de drivers daarvan beschadigd. Wat ik namelijk ook op de USB aansluit, niets werkt. Geen externe HD, geen usb stick, geen usb toetsenbord of muis. Omdat PS2 ontbreekt op het MB
is dat ook geen alternatief (PS 2 toetsenbord en muis wel beschikbaar maar niet aansluitbaar)
Euvel lijkt dus op zich niet zo groot maar voldoende om probleem met redden van data op te leveren.
Opstarten verloopt gewoon alleen muis en toetsenbord werken dus niet. De schijven lijken verder dus ok en het probleem lijkt zich te concentreren rond beschadigde usb drivers waardoor toetenbord en muis niet meer werken.. Dan heb je in windows dus een probleem. Als ik BEIDE schijven in de pc met W8.1 zou hangen, zouden de bestanden dan wel bereikbaar moeten zijn ?
Nee je kan niet zomaar beide schijven ergens anders in hangen. Ik raad aan lees je in wat raid is voordat je allemaal dingen gaat proberen.

Je computer werkt dus nog wel. Is hij niet via het netwerk te benaderen? Dan kan je via die route eventueel nog je bestanden veilig stellen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RDP als er een met wachtwoord beveiligt account op zit, en ik dacht dat RDP in XP pro nog standaard aanstond?

en anders een Hirens Boot CD ( zit een Mini XP op die je kan laden vanaf de CD / usb stick, ) en daarin kan je afaik ook gewoon de RAID drivers laden om zo bij je disks te kunnen

404 Signature not found

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Windows 8 gaat deze schijven niet zomaar kunnen lezen, dat kan je alvast vergeten.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Spreken we hier eigenlijk over een software RAID, een on-board RAID chip of een echte RAID controller?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Weet je zeker dat in de BIOS USB e.d. nog ingeschakeld staan?
USB houdt er niet zomaar mee op.
Zolang de PC nog gewoon XP opstart zou ik er voorzichtig mee zijn, je data is nu nog intact.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom in een andere PC hangen? Boot gewoon een Linuxvariant vanaf USBstick om er op die maner bij te komen.

Je kunt wel 2 disks in een ander systeem hangen en met bijv RAIDreconstructor proberen data terug te halen, maar daarmee maak je het jezelf alleen maar lastiger.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:57

LankHoar

Langharig tuig

TERW_DAN schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:27:
Waarom in een andere PC hangen? Boot gewoon een Linuxvariant vanaf USBstick om er op die maner bij te komen.
Really, met Linux kun je probleemloos bij data uit een RAID 0 opstelling??

Een degelijke backup is erg belangrijk, vooral als het om (emotioneel) belangrijke data gaat. Ik hoop dat je hier van leert en dat de volgende keer doet :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LankHoar schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:31:
[...]

Really, met Linux kun je probleemloos bij data uit een RAID 0 opstelling??
Grote kans van wel, in elk geval een oneindig veel grotere kans dan het proberen met een singledisk op een ander systeem. Probleemloos is misschien een groot woord, maar het zou denk ik wel een van de dingen zijn die ik zou testen (anders dan gewoon Windows installeren op die bak en kijken of ik op die manier bij het RAIDvolume kan komen).

Als het een firmwareRAID is dan kun je die RAIDset gewoon benaderen, als het gaat om een NTFSvolume is de kans groot dat je er niet naar kan schrijven, maar genoeg linuxdistros die er wel van kunnen lezen. Hetzelde geldt voor hardwareRAID.
In geval van softwareRAID in windows zal het een stuk lastiger gaan worden, maar gezien de TS zeer karig is met vermelden waarover het gaat blijft dat natuurlijk gissen.
Pagina: 1