Toon posts:

SSD + werkgeheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Onlangs heb ik de pricewatch: Acer Aspire V3-371-39JC aangeschaft. Zeer tevreden mee, maar ik wil er binnenkort wat simpelere spellen opgooien en dan gaat het hard. Daarom wil ik het graag uitbreiden naar een 256gb ssd schijf, maar weet dus niet welke merk goed is en tegelijkertijd past. Als ik het goed heb zit er nu een Kingston in. Presteren de SSD kaarten van ze ongeveer hetzelfde als bv. die van Samsung of gaat je laptop echt vooruit met een Samsung EVO SSD kaart? Ook vroeg ik mij af of het zinvol is om het werkgeheugen uit te breiden. Zo ja, wat raden jullie aan?

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Uitbreiden naar 256 GB SSD schijf
Evt. extra werkgeheugen

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik weet dat een 256gb SSD schijf wat duiten gaat kosten, dus heb hier een budget van circa € 130 voor vrij gemaakt.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Ik sta voor alles open, zolang het maar een goed product is en ook een meerwaarde oplevert voor mijn systeem (duurzaam).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

De laptop wordt voornamelijk gebruikt voor activiteiten gerelateerd aan studie en zo nu en dan een spelletje.

Hopelijk is het duidelijk en kunnen jullie mij verder helpen.

Gr

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2014 23:47 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
De MX100 van crucial (ssd) past overal in en word bloot uit mn hoofd geleverd met een bracket voor laptops die alleen "dikke" ssd's ondersteunen.
qua werkgeheugen moet je kijken welk merk en type het is, als het los te koop is koop je die en kun je je andere ram stickie behouden, is het niet los te koop, moet je ander werkgeheugen pakken (MOET hetzelfde merk en type zijn!!!)

[ Voor 44% gewijzigd door pwillemske op 30-12-2014 23:54 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Volgens mij is dit het lijstje met SSD's waar je de keuze uit hebt:

http://tweakers.net/categ...dGptFFdJRdfmEoYupE_zjl_AQ

Met dan de Crucial MX100 256GB SSD voorop.

Als die 4GB in de specs kloppen en je niet echt zware spellen gaat doen, lijkt me dat je ivm. je ram wel goed zit voorlopig. Eventueel om de intel gpu wat meer ademruimte te geven? Maar daarvan heb ik zelf niet zoveel kennis, dus misschien als iemand anders daar iets zinnig over kan vertellen?

[ Voor 21% gewijzigd door kluyze op 30-12-2014 23:53 ]

• pwillemske
  • Niet online
kluyze schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 23:53:
Volgens mij is dit het lijstje met SSD's waar je de keuze uit hebt:

http://tweakers.net/categ...dGptFFdJRdfmEoYupE_zjl_AQ

Met dan de Crucial MX100 256GB SSD voorop.

Als die 4GB in de specs kloppen en je niet echt zware spellen gaat doen, lijkt me dat je ivm. je ram wel goed zit voorlopig. Eventueel om de intel gpu wat meer ademruimte te geven? Maar daarvan heb ik zelf niet zoveel kennis, dus misschien als iemand anders daar iets zinnig over kan vertellen?
4GB ram is genoeg, maar het minimum voor zware games, aangezien TS geen zware spellen gaat doen (sowieso niet mogelijk met de iGPU) is 4GB ram genoeg. (of je moet weer vele programma's naast elkaar gaan draaien)
Oftewel: koop een Crucial MX100 256GB SSD voor pakweg €100,00 en hou die €30,00 die je extra te besteden hebt in je zak of doe er iets leuks mee! (geen samsung ssd kopen, verschil merk je niets/heel weinig van)

[ Voor 8% gewijzigd door pwillemske op 31-12-2014 00:00 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Topicstarter
pwillemske schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 23:51:
De MX100 van crucial (ssd) past overal in en word bloot uit mn hoofd geleverd met een bracket voor laptops die alleen "dikke" ssd's ondersteunen.
qua werkgeheugen moet je kijken welk merk en type het is, als het los te koop is koop je die en kun je je andere ram stickie behouden, is het niet los te koop, moet je ander werkgeheugen pakken (MOET hetzelfde merk en type zijn!!!)
Dankjewel voor de snelle reactie. De Crucial MX100 is wat jou betreft dus een aanrader. Zal de laptop, naast het feit dat ik minder zorgen hoef te maken om het geheugen bij het installeren van een spel, ook beter presteren met deze SSD kaart? Zo ja, is dit ook daadwerkelijk merkbaar.

Heeft uitbreiden naar 6 RAM werkgeheugen daadwerkelijk zin. Onderaan geef je al aan dat 4GB voldoende is, maar wel echt minimaal. Klopt het dan wat kluyze zegt: iets meer RAM geheugen geeft wat meer ademruimte (en wellicht dus ook minder slijtage?). Hoeveel kost een 6 RAM kaartje gemiddeld ongeveer?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een SSD ten opzichte van een HDD is verschil van dag en nacht.
Dat is en blijft de meest zinnige upgrade die je kunt doen.

• pwillemske
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 00:09:
[...]

Dankjewel voor de snelle reactie. De Crucial MX100 is wat jou betreft dus een aanrader. Zal de laptop, naast het feit dat ik minder zorgen hoef te maken om het geheugen bij het installeren van een spel, ook beter presteren met deze SSD kaart? Zo ja, is dit ook daadwerkelijk merkbaar.

Heeft uitbreiden naar 6 RAM werkgeheugen daadwerkelijk zin. Onderaan geef je al aan dat 4GB voldoende is, maar wel echt minimaal. Klopt het dan wat kluyze zegt: iets meer RAM geheugen geeft wat meer ademruimte (en wellicht dus ook minder slijtage?). Hoeveel kost een 6 RAM kaartje gemiddeld ongeveer?
Het zal (misschien) meer ademruimte geven en je laptop zal minder moeite hebben als je een aantal programma's naast elkaar gaat draaien. 6GB ram is moeilijk te verkrijgen (of helemaal niet) in die formaat. Maar je hebt voor 8 tientjes 8GB ram, maar kijk eerst wat voor ram je nu hebt en hoeveel sticks je kwijt kan, dan kun je 4 tientjes besparen. Alvast een fijne jaar wisseling.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Topicstarter
pwillemske schreef op woensdag 31 december 2014 @ 00:20:
[...]

Het zal (misschien) meer ademruimte geven en je laptop zal minder moeite hebben als je een aantal programma's naast elkaar gaat draaien. 6GB ram is moeilijk te verkrijgen (of helemaal niet) in die formaat. Maar je hebt voor 8 tientjes 8GB ram, maar kijk eerst wat voor ram je nu hebt en hoeveel sticks je kwijt kan, dan kun je 4 tientjes besparen. Alvast een fijne jaar wisseling.
Ik lees net dit bij opmerkingen/bijzonderheden als je deze Acer opzoekt in tweakers database:

"Let op, er is plaats voor twee geheugensloten en standaard is er maar één geheugenslot bezet door een 4GB module. Derhalve staat dit geheugen in single channel geconfigureerd wat resulteert in de helft aan bandbreedte t.o.v. dual channel geheugen.

Aangezien in deze laptop een Intel Iris 5100 GPU zit is het raadzaam een dual channel geheugen configuratie te gebruiken. Dit kan voor games een prestatie verbetering van 30 a 40% meebrengen. Daarnaast is het geheugen verdeelt tussen de GPU en CPU waardoor 4GB sowieso een tekortkoming is."

Dus als ik het goed begrijp kan ik ook voor een 4GB kaartje in dat andere slot prikken wat resulteert in 8GB werkgeheugen?

Jij ook en alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 31 december 2014 @ 00:13:
Een SSD ten opzichte van een HDD is verschil van dag en nacht.
Dat is en blijft de meest zinnige upgrade die je kunt doen.
Dat weet ik. Heb ook bewust voor SSD gekozen, maar vind die 120gb toch ietwat magertjes. Ik vroeg me alleen af of die huidige Kingston SSD kaart ook een goede kaart is. Of ga ik veel verschil merken tussen de Crucial en de huidige Kingston kaart?

• pwillemske
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 00:24:
[...]

Ik lees net dit bij opmerkingen/bijzonderheden als je deze Acer opzoekt in tweakers database:

"Let op, er is plaats voor twee geheugensloten en standaard is er maar één geheugenslot bezet door een 4GB module. Derhalve staat dit geheugen in single channel geconfigureerd wat resulteert in de helft aan bandbreedte t.o.v. dual channel geheugen.

Aangezien in deze laptop een Intel Iris 5100 GPU zit is het raadzaam een dual channel geheugen configuratie te gebruiken. Dit kan voor games een prestatie verbetering van 30 a 40% meebrengen. Daarnaast is het geheugen verdeelt tussen de GPU en CPU waardoor 4GB sowieso een tekortkoming is."

Dus als ik het goed begrijp kan ik ook voor een 4GB kaartje in dat andere slot prikken wat resulteert in 8GB werkgeheugen?

Jij ook en alvast bedankt voor de hulp!
Ja dat kan je er gewoon bij prikken en dan doet ie het al. Maar let goed op welk Merk en type je nu hebt, dit moet identiek aan elkaar zijn! Maar dat resulteerd inderdaad in 8GB werkgeheugen. Geen dank

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 00:28:
[...]

Dat weet ik. Heb ook bewust voor SSD gekozen, maar vind die 120gb toch ietwat magertjes. Ik vroeg me alleen af of die huidige Kingston SSD kaart ook een goede kaart is. Of ga ik veel verschil merken tussen de Crucial en de huidige Kingston kaart?
120GB is krap, maar het kan (afhankelijk van hoe je dat ding gebruikt natuurlijk).
Voor een notebook zou ik een MX100 adviseren, sowieso is die maar 90 euro voor een 256GB, maar daarnaast zijn die voorzien van wat extra condensatoren die helpen tegen datacorruptie bij onverwachte stroomuitval.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:54

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou eerst de ssd nemen en het geheugen laten voor wat het is. Kijk dan even of je tevreden bent. Met een ssd in je systeem is geheugen minder een probleem omdat - wanneer windows geheugen gaat swappen - dat ook naar die retesnelle ssd gaat. Dan heb je er dus een stuk minder last van.

Ik heb ooit een oude laptop met 1GB geheugen voorzien van een ssd. Ik kon niet zo snel goed geheugen vinden voor die laptop dus daarom eerst de ssd geinstalleerd. Opgestart en daarna nooit weer zorgen gemaakt over het geheugen :)

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Ssd merk je niet bij games dan alleen 4 seconden snellere laadtijd.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de goede reactie's. Binnenkort die Crucial MX100 bestellen! Fijne jaarwisseling allen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 09:51:
Aangezien je bij sommige games meer dan 30 GB kwijt bent aan grote bestanden is een ssd zonde geld.
Het draait prima vanaf je HDD omdat het voornamelijk sequentiële bestanden zijn.
En niet duizenden losse files zoals Windows waar je veel seek-time verliest.

Met een optical drive caddy (a €20) kun vaak je twee schijven kwijt in je laptop ;)

• pwillemske
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 09:51:
Dat ben ik niet met je eens...
Mijn hdd van 5 jaar oud doet er gemiddeld 4(!) minuten over om een potje te laden in bf4. Een vriend van me heeft een mx100 en daar duurt het maximaal 1 minuut. Daarnaast is mijn hdd tijdens het gamen continu aan het draaien (hdd led brand continu) en dat levert ooit vermindering in fps op omdat de hdd niet bij kan blijven met de rest. Alleen snap ik niet waarom ie continu bezig is met een online spel...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

pwillemske schreef op woensdag 31 december 2014 @ 10:26:
[...]

Dat ben ik niet met je eens...
Mijn hdd van 5 jaar oud doet er gemiddeld 4(!) minuten over om een potje te laden in bf4. Een vriend van me heeft een mx100 en daar duurt het maximaal 1 minuut. Daarnaast is mijn hdd tijdens het gamen continu aan het draaien (hdd led brand continu) en dat levert ooit vermindering in fps op omdat de hdd niet bij kan blijven met de rest. Alleen snap ik niet waarom ie continu bezig is met een online spel...
Dus je vindt het waard om 50 euro of meer extra te betalen voor een wat snellere laadtijd voor games. Ik vindt dat zonde.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een SSD doet wel meer dan het verbeteren van laadtijden in games. De rest van je systeem gaat ook een stuk vlotter aanvoelen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso moeten mensen wat beter lezen :P. TS heeft al een SSD, hij wil enkel een grotere.

Maar @ Bandiet, heb je zelf een SSD? Want het is echt een verschil van dag en nacht. Het is zo dat je framerate bij games er normaal gesproken niet beter door wordt, maar je laadtijden wel. En dan hebben we het echt niet over 4 seconde, bij het eerder genoemde BF4 gaat het om heel veel meer. Vooral vroeger toen hij gewoon direct startte was de eerste 5-minuten een potje SSDField 4: Team met meeste SSDs domineerde.
Bij een BF4 ben je ook wel wat meer dan 30GB kwijt, nog steeds geen moment spijt van het op mijn SSD zetten ervan. Ja het kost een hoop ruimte op een relatief dure opslag (al laten we nou ook niet gaan overdrijven hoe duur een SSD is), maar het scheelt zoveel in beleving.

En dat is niet enkel bij zware taken. Als je met SSD dubbelklikt op Excel dan is die direct geopend. Tuurlijk dat zijn kleine dingen, maar wel kleine dingen die een heel ander gevoel geven.

• pwillemske
  • Niet online
ö
Sissors schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:49:
Sowieso moeten mensen wat beter lezen :P. TS heeft al een SSD, hij wil enkel een grotere.

Maar @ Bandiet, heb je zelf een SSD? Want het is echt een verschil van dag en nacht. Het is zo dat je framerate bij games er normaal gesproken niet beter door wordt, maar je laadtijden wel. En dan hebben we het echt niet over 4 seconde, bij het eerder genoemde BF4 gaat het om heel veel meer. Vooral vroeger toen hij gewoon direct startte was de eerste 5-minuten een potje SSDField 4: Team met meeste SSDs domineerde.
Bij een BF4 ben je ook wel wat meer dan 30GB kwijt, nog steeds geen moment spijt van het op mijn SSD zetten ervan. Ja het kost een hoop ruimte op een relatief dure opslag (al laten we nou ook niet gaan overdrijven hoe duur een SSD is), maar het scheelt zoveel in beleving.

En dat is niet enkel bij zware taken. Als je met SSD dubbelklikt op Excel dan is die direct geopend. Tuurlijk dat zijn kleine dingen, maar wel kleine dingen die een heel ander gevoel geven.
ff offtopic,

Kun je dat van je hdd overzetten naar je ssd?? Aangezien ik van plan ben een ssd te kopen (mx100).
Zoja, hoe moet dat dan?? Ik kan er niet veel van op google zoeken...of het licht aan mij.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1