Superfetch gebruiken of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Ik zie in diverse (ssd) topics dat het beter is om het Windows onderdeel superfetch uit te schakelen.

Maar waarom superfetch uitschakelen? Voor zover ik kan zien veroorzaakt superfetch geen extra schrijfacties op de ssd.

De ssd's van tegenwoordig zijn zeer snel, maar desondanks blijft ram geheugen nog tig keer sneller.

Ik vraag me nu het volgende af:
- Als superfetch aan staat en deze overgebleven beschikbare ram gebruikt, heeft dit een nadelig effect als ik een 'groot' spel start, bv. Battlefield 4?
- Is het verschil in opstarttijd van applicaties vanaf ssd of ram nauwelijks merkbaar?
- Als je zat geheugen hebt (16GB of meer), dan maakt het toch niet zoveel uit of superfetch aan staat of niet?

Mijn systeem bevat 16GB ram en zonder superfetch heb ik nu 10GB vrij beschikbaar geheugen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:32
Waarom probeer je het niet uit en benchmark je het?

Eerste google resultaat: http://www.tekrevue.com/t...fetch-prefetch-windows-8/

Overigens staat er in die link:
In Windows 7, Microsoft attempted to address this issue by automatically disabling Superfetch and Prefetch when a fast SSD was detected. In Windows 8, however, the operating system tries to analyze the performance characteristics of the system’s storage and intelligently enable or disable Superfetch/Prefetch as needed.
Dus het zou me niets verbazen als aan/uitzetten in Windows 8 geen verschil oplevert als je een SSD hebt.

[ Voor 62% gewijzigd door Ramon op 31-12-2014 08:30 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:25

P_Tingen

omdat het KAN

Je kan het altijd proberen en zien wat beter werkt. Een tijdje geleden vroeg ik het me ook af en wat ik van mijn zoektocht herinner is dat het voor een ssd vrijwel niets toevoegt, wel weer extra handelingen zijn en dat er bovendien extra informatie op je ssd wordt bewaard. Zeker als je niet een hele grote ssd hebt (zoals ik tot voor kort), kun je die ruimte wel beter gebruiken.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Er zijn inderdaad genoeg topics te vinden over dit onderwerp maar ze spreken elkaar allemaal tegen. De ene zegt laat superfetch aan omdat lezen uit ram vele malen sneller gaat dan vanaf een ssd, de andere zegt weer nee laat het uit omdat icm prefetch de ssd te veel belast wordt. Maar aan de andere kant kunnen ssd's tegenwoordig zo lang mee dat je daar weer weinig van zult merken. Het is een beetje een welles nietes kwestie.

Ik wil best zelf testen maar ik heb geen idee hoe ik dit het beste kan testen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:32
Ik denk zelfs dat je geen verschil zal merken met een snelle SSD, omdat Windows blijkbaar zelf managed of het aan of niet staat en het met een SSD waarschijnlijk altijd uit zal staan.

Dus je moet een HD hebben om verschil te merken bij een benchmark.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Windows bepaalt zelf of superfetch aan of uit moet, afhankelijk van de snelheid van je HDD/SSD. Handmatig uitzetten is nooit nodig.
Pagina: 1