Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vaio VPCEB1SE1 upgraden of nieuw laptop kopen

Pagina: 1
Acties:

• landkroon
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-11 18:12
In dubio:

Mijn Vaio VPCEB1SE1 uit 2010 upgraden of een nieuwe laptop kopen

Wat ga je met je laptop doen?
Eigenlijk alleen maar internetten, Office etc. Zo af en toe foto's bewerken.
Maar ben wel liefhebber van snelle PC's met goede specs.

Specs

Ik vind het zonde om een budget oplossing neer te zetten terwijl ik nu wel een aparte grafische kaart heb (Radeon Mobility HD5650) met een processor (Intel Core i5-430M) die in de vergelijking niet veel slechter is als de huidige i3 processors.
Gezien het snelle opstarten is een SSD toch wel een vereiste en een touchscreen is natuurlijk ook handig.

Wat is je budget?
Eigenlijk wil ik niet meer dan EURO 600 uitgeven.
Daarom denk ik nu aan het upgraden van de VAIO:
van 4 GB naar 8 GB en
de DVD speler opofferen en er een SSD met caddy inzetten. Dat gaat zo'n EURO 200 kosten.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee staat eigenlijk altijd op tafel.
Misschien dan een All-In-One in plaats van een laptop ? WIl geen desktop op tafel hebben staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Kwaliteit wel belangrijk. Vorig jaar voor de kinderen een Acer Aspire s7-391 gekocht. Was nooit zo weg van Acer maar de S7 is mooi en degelijk, ze gaan al anderhalf jaar mee (en mee naar school).

Heeft iemand advies ?

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-11 08:25
Geheugen en ssd gaan je wel een verschil opleveren. Maar om max 600 euro uit te geven aan een gedateerd systeem. Waarom niet wachten als het systeem nog voldoet en over een jaar 2 jaar een nieuwe aanschaffen...?

...

• landkroon
Max 600 Euro voor een andere laptop of voor 200 EURO de VAIO upgraden is de vraag.

Nu is in ieder geval 2 GB van de 4 GB geheugen permanent in gebruik. Extra gehuegen zal dus wel iets extras brengen.

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je huidige laptop heeft nog prima specs.
Ik zou het geheugen upgraden en een SSD i.p.v. de HD,en de HD in een caddy.
Dan is het systeem weer helemaal up to date en kun je er weer een paar jaar tegen aan.

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:59
de DVD speler opofferen en er een SSD met caddy inzetten. Dat gaat zo'n EURO 200 kosten.

No way, voor 80 euro ben je klaar, hdd caddy kopen op ebay voor ongv 20 euro. en een ssd kopen van 60 euro (128GB) geheugen

Ik zal dit doen als ik jou was.

Goed en goedkoop.

• landkroon
Plus 4 GB geheugen voor ongeveer 80 euro

• landkroon
Vandaag nog eens goed alle prestaties bekeken maar gehugen komt niet boven de 75% in gebruik.
Wel staat de HDD steeds vol tegen de limiet aan bij starten van programma's.

Eerst dus een SSD en daar dan maar meteen wat meer geld in zodat alles er op past. 512 Mb en de HDD met een caddy in de DVD speler.

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:59
4GB is wel genoeg hoor.

• landkroon
De SSD geplaatst en de inhoud van de HDD gecloned omdat ik graag alles wil houden.

De laptop start nu razendsnel op en response op opstarten programma's is ook zeer goed.
Dat allemaal zonder geheugen erbij te plaatsen.
Een schone installatie zou het allemaal nog beter maken maar clonen is wel een snelle oplossing en qua snelheidsbeleving ben ik er al 200% op vooruit.

Windows Live Mail werkte niet meer na het clonen maar na het verwijderen van Intel Rapid Storage Manager start het weer. Wel alle adressen weg. Live Mail problemen hebben de meeste tijd gekost van deze upgrade. Vooral een oorzaak en oplossing vinden heeft veel website bezoekjes gekost.

Gelijk ook de stofzuiger op het binnenwerk en de gierende fan is ook verdwenen. Warmte productie is ook omlaag, er draait niet meer continue een schijf. Weer een fluistestille laptop.

Kortom, heb je een laptop met oude i5 processor (Intel Core i5-430M uit 2010 in mijn geval) en draai je niet al teveel zware games en programmas (photoshop gaat trouwens prima op deze config) en wil je upgraden dan is een 512 GB SSD een hele goede oplossing.

Een nieuwe laptop met meer processorkracht en fatsoenlijke SSD capaciteit kost vele malen meer dan de 512 GB Crucial SSD voor nog geen euro 200.- die er nu in is gegaan.

De oude HDD zit in een DVD tray caddy en als er iets mis gaat of ik heb meer opslag nodig dan gaat de DVD eruit en de HDD erin, opnieuw opstarten en klaar. Zo'n caddy (rond de euro 30,-) er dus gewoon bij doen om het clonen te vergemakkelijken.
Pagina: 1