Toon posts:

Computerruis door speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi Tweakers,

Ik heb al een tijd last van ruis door m'n speakers dat slaat op wat ik doe op mijn PC. Als ik bijvoorbeeld een webpagina doorscroll met veel flash en bewegende beelden hoor ik geruis door mijn speakers bij het scrollen. Ook als ik een CPU vretende applicatie open hoor ik het geluid. Ik heb gevoelige studio monitors als speakers. Nu had ik al het een en ander gelezen over PCI kaarten en sporadische issues met computergeluid dus heb ik een externe USB kaart gekocht. Ik was echter volledig verbaast dat het zelfs door mijn usb audio kaart komt?!?! Het is wel iets minder geworden maar dezelfde ruis blijft. Iemand misschien een idee? :?

Ik zit verder op een i7 4771, een Asrock moederbord en 8gb geheugen.

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Overigens heb ik ook gedacht aan issues met het elektriciteitsnetwerk, na verhuizen naar nieuwbouw echter dezelfde issues :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2014 23:34 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Heb je de computer al eens opgestart met zo min mogelijk componenten? Mischien dat er één component de problemen veroorzaakt. Wat voor muis gebruik je? Oude of nieuwe? Bekent merk of merkloos?

Maakt het verschil als je via een kabel internet verbinding hebt of draadloos?

Is de computer zelf goed geaard?
Zijn alle kabels nog goed?
Een storen fan?
Heb je al eens een nieuw aansluitsnoer geprobeerd?
Maakt de massa van het mobo goed contact met de kast?
Heb je eventueel aardlussen?
Maken alle massa's van de componenten goed contact met de kast?

Dit zijn zo een aantal zaken waar ik aan zit te denken. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Computer aansluiten op een aarde stopcontact, kun je proberen.

Andere voeding in je pc proberen, leen er een.

Misschien een geluids regeling te hoog staan, misschien opname regeling.
Kijk eens met een "alsa mixer" of er niks te hoog staat of dat je iets kunt uitzetten.(dempen).

2x aarde is ook vaak niet goed, via je tv kabel komt bijv ook aarde binnen, die een lus kan veroorzaken met je aarde via de stroom kabel, vroeger met analoge opname kaart in de pc, had je dus ruis in het geluid zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door jan99999 op 31-12-2014 07:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken :).

Helaas is al het bovenstaande al zo goed als uitgesloten :(. Het enige wat ik nog zou kunnen veranderen zijn het moederbord en de voeding. Maarja... dat koop je ook niet zo 1,2,3 als het eigenlijk nog goed werkt en als ik niet zeker weet dat dat het issue verhelpt.

Slechte aarde en elekcitriciteit issues had ik eigenlijk nog wel willen geloven met mijn PCI kaart. Maar dat het signaal zelfs door een usb kabel komt vind ik wel heel vreemd.

• jovadca
Je schrijft dat al het bovenstaande al zo goed als uitgesloten is. Wat bedoel je daar precies mee en wat heb je nog niet gedaan?

Het (storende)geluid gaat niet door je PCI kaart, maar er is een probleem bij het geluid en dat bevind zich tussen geluidskaart op het mobo en de speakers. In principe is alles tussen die 2 zaken "verdacht". Heb je al eens een nieuwe geluidskabel gebruikt tussen computer en boxen?

Heb je al eens verder rond gekeken, in de kamer waar de computer staat, of er mogelijk storende apparaten aanwezig zijn?

Heb je je mobiele telefoon bij je als je achter de computer zit?

Heb je netkabels naast datakabels/geluidskabels liggen?
Heb je al een andere muis geprobeerd?

Je kan verder nog proberen om de geluidskabel die naar de boxen gaat te ontstoren d.m.v. 2 kleine condensators (10 µF)

[ Voor 34% gewijzigd door jovadca op 31-12-2014 11:42 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04

DataGhost

iPL dev

Dat komt gewoon doordat je een cheap moederbord hebt, waardoor interferentie van de CPU/voedingslijnen/watdanook bij belasting duidelijk hoorbaar wordt op je output. Dezelfde voeding die je CPU van prik voorziet zorgt ook dat je DAC werkt en die krijgt onder belasting natuurlijk ook dips in z'n input en dat zou ervoor kunnen zorgen dat je dit hoort op je output. Heeft verder vrij weinig tot helemaal niks met aarding enzo te maken.

Als die USB-geluidskaart een stick is, zou je kunnen proberen een USB-verlengkabel ertussen te hangen zodat 'ie verder van je mobo af is. Anders moet je gaan kijken naar een fatsoenlijke PCI(e)-geluidskaart, dat lost het probleem doorgaans wel op. Als je het helemaal zeker wilt weten moet je je PC gewoon digitaal/optisch op je receiver aansluiten, dit soort storing kan je namelijk niet op een digitaal signaal krijgen.

Eventueel zou je kunnen proberen een elco over de voeding van je DAC te solderen, als de aangeleverde spanning de enige bron van de storing is, maar dat is misschien een beetje tricky :+

[ Voor 22% gewijzigd door DataGhost op 31-12-2014 11:54 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
maak alle kabels schoon met lucht, en de gaten waar het in moet. Ik had ook ruis in mn speakers en had met lucht (gewoon hard blazen) de connectors schoongemaakt. De verbinding is de meest voorkomemde redenen voor ruis etc. Als het niet helpt weet ik het niet meer...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Topicstarter
Alle kabels zijn al vervangen. De geluidskaart is een kaart van een paar 100 euro aan een lange usb kabel. Alles mbt kabels, elektriciteit, etc is inmiddels vervangen, ook vanwege de verhuizing. Ik denk dat DataGhost inderdaad het bij het goede eind heeft. Ik heb een B85 Pro 4. Ik kan misschien een UEFI/BIOS upgrade proberen? Of zou dat niets uithalen?

Een digitaal geluidssysteem heb ik geprobeerd, dan is het probleem er niet. Ik heb namelijk ook nog een goedkopere Xonar D1 met een optical out, dit werkt prima. Mijn speakers willen echter gebalanceerde analoge audio. Overigens heb ik begrepen dat met gebalanceerde kabels er extra ground is, en statische ruis niet voor mag komen. Vandaar ook mijn post in de mobo/cpu sectie :-).

Nogmaals dank voor all reacties.

Of zou ik mijn moederbord misschien RMA kunnen sturen? Als ik google op het bord kom ik geen soortgelijke issues tegen...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2015 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand misschien nog een tip? UEFI upgrade had eigenlijk zoals verwacht geen resultaat.

Ik vraag me alleen af; als je een usb geluidskaart hebt is het dan niet de geluidskaart die DAC verzorgt? Eigenlijk wil ik niet naar een nieuw moederbord vanwege een mogelijke windows reinstall en dat er een verschrikkelijke hoeveelheid software licenties en links naar geluidsdatabases in windows/register zijn ingebakken inmiddels.

Duizendmaal dank als je de goude tip hebt!!

• jovadca
Het enigste dat ik nog kan bedenken, is die lange USB kabel aan je geluidskaart. Misschien dat deze kabel als antenne fungeerd bij het ergelijke geluid dat je hebt. Is dit een USB kabel met een goede / dubbele afscherming?

Heel misschien heb je een massalus. (Een dubbele aarding)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04

DataGhost

iPL dev

Nja, als het echt een voedingsprobleem is blijf je dat natuurlijk houden op USB :+ tenzij die geluidskaart extern gevoed is.
Pagina: 1