[Ubuntu] Systeem kan geen boot device vinden na uitstoffen*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-08 17:08
Allen,

ik ben een leek wat betreft Linux. Dus don't go to hard on me. Ik run toch al een jaar of 2 perfect mijn eigen linux server thuis. Die deed alles perfect, zonder problemen tot op vandaag. Ik had hem even uitgeschakeld en verplaatst om wat stof en dergelijk weg te doen en bij het heropstarten krijg ik de melding:

"PXE-E61: Media test failure - check cable"

Nu ben ik wat gaan googlen en het meeste wat ik lees is ofwel de SATA Kabel die zou kunnen los zitten, de SSD zou kunnen kapot zijn, enz...

Ik heb dan een Ubuntu boot USB gemaakt via unetbootin. Ik koos deze dan als UEFI Boot usb en dan koos ik install ubuntu.

Hij laad ubuntu desktop denk ik? Daar duw ik quit installation en dan krijg ik een min of meer een werkend ubuntu desktop voor mijn neus geschoteld.

Daar zie ik tot mijn grote verbazing bij show files mijn SSD disk staan. Ik kan deze volledig door browsen enzo. Dus mijn SSD is echt wel zichtbaart (ook in UEFI te zien) en ik kan ze benaderen...

Ik heb reeds mijn ethernet boot afgezet, de UEFI defaults geladen, nieuwe SATA kabel gestoken, ...

Wat me ook opvalt is dat de ventilator van de processor koeling continue op maximum staat te blazen, normaal hoor ik mijn server niet tot amper en nu draait die fan toch wel overtoeren. (Al zie ik in UEFI geen abnormale temperaturen)

Mensen die me hierbij kunnen helpen? Ik heb lang gewerkt om alles in linux server werkende te krijgen. Terug opnieuw alles gaan instaleren en doen zou me zot maken... Mijn setting was echt perfect.

Hardware server:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 218,67€ 218,67
1ASRock B75 Pro3-M€ 52,01€ 52,01
3WD Green WD30EZRX, 3TB€ 95,51€ 286,53
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,29€ 89,29
2Intel PRO/1000 GT€ 32,-€ 64,-
2Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 143,-€ 286,-
1XFX Pro 550W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 168,-€ 168,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.164,50

Alvast bedankt voor alle hulp.

Groeten,
Luke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Heb je toevallig op 1 of andere manier je BIOS/UEFI een reset gegeven waardoor er instellingen anders zijn komen te staan? De fan snelheid word blijkbaar niet meer geregeld en ook je boot sequentie is mogelijks in een foutieve volgorde komen staan. Je kan eens proberen van met je boot volgorde te spelen en zeker na te gaan of de juiste HDD als eerste boot device staat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PXE is booten vanaf het netwerk. Stel je BIOS in om dat niet te doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Zoals de startpost reeds zei, ik had dat booten vanaf het netwerk reeds afgezet.

Ik had misschien moeten erbij zetten dat hij nu nog gewoon zegt:

"Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Nu las ik ergens (ik ben vergeten waar) dat iemand hetzelfde probleem had en hij ook via een flash drive kon inloggen op zijn server waarna hij kon instellen dat hij moest boeten van dev/sda1 ofzo? Kan dat?

@Blokker_1999 ik heb al alles geprobeerd daar, de SSD staat zeker correct als Boot Device. Zo ver rijkt mijn kennis wel nog :D Ik denk overigens niet dat ik mijn Bios of UEFI een reset gaf. Momenteel heb ik daar al van alles geprobeerd maar niets doet wat het moet doen...

Kan ik die BIOS/UEFI niet ergens terug zetten naar fabrieks instellingen? Ik heb daar namelijk nooit iets aan veranderd... Als ik in UEFI default instellingen terug zetten ofzo doet hij nog steeds hetzelfde...

[ Voor 12% gewijzigd door Amarog op 30-12-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Amarog schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 22:10:
Zoals de startpost reeds zei, ik had dat booten vanaf het netwerk reeds afgezet.

Ik had misschien moeten erbij zetten dat hij nu nog gewoon zegt:

"Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"
Dat had je er inderdaad bij moeten zeggen want dat is een compleet ander verhaal. Die PXE melding betekent dat 'ie probeert te netbooten namelijk.

Anyway in dit geval wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je geen boot loader hebt op je boot drive, aangezien je die wel nog met een live stick kunt bereiken. Je moet dus even je bootloader opnieuw installeren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is misschien nodig, maar check eerst even wat je boot optie is die is ingesteld, staat deze op UEFI, of Legacy? Kijk vervolgens met je Live omgeving of je een ESP hebt, een EFI System Partition. Dat is de eerste partitie van ongeveer 100 MB, geformatteerd in FAT32. Heb je zo'n partitie, dan moet je systeem via UEFI proberen te starten. Het is namelijk mogelijk dat je systeem na het schoonmaken, hoe onlogisch het ook klinkt, is verandert van de ene optie naar de ander.
Je hebt het ook over bootvolgorde, en bij UEFI is die niet echt van toepassing zoals je dat vroeger had. Maar ik ken je moederbord niet en het is alweer een tijdje geleden dat ik in het BIOS/UEFI systeem zat van m'n HTPC.

In alle gevallen moet je systeem je schijf kunnen zien. In geval van UEFI zou het zelfs nog moeten laten zien welk OS er in z'n boot lijst staat.

Ik voer ook gelijk een titelfix uit, want "PXE-61 Media Test Failure" wijst eerder op een LAN kabel die niet is aangesloten, dan een systeem dat geen geldig boot device kan vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Misschien heb je met statische stroom iets defect gamaakt, bijv je netwerkkaart of de onboard netwerkkaart.

Hoe heb je je pc schoon gemaakt?

Kun je niet doorbooten met F1 in te drukken.

Dan heb je nog tijdens booten van het bios, dan kun je een knop drukken om je boot device te kiezen.
Probeer deze knop, en boot van alle harde schijven, dan kun je testen of het booten nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
@Hero of Time

- Ik weet niet hoe ik moet kijken of hij UEFI of Legacy is ingesteld. Ik kwam wel een optie tegen bij storage voor SATA Legacy ROM. Als ik dat activeer doet hij juist hetzelfde.
- Als ik via Live omgeving kijk zie ik mijn SSD staan als gemount (Met een rare naam: 828106da-9fac-4398-8900-332a91122c94). Als ik daar op klik krijg ik al mijn files te zien. Daar staat een mapje "BOOT". Open ik die map dan zie ik 2 mappen staan (EFI welks leeg is & GRUB waar er 6 items inzitten) en zie ik ook nog een hoop Text & archive bestanden staan allemaal genaamd abi-3.5.0.30-generic, abi-3.5.0.31-generic, enz en initrd.img-3.5.0.30-generic, initrd.img-3.5.0.31-generic, enz...
- Ik kan in mijn UEFI idd zien dat er op de betreffende SATA poort een SSD is aangesloten. Echter niet of er daar een OS op staat.

@CyBeR
- Hoe installeer ik dan een bootloader op deze raar genaamde schijf?

@jan99999
- Ik kan de SSD kiezen als ik op F11 duw als boot device maar dan zijn we terug bij af... Alleen als ik UEFI USB kies (waarop de ubuntu install dan staat) dan kan ik in de live omgeving en mijn SSD benaderen.

Verder:
Als ik een USB installer van ubuntu server (welks ik downloade van ubuntu.com) gebruik dan kan ik wel rescue a system doen maar daar krijg ik de error failed to connect to CD... Logisch, daar er geen inzit en ik het probeer via USB. Dat zal dus ook geen oplossing bieden dan?

Ook zie ik als ik wil een Boot option kiezen dat er voor mijn SSD "AHCI PO:" staat daar waar bij de USB installers "UEFI" voor staat. Kan het daar ook mss aan liggen?

Als ik dan ga kijken naar verbonden apparaten op mijn router staat mijn server daar tussen. Terwijl hij toch uit ligt... Hij toont wel niet de naam van de server maar de naam van de USB installer die er nog inzit.

Alvast bedankt voor alle hulp, ik hoop hier uit te raken...

[ Voor 21% gewijzigd door Amarog op 31-12-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is de uitvoer van 'sudo parted /dev/sda print' vanuit een live omgeving? Een screenshotje van gparted kan ook, als je 'm maar niet 2000x1000 pixels maakt. Want wat je zegt is dat je alleen je / en /boot ziet, maar meer niet. En dat doe je allemaal grafisch via Nautilus. Dat is niet erg overzichtelijk en duidelijk voor dit soort problemen.

Als je niet weet hoe je in je BIOS de bootoptie kan vinden, dan pak je toch het boekje er bij? Daar staat 't netjes in beschreven hoe je 'm in BIOS/Legacy en UEFI modus laat starten als standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/141X1p2k1K0o1A2t0h1a/Screen%20Shot%202014-12-31%20at%2019.13.14.png

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/1k3s1i140P1N3F2w1t3z/Screen%20Shot%202014-12-31%20at%2019.21.39.png

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/2R1P1C2K3M2f0e0M2x24/Screen%20Shot%202014-12-31%20at%2019.22.15.png

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/2n2i2E1o0l2a0e2c1o2y/Screen%20Shot%202014-12-31%20at%2019.16.59.png

Ik zit met een Linux software RAID5 van 9 Terra waar geen OS op staat. (3x 3 terra).
In de eerste screen (ik weet het, pretty lame met de gsm getrokken, maar het is voor het gemak) zie ik maar 1 schijf van de 3 verschijnen en geen SSD...

2de screen is dan van mijn SSD die zichtbaar is.

[ Voor 17% gewijzigd door Amarog op 31-12-2014 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke schijf is dan wel voor je OS met de boot gegevens erop? Ik ben er vanuit gegaan dat dat sda zou zijn, maar blijkbaar heb je 'm niet op de eerste SATA poort van 't moederbord aangesloten zitten, of valt 't onder /dev/md0 oid vanwege je software RAID. Ik heb eigenlijk alleen ervaring met RAID1 icm Grub op een BIOS systeem, dus dat de schijf in MBR is ingedeeld. Geen idee hoe het werkt met UEFI, behalve dan dat de ESP geen onderdeel kan zijn van je RAID config.

In plaats van dat we gaan raden hoe je alles hebt ingedeeld, is het beter als je eens uitlegt hoe je systeem nou is opgezet. Want het hebben van een software RAID5 opstelling zou betekenen dat je toch wel meer kennis van het geheel hebt en dan is het juist vreemd dat je dit topic opent waarin je overkomt als iemand die weinig kaas heeft gegeten van computers. Het spreekt elkaar heel erg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Ik zei gewoon dat ik een leek ben wat betreft linux. Alles wat ik klaar kreeg op mijn server is via een hoop tutorials via google gegaan. Alsook de software raid van linux. (Link) Alles wat ik opzocht kreeg ik werkende, en trachte ik te snappen. Echter veel ontging me, veel termen die ik niet snap maar ook niet hoefde te snappen om te werkende te krijgen. Vandaar dat ik mezelf een leek noem op gebied van Ubuntu Server (Linux).

Mijn opbouw?
In de SATA3_A0 poort zit mijn SSD. Deze SSD is normaal de boot waar Ubuntu Server op staat.
in de poorten SATA2_1 SATA2_2 & SATA2_3 zitten 3 WD schijven van 3 Terra elks, zij zijn in Linux tot een sofware RAID5 omgezet en gemount in mijn OS.

Moederbord HDD setup:
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/1d1o3M2l0r210N3u3k3N/Screen%20Shot%202015-01-01%20at%2011.29.33.png

De SATA poort veranderen van de SSD brengt ook geen soelaas, hij blijft dezelfde error geven.

blijkt dus dat mijn SSD /dev/sdd is. dan is de uitput van het gevraagd als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/0y282f033J0f2C12051I/Screen%20Shot%202015-01-01%20at%2010.51.36.png

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/3d2B0R2M1f0e0y0I0O01/Screen%20Shot%202015-01-01%20at%2010.53.16.png

[ Voor 9% gewijzigd door Amarog op 01-01-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Kijk nog eens met F11,
Zoek in alle hardware, of je je ssd misschien op een andere plaats ziet of 2x ziet.
Misschien staat je ssd onder andere hardware, bijv usb harde schijf.
Dit heb ik al eens gezien, dus doorzoek alle hardware, het verschil was AHCI en ide, toen was de boot device ergens anders te vinden in de bios. Normaal moet je AHCI hebben.

Sata controller mode op AHCI instellen.
Asmedia instellen op AHCI.
Asmedia SATA Boot ROM, beide instellingen proberen.(zit hier de ssd op, moet misschien aan staan om te booten.)

Uit de handleiding,
We recommend to use Intel®
B75 SATA ports (SATA2_1,
SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4, SATA2_5 and SATA3_0) for
your bootable devices. This will minimum your boot time and
get the best performance. But if you still want to boot from
the ASMedia SATA3 controller, you can still enable this in the
UEFI BIOS

Je kunt ook foto's maken van je bios, dan heb je als je weer storing hebt, dan kun je alles hetzelfde instellen hoe het was. Met je telefoon die tegnwoordig iederen heeft.
Ik weet niet of je een backup hebt van je systeem, dan weet je nu waarom je dit ook nodig hebt, alles kan van de ene moment op de andere defect gaan.

[ Voor 77% gewijzigd door jan99999 op 01-01-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Amarog schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 10:54:
Ik zei gewoon dat ik een leek ben wat betreft linux. Alles wat ik klaar kreeg op mijn server is via een hoop tutorials via google gegaan. Alsook de software raid van linux. (Link) Alles wat ik opzocht kreeg ik werkende, en trachte ik te snappen. Echter veel ontging me, veel termen die ik niet snap maar ook niet hoefde te snappen om te werkende te krijgen. Vandaar dat ik mezelf een leek noem op gebied van Ubuntu Server (Linux).
Als ik jou was, zou ik toch maar wat meer inlezen in de dingen die je niet snapt. Dat voorkomt problemen in de toekomst, want je gaat gegarandeerd een schijf verliezen en dan moet je wel weten wat je moet doen om je array te herstellen.

Zijn er termen en instellingen die je na doorzoeken nog niet helemaal snapt, dan kan je hier een apart topic maken waarin we dan proberen het uit te leggen. Wees dan wel zo duidelijk mogelijk en noteer je bronnen.
Mijn opbouw?
In de SATA3_A0 poort zit mijn SSD. Deze SSD is normaal de boot waar Ubuntu Server op staat.
in de poorten SATA2_1 SATA2_2 & SATA2_3 zitten 3 WD schijven van 3 Terra elks, zij zijn in Linux tot een sofware RAID5 omgezet en gemount in mijn OS.

Moederbord HDD setup:
[afbeelding]

De SATA poort veranderen van de SSD brengt ook geen soelaas, hij blijft dezelfde error geven.

blijkt dus dat mijn SSD /dev/sdd is. dan is de uitput van het gevraagd als volgt:
[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi, je zit dus met een UEFI boot systeem. Je kan die ESP ook mounten en dat doe je dan met het volgende, uitgaande van een live omgeving, aangezien je nog steeds geen degelijk werkend systeem hebt:
sudo mkdir /mnt/efi
sudo mount /dev/sdd1 /mnt/efi
ls /mnt/efi/EFI

Ik ga er even vanuit dat er een map bestaat met de exacte naam 'EFI'. Laat ook de onderliggende mappen zien, zoals /mnt/efi/EFI/ubuntu. Bladeren met Nautilus is uiteraard ook gewoon mogelijk na het mounten, als je dat liever doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
ik krijg dan het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/1d2N2C41360R020u2p1E/Screen%20Shot%202015-01-01%20at%2013.30.32.png

Na een reboot blijft hij hetzelfde doen. Ik kan nog steeds geen werkend boot device vinden buiten de 2 UEFI USB's (zie screen).

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/1W0w2P0G380G1T2X0Q2C/Screen%20Shot%202015-01-01%20at%2013.33.40.png

En ik weet dat ik meer moet snappen van waar ik mee bezig ben in Linux en dat probeer ik ook. Maar zolang alles perfect werkte (En dat deed hij nu toch al zeker een goed jaar.) Had ik geen nood aan meer opzoekingswerk. Nu met dit probleem heb ik echt al google serieus afgedweild hoor. Jullie zijn zowat mijn laatste reddingspoging...

Ik kan jullie hulp echt enorm appreciëren!

@Jan99999
Sata controller mode op AHCI instellen.
Asmedia instellen op AHCI.
Asmedia SATA Boot ROM, beide instellingen proberen.(zit hier de ssd op, moet misschien aan staan om te booten.)

Uit de handleiding,
We recommend to use Intel®
B75 SATA ports (SATA2_1,
SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4, SATA2_5 and SATA3_0) for
your bootable devices. This will minimum your boot time and
get the best performance. But if you still want to boot from
the ASMedia SATA3 controller, you can still enable this in the
UEFI BIOS
De controller staat op AHCI alsook de Asmedia. de Boot ROM op beide instellingen geprobeerd, geen verandering.

En als ik mijn SSD in in de aangegeven SATA poorten steek dan blijft het resultaat ook hetzelfde.

Bij jou krijg ik het gevoel dat ik serieus op de vingers getikt wordt met je hulp ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Amarog op 01-01-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Na heel de dag nog wat te hebben gegoogled vond ik een oplossing... Namelijk de boot-repair-disk. Deze effe op een live stick gezet en laten runnen and voila... Alles spint terug als een katje...

http://sourceforge.net/p/boot-repair-cd/home/Home/

Heel straf bedankt voor alle hulp. Ik heb een hoop bijgeleerd. Alvast beginnen met een backup te maken van mijn SSD op de RAID. Wijze les!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Gelukkig werkt het.
Backup is zeer belangrijk, maar bijna niemand doet dit, en bijna niemand(zeker buiten dit forum) weet hoe dit moet, zodat je niks of zeer weinig data verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Mocht je ergens een goeie howto weten mag je hem altijd delen hoor.

Groeten
Luke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

M'n data sync ik met de hand tussen m'n HTPC en gewone PC dmv Unison. Het OS met config is eigenlijk niet zo heel spannend. Ben alleen een dag kwijt aan het opzetten van het systeem (/home valt onder data, dus die is veilig) en installeren van alle packages.

Maar je kan ook uitgebreider dingen doen met backup. Houd ook goed rekening mee dat RAID verre van een backup is. Als de bliksem inslaat en je voeding klapt en neemt 2 schijven mee, ben je alsnog de pineut. Of als een tweede schijf uitvalt terwijl je net de ene defecte hebt vervangen en je array nog niet klaar is met rebuilden. Te veel mensen zijn hier alles door kwijt geraakt.

Ook goed dat je 't weer werkend hebt. Dat was m'n volgende stap namelijk, EFI weer laten weten dat er een Ubuntu loader is. Echter weet ik niet hoe je dat precies moet doen, maar die boot repair heeft 't dus voor je gedaan. Ik had waarschijnlijk de ESP opnieuw geformatteerd met FAT32 en de structuur opnieuw laten opbouwen, of een grub-install oid laten uitvoeren zodat-ie 't weer herkend. Toch vreemd dat 't opeens niet meer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:02
Maar nu alles weer werkt, nog even over "Ik had hem even uitgeschakeld en verplaatst om wat stof en dergelijk weg te doen": je gebruikt toch geen stofzuiger om de kast van binnen schoon te maken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Overzicht belangrijke topics
Onderaan staat backups.
En zorg dat je nooit recovery hoeft te doen, recovery staat er ook bij.

Algemeen,
http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44
http://www.jupiterbroadcasting.com/show/techsnap/
https://www.security.nl/ (ja virussen hoort ook bij backups, crypto locker, en je bent alles kwijt).

Installeren OS, hoort ook bij backups.
Beveiligen pc, hoort ook backups.
Dan wat de meeste denken wat een backup is, copieen maken.

-Je werk pc, waar data op staat is geen backup.
-Kopieren, dat is geen backup maken, want source en target worden niet gekontroleert. Je hebt backup software die dit wel ontroleerd.
-Mensen zijn lui, probeer dus automatisch te maken, gaat niet helemaal, want offline met je ook hebben ivm virussen.
-3 kopieen moet je hebben, 2 thuis, en 1 ergens anders.
-Backup is pas goed als je ook getest hebt met terug zetten, of dit ook werkt.
- Hoe lang blijft een backup goed,
antwoordt, 1 seconde, want alles gaat defect. Daarom ook meerdere backups.
-Hoe lang blijft een map(met foto's) op een externe hd goed?
-Hoe doe je onderhoud aan een externe hd?
Na10 jaar in de kast te liggen, werkt de externe hd nog?
-Hoe kang blijft een usb stick goed? Onderhoud?
-Hoe lang blijft een ssd goed? Onderhoud?
Aanvulling:
-Opslag(bijv hd) , eerst smart uitlezen, dan sectors testen, dan weer smart uitlezen, dan pas de hd gebruiken, zodat je geen slechte hd gebruikt als backup.
-Netwerk, testen, zodat je weet dat dit stabiels is, 40 GB(met par2) aan files in een ruk over copieren, en dan met par2 kontroleren, dan weet je of je drivers/hardware goed is, en of je netwerk stabiel is.

Etc.

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 01-01-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
vanaalten schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:34:
Maar nu alles weer werkt, nog even over "Ik had hem even uitgeschakeld en verplaatst om wat stof en dergelijk weg te doen": je gebruikt toch geen stofzuiger om de kast van binnen schoon te maken, toch?
Ik had de aangepaste Topic Titel nog niet gezien, ik heb dus niet de server zelf binnen in gekuist. Maar de locatie waar hij stond. Het bureau vollledig ontdaan van stof en dergelijk en een nieuwe tafel enzo bij gezet. Om niet per ongeluk tegen de bak te stoten heb ik deze even verplaatst tijdens het kuisen...

Mijn server zelf blaas ik ieder half jaar eens uit met een kleine compressor en een luchtslang.

Bij het terugplaatsen van de server ben ik de eerste keer vergeten mijn LAN kabel er terug in te steken. Dat zag ik pas na het opstarten. Toen kreeg ik de eerste PXE error. Na het uitschakelen van LAN boot daar kreeg ik de laatste error. En daar zat ik eventjes lang, heel lang op vast.

@Jan99999
Bedankt voor de tips.

@Hero of Time
Momenteel staan al mijn belangrijke bestanden wel over 4 pc's via bittorent sync. Echter een volledige backup van de server had ik nooit. Op de RAID staat momenteel niets belangrijks dat ik niet kan of mag verliezen. Het is vooral Media Opslag dat wel pijn zou doen bij verlies maar geen ramp zou zijn. Raid5 laat het idd toe dat er 1 schijf mag uitvallen momenteel maar meer ook niet. Ik ben me daar zeker van bewust. Als de prijzen in de toekomst zakken zal ik waarschijnlijk wel een andere RAID gaan gebruiken.

Het ging er mij vooral op mijn Server OS te redden, zoals ik al zei heb ik weinig kennis van Linux en heb ik toch een goeie 2 maand nodig gehad om alles te laten werken zoals ik wilde. Ik heb dan wel alle tutorials bewaard van hoe ik het gedaan heb toch opnieuw beginnen zou mijn jaar een niet zo goeie start geven :D

Allen heel veel dank voor de hulp en de tips.
Pagina: 1