• fons78
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-05-2025
Hallo allemaal ,

Wie kan mij helpen ??

Men computer is een i7 met een Sabertooth x58 moederbord met 6 geheugen banken .

Er zit nu op de geheugen banken 3 x 2 gb ddr3 1600 mhz van Ocz gold

Ik heb nog me oude geheugen in de doosje liggen van 3 x 2 ddr3 13333 mhz

Dus me vraag is wat is sneller voor het systeem

3 x 2 ocz ddr 3 1600 mhz gold erin laten
of
de 3 x 2 ddr3 1333 mhz erbij erin doen ( en ocz in de bios van 1600 na 1333 mhz zetten )

Zodat je dat triple channel hebt

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:54
je vraag is wat verwarrend.....wat bedoel je precies?

Als beide op 1333mhz draait, dan zal er geen verschil zijn in snelheid.

Als je deze 3 reepjes in je pc erbij wilt stoppen, dan zou kunnen, echter kan de geheugen controller moeilijk gaan doen met verschillende reepjes en alle bankjes vol. Maar dit kan je natuurlijk uittesten, kan nooit geen kwaad

Met alle bankjes gevuld heb je gewoon triple channel volgens mij, maar dat kan je in het moederbord boekje checken

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 30-12-2014 19:35 ]

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
'Wat sneller is voor het systeem' is natuurlijk wat lastig bepalen, dat ligt er vooral aan wat je ermee doet.
Heb je momenteel geheugentekort dan is het natuurlijk leuk om te kijken of je een goedkope upgrade kunt doen door alles op 1333MHz te zetten en drie toch al aanwezige geheugenbankjes erbij te prikken. Wellicht leuk om effe te benchmarken of het heel veel verschil voor je maakt, dat triple channel vs 1600MHz.

Check wel even de voltage vereisten van de beide setjes geheugen, ik kan me voorstellen dat het moederbord lastig kan doen als die niet overeen komen.

• fons78
freaky35 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 19:34:
je vraag is wat verwarrend.....wat bedoel je precies?

Als beide op 1333mhz draait, dan zal er geen verschil zijn in snelheid.

Als je deze 3 reepjes in je pc erbij wilt stoppen, dan zou kunnen, echter kan de geheugen controller moeilijk gaan doen met verschillende reepjes en alle bankjes vol. Maar dit kan je natuurlijk uittesten, kan nooit geen kwaad

Met alle bankjes gevuld heb je gewoon triple channel volgens mij, maar dat kan je in het moederbord boekje checken
De geheugen die NU in me computer zit = 3 x 2 ddr3 1600 MHZ ocz gold

Me oude geheugen los in een bewaardoosje zijn : 3 x 2 ddr3 1333 mhz

Dus wat zal sneller zijn/ werken ? de geheugen die NU erin zit laten vanwege de 1600 mhz
of
de losse geheugen van 1333 mhz erbij doen

Totaal dan 12 ddr3 erin wel dan alles op 1333 MHZ

MOET wel erbij zeggen de losse geheugen was toen wel triple geheugen ( pack ) , van het merk KINGSTON

[ Voor 4% gewijzigd door fons78 op 31-12-2014 17:50 ]

• fons78
Pixxel schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 22:10:
'Wat sneller is voor het systeem' is natuurlijk wat lastig bepalen, dat ligt er vooral aan wat je ermee doet.
Heb je momenteel geheugentekort dan is het natuurlijk leuk om te kijken of je een goedkope upgrade kunt doen door alles op 1333MHz te zetten en drie toch al aanwezige geheugenbankjes erbij te prikken. Wellicht leuk om effe te benchmarken of het heel veel verschil voor je maakt, dat triple channel vs 1600MHz.

Check wel even de voltage vereisten van de beide setjes geheugen, ik kan me voorstellen dat het moederbord lastig kan doen als die niet overeen komen.
Wat ik ermee doet is :

wat filmkes bewerken ( niet altijd )
Wat games doen