[Windows 8.1 Pro 64] SSD wordt niet herkend.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 13:44
Goedemiddag!

Voor kerst heb ik een smakelijke Samsung 840 Evo 250GB gekregen. Mooie upgrade tov de HDD's die ik nog had spinnen, dus die heb ik er vandaag eens ingeklust. Tot zover geen probleem, totdat ik in Windows zelf kwam. Daar wordt de schijf niet herkend, noch door apparaatbeheer (alleen een 'onbekend apparaat'), noch door schijfbeheer (alleen de hdd's staan erin), noch door Samsung Magician.
Voor zover ik weet staan de instellingen verder wel goed. De schijf wordt ook herkend in de bios (op SATA-1, de SSD-aansluiting volgens de handleiding van mijn mobo), en de sata instellingen staan al van begin af aan op AHCI. Toch kan ik nu niks met deze mooie ssd, dus doe ik iets fout of is dit ding gewoon DOA?

Specs:
Win 8.1 Pro 64-bits
MSI Z77A-GD65
Intel Core i5 3570k
4x HDD
1x SSD

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
PauseBreak schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:54:
Voor kerst heb ik een smakelijke Samsung 840 Evo 250GB gekregen.
Met een champignon sausje erover zijn ze inderdaad overheerlijk. :P
Tot zover geen probleem, totdat ik in Windows zelf kwam. Daar wordt de schijf niet herkend, noch door apparaatbeheer (alleen een 'onbekend apparaat'), noch door schijfbeheer (alleen de hdd's staan erin), noch door Samsung Magician.
Het is dus wel gelukt om Windows te installeren? Of kan WinPE de schijf niet goed herkennen? Of heb je de SSD nu in een bestaand systeem erbij gedaan? Dat wordt me niet duidelijk, ik denk het laatste dat je de SSD in een bestaand systeem erbij hebt gedaan.

Controleer of je SATA kabel goed is. Zet desnoods de SSD op een andere SATA aansluiting (een waarvan je weet dat deze werkt. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemyWD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-11-2023
Schijfbeheer, maak een partitie, yadada

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
CMD-Snake schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 18:04:
[...]

Met een champignon sausje erover zijn ze inderdaad overheerlijk. :P
Precies :+
Het is dus wel gelukt om Windows te installeren? Of kan WinPE de schijf niet goed herkennen? Of heb je de SSD nu in een bestaand systeem erbij gedaan? Dat wordt me niet duidelijk, ik denk het laatste dat je de SSD in een bestaand systeem erbij hebt gedaan.

Controleer of je SATA kabel goed is. Zet desnoods de SSD op een andere SATA aansluiting (een waarvan je weet dat deze werkt. )
Ah, excuus, dat heb ik ongelukkig verwoord. Het is inderdaad een bestaand systeem, bestaande installatie.

SATA kabel heb ik inmiddels gecontroleerd (omgewisseld met een hdd) en dat leidt tot hetzelfde resultaat. Wel de SSD zichtbaar in de bios/uefi, maar niet in Windows. Dus dit:
RemyWD schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 18:28:
Schijfbeheer, maak een partitie, yadada
Is niet mogelijk, want de schijf is niet zichtbaar in schijfbeheer. Wat ik krijg is dit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uK9lVUf.png

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:08
heb je al een bios update gedaan, naar de laatste versie? Klinkt mij als een apparaat dat slecht of niet goed herkend word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
freaky35 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 19:46:
heb je al een bios update gedaan, naar de laatste versie? Klinkt mij als een apparaat dat slecht of niet goed herkend word.
Ik zal eens gaan kijken of er er een nieuwere biosversie is, maar in de uefi staat het ding gewoon als 'Samsung 840 Evo 250 G' tussen de apparaten. Dan zou er dus iets mis moeten gaan in de omschakeling van uefi > windows?

Edit:
Gekeken op de website van MSI en er is geen nieuwere biosversie.

[ Voor 7% gewijzigd door PauseBreak op 30-12-2014 19:55 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Inf update utility van Intel?
https://downloadcenter.in...20775&lang=eng&ProdId=816
voor de drivers van je chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Jawel, het is opgelost! Ik ben naar aanleiding van freaky35's post toch weer eens de bios ingedoken, en toen herinnerde ik me iets: Dit mobo heeft twee fysieke sata-controllers. Een van Intel (waar de SSD op ingeprikt is) en een van ASMedia. Bleek die van ASMedia toch gewoon keihard op IDE te staan...
Nadat ik die op AHCI had gezet. werd er wel iets gezien door Schijfbeheer, maar was de schijf niet te initialiseren en kon dus ook niet gepartitioneerd en yadayada worden. Daarom de drivers geüpdatet zoals xAn52 voorstelde, een paar keer gereboot en voila, het ding werkt! _/-\o_

Hartstikke bedankt voor het meedenken allemaal :)

Edit: Enige vreemde is dat ik nog steeds dat onbekende apparaat in apparaatbeheer heb staan. Dat irriteert me dan toch :P

[ Voor 8% gewijzigd door PauseBreak op 30-12-2014 20:35 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:08
dan mist Windows toch een driver van een apparaat op het mobo of in je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
freaky35 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:43:
dan mist Windows toch een driver van een apparaat op het mobo of in je pc
Dat, of Windows is gewoon aan het hallucineren :+ Ik zou niet weten welk apparaat, want ik heb behalve die SSD niks veranderd.
Ach, ik ga morgen eens op mijn gemak Windows opnieuw installeren, maar dan op de SSD en dan merk ik vanzelf of er nog onbekende apparaten blijven staan of niet :)

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 17:55

Zorian

What the fox?

PauseBreak schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:50:
[...]

Dat, of Windows is gewoon aan het hallucineren :+ Ik zou niet weten welk apparaat, want ik heb behalve die SSD niks veranderd.
Ach, ik ga morgen eens op mijn gemak Windows opnieuw installeren, maar dan op de SSD en dan merk ik vanzelf of er nog onbekende apparaten blijven staan of niet :)
Als je het hardware ID van dat onbekende apparaat door Google heen haalt zou je erachter kunnen komen wat voor driver je mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Zorian schreef op woensdag 31 december 2014 @ 01:02:
[...]

Als je het hardware ID van dat onbekende apparaat door Google heen haalt zou je erachter kunnen komen wat voor driver je mist.
Goede tip, bedankt. Het is blijkbaar de Intel SmartConnect dinges die op z'n gat is gegaan. Die had ik namelijk al wel geïnstalleerd :P Nou ja, nu eerst: Windows 8 opnieuw installeren op de SSD :)

Nee, merp!

Pagina: 1