PC nog up te graden?

Pagina: 1
Acties:

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Dag Tweakers!

Ruim 4 jaar geleden een (toen) high-end PC gekocht*.

Ik gebruik de PC momenteel uitsluitend voor internet en games. Ik speel WoW (draait goed, maar op drukke stukken minder, vermoedelijk door te weinig ram). ME3 draait goed.

De PC moet dragon age: inquisition, gta5, wow, crysis, just cause 3 allemaal op de hoogste settings op 1900*1200 draaien. Minimaal 75fps.

Momenteel ben ik niet meer helemaal up to date wat hardware betreft, maar zelf had ik het volgende bedacht;

Processor is nog 3.2ghz quadcore en kan zeker i.c.m. de cooler/moederboard nog wel stabiel overgeklokt worden.
Maar zou een AMD Phenom II X6 1055T (blijkbaar maximal voor de M3 socket) nog meer leveren? Of is dit echt zo oud dat ik mobo en cpu moet gaan vervangen?

Geheugen Is denk ik de eerst bottleneck.. dat zou een 8gb setje topgeheugen moeten worden denk ik? Zoja welke?
En kan windows 7 (prof) dat wel aan? Of moet ik dan naar windows 8 (bleh).

Grafische kaart Moet ook vervangen worden (maakt ook teveel herrie en hitte).
Denk een GTX970 (980 zal niet optimaal kunnen draaien met de rest? en teveel overkill voor de resolutie?) of zou een 780ti genoeg zijn?

Volgens mij zijn de voeding en kast gewoon goed als basis.

Ik wil eigenlijk maar 300-400€ uittrekken..

*
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Cooler Master Silent Pro M850
Cooler Master Sniper Black Edition
GeIL GV34GB1333C7DC | GV34GB1333C7DC
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Intel Postville X25-M Postville SSDSA2MH080G201 80GB
Scythe Mugen 2 Rev. B
Powercolor HD5970 2GB GDDR5 PCI-E

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:23

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Als jij niet al te veel geld uit wil geven kan je natuurlijk ook nog voor een R9 290 kiezen, dan houd je eigenlijk nog geld over om een mooi RAM setje te kopen. Met een sixcore zal je helaas niet zo veel opschieten ben ik bang, deze zal om de zelfde reden dat hyperthreading bij de i7 ook niet veel toevoegd aan een spel dit is namelijk omdat de meeste spellen niet veel baat hebben bij meer dan 4 threads. Overclocken is dus het beste wat je kan doen.

Om je een idee te geven hoe dicht deze twee kaarten bij elkaar liggen http://anandtech.com/bench/product/1068?vs=1355

Wat betreft RAM pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30
Het lullige hier is dat nou net je favoriete game (WoW )hardstikke single-threaded is.

Ik vind het heel lastig om hier een lekker upgrade traject van te breien omdat je volgens mij toch zo snel mogelijk naar Intel toe zal moeten. Niet zozeer omdat ik iets tegen AMD heb, maar omdat juist WoW zo vreselijk singlethread afhankelijk is. Een cheapo i3 4160 maakt gehakt van jouw Phenom.

Als WoW je niet zo boeit is het advies van Darkblaze zonder meer goed (sowieso kan die GPU gewoon mee naar een volgende set.). Als het om WoW gaat zou ik toch kijken of je je budget kan oprekken en naast de R9 ook een I5 4460 (of I3 4160), mobo en 8gb geheugen te scoren.

• Predje
DarkBlaze schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:00:
Als jij niet al te veel geld uit wil geven kan je natuurlijk ook nog voor een R9 290 kiezen, dan houd je eigenlijk nog geld over om een mooi RAM setje te kopen. Met een sixcore zal je helaas niet zo veel opschieten ben ik bang, deze zal om de zelfde reden dat hyperthreading bij de i7 ook niet veel toevoegd aan een spel dit is namelijk omdat de meeste spellen niet veel baat hebben bij meer dan 4 threads. Overclocken is dus het beste wat je kan doen.

Om je een idee te geven hoe dicht deze twee kaarten bij elkaar liggen http://anandtech.com/bench/product/1068?vs=1355

Wat betreft RAM pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Maar ~3.5gig quadcore is nog genoeg voor games? Hij moet toch snel genoeg zijn de GPU te voorzien van data.
8 gig genoeg voor games? Lees dat 4 gig al genoeg is, maar alle topsystemen draaien 16gig.

290 is een mooie kaart. Wellicht 2e hands nog wel met een goede deal te krijgen.
Enige wat me tegenstaat is de warmte en het geluid in vergelijking met een 970.
Voor het prijsverschil van nieuwe zou ik toch voor de 970 gaan.

Maar toch een goede tip.
roffeltjes schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:33:
Het lullige hier is dat nou net je favoriete game (WoW )hardstikke single-threaded is.

Ik vind het heel lastig om hier een lekker upgrade traject van te breien omdat je volgens mij toch zo snel mogelijk naar Intel toe zal moeten. Niet zozeer omdat ik iets tegen AMD heb, maar omdat juist WoW zo vreselijk singlethread afhankelijk is. Een cheapo i3 4160 maakt gehakt van jouw Phenom.

Als WoW je niet zo boeit is het advies van Darkblaze zonder meer goed (sowieso kan die GPU gewoon mee naar een volgende set.). Als het om WoW gaat zou ik toch kijken of je je budget kan oprekken en naast de R9 ook een I5 4460 (of I3 4160), mobo en 8gb geheugen te scoren.
WoW speelt nu al gewoon goed/redelijk. Dus daar zou ik niet speciaal een nieuwe cpu/mobo voor halen.
Ik denk dat ik eerst eens ga kijken voor een goedkope 2e handse 290. Als dat niet lukt een 970.
Dat dan i.c.m. een 8gig(of 16?) setje. Dat is dan mooi mee te nemen naar nieuwe cpu/mobo mocht de cpu echt de bottleneck gaan worden.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Predje schreef op woensdag 31 december 2014 @ 09:49:
[...]

Maar ~3.5gig quadcore is nog genoeg voor games? Hij moet toch snel genoeg zijn de GPU te voorzien van data.
8 gig genoeg voor games? Lees dat 4 gig al genoeg is, maar alle topsystemen draaien 16gig.

290 is een mooie kaart. Wellicht 2e hands nog wel met een goede deal te krijgen.
Enige wat me tegenstaat is de warmte en het geluid in vergelijking met een 970.
Voor het prijsverschil van nieuwe zou ik toch voor de 970 gaan.

Maar toch een goede tip.
[...]

WoW speelt nu al gewoon goed/redelijk. Dus daar zou ik niet speciaal een nieuwe cpu/mobo voor halen.
Ik denk dat ik eerst eens ga kijken voor een goedkope 2e handse 290. Als dat niet lukt een 970.
Dat dan i.c.m. een 8gig(of 16?) setje. Dat is dan mooi mee te nemen naar nieuwe cpu/mobo mocht de cpu echt de bottleneck gaan worden.
8 GB zou voldoende moeten zijn - welke je nu al hebt. Duurder geheugen voegt vaak niet heel veel toe, de latencies zijn lager - maar de performance gain vs de kosten staat niet in verhouding. Voor meer informatie moet je eens kijken naar een youtube filmpje van linustechtips rondom dit onderwerp :D

Bottleneck zal momenteel je CPU zijn (die is single core niet heel sterk) en de videokaart. Ik zou eerst de impact van een nieuwe videokaart testen, waarschijnlijk kan je er al snel weer 1-2 jaar op vooruit. In de toekomst kan je dan (nadat je gespaart hebt) een nieuwe pc kopen 8)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Predje
Vidra schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:13:
[...]

8 GB zou voldoende moeten zijn - welke je nu al hebt. Duurder geheugen voegt vaak niet heel veel toe, de latencies zijn lager - maar de performance gain vs de kosten staat niet in verhouding. Voor meer informatie moet je eens kijken naar een youtube filmpje van linustechtips rondom dit onderwerp :D

Bottleneck zal momenteel je CPU zijn (die is single core niet heel sterk) en de videokaart. Ik zou eerst de impact van een nieuwe videokaart testen, waarschijnlijk kan je er al snel weer 1-2 jaar op vooruit. In de toekomst kan je dan (nadat je gespaart hebt) een nieuwe pc kopen 8)
Kheb nu 4 gig he ;) (2x2 dus naar 8 zou gewoon 2x4 moeten worden).

Zijn nieuwe games niet geoptimaliseerd voor meerdere cores?

Meerdere cores moeten toch helpen bij het aansturen van de GPU?

Wanneer ik nu GPU en RAM upgrade en over 1 jaar CPU en MOBO.. wat moet ik dan met een nieuwe PC?

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik denk dat vidra dat ook zo bedoelt heeft, in feite heb je dan ook gewoon een compleet nieuwe pc. Het enige wat je nog tegen aan kan lopen is dat net de overstap naar DDR4 wordt gemaakt maar dat is het dan ook wel.

Ik heb zelf ook een R9 290 van MSI zoals je kan zien in mijn signature en kwa geluid/warmte valt het mij allemaal heel erg mee. Ook kwa CPU is zoals ik zei, meer dan 4 threads echt overkill ik merk geen verschil in CPU performance tussen mijn i7 2600 en i5 2500. Het beste wat je kan doen is die Phenom gewoon op zijn staart trappen en kijken hoe ver je hem kunt overclocken.

mbt tot RAM, 8GB is echt genoeg 16GB is zwaare overkill als je bedenkt dat jij straks 2x2 + 2x4 hebt heb je dus méér dan genoeg RAM.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30
Predje schreef op woensdag 31 december 2014 @ 09:49:
Prima plan 8)

Ga niet hoger dan 8 gb geheugen, los van het feit dat het overkill is, de kans is groot dat je je geheugen niet mee kan nemen (dat gaat met die GPU geen issue zijn).

Betreft multiple core, voor zover ik het begrijp;

Een game heeft doorgaans een hoofdproces waar alles op wacht, dit geld zelfs voor multithreaded games. Het is beter om dat ene proces zwaar opgefokt uit te voeren dan allerlei zij processen parallel uit te voeren, immers het hoofdproces is de bepalende factor.

Bij Multiplayer games is dit alleen maar sterker, volgens mij omdat het random is (ik ben geen expert, kan er finaal naast zitten^^).

Vandaar dat een i3 met maar twee cores (+2 virtueel)in bijzonder veel games goed mee kan met een i7, single threaded verschillen ze niet zoveel.

=> Er wordt wel steeds meer multithreaded, maar het is vooralsnog heel opvallend hoe goed een i3 zich staande houdt. Het is gewoon niet makkelijk alles te paralleliseren. En dat is dus allemaal in het nadeel van AMD processoren.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

DarkBlaze schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:48:
Ik denk dat vidra dat ook zo bedoelt heeft, in feite heb je dan ook gewoon een compleet nieuwe pc. Het enige wat je nog tegen aan kan lopen is dat net de overstap naar DDR4 wordt gemaakt maar dat is het dan ook wel.

Ik heb zelf ook een R9 290 van MSI zoals je kan zien in mijn signature en kwa geluid/warmte valt het mij allemaal heel erg mee. Ook kwa CPU is zoals ik zei, meer dan 4 threads echt overkill ik merk geen verschil in CPU performance tussen mijn i7 2600 en i5 2500. Het beste wat je kan doen is die Phenom gewoon op zijn staart trappen en kijken hoe ver je hem kunt overclocken.

mbt tot RAM, 8GB is echt genoeg 16GB is zwaare overkill als je bedenkt dat jij straks 2x2 + 2x4 hebt heb je dus méér dan genoeg RAM.
Klopt, jij gaf aan GeIL GV34GB1333C7DC / GeIL GV34GB1333C7DC > dat heb ik opgezocht en dat zijn 4 GB kits (2x2 GB). Jouw huidige pc heeft 4 banken, dus 2 x 4 GB. Maar ik begrijp dat je eigenlijk maar 1 setje hebt.

Het handigste is gewoon een 4 GB setje erbij kopen :+

@videokaart: gewoon een tweedehands videokaart scoren @ http://tweakers.net/categorie/49/videokaarten/aanbod/ :*)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik ben het niet eens met het standpunt dat 8GB genoeg is, ik zie vaak genoeg tijdens spellen mijn totale geheugen gebruik over de 8GB schieten, en dat betekent swappen. Aangezien DDR3 nou niet gek veel kost zou ik zeker aanraden om naar 16GB te kijken, de snelheid maakt weinig uit een 1600/1866 setje zou voldoende moeten zijn (meerprijs tov een 1333 setje is ook minimaal). En W7 Pro kan geloof ik 192GB geheugen aan dus daar zou ik me niet druk om maken.

Ik heb hier nog een i3 4130 draaien welke geweldig goed mee kan komen met de huidige games, mogelijk komt dit door de hoge snelheid (3.4Ghz) Daar waar een 3570K ook nog geen goed mee gaat.

En de enige reden waarom je DDR3 niet mee zou kunnen nemen zou zijn als je een Socket 2011-3 systeem zou kopen of een nieuwe 'Skylake' welke DDR4 zou ondersteunen (Als ik het zo goed herinner) en dat is ook pas over 8-10 maanden (RTM).

Op CPU gebied lekker de 965 houden, de 1055T is geen stap vooruit. Zeker met single threat is de 965 gewoon nog sneller dan de 1055T.

In jouw geval zou ik kijken naar een 290(x)/GTX970 en 2 x 8 GB ram er in/bij stoppen, je voeding zou geen problemen mogen ondervinden met deze upgrades. Dan kun je over een jaar altijd nog verder kijken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Predje
Thx Allemaal!

Nog even wat het geheugen betreft.
Ik heb idd 4 banken en momenteel 1 setje met 2x2gig.

Het is toch al te raden daar nog een setje bij te doen? dus 4x2? (of 2x2+2x4 for that matter)

In het princiepe is de extra herrie en warmte geen probleem (290 tegenover 970) mits ik de 290 voor een scherpe prijs kan krijgen. De kast cooled supergoed en staat toch in een andere ruimte dan waar ik achter de pc zit.

Daarnaast is het altijd een stap vooruit van de HD5970 :)

Nog even voor de goede orde; een 290 trekt makkelijk de laatste games op 1920*1200? Mijn MOBO zou zeer geschikt moeten zijn om over te klokken, dus de CPU kan ik echt wel omhoog krijgen (die is daar ook geschikt voor).

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Wat betreft RAM, dat is ook wat ik zei je hebt dan gewoon 2x2 en 2x4 wat samen 12GB is. Ik ben ook nog geen spel tegen gekomen wat niet wou draaien op 1920x1080 icm mijn 290 vaak ook nog met alles op zo'n beetje max.

• Predje
DarkBlaze schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:00:
Wat betreft RAM, dat is ook wat ik zei je hebt dan gewoon 2x2 en 2x4 wat samen 12GB is. Ik ben ook nog geen spel tegen gekomen wat niet wou draaien op 1920x1080 icm mijn 290 vaak ook nog met alles op zo'n beetje max.
Dus een nieuw setje erbij zetten ipv het oude setje vervangen levert meer dan het nieuwe setje enkel draaien? Ik dacht dat dat vragen om problemen is, ivm bussnelheden e.d.?

• Predje
Oja en nog over de GPU.

Ik zie dat een 290 op PCI-e 3 X16 zit.
Mijn mobo heeft PCI-e 3 X1... en nog 2x PCI-e 2 xnogiets..

NM PCI3 kan in PC2 het gaat juist om de x16 :)

[ Voor 18% gewijzigd door Predje op 31-12-2014 16:13 ]

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Nee hoor, gewoon de langzaamste als eerste installeren zo dat hij die snelheid pakt zo lang je dual channel banken maar met het zelfde geheugen zijn gevuld gaat dit normaal gesproken gewoon goed.

Pagina: 1