Upgrade CPU en/of GPU

Pagina: 1
Acties:

• Mannus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-01 20:12
Mijn vraag is of het nodig is om mijn CPU te vervangen en/of alleen de GPU?

Momenteel in de kast heb ik:

CPU: i5 750 (draait momenteel op 2.8ghz)
MB: Gigabyte p55m ud2
GPU: Radeon 4890 club 3D Superclocked Edition
PSU: Cooler master Silent Pro M700W (5 jaar oud moet deze worden vervangen?)
Geheugen: 2x 2GB Kingston HyperX

Ben op zoek naar prijs/kwaliteit onderdelen.

Voor vervanging GPU: R280, R290 of misschien toch voor een GTX 770 of 970kaart?
En als mijn CPU aan vervanging toe is zat ik aan een i5 4460 te denken.

Alvast bedankt.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30
Eitje: Vervang je GPU. Klaar is klara.

Hou er wel rekening mee dat precies in de klasse waar jij kijkt eind januari waarschijnlijk Nvidia de GTX 960 lanceert, dus als je kan wachten is dat wel een slim idee.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Die Core i5 750 kun je makkelijk hoger overklokken. Zonder spanningen te veranderen moet een bclk van 160MHz mogelijk zijn, en dan kun je turbo aan laten staan, is dus 3.2GHz en 3.8GHz in turbo op een enkele core. Ik heb mijn i5 750 op een bclk van 180MHz staan, daarvoor moeten de spanningen wel een beetje omhoog en turbo uit, maar die 3.8GHz zag ik toch nooit voorbij komen eigenlijk, dan heb ik liever een constante maximum van 3.6GHz.

Wat betreft de videokaart, dat hangt af van je budget, een R9 290 zou nog moeten gaan en ik denk niet dat de GTX 960 sneller gaat zijn terwijl die toch ook €250 gaat kosten waarschijnlijk. Een GTX 770 zou ik afraden, een GTX 970 alleen als je een hoger budget hebt, en de R9 280 als je een lager budget hebt.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
Of je je cpu moet upgraden is nogal game afhankelijk: Ik vond bf4 met een i5 750 op grotere maps soms drops naar onspeelbare fps geven, maar andere games liepen prima op die cpu. Als je alleen de gpu upgrade zou ik niets sterkers halen dan een r9 280. (en haal er nog 2x2 gig ram bij zodat je ten minste 8 gig hebt).

Mocht het nog niet bevallen dan zou je altijd nog kunnen upgraden naar ee nieuwere cpu.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:02

Nemesizz

Untouchable

Als je CPU vervangt moet het moederbord ook. Je huidige is een socket 1156, daarna had je nog 1155 (Sandy en Ivy) en zit je momenteel aan 1150. Voor 1156 zijn volgens mij niet bar veel upgrades qua CPU verkrijgbaar, en een i5 4000 serie zal zeker niet passen (verschillende sockets zoals gezegd).

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Die HD 4890 heeft minder shaders dan een HD 7850 of R7 260X. De videokaart upgraden is hier de logische keus. Die cpu kan nog wel een jaar of twee mee, misschien wel langer. Helemaal met een overklok, maar dan is het misschien verstandig om een third-party cpu koeler te kopen als je de standaard Intel koeler gebruikt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
uiteraard is een budget handig. maar mijn advies koop een 2de hands r9 290 tri-x(als hij past in je kast) mining kaart. bewaar de rest van je budget en koop dan als het nodig is/geld er voor heb. nieuwe cpu/mobo/ram

maar een 15 4460 is goed genoeg om te gamen.

• Mannus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-01 20:12
Bedankt voor de reacties.

Ik ga het volgende doen:

8 GB geheugen aanschaffen, afwachten wat de prijs en prestaties van de GTX 960 gaan worden en dan de keuze tussen R9 en GTX maken. Ook ga ik de koeler vervangen door een Scythe Mugen 4 en schroef de snelheid iets op van de CPU. Mocht dit niet voldoende zijn dan koop ik een nieuwe CPU met Mobo erbij.

Is de i5 4460 echt aanrader of toch voor iets beters gaan? Als een CPU van een paar tientjes duurder echt een stuk beter is geef ik dat er liever voor uit als dat ik er later op terug moet komen.
Komt erop neer dat ik liever iets meer geld uitgeef en er achteraf geen spijt van krijg, omdat ik een paar tientjes wilde besparen.

En is het noodzakelijk dat ik de PSU ga vervangen tzt, zodra ik een nieuwe GPU erin zet? Hoor hierover namelijk verschillende verhalen. Momenteel 5+ jaar oude Cooler master Silent Pro M700W.

Heb eigenlijk 800 euro ongveer opzij staan voor een upgrade waar ook een Crucial MX100 256GB aanschaf bij in zit. Maar als ik een CPU met Mobo kan uitstellen dan doe ik dat liever.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Verschil tussen cpus is niet heel erg groot voor de meeste games. En even wachten kan nooit geen kwaad. De meeste doen het bij 7+ jaar. Zou het dan doen als je toch een andere cpu/gpu neemt. 700 is een overkill voor voor alles non sli/cf

[ Voor 39% gewijzigd door loki504 op 31-12-2014 09:22 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30
[b][message=43490794,noline] Maar als ik een CPU met Mobo kan uitstellen dan doe ik dat liever.
Ik zou het lekker uitstellen, eerst kijken hoe het met een nieuwe GPU gaat. Bevalt het niet kan je altijd nog een upgrade uitvoeren.

Overigens is bij alternate de 290 in de aanbieding inclusief 3 games (misschien zelfs een 4de, civ 5, maar dat weeet ik niet zeker). Mensen die zeggen dat de 960 vrij zeker niet veel sneller gaat zijn hebben een goed punt.
Pagina: 1