Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Sheets] Gedeelde kosten met tussentijdse verrekening

Pagina: 1
Acties:

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:23

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Heren,

Volgende maand gaan we weer op Wintersport.
Nu heb ik even snel een (Google Drive) Sheet in elkaar geflanst voor wie wat betaald heeft. Ik heb me behoorlijk laten inspireren door Eetlijst.nl, maar aangezien we in Frankrijk geen internet hebben, wilde ik het lokaal doen op mijn telefoon. Vandaar Sheets.

De berekening wie wat heeft betaald en voor wie er allemaal aan meedoen werkt, echter zie ik geen mogelijkheid om tussentijdse verrekeningen te verwerken / in te voeren in de huidige stramien.

Zo heeft Mariska op 4 november j.l. haar gedeelte van de aanbetaling aan mij betaald, maar ik zie niet hoe ik er voor kan zorgen dat ze ook daadwerkelijk betaald heeft in het overzicht.

Wie kan mij op mijn denkfout wijzen?

Alvast bedankt :)

Disclaimer aan de mods: Ik heb mijn topic met opzet in PRG geplaatst, aangezien er hier veel mensen zitten die logisch kunnen denken en handig zijn met formules

[ Voor 15% gewijzigd door Matis op 01-01-2015 10:18 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:33
Aan het einde moet alles op 0 uitkomen.
Je moet dus een som hebben van het inkomen per persoon en de uitgaven per persoon. Op regel 3 moeten dus de uitgaven bij Mathijs en Mariska gelijk zijn. Want de betaling van Mathijs staan in kolom D al aangegeven.

De betaling van Mariska (voorschot) wordt dus wel gedaan, maar door niemand besteed. Dus kan het beste op een losse regel bij betaald komen te staan.

Aan het einde kijk je dus hoeveel iedereen heeft betaald, waarna je kijkt hoeveel iedereen heeft uitgegeven. Heb je meer uitgegeven dan betaald moet je nog geld in de pot toevoegen. De pot wordt dan verdeelt naar diegene die meer betaald hebben dan uitgegeven.

Wat ik altijd doe is:
code:
1
2
3
4
5
6
UITGAVEN         || INKOMSTEN
naam 1 | naam 2  || naam 1 | naam 2
€50    | €50     || €100   | €0
€10    | €15     || €5     | €20
--------------------------------------------
€60    | €65     || €105   | €20

Naam 1 krijgt nog €45 uit de pot. En naam 2 moet nog €45 in de pot stoppen.

Tenzij naam 2 ondertussen aan naam 1 uitgeeft
code:
1
2
3
4
5
6
7
€45    | €0      || €0     | €45 (naam 2 betaald €45 aan naam 1)
€105   | €65     || €105   | €65

In dit geval zijn de inkomsten en uitgaven gelijk.

[ Voor 105% gewijzigd door LordSinclair op 30-12-2014 15:37 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
LordSinclair schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:19:
Aan het einde moet alles op 0 uitkomen.
Dat is wel te hopen ja :+
Je moet dus een som hebben van het inkomen per persoon en de uitgaven per persoon. Op regel 3 moeten dus de uitgaven bij Mathijs en Mariska gelijk zijn. Want de betaling van Mathijs staan in kolom D al aangegeven.
Het is overigens niet gezegd dat ik de komende vakantie alles ga voorschieten. Zo kan Bas bijvoorbeeld de tol betalen en Sabrina de boodschappen. Het is dus niet gegarandeerd dat alle kosten in kolom D door Mathijs gedaan worden.
De betaling van Mariska (voorschot) wordt dus wel gedaan, maar door niemand besteed. Dus kan het beste op een losse regel bij betaald komen te staan.
Ja, daar wilde ik dus eigenlijk omheen werken :P Maar als er geen andere mogelijkheid is, dan kan het niet anders.
Aan het einde kijk je dus hoeveel iedereen heeft betaald, waarna je kijkt hoeveel iedereen heeft uitgegeven. Heb je meer uitgegeven dan betaald moet je nog geld in de pot toevoegen. De pot wordt dan verdeelt naar diegene die meer betaald hebben dan uitgegeven.
Dat principe begrijp ik. En dat werkt ook, zolang er niemand tussentijds dingen verrekend.

Hoe kan ik in de tussentijdse verkeringen aangegeven die de begunstigde is?

• LordSinclair
Ik heb nog wat geëdit, zie mijn voorbeeld.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
LordSinclair schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:39:
Ik heb nog wat geëdit, zie mijn voorbeeld.
Ja bedankt, dan zie ik nu ook :P
LordSinclair schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:19:
code:
1
2
3
4
5
6
7
€45    | €0      || €0     | €45 (naam 2 betaald €45 aan naam 1)
€105   | €65     || €105   | €65
Waarom wordt die 45 euro als Inkomsten van Naam 2 gezien, terwijl hij ze juist betaalt?

• LordSinclair
Matis schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:42:
[...]

Ja bedankt, dan zie ik nu ook :P

[...]

Waarom wordt die 45 euro als Inkomsten van Naam 2 gezien, terwijl hij ze juist betaalt?
Naam 2 stopt €45 in de pot en naam 1 haalt het er weer uit (en stopt het in zijn portemonnee ipv dat hij het daadwerkelijk uitgeeft).

Ik ben zelf ook aardig in de war nu

INKOMSTEN = wat er aan geld door personen in de "pot" gestoken wordt.
UITGAVEN = geld wat door personen weer uit de "pot" gehaald wordt.
Als je direct iets uitgeeft is het dus inkomsten->pot-> uitgaven in 1 beweging.

Naam 1 heeft dus €100 en daarna €5 in de pot gestoken. Tegelijkertijd heeft hij €50 en €10 uit de pot gebruikt. Waardoor hij er €45 meer in de pot gestoken heeft dan uitgegeven. Daarom stopt naam 2 nog €45 in de pot die naam 1 eruit pakt om €105-€45 = €60 uiteindelijk daadwerkelijk uit te hebben gegeven.

Naam 2 stopt €20 in de pot en geeft €50 en €15 uit. En heeft dus €45 teveel uitgeven en vult de pot daarom aan met €45.

[ Voor 71% gewijzigd door LordSinclair op 30-12-2014 15:55 ]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Bedankt voor je toelichting. Ik dacht al dat ik er echt helemaal niets meer van snapte.
Met jouw uitleg ben ik aan de slag gegaan en geconcludeerd dat het hem niet ging worden :/

Toen maar op zoek gegaan naar een Android / Web app waarbij je niet perse al je reisgenoten hoeft te laten registreren.
Toen ben ik bij Splitwise uitgekomen. Daar kan ik, zoals je al aangaf, ook onderlinge verrekeningen invoeren.

Het werkt perfect. Je kunt zelfs aangeven in welke delen je een transactie wilt opsplitsen.

Pagina: 1