Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

YXƒ, .¤ en Æ¥Ø op geheugenkaart

Pagina: 1
Acties:

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:37
Mensen, ik heb hulp nodig. Kennissen van mij hebben mijn hulp ingeroepen omdat ze met een actioncam foto's gemaakt hebben op vakantie. Deze waren de hele vakantie te zien via de IPad (de betreffende cam kan via WiFi en een app communiceren met een IPad).

Vanaf dat ze weer thuis zijn en het geheugenkaartje in een laptop gestoken hebben kan dit niet meer. De laptop blijkt vol te zitten met malware e.d..

Na het bekijken van de inhoud van het kaartje in Windows Verkenner blijkt er nog fors wat ruimte in gebruik te zijn door enkele bestanden met gekke namen en vreemde extensies. Het ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/hzry49tqt/actioncamkaartje.png

De vraag is nu; wat kan ik hier mee/aan doen. Want ik kom niet veel tegen als ik Google op de bestandsnamen of extensies. Alleen YXF kom ik regelmatig tegen i.c.m. Malware, maar daar zie ik ook geen concrete oplossingen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kopieren en renamen? Kan ook goed zijn dat de bestanden gewoon beschadigd zijn door verkeerd verwijderen van SD/USB devices ...

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Maak een backup van wat je wilt bewaren en formatteer het kaartje. Als dat niet gaat, gooi het dan maar weg.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

Je zou eens kunnen scannen met een foto recovery programmatje! Die grote bestanden in elk geval niet verwijderen (eigenlijk niks doen met de data) want dat zijn vermoedelijk de fotos ;)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• MiKeZZa
redfoxert schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:36:
Kopieren en renamen? Kan ook goed zijn dat de bestanden gewoon beschadigd zijn door verkeerd verwijderen van SD/USB devices ...
Ja dat is een goede optie. Als ik wist welke bestandstypen een Denver WiFi Cam eigenlijk zou verwachten...
BaRF schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:37:
Je zou eens kunnen scannen met een foto recovery programmatje! Die grote bestanden in elk geval niet verwijderen (eigenlijk niks doen met de data) want dat zijn vermoedelijk de fotos ;)
Ja, dat ik die files niet mocht slopen had ik al door... Dus daar blijf ik ook lekker af en ik werk alleen met een kopie hiervan. Maar een foto recovery tool zal ik eens opzoeken en er op los laten.

Ik hou jullie op de hoogte!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

Succes! Ik heb in mijn tijd bij een foto winkel vaak dit soort aziatische tekens voorbij zien komen en met een beetje geluk krijg je de boel terug :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
MiKeZZa schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:42:
[...]
Ja dat is een goede optie. Als ik wist welke bestandstypen een Denver WiFi Cam eigenlijk zou verwachten...
De clue is eerder om te achterhalen watvoor formaat de camera opneemt, niet wat dat ding kan afspelen. Je wilt het namelijk toch niet altijd op de cam laten staan neem ik aan? Gewoon kopieren, renamen naar wat bekende bestandsformaten. Een andere optie is om MediaInfo te downloaden en die in de bestandjes te laten kijken. Dat programmaatje kan je direct vertellen of er iets leesbaars in zit namelijk, welk formaat, welke codecs etc etc.

Daarna kaartje formatteren en hergebruiken :)

https://discord.com/invite/tweakers

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:39
Gezien het soort tekens, in combinatie met de tijden en grootte, vermoed ik eigenlijk dat die drie geen bestanden zijn maar domweg corruptie van de directory table (bijvoorbeeld door onjuist verwijderen). Als het fat(32) is, zou je er eventueel een chkdsk op los kunnen laten, die kan je vast wel wat meer vertellen.

• MiKeZZa
Met ZAR heb ik inmiddels een hoop files terug kunnen halen. Daar zullen ze erg blij mee zijn gok ik zo :)

Maar dit is volgens jullie dus een kwestie van het niet 'veilig' verwijderen van een memorycard waardoor hij corrupt geraakt is?

Chkdsk heb ik achteraf nog uitgevoerd; resultaat was dat hij alle files weggeknikkerd heeft. Ik heb vast iets verkeerds gedaan, maar dat geeft niet na mijn kopieeractie via ZAR. Zo eens informeren of dit zo'n beetje is wat ze zoeken, maar ik denk dat ik mensen blij gemaakt heb.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:00
MiKeZZa schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:42:
Maar dit is volgens jullie dus een kwestie van het niet 'veilig' verwijderen van een memorycard waardoor hij corrupt geraakt is?
Of het SD-kaartje is brak (geworden). Dat zou ik ook sowieso nalopen voor je hem hergebruikt - met Google is vast wel een handig tooltje te vinden, ik heb helaas geen concrete tips ;)

Er zijn ook genoeg SD-kaartjes in omloop die een grotere mediumgrootte adverteren dan de werkelijke capaciteit, wat eveneens in corruptie resulteert bij veelvuldig schrijven. Als ze van een 'betrouwbare' (web)shop komen is dat risico wat minder groot dan een kaartje dat gewoonweg brak is, though.
Pagina: 1