Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk voorzien van betere WIFI

Pagina: 1
Acties:

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-11 21:12
Graag wat advies voor het WIFI probleem waar ik last van heb.

Sinds een kleine 2 a 3 maanden heb ik last van wegvallende verbindingen, geen IP adres toewijzing, slecht signaal en streamen gaat moeizaam. Denk dat het onstaan is door nieuwe buren, misschien een babyfoon oid.

Ziggo aansluiting 90/9
Cisco EPC3925 ( regelt alles, ook de wifi )
Staat in de woonkamer naast het ISRA punt

aansluitingen op de Ziggo router/modem (zit vol)
> Gigabit kabel naar boven (5m naar switch)
> Gigabit kabel naar HTPC beneden
> 100Mbit kabel naar TV kastje van ziggo
> 100Mbit kabel naar een stopcontact met zo´n internet geval..

Boven
> 5 poorts Gigabit switch (1 poort over)
> Gigabit naar HTPC/nas
> 100Mbit naar TV
> 100mbit naar Playstation

Bedraad : ik trek een volledige gigabit verbinding met bestanden over gooien vol. Ook haal ik de 90/9 van Ziggo met gemak en is het bedrade signaal gewoon perfect.

Wifi instellingen en gebruikers
kanalen geprobeerd en met programma gecontroleerd.
Kanaal 11 is het beste hier
2.4 GHZ

Omdat alles bedraad is aangesloten maak ik alleen gebruik van wifi met een laptop, deze ondersteund alleen 2.4GHZ en een samsung telefoon die wifi AC ondersteund.

Voor de rest is er zo nu en dan een extra telefoon/laptop in het netwerk via wifi. Erg rustig dus.

Vreemd!?
Over het algemeen lijkt het bereik prima, aan het eind van de straat ontvang ik nog steeds signaal met mijn telefoon. Terwijl wanneer ik ga streamen over het internet (youtube etc) constant aan het bufferen.
Wanneer ik de snelheid controleer haal ik 50/9 op de laptop en 45/8 op mijn telefoon.

Ook heb ik een tijd gehad dat ik dagelijks het modem/router opnieuw moest opstarten omdat ik geen IP adres via de WIFI kon krijgen. Ook het instellen van een vast IP adres hielp niet, dit zowel in Ziggo als op de smartphone/laptop, uiteraard buiten de DHCP scope. DIt probleem is de laatste tijd wel minder.

Tevens heb ik het idee dat zo nu en dan het signaal even aan aantal tellen wegvalt.

Zo nu en dan erg weinig "streepjes"

Skypen is onmogelijk..

Wat ik al heb geprobeerd?
WIFI kanalen aanpassen
Vaste IP adressen toewijzen
DHCP aangepast.
Op verschillende tijden wifi getest mbt de snelheid. Snachts lijkt het op een lagere snelheid.
Gebeld met Ziggo, die medewerker wist mij te vertellen dat 4G een probleem kan geven (hah?) Verder niks wat helpt etc..

Mogelijke oplossingen?

Ik heb zelf al even gekeken naar een oplossing maar ik kom er niet uit.

Mogelijkheid 1
Ziggo router/modem> DMZ > Gigabit kabel naar boven > Router ( Asus ac68u?) > vervolgens apart netwerk boven.

DIt geeft alleen het probleem dat ik naar beneden niet meer intern ben verbonden met het netwerk en dus niet meer kan streamen vanaf de HTPC/nas boven naar de HTPC beneden. Wel een voordeel is dat de nieuwe router wat meer in het midden van het huis zich bevind.

Mogelijkheid 2
Ziggo router/modem bridge> Asus ac68u > daar de 4 verbindingen op aansluiten en tevens de wifi

Nadeel is dat ik liever heb dat ik ziggo nog steeds kan opbellen bij een probleem met de internet verbinding en dat ze het niet afschuiven op mijn hardware? Ook staat die nieuwe router dan op de zelfde plek en ik weet niet of dat verstandig is.

Mogelijkheid 3
Ziggo router/modem> kabel naar boven> switch> AC68u

Nadeel.. zonde om 150 euro uit te geven voor alleen een AC accespoint? kan dan de overige functies van bijvoorbeeld de AC68u niet gebruiken.

Budget voor eventuele aanschaf van hardware is 150 euro. Dit is exclusief eventuele extra UTP kabels.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:06
Wifi is een lastig signaal. Het is niet per definitie zo dat wanneer je veel streepjes hebt ook een goede verbinding hebt. Is het zo dat je bekabelde verbinding het altijd doet? Valt deze ook wel eens weg? Dan kan het namelijk liggen aan het signaal wat je huis binnenkomt (dit kan idd beïnvloed worden door 4G).

Kijkend naar het modem/router van Ziggo zie je dat deze een max. wifi doorvoer snelheid heeft van max 90mbps draadloos. Hier heb je enigszins verlies op vanwege interferentie en de afstand tot jou device. Dat je de helft haalt aan snelheid is een hele mooie verbinding. Wil je een hogere wifi snelheid halen zul je moeten kijken naar een andere router. Ik zou gaan voor optie 2:

Modem -> Router -> wifi devices. Je kunt eventueel je modem nog gebruiken voor de bekabelde signalen. Ziggo zal nooit jou router de schuld geven van een internet issue. Wat je altijd nog kan doen voordat je belt naar Ziggo is je router afkoppelen :) Heb zelf goede ervaringen met de Netgear R7000 en de AC68u.

Weet niet waar je woont maar heb goede ervaring met Wifimedia in Arnhem. Daar kun je advies vragen met betrekking tot je thuis netwerk.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• NLF
Modem bedraad gebruiken kan toch niet meer wanneer je bridge gebruikt?

Bedraad is altijd prima, wanneer ik een nachtje zou pingen heb ik geen verlies.

Wifi is inderdaad een lastig iets en daarom heb ik al zoveel apparatuur aan een draadje hangen.

Zal volgende week eens bellen met ziggo wat ze doen bij Internet problemen wanneer je eigen router gebruikt en die van ziggo in bridge

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Sowieso mogelijkheid twee, je zou eventueel nog een iets betaalbaarder model router kunnen overwegen...

Met DMZ en dergelijke ga je het allemaal zoveel lastiger maken

Je kan ook altijd nog een extra accespoint aansluiten boven mocht je ook echt signaal problemen hebben buiten stabiliteits problemen

In bridge modus werkt inderdaad alleen "Lan 1" op het modem...daar moet dus je router achter

[ Voor 13% gewijzigd door nooberke op 30-12-2014 15:57 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

En als je nu gewoon 1 andere van de kanalen gebruikt?
Wellicht is kanaal 11 wel het meest rustig maar zit er net een buur je kanaal vol te storen.
Dus gewoon even aan de andere kant van de kanalen proberen.

Het halen van een andere router lijkt me als je dit nog niet geprobeerd hebt wat voorbarig.

• NLF
Barrycade schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:59:
En als je nu gewoon 1 andere van de kanalen gebruikt?
Wellicht is kanaal 11 wel het meest rustig maar zit er net een buur je kanaal vol te storen.
Dus gewoon even aan de andere kant van de kanalen proberen.
Heb 1, 3 , 5, 6, 7 en 11 geprobeerd. Kanaal 1 is het een ramp en krijg ik meldingen dat ik geen ip adres meer krijg.

11 is het meest stabiel en de overige kanalen zijn erg druk.

Wanneer ik ga scannen zie ik tussen de 10 en 16 hotspots

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Die standaard modems van Ziggo zijn "berucht" qua wifi

Zou is een goeie dual-band router proberen (mogelijk is een andere wifi kaart in je laptop schroeven dan ook geen gek idee)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41
Even checken (neem aan dat dit het geval is, maar staat niet benoemd in de uitgebreide OP): je hebt je draadloze netwerk op 20MHz staan en niet op 40MHz?

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 30-12-2014 16:19 ]

• NLF
Sinds gister weer terug gezet op 20 mhz nadat ik in een ander topic had gelezen dat het niet verstandig is om te gebruiken.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 09:48

OgWok

U.N.C.L.E.

NLF schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:32:
Sinds gister weer terug gezet op 20 mhz nadat ik in een ander topic had gelezen dat het niet verstandig is om te gebruiken.
Wat is dan de redenatie om geen 40 MHz te gebruiken?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41
OgWok schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:47:
[...]

Wat is dan de redenatie om geen 40 MHz te gebruiken?
Je ontvangststerkte halveert (want wordt uitgesmeerd over een twee keer zo breed spectrum) en je bent veel vatbaarder voor interferentie. Tenzij er letterlijk geen enkel ander netwerk in de omgeving is kun je het proberen, anders doet het waarschijnlijk meer kwaad dan goed.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

sowieso een andere router gebruiken ipv de onboard wifi van je modem! :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Pagina: 1