Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-09 21:10
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.
Het gaat over vakantie dagen die mijn werk gever wilt afkomen omdat ze niet opgenomen zijn.

Iets meer dan 2 maanden geleden heb ik een ongelukkig ongeluk gehad waardoor ik sinds die tijd in de ziektewet zit. Mijn herstel gaat vanaf nu nog wel 2 maanden duren minimaal.
Hierdoor heb ik ook een van te voren geplande vakantie moeten missen welke in deze periode viel (gelukkig heeft de reis verzekering de reis som gedekt). Nu heb ik hierdoor een groot aantal vakantie uren over, welke ik dus vanwege ziekte niet heb kunnen opnemen. Het gaat om meer dan 120 vakantie uren! (en nog iets van 80+ compensatie uren welke wel normaal uitbetaald zullen worden)
Mijn manager had eerst laten weten dat ik mijn uren mee kon nemen naar komend jaar aangezien ik dus niet in de mogelijkheid was om ze daadwerkelijk op te nemen en omdat ze al gepland waren.
Nu willen ze dat gaan terug draaien en alles afkopen, op 4 dagen na die we volgens ons draaiboek mogen mee nemen.

Mijn vraag is, mag mijn werk gever dit zomaar doen op deze manier om ook wettelijke vakantie dagen af te kopen? Want ik ga er vanuit dat alles boven de wettelijke dagen eerst word opgenomen?
Persoonlijk wil ik ze mee nemen omdat anders een overgroot deel naar de belasting gaat.
Wie kan hier wat meer over vertellen, of heeft ideeën om dit goed aan te pakken.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door The Fatal op 30-12-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39
Normaal gesproken neem je tijdens een periode van langdurige ziekte ook gewoon vakantiedagen op. Uitbetalen klinkt dan als helemaal geen gekke deal. En van die uitbetaalde dagen gaat niks meer naar de belasting dan er van je normale salaris gaat (tenzij je stomtoevallig door die extra betaling naar een hogere schijf zou gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
mij stond altijd bij dat je over zulke uren meer belasting betaalde als je normale salaris.
Tijdens mijn ziekte heb ik alleen 2 extra vakantie dagen opgenomen, is meer van als je niet ziek bent krijg je 2 dagen extra op een jaar. Nu ik ziek ben worden die dagen er dus afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Val je onder een CAO of is er een personeelshandboek?
Ik gok het laatste.
In dat geval heb je een afspraak met je werkgever gemaakt waar beiden zich aan houden. Dus als daar in staat dat niet gebruikte dagen uitbetaald worden, dan is dat in principe zo. Echter, de wet is nog steeds leidend, en die zegt iets over het geldig blijven en uitbetalen van wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen. Dus daar zou ik ff naar zoeken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vervaltermijn wettelijke vakantiedagen

Sinds 1 januari 2012 vervallen niet opgenomen vakantiedagen na 6 maanden. Ongebruikte vakantiedagen uit 2013 vervallen op 1 juli 2014. Voor opgebouwde vakantiedagen voor 2012 geldt nog een vervaltermijn van 5 jaar.

Vakantiedagen bij ziekte

Tijdens uw ziekte bouwt u evenveel wettelijke vakantiedagen op als in een periode waarin u niet ziek bent. Dit geldt sinds 1 januari 2012. Voor die datum bouwden langdurig zieken alleen de laatste 6 maanden van hun ziekte vakantiedagen op.
Bron: Rijksoverheid

Oftewel, je hebt nog 6 maanden om ze op te nemen.

Waar je wel even voor uit moet kijken is of per CAO hiervan afgeweken is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 16:02
Nee, ze worden verrekend tegen je maximale belastingschijf. Maar in de CAO indien van toepassing zijn hier afspraken over gemaakt. De wettelijke vakantiedagen mag je anderhalf(?) jaar meenemen. De overige dagen vallen niet onder deze regeling dacht ik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39
The Fatal schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:39:
mij stond altijd bij dat je over zulke uren meer belasting betaalde als je normale salaris.
Veel voorkomend misverstand. Bij de loonbelasting (je loonstrookje) worden dit soort bijzondere betalingen inderdaad vaak tegen "bijzonder tarief" geboekt, wat over het algemeen het tarief is wat bij een schijf hoger hoort. Bij de inkomstenbelasting (je belastingaangifte) wordt dit vervolgens gecorrigeerd (en krijg je dus eventueel teveel betaalde belasting terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Meer info: Intermediair
Als je aan het einde van het kalenderjaar niet al je vakantiedagen hebt opgemaakt, mag je ze 'meenemen' naar het jaar daarop. Vaak bevatten cao's of bedrijfsreglementen een bepaling waarin het meenemen van vakantiedagen wordt verboden. Een dergelijke bepaling is niet geldig.

Je vakantiedagen zijn echter niet onbeperkt geldig. Sinds 1 januari 2012 vervallen je wettelijke vakantiedagen na zes maanden in het nieuwe jaar, bovenwettelijke vakantiedagen blijven vijf jaar geldig.

Vakantiedagen uitbetalen

Vakantiedagen die je niet hebt opgenomen, moet je werkgever in geld uitkeren als je uit dienst treedt. Tijdens je dienstverband kun je niet opgenomen bovenwettelijke vakantiedagen in geld laten uitkeren, mits je werkgever daarmee akkoord gaat. Wettelijke vakantiedagen mogen niet uitbetaald worden zolang je in dienst bent.
Oftewel:
Afhankelijk van je contract bouw je óf het wettelijk minimum aan vakantiedagen op, óf je krijgt naast dit minimum nog extra verlof.
Dit extra verlof blijft 5 jaar geldig, het wettelijk verlof maximaal 5 maanden. Het verlof dat het eerst vervalt, wordt het eerste opgenomen.
Ook tijdens ziekte bouw je in ieder geval je wettelijk minimum aan vakantiedagen op. Of je nog bovenwettelijke vakantiedagen krijgt tijdens ziekte moet vastgelegd zijn in je contract.
Je werkgever moet je in staat stellen om je verlof op te nemen.
Wettelijke verlofdagen mogen tijdens je arbeidscontract niet uitbetaald worden, bovenwettelijke wel. Als dit gebeurt, kan dit tegen het voor jou hoogste belastingtarief belast worden, maar dit wordt altijd rechtgetrokken met je aangifte, waardoor je niet teveel zult betalen en het ook niet zwaarder belast wordt.

Van alles behalve de laatste regel mag worden afgeweken per algemeen verbindend verklaarde CAO.

[ Voor 32% gewijzigd door Ardana op 30-12-2014 12:52 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Wettelijke vakantie dagen mogen niet uitbetaald worden, zelfs niet als jij daar toestemming voor geeft. Dit om te voorkomen dat je werkgever jou "overtuigd" om dat toch te doen.

Je uren blijven nog een half jaar staan, zit je dan nog in de ziektewet dan vervallen ze.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
The Eagle schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:44:
Val je onder een CAO of is er een personeelshandboek?
Ik gok het laatste.
In dat geval heb je een afspraak met je werkgever gemaakt waar beiden zich aan houden. Dus als daar in staat dat niet gebruikte dagen uitbetaald worden, dan is dat in principe zo. Echter, de wet is nog steeds leidend, en die zegt iets over het geldig blijven en uitbetalen van wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen. Dus daar zou ik ff naar zoeken.
personeels hand boek, hierin mogen we normaal gesproken 4 dagen a 32 uur mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Personeelshandboek hoeft niet bindend te zijn volgens mij. Ooit een akkefietje gehad mbt tot standplaats en op het werk komen. Begonnen ze ook te schermen met een dergelijk boek. Alleen stond in mijn contract wat mijn standplaats was en totaal geen verwijzing naar dat handboek. Die kreeg ik ook pas te zien nadat het contract getekend was. Helaas voor hun stonden er wel 2 handtekeningen onder mijn contract en geeneen op dat handboek.

Zowieso moet een handboek voldoen aan de wet en cao. In die volgorde. Een cao kan nooit afwijken in negatieve zin van de wet.

http://www.arbeidsrechter...ie-uitbetalen-ziektedagen

Hier staat duidelijk dat je gewoon recht houd op je wettelijk minimum vakantiedagen.

http://www.rijksoverheid....ntiedagen-en-vakantiegeld

Hier staat dat je wettelijke dagen alleen aan het einde van een contract mag afkopen. Extra vakantie dagen kun je eventueel wel laten uitbetalen, mits beide partijen daarmee akkoord gaan. Geen van de beide partijen kunnen de ander dwingen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 16:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als je in juni (dus kort voor het vervallen van je wettelijke dagen over 2014) nog ziek bent, zou je in overweging kunnen nemen om ze af te laten kopen in verband met bijzondere omstandigheden (je bent buiten de schuld van je werkgever niet in staat geweest ze op te nemen). Raadpleeg (samen met je werkgever) wel een arbeidsrechtdeskundige als het zover komt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Freee!! schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:18:
Als je in juni (dus kort voor het vervallen van je wettelijke dagen over 2014) nog ziek bent, zou je in overweging kunnen nemen om ze af te laten kopen in verband met bijzondere omstandigheden (je bent buiten de schuld van je werkgever niet in staat geweest ze op te nemen). Raadpleeg (samen met je werkgever) wel een arbeidsrechtdeskundige als het zover komt.
ik hoop tegen die tijd verstreken is weer beter te zijn. Hoop ook in die tijd wel op vakantie te kunnen om de afgelopen vakantie te kunnen inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 16:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

The Fatal schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:45:
[...]
ik hoop tegen die tijd verstreken is weer beter te zijn. Hoop ook in die tijd wel op vakantie te kunnen om de afgelopen vakantie te kunnen inhalen.
Dacht ik al, je had nog zo'n twee maanden geschreven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 18:56

Paulus0013

pom pom

Een cao kan nooit afwijken in negatieve zin van de wet.
Dit is pertinent onjuist wat je hier stelt. Er zijn vele cao's die juist afwijken van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

arbraxas schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:04:
Personeelshandboek hoeft niet bindend te zijn volgens mij. Ooit een akkefietje gehad mbt tot standplaats en op het werk komen. Begonnen ze ook te schermen met een dergelijk boek. Alleen stond in mijn contract wat mijn standplaats was en totaal geen verwijzing naar dat handboek. Die kreeg ik ook pas te zien nadat het contract getekend was. Helaas voor hun stonden er wel 2 handtekeningen onder mijn contract en geeneen op dat handboek.

Zowieso moet een handboek voldoen aan de wet en cao. In die volgorde. Een cao kan nooit afwijken in negatieve zin van de wet.

http://www.arbeidsrechter...ie-uitbetalen-ziektedagen

Hier staat duidelijk dat je gewoon recht houd op je wettelijk minimum vakantiedagen.

http://www.rijksoverheid....ntiedagen-en-vakantiegeld

Hier staat dat je wettelijke dagen alleen aan het einde van een contract mag afkopen. Extra vakantie dagen kun je eventueel wel laten uitbetalen, mits beide partijen daarmee akkoord gaan. Geen van de beide partijen kunnen de ander dwingen.
Bij die laatste uiteraard wel de opmerking dat je, als je bij je contract ook het personeelshandboek hebt getekend, je daarmee ook meteen een afspraak hieromtrent hebt gemaakt met je werkgever :)
Heb je het hndboekd niet getekend, tsja, dan kun je in discussie. Maar dan moet je uitleggen aan je baas waarom ie jou anders zou behandelen dan anderen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Paulus0013 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 07:21:
[...]

Dit is pertinent onjuist wat je hier stelt. Er zijn vele cao's die juist afwijken van de wet.
In negatieve zin, daar bedoel ik mee dat ze altijd aan het minimum van de wet moeten voldoen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet onder het minimumloon gaat zitten en ook niet minder als wettelijk verplicht vakantie dagen geven (enigste afwijking is naar rato, als je een deeltijdbaan hebt)

Maar een CAO moet voldoen aan het wettelijk minimum, Een CAO kan nooit de wet overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:02
arbraxas schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:16:
[...]

In negatieve zin, daar bedoel ik mee dat ze altijd aan het minimum van de wet moeten voldoen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet onder het minimumloon gaat zitten en ook niet minder als wettelijk verplicht vakantie dagen geven (enigste afwijking is naar rato, als je een deeltijdbaan hebt)

Maar een CAO moet voldoen aan het wettelijk minimum, Een CAO kan nooit de wet overschrijven.
Dat is alleen waar indien de betreffende artikel in de wet onder dwingend recht valt. Wanneer het regelend recht betreft, kan een CAO prima in positieve en/of negatieve zin afwijken van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 18:56

Paulus0013

pom pom

Ik kan nog wel een voorbeeld geven: het aantal opvolgend tijdelijke contracten kan ook per cao afwijken en dus meer zijn dan in de wet omschreven.
Het is volgens mij juist zo dat enkel per cao negatief van de wet kan worden afgeweken. En dat wordt op vele fronten dan ook gedaan.
Pagina: 1