Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 08:44
Beste Tweakers,

Ik ben er achter gekomen dat mijn htpc sneller geheugen heeft dan mijn huidige game pc. Dit zou ik eens willen verwisselen, zodat het snelle geheugen in mijn game pc komt.

specs htpc:

MoBo: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Memory: Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX

specs gamepc:

MoBo: MSI H55M-E33
Memory: Kiingston KVR1333D3N9K2/4G

Nu staat de memory van de htpc niet op de support list van mijn game pc mobo. Het ondersteund geheugen gaat namelijk maar tot DDR III 1600 OC, terwijl het htpc geheugen 1866 is.

Zou het kwaad kunnen om het toch te verwisselen, met de gedachte dat het geheugen dan gewoon iets langzamer loopt?

[ Voor 14% gewijzigd door Joeri_V op 30-12-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Twee dingen waar je rekening mee kan houden voor je dit doet:

1. Ondersteund en wat werkt is verschillend. De leverancier zal alleen geen "ondersteuning" geven als jij er geheugen in stopt wat niet op het lijstje staat. Het zal waarschijnlijk gewoon werken.

2. Als je dit gaat doen puur omdat de kloksnelheid van je geheugen wat hoger is. Niet doen, het verschil is amper merkbaar. Eventueel kan ik me wel voorstellen dat jij liever in je game-pc 8Gb hebt en in je HTPC 4Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
Bedankt voor je antwoord. Dan houd ik het voorlopig nog zoals het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Powergrim schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:00:
Twee dingen waar je rekening mee kan houden voor je dit doet:

1. Ondersteund en wat werkt is verschillend. De leverancier zal alleen geen "ondersteuning" geven als jij er geheugen in stopt wat niet op het lijstje staat. Het zal waarschijnlijk gewoon werken.

2. Als je dit gaat doen puur omdat de kloksnelheid van je geheugen wat hoger is. Niet doen, het verschil is amper merkbaar. Eventueel kan ik me wel voorstellen dat jij liever in je game-pc 8Gb hebt en in je HTPC 4Gb.
Maar als hij het doet om de grootte van het geheugen i.p.v. de kloksnelheid heeft het wel degelijk nut.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:29
Die 'support' lijst, of Qualified Vendor List (QVL) zoals ie ook genoemd wordt, is gewoon een lijst van geheugenmodules die getest zijn door de moederbordfabrikant en dus gegarandeerd werken (of niet). Ander geheugen dat aan de JEDEC specificaties voldoet zou ook gewoon moeten werken, daar hoef je je niet zo veel zorgen om te maken.

Geheugen omwissellen vanwege de grootte; het OS op je gamesysteem moet dan wel 64bit zijn. 32bit ondersteunt maximaal 4GiB.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
NitroX infinity schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 23:09:
Die 'support' lijst, of Qualified Vendor List (QVL) zoals ie ook genoemd wordt, is gewoon een lijst van geheugenmodules die getest zijn door de moederbordfabrikant en dus gegarandeerd werken (of niet). Ander geheugen dat aan de JEDEC specificaties voldoet zou ook gewoon moeten werken, daar hoef je je niet zo veel zorgen om te maken.

Geheugen omwissellen vanwege de grootte; het OS op je gamesysteem moet dan wel 64bit zijn. 32bit ondersteunt maximaal 4GiB.
Mooi. Kingston is ook een A merk, dus dat moet wel lukken dan. Ik wacht voor de zekerheid nog even op een upgrade die volgend jaar ( ;) ) plaats gaat vinden. Dan vervang ik het mobo en de cpu van mijn game pc, en kan ik meteen het geheugen omwisselen. Scheelt toch weer wat geld. Verder draai ik win7 64bit, dus de 8gb wordt ondersteund.

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar Kingston is ook een merk dat lang niet altijd duidelijk is over welke chips ze gebruiken, en dat is nu eenmaal het punt waar het om gaat.
Vaak werkt het wel hoor, maar merk zegt er vrij weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Wat voor een CPU's gebruik je op die bordjes? Neem aan dat je htpc systeem gebruik maakt van een APU gezien de FM2 socket, en juist zulke CPU's hebben baat bij hogere kloksnelheden voor het geheugen. Je gamepc heeft een Intel cpu en ws een dedicated videokaart, hier is de winst van sneller geheugen erg klein. Komt bij dat dat bord een H55 chipset heeft en mogelijk een non-K cpu waardoor je het geheugen misschien niets eens op 1866 kán instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
De processor van mijn htpc is inderdaad een AMD A10-5800K Black Edition. Vrij overkill voor een htpc, dat weet ik. Speel nog met het idee om te downgraden ivm stroombesparing maar zo vaak staat hij ook weer niet aan. De processor van de game pc is een i5-750.

De achterliggende gedachte was het verkopen van mobo + processor game pc om hier een socket 1150 mobo + i5 ...K versie van te kopen (tweedehands). Hier zou dan het verwisselde geheugen in komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Je moet je Core i5 750 overklokken om snellere geheugensnelheden te halen. De maximale geheugenmultiplier is 5 en met de normale bclk (133MHz) is dat dus 1333MHz voor je geheugen. Als je geheugen op 1600MHz wilt laten tikken, moet de bclk verhoogd worden naar 160MHz, maar dat is dus ook een overclock van je cpu naar 3200MHz als je de maximale cpu multiplier op 20 laat staan (en tot 3600MHz turbo snelheid). Zo'n overklok kan je nog doen met minimale wijzigingen in de spanningen, is eigenlijk wel een aanrader dus (met je 1333MHz zou je in dit geval de memory multiplier naar beneden moeten wijzigen). Met nieuwere processors kun je de bclk bijna niet meer veranderen van de 100MHz, dus zijn er veel meer geheugen multipliers, dus daarbij betekent sneller geheugen niet meteen het overklokken van je processor, maar bij socket 1156 processors was dat nog niet zo.

Om geheugen 1866MHz te laten halen moet je de bclk overklokken naar 180MHz, daar is bijna zeker extra spanning voor nodig op de uncore en core, met de daarbij horende hitte, en turbo moet ook uitgeschakeld worden. Als ik nog hoger ging met mijn eigen Core i5 750 (want ik heb ook 1866MHz geheugen, meer zelfs ik heb dat exacte Kingston setje), begon mijn processor heel heet te worden en moet je zéker een goede koeler hebben of het systeem is niet stabiel meer.

Ik heb ook een tijdje een MSI H55M-E33 gehad, en ik vond die eigenlijk niet zo geschikt voor overklokken. Nu doet die dienst in een HTPC. Als ik van jou was, had ik je "game-pc" omgebouwd naar een HTPC (bij mij zit er nu een Core i3 in met iGPU) en geen vrij zware AMD APU gekocht daarvoor, maar dat is nu te laat.

Bizarre thread eigenlijk, je hebt exact hetzelfde moederbord, processor en geheugen als mij :p. Dat Kingston setje werkt zeker met je MSI moederbord, ik heb het zo ook even in gebruik gehad. Als je niet wilt overklokken, moet je het echter op 1333MHz laten draaien. Voor gaming is het wel belangrijker dat je 8GB RAM hebt, dus ik zou het geheugen in de game pc zetten. Voor die A10-5800K is sneller geheugen wel belangrijker, maar als je daar toch geen games mee speelt, maakt dat weinig uit, je belast de iGPU dan niet zo.
Pagina: 1