GPU uitzonderlijk heet, moederbord aan vervanging toe?

Pagina: 1
Acties:

• Demonitzu
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Demonitzu

Incidentele gebruiker

Topicstarter
Computer vertoont vreemd gedrag zo ongeveer nadat ik mijn harde schijf moest vervangen afgelopen zomer (vervangen met Western Digital Green 1 TB). Misschien gewoon toevallig dat dat toen begon. Het gedrag begon in ieder geval grafisch-rijke internetpagina's en YouTube videos die meer begonnen te vergen van de fans.

Vervolgens kreeg ik een tijdje later bij YouTube videos dat de pagina vastliep en er overal op het beeld enkele seconden blokjes te zien waren. Vervolgens werd het nog erger en kreeg ik willekeurige Bluescreens bij o.a. YouTube videos. De computer rebootte zichzelf en deed het gewoon weer. (deze specifieke vastlopers heb ik niet meer na een update van de videokaart)

Vervolgens werden de Bluescreens erger omdat het rebooten mis ging en mijn monitor geen beeld meer had. Tientallen keren de reset knop drukken, een moment de knoopcel batterij verwijderen of een uur lang de spanning van de computer halen, was het enige wat ik kon doen om het beeld opeens weer terug te krijgen.

En nu heb ik het probleem van geen beeld op mijn monitor hebben, inmiddels ook als ik de computer gewoon aanzet of herstart na een Windows Update. Slaapstand werkt ook niet meer naar behoren.

Gezien deze problemen gepaard gingen met veel lawaai, heb ik met Speedfan eens gekeken naar de temperaturen en dergelijke. Toen zag ik dat de GPU waarschijnlijk veel te heet was met circa 90C en dat dat mogelijk de boosdoener is. Het heeft verder geen invloed op de temperatuur als ik de GPU fan via Speedfan hoger zet. Het moederbord is een Asus P5Q Pro. Moederbord aan vervanging toe?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YdODvvc.png
(In idle)

TekkenZone - Dutch Tekken Community

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Als je gpu 89 graden in idle is is dat niet goed!
Ik denk dat gezien je problemen je moederbord in orde is.
Ik zou mij meer zorgen gaan maken om je videokaart. Deze is op idle veel te warm en ik denk soms dat hij te warm word dat hij artifacts gaat vertonen als je dit te lang doet in jou geval al bijna een half jaar lijkt het mij dat dit vrijwel blijvend is.

Heb je misschien een andere videokaart waarmee je kan testen om zekerheid te hebben? Want je moederbord ondersteund geen onboard video volgens mij. Open je kast eens en voel eens aan de ijzeren koeler die er eventueel aan vast zit is deze ook heet? Misschien je pc ontstoffen? En wat is je huidige videokaart?

• Demonitzu
  • Niet online

Demonitzu

Incidentele gebruiker

Topicstarter
Ik heb helaas geen andere videokaart om het mee te proberen. De koeler voelt niet heet aan. Ik heb de pc afgelopen avond geheel ontstoft, de fans zijn nu ook helemaal schoon.

De huidige videokaart is een ATI Radeon HD 4800 Series (die er al circa 7 jaar in zit :'))

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat zegt ook knap veel, is het een 4850 of een 4870x2?

Enfin, een kaart van die leeftijd, daarvan kan de koelpasta dood zijn, dan koelt ie niet echt lekker meer.

Maar, wil je echt duidelijke hulp, zijn complete en duidelijke specs van je pc wel handig.

People as things, that’s where it starts.

• Demonitzu
  • Niet online

Demonitzu

Incidentele gebruiker

Topicstarter
Catalyst Control Center geeft me geen uitgebreidere omschrijving dan ATI Radeon HD 4800 Series, maar de specifieke kenmerken komen (na het via Google opgezocht te hebben) overeen met een 4850x2 512MB.

Ik weet niet precies welke specs een overzicht compleet maken, maar ik doe een poging:

Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
Intel Core 2 Quad Q9450 @ 2,66GHz
Asus P5Q-PRO (LGA 775)
ATI Radeon HD 4850x2 512MB
Western Digital WD10EZRX 1TB
Kingston KVR800D2N6 2GB x2 + Kingston KTC1G 1GB x2

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

tja zoals VasZaitsev al zegt de 4850x2 zijn nou niet echt koude kaartjes. deze verbruiken 250watt en als ze al niet een beetje goed gekoelt worden worden ze zeer snel heet. als het ijzer niet warm voelt van de grafische kaart terwijl deze 89 graden is is er echt wat mis. Als je gpu al 70 graden is moet het aanraken van het metaal van de gpu al niet fijn zijn.

Mij lijkt het inderdaad een goed idee om nieuwe koelpasta erop te doen omdat het metaal op je grafische kaart niet warm/heet word lijkt mij het probleem hier ook te liggen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Voeding is het belangrijkste van je pc, dus zet deze er ook even bij.

-Pc schoon van binnen?
-Draait fan op je gpu, ook voldoende snelheid, fan schoon?
-Kijk met andere software hoe heet je gpu is, speedfan doet het soms fout.
-Probeer ook een andere voeding, leen er een, zodat je dit kunt testen, omdat je problemen hebt met opstarten kan het ook je voeding zijn.

• Demonitzu
  • Niet online

Demonitzu

Incidentele gebruiker

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp, heren :)

Gezien de videokaart toch al antiek was, was ik toch al (sinds gisteren) van plan om een nieuwe videokaart aan te schaffen, los van of het probleem daadwerkelijk bij de videokaart lag. Maar inmiddels zijn alle problemen opgelost door m'n nieuwe videokaart, een MSI GeForce GT 720 2GB

Pagina: 1