[Win 8] Installatie mislukt (geen systeempartitie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 08:56
Beste,

De situatie:
Ik krijg een laptop van een maat, met een hdd en een ssd, op deze hdd stonden er 3 partities:
- System backup
- Systeem partitie
- OS
De ssd is nog leeg op dit moment.

Legitieme Windows 8 (Dreamspark) op een USB geplaatst en de installatie hiervan ging vlot. Eén klein probleem Windows wou de hdd niet wissen omdat deze de systeepartitie bevatte. |:( alles opnieuw installeren dus.

Bij deze reboot en tijdens de installatie alle partitities verwijdert in de installer zodat ik met een lege hdd en ssd zit. En hier begint de pret:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1ftqty.jpg

Heb de hdd er ook uitgehaald, via diskpart de schijf gewist en terug proberen herpartioneren... niets helpt :/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
Zie het knopje: Verwijderen. Je haalt eerst de partitie weg. Daarna: Nieuw. Deel de partitie in. In 1 geheel of 2, wat je wil. Je kan dan eerst Formateren maar echt nodig is dit niet. Kies als je meer partities hebt gemaakt voor de 1e Grote Partitie. En dan: Volgende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matuna
Oké heb het werkende gekregen, lag aan de USB stick denk ik..

Step by step instruction:
  1. Boot windows installation from USB drive
  2. Press Shift+F10
  3. In console type diskpart and press enter. In this program execute following:
    1. select disk=0. Disk 0 is your destination drive, so be careful, all information on this drive will be removed.
    2. create partition primary
    3. select partition=1
    4. active
    5. format fs=ntfs quick
    6. assign
    7. exit, now you have bootable drive C
  4. Navigate to USB flash drive, in my case: d:
  5. Copy all files from USB drive to C: drive: xcopy d: c: /e /h /k
  6. Go to boot folder: cd boot
  7. Make you C: drive bootable with following command: bootsect /nt60 c: /force
  8. Put off USB drive from computer and restart them.
  9. Install Windows

[ Voor 85% gewijzigd door Matuna op 30-12-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
Dank je. Ik heb jouw ervaring en methode opgeslagen zodat als ik in de toekomst ook dit probleem zou tegenkomen ik ook verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matuna
Hieraan mag nog toegevoegd worden:

10. Remove unnecessary menu item from bootscreen:
  1. Run cmd as Administrator
  2. See boot menu list bcdedit
  3. Find Windows Setup and copy identifier
  4. Run bcdedit /delete {identifier}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Matuna schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 01:29:
Oké heb het werkende gekregen, lag aan de USB stick denk ik..

Step by step instruction:
  1. Boot windows installation from USB drive
  2. Press Shift+F10
  3. In console type diskpart and press enter. In this program execute following:
    1. select disk=0. Disk 0 is your destination drive, so be careful, all information on this drive will be removed.
    2. create partition primary
    3. select partition=1
    4. active
    5. format fs=ntfs quick
    6. assign
    7. exit, now you have bootable drive C
  4. Navigate to USB flash drive, in my case: d:
  5. Copy all files from USB drive to C: drive: xcopy d: c: /e /h /k
  6. Go to boot folder: cd boot
  7. Make you C: drive bootable with following command: bootsect /nt60 c: /force
  8. Put off USB drive from computer and restart them.
  9. Install Windows
Ik doe altijd tussen stap 1 en 2 de opdracht "Clean

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:19
r44 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:53:
[...]

Ik doe altijd tussen stap 1 en 2 de opdracht "Clean
Die moet ook gedaan worden anders blijven de bestaande partities staan (wat ook weer voor foutmeldingen kan zorgen bij het maken van een nieuwe partitie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matuna
Ja ik had een lege SSD vandaar dat ik de stap niet gedaan heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 09:56
Ik kampte met het zelfde probleem, ik kon namelijk geen systeem partitie aan laten maken door de windows 10 installatie. Toen ik deze methode gevolgd had kon ik hem rechtstreeks installeren op de primaire partitie.

Super bedankt voor de uitleg!! Ik ben er mee geholpen!

Alleen hierna nog even de boot van de setup weg halen, die blijft nou elke keer op-poppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Ik moest vandaag nog een laptop installeren met windows 10... Wederom deze melding. Het ligt dus aan de USB stick. Ik vermoed dat het te maken heeft met dat dit een USB 3 stick is.

Mogelijk dus iets om in de gaten te houden als je windows installeert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MatthijsTange schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:04:
Ik moest vandaag nog een laptop installeren met windows 10... Wederom deze melding. Het ligt dus aan de USB stick. Ik vermoed dat het te maken heeft met dat dit een USB 3 stick is.

Mogelijk dus iets om in de gaten te houden als je windows installeert!
Nee, de foutmelding is prima te begrijpen. In het geval van de TS was er gewoon geen ruimte om een systeempartitie te maken. Als je een compleet blanco schijf hebt, vers uit de verpakking waar nog geeneens een partitietabel op staat, dan komt de fout omdat het je USB stick als primaire schijf heeft gemarkeerd en daar de partitie op wil maken. Maar dat lukt niet, want het is al volledig gealloceerd. Dan is de stick eruit, refresh en weer erin de oplossing.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Hero of Time schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:04:
[...]

Nee, de foutmelding is prima te begrijpen. In het geval van de TS was er gewoon geen ruimte om een systeempartitie te maken. Als je een compleet blanco schijf hebt, vers uit de verpakking waar nog geeneens een partitietabel op staat, dan komt de fout omdat het je USB stick als primaire schijf heeft gemarkeerd en daar de partitie op wil maken. Maar dat lukt niet, want het is al volledig gealloceerd. Dan is de stick eruit, refresh en weer erin de oplossing.
Oh dat laatste zou wel een mooie optie wezen! Ga het gelijk eens proberen van de week!
Overigens met een ander USB stick deed hij het direct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MatthijsTange schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:54:
[...]

Oh dat laatste zou wel een mooie optie wezen! Ga het gelijk eens proberen van de week!
Overigens met een ander USB stick deed hij het direct!
Dat een andere stick wel gelijk werkte, kan te maken hebben met de detectiesnelheid. De ene stick reageert sneller dan de andere, net als harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Hero of Time schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 08:27:
[...]

Dat een andere stick wel gelijk werkte, kan te maken hebben met de detectiesnelheid. De ene stick reageert sneller dan de andere, net als harde schijven.
Dan ziet hij de usb dus te snel en wilt hij deze als harde schijf indelen als het waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MatthijsTange schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:27:
[...]

Dan ziet hij de usb dus te snel en wilt hij deze als harde schijf indelen als het waren?
Geen idee, maar het zet de stick als eerste opslagmedia en daar wordt over 't algemeen de bootloader op gezet. Windows gebruikt een aparte partitie voor de configuratie e.d. in op te slaan en als die niet aangemaakt kan worden, krijg je dus deze foutmelding.

Het is overigens niet een kwestie van de stick te snel zien, maar te 'vroeg'. Als je van cold boot direct naar de installatie gaat, heb je een iets grotere kans op falen dan wanneer je een herstart doet van je systeem. Het BIOS geeft tenslotte een lijst met schijven en de stick komt dan later, want de schijven staan al aan en zijn operationeel, ipv dat ze eerst moeten 'opstarten'. Vooral mechanische schijven hebben hier last van. In het verre verleden was dit een probleem voor Linux systemen, omdat de device node van de schijf kon veranderen en je 'mount points' dus konden falen, met als gevolg een niet startent systeem. Bij een reboot deed-ie 't vervolgens weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Hero of Time schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:59:
[...]

Geen idee, maar het zet de stick als eerste opslagmedia en daar wordt over 't algemeen de bootloader op gezet. Windows gebruikt een aparte partitie voor de configuratie e.d. in op te slaan en als die niet aangemaakt kan worden, krijg je dus deze foutmelding.

Het is overigens niet een kwestie van de stick te snel zien, maar te 'vroeg'. Als je van cold boot direct naar de installatie gaat, heb je een iets grotere kans op falen dan wanneer je een herstart doet van je systeem. Het BIOS geeft tenslotte een lijst met schijven en de stick komt dan later, want de schijven staan al aan en zijn operationeel, ipv dat ze eerst moeten 'opstarten'. Vooral mechanische schijven hebben hier last van. In het verre verleden was dit een probleem voor Linux systemen, omdat de device node van de schijf kon veranderen en je 'mount points' dus konden falen, met als gevolg een niet startent systeem. Bij een reboot deed-ie 't vervolgens weer wel.
bedankt voor deze wijze les! Ik ben hier weer een heel stuk wijzer geworden!! Kudos voor jou!! _/-\o_
Pagina: 1