[Hulp gevraagd] SSD wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• TacticalRooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-01 12:10
Wij hebben geprobeerd een laptop (HP Pavilion g7 2004sd) te upgraden met een SSD, de SanDisk Ultra Plus 128GB. Hierbij is het idee geweest om de originele harde schijf, waar Windows 8.1 en alle andere files opstonden aangezien het de enige harde schijf op de laptop was, volledig te vervangen door deze SSD. Dit is geprobeerd door eerst clonezilla te starten op desbetreffende pc met oorspronkelijke harddisk er nog in. Hebben toen 3 partities hiervan naar een externe USB als een image met clonezilla geschreven. Toen de laptop geopend en de HDD voor de SSD gewisseld. Toen clonezilla geboot vanaf DVD die eerder met clonezilla was gemaakt (hoort bij de hele clonezilla procedure). Nu kan er wel de image file gekozen worden maar de SSD wordt niet terug gezien als SDA volume waarop de partities teruggezet kunnen worden. De SSD wordt dus blijkbaar niet herkend. Wat kunnen we hier aan doen?
(Het image is overigens geverifieerd en klopt)

Alvast bedankt.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:43
Wordt de SSD wel in de BIOS herkend?

• TacticalRooster
mad-dog schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:31:
Wordt de SSD wel in de BIOS herkend?
Het dichtste wat we bij een BIOS menu komen is de INSIDEH20SETUPUTILITY REV 3.7 en hierin kunnen wij daar niks over vinden.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:43
TacticalRooster schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:37:
[...]

Het dichtste wat we bij een BIOS menu komen is de INSIDEH20SETUPUTILITY REV 3.7 en hierin kunnen wij daar niks over vinden.
Als het goed is kom je de BIOS in door eerst op ESC te drukken en vervolgens op F10. Vanuit de BIOS kun je o.a. een systeemdiagnose uitvoeren waarmee je de SSD sowieso kan testen

• TacticalRooster
mad-dog schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:41:
[...]

Als het goed is kom je de BIOS in door eerst op ESC te drukken en vervolgens op F10. Vanuit de BIOS kun je o.a. een systeemdiagnose uitvoeren waarmee je de SSD sowieso kan testen
Oke, we hebben dit net gedaan, in de boot system diagnostics gekozen, Hard Drive check gedaan, geeft de Smart test: Passed en Simple DST: Passed

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Ik heb zelf nog nooit met Clonezilla gewerkt, weet dus ook niet of dit eventueel kan helpen, maar mijn pc herkende na een verse install ook de Sandisk SSD niet meer.

Control Panel > System and Security > Create and format hard disk partitions (onder Administrative Tools) > dan de SSD vinden en even letter toekennen.

Hierna kon ik de ssd wel benaderen. Nogmaals, geen idee of dit werkt of niet.. En of dit uberhaupt een nuttige toevoeging is.. Maar je kan het altijd even checken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dude360 op 30-12-2014 01:29 ]

• TacticalRooster
Dude360 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 01:20:
Ik heb zelf nog nooit met Clonezilla gewerkt, weet dus ook niet of dit eventueel kan helpen, maar mijn pc herkende na een verse install ook de Sandisk SSD niet meer.

Control Panel > System and Security > Create and format hard disk partitions (onder Administrative Tools) > dan de SSD vinden en even letter toekennen.

Hierna kon ik de ssd wel benaderen. Nogmaals, geen idee of dit werkt of niet.. En of dit uberhaupt een nuttige toevoeging is.. Maar je kan het altijd even checken :)
Ja maar we komen dus niet in control panel omdat er geen windows meer op de pc zelf staat :P maar alsnog bedankt voor het meedenken!
Is het overigens zo dat je de partities zelf moet aanmaken of doet clonezilla dit, weet iemand dat?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je een clone maakt van je hdd naar je ssd dan heb je een exacte kopie (behalve de groote natuurlijk). Je hoeft dan natuurlijk geen partities ed aan te maken, het is immers een exacte kopie met je opstartpartitie(die geen schijletter heeft) en je C partitie, en je eventuele andere partities die op de betreffende hd te vinden waren.
Pagina: 1