Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Hey, SInds enkele maanden heb ik een tweedehands Sony NEX5R overgenomen met een SELP1650 lens.
Ik heb er alleen wat kuren mee. Er zijn wat scenario' s die zorgen dat ik de melding "lens niet herkend goed aanbrengen" krijg. Om dit probleem weg te krijgen moet ik de camera uit en weer aanzetten.

De volgende scenario' s zorgen voor dit probleem:
-Wanneer ik normaal foto' s maak, komt deze melding zelden voor. Zo kan ik tientallen foto's maken. Op een random moment komt deze melding dan.
-Wanneer ik een of andere menu van de camera open heb staan, bijvoorbeeld instellingenmenu of "modus selecteer" of wanneer ik laats gemaakte foto wil bekijken, dan sluit het menu en gaat de camera terug in "foto" modus.
-Wanneer ik een video wil opnemen kan dit hooguit ongeveer 8 seconden totdat de hij automatisch stopt met opnemen en opeens opnieuw gaat focussen.
-Panoramafoto's geven bijna altijd de fout dat ik de camera te snel beweeg en de foto wordt daardoor niet opgeslagen.
-Wanneer ik scroll door het instellngenmenu.

Dit is geen contactprobleem. Lens zit goed bevestigd. Ook bij bewegingen en trillingen zie ik geen verschil.

Dit is mn eerste systeemcamera. Er zit geen garantie op. Sony heb ik hierover gecontacteerd maar die komen met FAQ oplossingen waar ik niets aan heb.
Volgens enkele forumreacties op internet zou dit probleem wel vaker voorkomen bij de NEX5. Ik ben er alleen niet zeker van.

Kunnen jullie mij vertellen of ik een defecte lens heb of dat dit gewoon een kwaal is.
Als ik zo n beetje zeker weet dat de lens niet meer goed is, ben ik bereid om de lens te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 29-12-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ben ik echt de enige met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

com2,1ghz schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:06:
Dit is geen contactprobleem. Lens zit goed bevestigd. Ook bij bewegingen en trillingen zie ik geen verschil.
Elke lens-error (of externe flitser-error) die ik tot nu toe gezien heb, is altijd een contactprobleem. Zoek maar eens hoe je de contacten met bv een gum kunt schoonmaken.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
ajhaverkamp schreef op woensdag 31 december 2014 @ 14:37:
[...]

Elke lens-error (of externe flitser-error) die ik tot nu toe gezien heb, is altijd een contactprobleem. Zoek maar eens hoe je de contacten met bv een gum kunt schoonmaken.
Een contactprobleem zou toch ook symptomen tonen bij bewegingen?

Ik heb dit probleem ook als ik de camera stil op de tafel leg en door het menu heen blader. Dan sluit het menu en gaat hij weer naar foto stand. Lijkt alsof de lens opnieuw wordt geinitialiseerd.

Voor de zekerheid doe ik dat truukje met de gum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Nee, bewegingen hebben er niet zoveel invloed op. De pennen in de lens worden met veren op de contacten van de camera gedrukt (bij Canon in elk geval). Echter zit er soms gewoon wat viezigheid op de contacten van de camera (dun laagje) en krijg je spontaan in een reeks foto's een error.

Let er wel op dat je geen rommel in je camera krijgt bij het gummen van de contacten!

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrduck
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-05 16:19
Een nog betere manier om het schoon te maken is eigenlijk met wattenstaafjes en alcohol. En dan gewoon over de contactjes gaan met een in alcohol gedrenkt wattenstaafje.

Verder kan het ook zijn dat de lens kapot is. In dat geval kun je beter een nieuwe lens kopen!
Pagina: 1