Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Downloadsnelheid limiteren

Pagina: 1
Acties:

• Zaanone
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-10 12:14
Beste Tweakers,

Ik woon sinds kort met 4 vrienden samen in één huis. Het gaat allemaal goed, maar er is een klein probleem. we moeten namelijk ook allemaal samen hetzelfde internet delen.
Soms zit de een wat te surfen, de ander zit aan school of zit te gamen. Soms is de downloadsnelheid echter intens langzaam. Er zit dan vaak iemand een film te kijken via popcorn time/netflix of hij zit andere torrents te downloaden.
Nu moet ik steeds het hele huis rond om te vragen wie er aan het downloaden is en of hij dat even kan pauzeren. Ik heb ze al een paar keer gewezen op het feit dat je met uTorrent een downloadlimiet kunt instellen, maar het blijft niet echt hangen.
Ik wil dus gewoon voor iedereen in huis de downloadsnelheid limiteren zodat we allemaal kunnen genieten van snel internet en toch mensen een film kunnen kijken als ze dat willen.

Mijn vraag: ik heb in mijn router (sitecom 300N) toegang tot de QoS-functie (waarmee je down- en uploadlimieten kunt instellen). Ik weet echter niet zo goed hoe ik hem moet gebruiken.
zie plaatje: http://nl.tinypic.com/r/4q1sh4/8

Ik hoop dat er mensen zijn die me wat uitleg kunnen geven over hoe ik te werk moet gaan.
Alvast bedankt! _/-\o_ _/-\o_

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 21:36
Misschien zelf ff Googlen?

Zelf nog nooit gebruikt, maar na 2 minuten lezen lijkt me het niet heel moeilijk....

Succes!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Ik ken die router niet maar je kunt ook old school gaan en p2p programma's verstandig instellen. Met p2p programma's moet je opletten dat je de upload niet dichtgooit en niet teveel gelijktijdige verbindingen maakt.

Zorg ervoor de totale upload nooit meer dan 2/3 tot 3/4 van de totale upload capaciteit gebruikt. Limiteer het aantal gelijktijdige verbindingen tot een conservatieve 50 per p2p client.

Verder is het een kwestie van dit binnenshuis afstemmen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De standaard software op consumenten routers is er nagenoeg niks te doen aan dit soort problemen. Als je router DD-WRT ondersteunt kan je daar nog naar kijken.

QoS is in dit geval niet de oplossing, maar als je TC op je router kan krijgen kan je daar wel goed mee traffic shapen.

Let wel op dat je in de gaten houdt of je CPU van je router dat wel aan kan. Veel routers hebben een brakke CPU die nauwelijks over de 10mbit kan shapen. In zo'n geval zal je dus sowieso naar betere hardware moeten kijken.

Als je een pfSense router zou neerzetten wordt het helemaal makkelijk, daar zitten diverse traffic shaping opties in met vrij veel standaard setups. Als je een gewone consumentenrouter neemt met een beetje goede hardware, dan kan je met DD-WRT vaak ook nog wel redelijke opties voor shaping gebruiken om het allemaal wat dragelijker te maken. Puur betere software dan de standaardsoftware draaien helpt ook al, vaak is je verbinding niet perse langzaam om dat ie compleet gesatureerd is, maar om dat een router over iets van 20mbit al weer tegen z'n plafond zit qua resources als er meerdere hosts zijn en veel connecties draaien.

Op een oude TP-Link TL-1043ND met DD-WRT, QoS en TC kan ik bijvoorbeeld op 5 computers probleemloos Netflix gebruiken zonder dat het problemen oplevert, en dan nog op een laptop, tablet en telefoon prima internetten. Allemaal via een 50/5 VDSL2+ verbinding. Sure, als je dan gaat proberen een grote download te doen, dan gaat die download langzamer, maar de streams blijven lekker lopen, HTTP(S) verkeer gaat nog prima en ook SSH sessies blijven gewoon strak draaien.