Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik heb gisteren mijn pc van mijn CM 590 naar een Fractal Design Define R5 verplaatst. Een gedeelte van mijn doel is bereikt, namelijk dat over het algemeen het heel systeem veel stiller is en ik nu niet meer met een open lawaaibak in de huiskamer zit, althans dat dacht ik.

Vandaag heb ik opeens heel erg last van harde schijf resonantie. Er trillen dingen mee, en tegen een van de zijpanelen of de deur duwen lost het (zo lang je blijft duwen) op. Ik kan nergens iets vinden over dit probleem in een Define R5, en het lijkt mij dat het niet voor mag kopen. Er zitten op dit moment twee 1TB Seagate schijven in waarvan ik het typenummer niet weet, en er zit een 256 840 PRO achter het moederbord (maar dat lijkt mij niet het probleem). Ik ben zeer slecht in cablemanagment, en het hebben van een Direct CU II videokaart helpt ook niet echt.

Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een schijf kun je niet op een ander toerental laten draaien, dus de enige oplossing is symptoombestrijding... Dat wil zeggen: harddisk ophangen in een soort van schokdemping, panelen toch vastdrukken met een stukje tape ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Waar en hoe heb je de HDDs gemount? Als je de twee 5,25" bays niet in gebruik hebt, dan kan je naar de pricewatch: Scythe Harddisk Stabilizer 2 kijken. Ik heb die voor een familielid besteld, en ga deze week dus uitzoeken of dat 't ding wat helpt (ook voor in de Define R5). Fractal verkoopt ook deze kit pricewatch: Fractal Design Anti vibration/noise-kit. Misschien is dat iets voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ze zitten al vast met rubbertjes.

Ik realiseer mij nu dat waarschijnlijk door mijn zeer slechte cablemanagement de power en datakabels van die twee schijven tegen mijn zijpaneel zitten, waardoor de trillingen die de rubbertjes in de kast dempen alsnog worden overgedragen op het zijpaneel via de kabels. Ik ga dus eerst even kijken of ik dat op kan lossen.

Die pc is heerlijk stil als die twee schijven uit gaan na een half uur niet gebruikt te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Het lijkt mij sterk dat sata kabels hier invloed op hebben. Wat eerder uitmaakt is hoe de schijf zit gemonteerd. Als de rubbertjes niet voldoende trillingen tegenhouden, betekent het dat je meer rubber nodig hebt, want de trilling passeert nog steeds de rubbertjes naar het metaal van de kast. Maar als de bekabeling wel het probleem was, dan is het ook best. :)

[ Voor 4% gewijzigd door PostHEX op 02-01-2015 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 08:45

0scar

MacIJver

Heb je de schroeven niet te strak aangedraaid? In mijn R5 heb ik tijdelijk met 4 HDDs gedraaid, geen enkele trilling waargenomen.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:33

Edd

Heb je inderdaad de HDD's strak aangedraaid? Want dan zou dat weleens het kunnen zijn. Ik heb dit ook gehad met een Define Mini, daar zitten waarschijnlijk dezelfde rubbers en schroeven in om de HDD's vast te zetten. Door de schroeven een kwart tot een halve slag losser te draaien was het bij mij opgelost.

-

Pagina: 1