Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 17:53
Ik ben op zoek naar een simpele en goedkope oplossing voor multiroom audio. Sonos en dat soort dingen zijn mooi, maar veel te duur naar mijn smaak. Vroeg me dan ook af of er (kant en klaar of met een simpel boodschappenlijstje) systemen zijn waarmee je iets dergelijks kunt opzetten. Mijn doel:

- vanuit 1 bron verschillende ruimtes voorzien van geluid
- simpele pc speakers of andere versterkers voor het geluid of andere apparaten met audio ingang
- ik heb 2 raspberries, 1 nas, 1 windows server, dus wellicht kunnen die ergens voor dienen
- in te stellen via telefoon/tablet is handig
- bij voorkeur wireless

Iemand een projectje "liggen"? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

volumio op raspberry pi: gratis en eenvoudig te bedienen via webinterface.

[ Voor 15% gewijzigd door ? ? op 29-12-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Ziet er qua software goed uit, maar welke hardware zou je hier aan toevoegen? Metname lettend op 1 apparaat om meerdere speakersets aan te sturen. Dit lijkt namelijk op 1 pi pet speakerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

Ik heb er gewoon speakers op aangesloten, geluid via 3.5m jack op raspberry pi.
als de kwaliteit niet voldoende is, kan je ook een dedicated boardje voor de sound kopen: https://www.sossolutions.nl/189-hifiberry-bordjes (zonder reclame te willen maken)

De speakers zijn extern gevoed.
Dit bordje http://www.adafruit.com/products/1752 zou je ook kunnen gebruiken om grotere speakers aan te sluiten.

Als je gewoon per ruimte muziek wil afspelen is volumio prima. Om in alle ruimtes tegelijk dezelfde muziek af te spelen met meerdere pi's met volumio, daar weet ik niet precies een oplossing voor of hoe dat zou werken. Als je dat al wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Dan heb ik het toch goed gelezen. Ik zoek alleen een oplossing met 1 raspberry met meerdere speakersets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

Als je in elke ruimte dezelfde muziek wil, dan trek je gewoon een kabel? Goedkoper kan niet.
De hele multiroom audio hype gaat toch om centraal verschillende muziek per kamer af te spelen?
Dan is een rpi+speaker combo te zien als een "slimme speaker" zoals de sonos.

Via airplay kan je muziek 'pushen' naar volumio. Misschien werkt dat met 2 rpis prima en lukt bovenstaande wel? Nog niet getest.

[ Voor 19% gewijzigd door ? ? op 30-12-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Squeezeplug instaleren op de rpi. Dan heb je multiroom.
rpi bij voorkeur via hdmi aansluiten anders kun je kiezen uit de interne 3.5 aansluiting (- kwaliteit) of een dedicated bordje (- prijs).

Wat vind je wireless?

[ Voor 61% gewijzigd door Bisti op 31-12-2014 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-09 19:51
Wil je in de verschillende ruimtes volumes kunnen aanpassen? Anders is het beste idee inderdaad een kabel trekken naar de verschillende ruimtes.

Als je dat wel wil zul of het uitgangssignaal van je pi moeten splitten en overal versterkers neer moeten zetten. Zodat je deze handmatig aan en uit kunt zetten.

Maar als je dat doet kun je beter nog een aantal pi s bij kopen. Dat werkt beter heeft meer mogelijkheden. Daar naast kost een pi minder dan het bijkopen van een versterker.

Overigens is het maar net wat je duur vind natuurlijk. Als je 3 ruimtes hebt, en je koopt 3x een raspberry pi ben je 75 euro kwijt. De goedkoopste speaker van sonos kost minstens 199 geloof ik. Dan heb je naar mijn mening voor 75 euro een perfect werkend.systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
En 2.4ghz speakers zou dat nog een optie zijn? 1 raspberry pi met volumio om overal de input te sturen, de volume kan op de speaker zelf worden geregeld. Input is niet het probleem, die mag voor alle ruimtes gelijk zijn.

Ik zou dan centraal een raspberry pi neerleggen met daarop aangesloten de zenders (usb audio?) en kan vervolgens "overal" dergelijke speakers neerzetten. Kan me herinneren dan m'n buurman hetzelfde doet met muziek op een verjaardag, pc staat boven, in de kamer staat de speaker. Hij doet het weliswaar via mediaplayer, waar ik het voordeel van aansturen via elk device heb via volumio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En wat denk je dat 2,4 ghz speakers kosten. Volgens mij weet je zelf het antwoord op je vraag al. Ondertussen zijn er voldoende alternatieven voor SONOS al zijn die niet veel goedkoper. Maar wat is er nog goedkoper dan een raspberry met PC speakertjes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Zal het de buurman eens vragen, volgens mij had hij het over 35 € per stuk. Ik tel nu max 4 stuks (werkkamer, zolder, woonkamer, badkamer) en dan 1 pi. Wordt het toch niet zo duur lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 18:59
met 1 pi kun je het niet wireless maken. wat je dan krijgt is 1 pi met 4 geluidskaartjes. lijkt me niet ideaal.
wat wel kan is 1 pi gebruiken als logitech music server en daarmee multiroom audio wireless naar andere pi's sturen.

als je gebruik maakt van sqeeuzeplay clients kun je alles als playback device gebruiken. dus ook computers en laptops die je al in de ruimte hebt staan.

wil je geen pi dan kun je hetzelfde bereiken met een synology NAS. deze heeft de logitech music server als standaard optie.

grootste probleem is om gratis een goede controller te krijgen op je laptop of tablet of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Kun je die logitech music server eens toelichten? Wat heb ik dan als client nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:20

SED

client voor LMS http://softsqueeze.sourceforge.net/
En uiteraard de logitech hardware die helaas end of life is maar die je nog wel kunt kopen via marktplaats e.d
Of de duitse Amazon.
http://www.amazon.de/Logi...eywords=logitech+UE+radio

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
vespino schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:29:
Kun je die logitech music server eens toelichten? Wat heb ik dan als client nodig?
als client kun je bijvoorbeeld een raspberry PI gebruiken, maar ook elke pc met een squeezeplay client.

http://wiki.slimdevices.com/index.php/SqueezePlay

mocht je nog wat oude android telefoons over hebben dan kun je hiermee:

http://www.squeezeplayer.com/

een aantal kleine players maken. spanning erop, versterkte speaker aan de koptelefoonuitgang en spelen maar.

de players worden over het wifi netwerk aangestuurd en je kunt kiezen of je dezelfde muziek of overal verschillende muziek wilt spelen. je hebt dus niet perse logitech apparatuur nodig.

wel is een goede controller van belang. bijvoorbeeld op je ipad of android tablet. hiervoor heb ik nog geen advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
LMS werkt inderdaad best goed. Eerste test met de SqueezePlay zijn veel belovend. Nu op zoek naar de Pi variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
vespino schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:22:
LMS werkt inderdaad best goed. Eerste test met de SqueezePlay zijn veel belovend. Nu op zoek naar de Pi variant.
http://www.squeezeplug.eu/

hoef je minder te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
En gelukt? Klein tipje als het eenmaal werkt dan kun je het beste de Pi altijd aan laten staan. Bij het heropstarten wil het nog weleens fout gaan. Ideaal zou zijn om LMS (de server)op je NAS te installeren.

Dan kun je via squeezeplug, squeezelite (de clients) op je rpi's installeren. Je kunt meerdere spelers op 1 pi installeren. Dus je pakt een raspberry en sluit die met HDMI op een reciever aan en installeer je een squeezelite voor bij de tv, daarna stop je in deze pi een usb dacje, en trekt een audiokabel naar de keuken. Op die manier kun je in 2 instanties los van elkaar (of geschynchroniseerd) muziek afspelen.

Door LMS op een NAS te installeren vraag je minder van de Pi en is het eenvoudiger om een perfecte synchronisatie te regelen. Daarnaast kun je ook Airplay installeren met squeezeplug, op die manier kun je zonder gebruik te maken van de squeezebox app audio streamen (werkt zeker icm spotify gebruiksvriendelijker). Het is dan alleen niet mogelijk om audio naar verschillende spelers te sturen. Je tweede Pi zet je boven, als het eenmaal geinstalleerd is maakt het in gebruik niet of je 1 Pi hebt met 2 spelers of 2 Pi's met allebei 1 speler.

Als je je Pi nu gebruikt voor XBMC is het ook mogelijk om de addon Xsqueeze te installeren. Dat is ook een squeeze speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Ik heb het getest op m'n pc's waarbij de synchronisatie prima werkte. Echter nog geen tijd gehad om een pi leeg te maken en te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Werkt als een trein squeezelite! Easy peasy installatie en prima voor mijn doel. Nu een nieuwe Pi bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-11-2023
Hoi allen,

Ik wil het audio signaal van mijn Marantz naar de keuken brengen.
Omdat de kwaliteit daar niet super goed hoeft te zijn zit ik er aan te denken om daar een bluetooth speakertje op de keukenkastjes te leggen. Simpel as that.
Mijn Marantz ondersteund echter geen bleutooth dus ik ben op zoek naar een manier om het audiosignaal op een bluetooth audiotransmitter te krijgen. Er zijn natuurlijk mogelijkheden zat middels een 3,5mm jackplug, maar als ik die in mijn Marantz steek zal deze de speakers in de woonkamer uitschakelen (mute).
Eigenlijk wil ik dus het AUX-out signaal van de versterker via bluetooth in de keuken krijgen.
Ik zoek me scheel, maar eindig steeds bij streamen vanaf smartphones en dat zoek ik dus niet ;-)

Iemand een tip ?

Peter

Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Heel lullig gezegd: ik denk dat je iets heel ouderwets zoekt en binnen wat ouderwets is wil je het combineren met techniek die nooit gebruikt is voor multiroom oplossingen. Als je Marantz multiroom ondersteunt kun je dan geen kabeltje trekken en van Marktplaats een speaker halen voor 20-30 euro? Ik zag gister bijvoorbeeld een centerspeaker van Tannoy, dual concentric met 1 woofer en 1 tweeter voor 25 ofzo. 20 keer betere kwaliteit en makkelijker opgelost.

Wat is je muziekbron?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1