Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:39
@mods, ik weet niet of ik in het goede forum onderdeel zit, anders graag verplaatsten!

Hallo allemaal,

Gathering.tweakers.net, door de jaren heen al heel veel oplossingen gevonden voor mijn uitdagingen/problemen. Maar nu heb ik een aantal uitdagingen wat ik zo 1,2,3 niet kon vinden. Dus vandaar toch zelf maar iets plaatsen. Hier onder zal ik zo duidelijk mogelijk aangeven wat er er moet gebeuren.

Zoals de titel al beschrijft gaat het dus om het live video streaming van het MJT-doezum.
Het MJT is een groot 4 daags volleybal toernooi. Verenigingen uit binnen en buitenland komen elk jaar van woensdag tot en met zaterdag in de week van Hemelvaart naar het kleine plaatsje Doezum om te volleyballen.
Het toernooi zal in 2015 voor de 38e keer worden georganiseerd, en in die jaren is er al veel veranderd. Met name de afgelopen jaren zijn we behoorlijk aan het automatiseren geweest.
Dit ging doormiddel van de nieuwe website. Deze website is nu gericht op: aanmelding, inschrijving, “live” de competitie volgen, foto’s en tweets. Maar we willen meer!
Nu ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden van het live streamen van de wedstijden.
Voordat ik dit plaats ben ik natuurlijk al bezig geweest om te kijken naar mogelijke oplossingen, maar nog geen succes…..

Situatieschets:

Sporthal 1
Hoofdsporthal (3 velden)
4 dagen (wo: 12:00 – za: 19:00)
ADSL verbinding (gedeelt met open wifi zwembad en open wifi skatebaan, lage snelheid)
naastgelegen aan de verblijf locatie (zwembadterrein) van de deelnemers

Sporthal 2
2e sporthal (3 velden)
2 dagen (do 8:00-19:00, vr 8:00-19:00)
Ziggo kabel verbinding (90/9)

Benodigd sporthal 1
3x (ip)camera @ 720P, min. 60fps
Pc (verwerken en upload) + livestream (welke minimaal 720p, 60fps aan kan)
Internet verbinding min. 100 Mbps down, min. 16Mbps up

Benodigd sporthal 2
3x (ip) camera @720P, min 60fps
Pc (verwerken en upload) + livestream (welke minimaal 720p, 60fps aan kan)

Deelnemers + toeschouwers
Totaal +/- 600 deelnemers, waarvan +/- 100 buitenland (vandaar de hogere up en down snelheid voor sporthal 1)
Max 100-150 toeschouwers (voor velen te ver weg om even heen te rijden, vandaar de live streaming)

Uitdaging 1 “internet”
De (ADSL) internet verbinding in de sporthal is niet voldoende. Ook is bij deze locatie geen glasvezel of kabel aanwezig) Hierover is contact geweest met de gemeente, maar deze wil hier voorlopig niets aan veranderen. Dit betekend dat ik voor deze dagen (en het liefst een aantal dagen ervoor om te testen) een andere verbinding nodig heb.
Naar mijn idee zijn er twee alternatieven, 4G en straalverbinding. Beide hebben behoorlijke nadelen.
Voor 4G heb ik meerdere abonnementen nodig, en dus meerdere routers. Daarnaast zit ik met een erg beperkt datalimiet en waarschijnlijk een jaar abonnement, wat ik niet nodig heb. Heb hiervoor contact gehad met KPN, zij willen in geen geval mij hierin tegemoed komen, want dat zou sponsoring zijn, en daar doen zij niet aan.
Bij straalverbinding ben ik afhankelijk van een andere locatie waar wel snel internet is, en zal ik dure apparatuur moeten huren wat +/- 1000 euro gaat kosten (incl. installatie) op basis van contact met HYPERLINK "http://www.internetbuitengebied.nl" www.internetbuitengebied.nl.

Uitdaging 2 “camera’s”
Om live video te kunnen streamen ben ik camera’s nodig. Na veel bekeken te hebben lijkt mij dat ip camera’s de beste oplossing zijn. Gopro camera’s zijn erg leuk, maar het is vrijwel onmogelijk om 3 van deze camera’s aan 1 pc te knopen om ze vervolgens te gaan streamen. Het nadeel van ip camera’s is, is dat deze over het algemeen niet bedoeld zijn voor het streamen van sportevenementen. Het voordeel is, dat er heel veel keus is. Om goede beeldkwaliteit te kunnen opleveren heb ik minimaal 60fps nodig, daarnaast moet het beeld ook nog enigszins scherp zijn, dus lijkt mij 720p de beste optie. Maarja, welke? Hierover inmiddels ook contact gehad met HYPERLINK "http://www.ipcam-shop.nl" www.ipcam-shop.nl, nog in afwachting op advies/offerte.

Uitdaging 3 “streamen”
Om live te kunnen streamen heb je naast internet en camera’s ook nog een pc nodig die deze beelden kan verwerken en uploaden, en uiteraard een server/provider die deze beelden kan delen.
Hiervoor zal ik een redelijk krachtige PC nodig hebben, dit is wel te regelen, maar van welke hardware moet ik minimaal uit gaan?
Daarnaast is natuurlijk een server/provider nodig welke mijn upload kan delen met meerdere viewers. Deze moet dus ondersteunen dat de beelden in 720p, 60fps binnen komen, en netzo gestreamd gaan worden. Hierover heb ik contact gehad met HYPERLINK "http://www.clubinbeeld.nl" www.clubinbeeld.nl, maar zij bleken tot max 30fps te ondersteunen.

Een lang verhaal kort, ik ben dus opzoek naar oplossingen voor de uitdagingen. Gezien de grote hoeveelheid van uitdagingen heb ik me er al bij neergelegd dat waarschijnlijk alleen sporthal 1 gestreamd kan worden.

In de hoop dat jullie me verder kunnen helpen….

Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Is 60fps echt nodig? Daar zou je namelijk nog wel wat bandbreedte kunnen winnen als je met de helft genoegen neemt! Dan is dilemma 3 meteen van de baan en gaat je beeldkwaliteit er waarschijnlijk ook nog eens op vooruit (indoor moet iso omhoog en dat is met ip-camera's vaak geen garantie voor cleane video).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
Tnx voor de reactie, degene van www.clubinbeeld.nl gaf zelf aan dat ik minimaal 60fps nodig had. Omdat ik anders het risico loop dat in het ene beeld de bal nog naar de aanvaller gaat en in het volgende beeld de bal al op de grond ligt, waardoor je dus de aanval eigenlijk mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:21
Geen enkele camera is geschikt om rechtstreeks de beelden naar internet te streamen. Wat je nodig hebt is een server die in één stream de beelden van de camera uitleest en dan het beeld omzet naar verschillende formaten: mobile devices, flash video en Apple's HLS (voor iPad en iPhone). Bijkomend voordeel is dat bezoekers nooit rechtstreeks contact kunnen maken met je camera (security). Een dergelijke streaming server kan meerdere camera's tegelijkertijd streamen.

60 fps is veel te veel. Met 24 fps kom je eigenlijk al een heel eind.

Er zijn verschillende programma's die je kunt gebruiken om de beelden te streamen:
- Unreal Media Server: http://umediaserver.net/umediaserver/index.html (tot 10 connecties gratis)
- Wowza: http://www.wowza.com/

Let wel dat de latency op je internetverbinding (m.n. in de avonduren) héél belangrijk is. Uit eigen ervaring was de kabelinternet in de avonduren onbetrouwbaar (het beeld was niet vloeiend). Na aansluiting op glasvezelverbinding waren er geen problemen meer.

[ Voor 3% gewijzigd door EdwinW op 29-12-2014 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 09:14
Arjan Klok schreef op maandag 29 december 2014 @ 20:15:
Tnx voor de reactie, degene van www.clubinbeeld.nl gaf zelf aan dat ik minimaal 60fps nodig had. Omdat ik anders het risico loop dat in het ene beeld de bal nog naar de aanvaller gaat en in het volgende beeld de bal al op de grond ligt, waardoor je dus de aanval eigenlijk mist.
Dit is een filmpje op youtube op 30 fps
https://www.youtube.com/watch?v=yXBHqo5juv4

Op zich lijkt me dit vrij goed mee vallen, bij de statistieken voor nerds kan je ook de gebruikte bandbreedte in de gaten houden en afschatten wat je nodig gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
ohh, dat is inderdaad wel voldoende! dus ik heb een camera's nodig van 30fps op 720p.. iemand suggesties? ook rekening houdend met wat Tobiasvs net noemde:
tobiasvs schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:24:
(indoor moet iso omhoog en dat is met ip-camera's vaak geen garantie voor cleane video).
Door naar 30fps te gaan komt www.clubinbeeld.nl ook weer "in beeld". dus dan is dat probleem ook opgelost.

Maar dan zit ik nog met het internet! want als ik bij statistieken voor nerds kijk, wat gerre22 net noemde, dan zie ik een bandbreedte van net onder de 17350Kbps, Dat is meer dan de door mij berekende 4000kbps per 720p stream (zoals ik al ergens op internet had gevonden). Als ik dit ga streamen zit ik met een upload van 52Mbps! iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 09:14
Volgens deze website:
http://www.stardot.com/bandwidth-and-storage-calculator
kom ik ook wel uit op 3.8 Mbps voor een 720p stream encoded via H.264 op 30fps. Dus nu vraag ik me zelf af hoe dat youtube komt op 17 Mbps voor de VP9 codec die traditioneel minder bandbreedte zou moeten gebruiken dan H.264.
De live streaming guide van youtube geeft voor 720p trouwens ook 4Mbps als requirement aan.

Ook al eens gedacht om via youtube de stream aan te bieden? Dit zou dan uitkomen op 12 Mbps upload per sporthal als minimum requirement (zeer twijfelachtig via ADSL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
Ja die 12Mbps ga ik niet halen via ADSL dus vandaar dat ook daarvoor opzoek ben naar een alternatief. Ja ik heb ook gekeken naar de mogelijkheden via YouTube, maar ik las dat je dan veel reclame erbij krijgt... En dat is iets wat ik liever niet heb! Daarnaast moet ik bij YouTube zelf de beelden encoden, iets wat clubinbeeld.nl voor mij doet!
Inmiddels goed gesprek gehad met ipcam-shop.nl / clubinbeeld.nl! Mag camera lenen om te testen en de streaming van hun daarbij ook gebruiken.
Ze raden deze camera aan:
Vivotek FD8135H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
Even een kleine update.
Gister in de sporthal aan het werk geweest. Inmiddels heb ik op elk veld een PoE aansluiting!
Daarnaast heb ik even een speedtestje gedaan van de huidige verbinding. 8.81Mbps down, om 0.86Mbps up. Erg teleurstellend! maarja, was eigenlijk al bekend. Nu heb ik nog even contact gehad met de buren van de sporthal, zij hebben een ziggo verbinding (90/9), welke ik zonder problemen mag gebruiken, en ik mag, als dat mogelijk is bij ziggo, hem zelfs tijdelijk verhogen, zodat ik een 180/9 verbinding krijg!
Nu zit ik nog met het probleem dat ik die verbinding in de sporthal moet krijgen. Het gaat over een afstand van +/- 350 meter, veel gras, maar helaas ook wat bomen. Heb contact gehad met www.wimoodshop.nl, zij raden een Ubiquiti NanoBeam M5-400 aan. Iemand ervaring hiermee? of betere opties? Of iemand nog een andere idee om goede verbinding in de sporthal te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Een tijdelijk snellere verbinding heeft denk ik geen zin. Het gaat alleen maar om de uploadsnelheid en die blijft toch 9 zo te zien. Daarnaast zijn de beste IP camera's van Axis. Via een Wifi verbinding kan je denk ik een dergelijke afstand wel overbruggen, maar tegen die tijd zit er al wel meer blad aan de bomen. Die dempen een dergelijke Wifi verbinding.

Via een kabeltje zou je onderweg een hubje of switch moeten zetten, dan kan je het ook wel met een kabel overbruggen. Officieel is het dacht ik 100 meter per segment maar ik heb ook wel gehoord dat 185 meter te halen is. Er is een maximum van 5 segmenten dus het zou moeten kunnen (als je althans geen wegen hoeft over te steken met het kabeltje)

[ Voor 4% gewijzigd door elhopo op 03-01-2015 17:57 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
Hmm de afstand valt toch nog iets mee, 250m hemelsbreed. Als ik een kabel zou moeten trekken is het 300m + van huis naar buiten en van buiten de sporthal in. Hoef gelukkig geen weg over.
Maar dat betekend dat ik een aantal repeaters nodig heb.. Aangezien daar geen stroom ligt waar de kabel langs moet zullen dat PoE repeaters moeten worden. Heb net 1 gevonden, 90 euro p.s. heb dan minimaal 3 nodig. Of zijn daar ook nog alternatieven voor?

Je kunt het goed bekijken via google maps, van provincialeweg 133a naar 147 in Doezum, moet je even sataliet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 23:01
Kun je niet met camera's met BNC/SDI aansluiting werken? En alle beelden naar 1 centraal punt laten samen komen (waar snel internet is). Volgens mij kun je BNC kabels makkelijk tot +- 200meter verlengen en als het langer nodig is om de 200 meter een signaal versterker er tussen leggen.

En vervolgens het signaal in te laden dmv een sdi capture kaart. En dan naar youtube oid streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
Dat is dus het probleem, ik heb nog geen centraal punt waar snel internet is...
Daarnaast, er zijn net allemaal kabels door de sporthal getrokken, zodat alles werkt op PoE, via cat5e, dus het interne netwerk is snel genoeg. Het is puur het in de lucht krijgen van de streams...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41

Garyu

WW

Dan is natuurlijk de vraag of je per se 720p content moet streamen, of dat mensen ook genoegen nemen met een mindere kwaliteit - DVD kwaliteit is bijvoorbeeld 480p, wat alweer bijna de helft in bandbreedte scheelt?

Een straalverbinding naar de buren is geen optie? Je komt dan weg met alleen de uitgaven voor de antennes, afhankelijk natuurlijk van de interferentie die je tussen beide locaties hebt. Een boom ertussen gaat bijvoorbeeld al aardig storen...

Overigens past het netwerkdeel natuurlijk niet heel goed in foto/video maar beter in Netwerken, waar je misschien meer gerichte reacties gaat krijgen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1