Toon posts:

Welke AMD processor komt redelijk overeen met Intel I 5/ I 7

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Welke AMD processor komt redelijk overeen met de Intel I 5 of de Intel I 7 processor?

Welke socket's hebben die AMD processoren i.v.m. bijbehorend moederbord?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Socket zal iig AM3+ zijn, en Intel i5 of i7 is *nogal* breed ;) varieert van 150 tot 1000 euro.
Ook hangt het er vanaf wat je ermee doet, singlecore zal geen enkele AMD een i5 of i7 inhalen, maar vooral multithreaded applicaties zoals renderen kunnen wel eens wat sneller draaien op een AMD dan op een Intel.

Maar als je een AMD cpu zoekt die een Intel i5 redelijk kan bijhouden kan je kijken naar deze: http://tweakers.net/price...x-8350-black-edition.html, maar als je ook nog het moederbord moet kopen en meer performance wilt, of ruimte voor upgrades in de toekomst zal je toch meer richting Intel moeten kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door RGAT op 29-12-2014 10:01 ]

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Rgat,

Dank voor je zeer snelle antwoord.

Ik heb nu een Intel I 7 2600 processor die het helaas begeven heeft incl. het moederbord en mijn SSD schijf. Alle drie helaas naar de knoppe toen ik hem afgelopen nacht aanzette deed hj dus niets meer.
Laatste tijd werkte de pc al niet fijn meer, naar herinstallatie nog steeds zelfde klachten. Nu is dus duidelijk waarom.

Allerlei dingen getest en ik kwam dus uit dat deze zijn overleden

Wat voor mij vooral van belang is, is de opslag die moet veel zijn, maar dat worden gewoon 3 * 4 tb schijven.

En een 256 gb SSD

Daar kom ik wel uit om te zoeken wat ik wil hebben.

Ik wil eigenlijk wel iets vergelijkbaars wat processor wat ik nu heb. Heb dus niet de Intel I 7 2600 K versie, maar de gewone.

Maar echt bijzondere dingen doe ik niet met pc:

Internetten
Office pakket
Vooral zeer veel downloaden (vandaar opslag)
Beetje foto bewerking
Software testen

Meer niet eerlijk gezegd.

• TerrorDanny94
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07-2022
Fx6300 of 8520
Of een i3 nemen

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik neem aan dat je met veel downloaden bedoeld dat je PC lang aan zal staan? Dan ben je denk ik beter af met een i3/i5 aangezien die wat zuiniger zijn, als het verbruik je echt interesseert kun je een lager wattage type pakken deze is dan ook stiller/koeler.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Klopt de pc staat hier nou zeg maar een 16 uur per dag aan ongeveer.

Zijn de I3 processoren niet veel langer dan de I7 die ik gewend ben?

Wil wel graag dat alles lekker snel opstart namelijk, heb een hekel aan wachten.

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-12-2025
Als iemand met ervaring met zowel AMD als Intel zou ik zeggen ga voor een i5.
Voor wat je er mee gaat doen is een i7 overkill en onnodig duur.

Een i3 zou ik niet aanraden want zelfs mijn vader van 62 die weinig doet met de pc vond de i3 al te traag en heb ik vervangen voor een i5-4460.

Qua kosten voor een moederbord/cpu liggen de prijzen voor beide vrijwel gelijk maar AMD heeft een paar nadelen. AMD verbruikt inderdaad meer stroom dus als je pc de hele dag aanstaat ga je dat merken. En de AMD standaard koelers maken vrij veel herrie waardoor je deze eigenlijk al direct wilt vervangen door een aftermarket koeler.

Mijn speeltje

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Dan ga ik voor de I 5 processor. Zal vandaag verder uitzoeken en hier mijn wensenlijstje plaatsen om te kijken wat jullie er van vinden.

I 5 is dat ook socket 1150?

Zit er een groot verschill in de snelheid tussen deze

http://tweakers.net/price...l-core-i5-4460-boxed.html

en deze

http://tweakers.net/price...-core-i5-4690k-boxed.html

Of merk je hier weinig van?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2014 11:09 ]

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-01 20:16
Merk je weinig van. Het is natuurlijk wel vreemd dat je mobo, cpu en ook nog een SSD zijn overleden. Ik denk dan aan een probleem met de voeding of dat er ergens kortsluiting is geweest. Daar zou ik wel even goed naar kijken voordat ik nieuwe onderdelen in dezelfde behuizing met dezelfde voeding zou plaatsen.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• tattooboy1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-02 20:42
@ plaatfout ik heb u een dm gestuurd

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:34
Dus je hebt de processor in een andere setup geplaatst om te testen of ie echt kapot is? Zijn best taaie dingetjes hoor.
Als er geen kortsluiting heeft plaatsgevonden dan lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat je processor kapot is.

Wat zijn de huidige symptomen?
Start ie helemaal niet meer op?
Gaat ie na een paar seconden weer uit?
Fans draaien maar geen beeld?

-Edit-

Oopsie..je geeft al aan dat ie helemaal niets meer doet, maar ik zou zoals ik al zei eerst es wat dingen testen... Al een andere voeding aangesloten gehad?
Zou toch zonde zijn wanneer je nieuwe componenten aan gaat schaffen terwijl het onnodig is..

[ Voor 26% gewijzigd door Baloes op 30-12-2014 12:01 ]

Verwijderd

idd geen nieuwe hardware installeren totdat 100 % zeker weet dat je voeding nog ok is! zou zonde zijn can je euro's.

Kan je ff alle systeemspecs neerzetten en type en model en wattage van je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier meerdere pc's in huis die ook in gebruik zijn. Een van die pc's heeft het zelfde moederbord als mijn werk pc.

Daar heb ik mijn processor in gezet (die zat ook in die andere pc). Maar toen deed de pc dus niets. Zo heb ik het getest dus.

Vandaar mijn conclusie dat die processor overleden was.

Moederbord deed al langer gek. USB 3 werkte niet meer, Lan werkte niet meer. Voor Lan had ik PCI kaart ingestoken om toch eventjes er mee door te kunnen gaan.

Voeding ga ik ook een andere aanschaffen.

Als ik verder weinig merk qua snelheid tussen die twee processoren dan ga ik voor de goedkopere.

Heb gisterenmiddag twee webwinkels een mailtje gestuurd met een paar vragen omtrent de bestelling en van beide nog geen antwoord gekregen. Terwijl ik bij beide winkels regelmatig dingen bestel.

Ik zat aan deze combi te denken:

Moederbord:

pricewatch: ASRock B85M Pro4

Processor:

pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

SSD

pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 240GB

De spullen zijn zojuist besteld en betaald.Topic kan gesloten worden.
Bedankt voor de reacties.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2014 14:18 ]

Pagina: 1