Hoi Tweakers,
Het is weer einde van het jaar, dus ik heb weer wat extra geld gehad van de baas
Altijd leuk.
Nu zit ik al een tijdje met het idee om m'n thuisnetwerk eens flink op de schop te nemen, het doet t prima maar toch, het kan beter.
Wat ik momenteel heb :
1 UPC Horizon (Modem)
1 TP-Link Router + Wireless AP beneden
1 Buffalo AirStation NFINITI (WZR-HP-G300NH2EU) router + Wireless AP boven
1 HP N54L (4x 1TB + 1x 500GB OS)
1 Synology DS209+II (2x 1TB)
Tot zoverre even de server kant, er lopen en staan genoeg clients maar dat doet er nu ff niet toe.
Waar ik tegen aan loop :
- De HP draait nu FreeNAS voor snelle storage met een ZFS pool. Werkt als een trein, en trekt gigabit vol, maar ik ben gelijk m'n flexibiliteit kwijt (ik wil nog wel eens met VM's spelen)
- De 2 AP's (boven en beneden) doen het prima, maar zodra ik van beneden naar boven loop blijft ie met beneden verbonden tot de verbindingen wegvalt -> Traag internet
- Uplink tussen boven en beneden is soms te traag (Downloaden met 13MB/s en dan nog shit op netwerk doen...)
Wat ik denk te moeten doen :
- Nog een server ernaast (N54L, Gen8 of Zelfbouw) en alle 2 uitrusten met RAID kaart en Hyper-V als OS. VM's live laten repliceren
- 2 Unifi hotspots in huis met Zero-Handoff
- Router beneden vervangen door Mikrotik
- Synology de deur uit of als externe back-up bij bijvoorbeeld m'n vader
- Fiber kabel tussen boven en beneden (i.p.v. Cat 5E gigabit). (Mikrotik heeft 1 SFP poort)
Alleen dan komen de vragen :
- Ga ik wireless ook door de Mikrotik's laten doen? Kunnen ze Zero Handoff?
- Moet ik tussen de 2 servers ook SFP leggen voor replicatie? Of laat ik dat over de Mikrotik lopen met risico dat k die lijn voltrek?
- Ga ik zelfbouwen (lekker zuinig, goedkoop en flexibel) of pak ik nog een HP?
- Wat voor server hardware ga k gebruiken?
Ik hoop dat mensen me hier wat tips kunnen geven en wat ervaring hebben met dit soort thuis situaties
Als jullie meer info nodig hebben verschaf ik dat natuurlijk zeer graag!
Het is weer einde van het jaar, dus ik heb weer wat extra geld gehad van de baas
Nu zit ik al een tijdje met het idee om m'n thuisnetwerk eens flink op de schop te nemen, het doet t prima maar toch, het kan beter.
Wat ik momenteel heb :
1 UPC Horizon (Modem)
1 TP-Link Router + Wireless AP beneden
1 Buffalo AirStation NFINITI (WZR-HP-G300NH2EU) router + Wireless AP boven
1 HP N54L (4x 1TB + 1x 500GB OS)
1 Synology DS209+II (2x 1TB)
Tot zoverre even de server kant, er lopen en staan genoeg clients maar dat doet er nu ff niet toe.
Waar ik tegen aan loop :
- De HP draait nu FreeNAS voor snelle storage met een ZFS pool. Werkt als een trein, en trekt gigabit vol, maar ik ben gelijk m'n flexibiliteit kwijt (ik wil nog wel eens met VM's spelen)
- De 2 AP's (boven en beneden) doen het prima, maar zodra ik van beneden naar boven loop blijft ie met beneden verbonden tot de verbindingen wegvalt -> Traag internet
- Uplink tussen boven en beneden is soms te traag (Downloaden met 13MB/s en dan nog shit op netwerk doen...)
Wat ik denk te moeten doen :
- Nog een server ernaast (N54L, Gen8 of Zelfbouw) en alle 2 uitrusten met RAID kaart en Hyper-V als OS. VM's live laten repliceren
- 2 Unifi hotspots in huis met Zero-Handoff
- Router beneden vervangen door Mikrotik
- Synology de deur uit of als externe back-up bij bijvoorbeeld m'n vader
- Fiber kabel tussen boven en beneden (i.p.v. Cat 5E gigabit). (Mikrotik heeft 1 SFP poort)
Alleen dan komen de vragen :
- Ga ik wireless ook door de Mikrotik's laten doen? Kunnen ze Zero Handoff?
- Moet ik tussen de 2 servers ook SFP leggen voor replicatie? Of laat ik dat over de Mikrotik lopen met risico dat k die lijn voltrek?
- Ga ik zelfbouwen (lekker zuinig, goedkoop en flexibel) of pak ik nog een HP?
- Wat voor server hardware ga k gebruiken?
Ik hoop dat mensen me hier wat tips kunnen geven en wat ervaring hebben met dit soort thuis situaties
Als jullie meer info nodig hebben verschaf ik dat natuurlijk zeer graag!
Owner of DBIT Consultancy