Alles op de schop thuis, wat en hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Het is weer einde van het jaar, dus ik heb weer wat extra geld gehad van de baas :D Altijd leuk.
Nu zit ik al een tijdje met het idee om m'n thuisnetwerk eens flink op de schop te nemen, het doet t prima maar toch, het kan beter.
Wat ik momenteel heb :

1 UPC Horizon (Modem)
1 TP-Link Router + Wireless AP beneden
1 Buffalo AirStation NFINITI (WZR-HP-G300NH2EU) router + Wireless AP boven
1 HP N54L (4x 1TB + 1x 500GB OS)
1 Synology DS209+II (2x 1TB)

Tot zoverre even de server kant, er lopen en staan genoeg clients maar dat doet er nu ff niet toe.
Waar ik tegen aan loop :

- De HP draait nu FreeNAS voor snelle storage met een ZFS pool. Werkt als een trein, en trekt gigabit vol, maar ik ben gelijk m'n flexibiliteit kwijt (ik wil nog wel eens met VM's spelen)
- De 2 AP's (boven en beneden) doen het prima, maar zodra ik van beneden naar boven loop blijft ie met beneden verbonden tot de verbindingen wegvalt -> Traag internet
- Uplink tussen boven en beneden is soms te traag (Downloaden met 13MB/s en dan nog shit op netwerk doen...)

Wat ik denk te moeten doen :

- Nog een server ernaast (N54L, Gen8 of Zelfbouw) en alle 2 uitrusten met RAID kaart en Hyper-V als OS. VM's live laten repliceren
- 2 Unifi hotspots in huis met Zero-Handoff
- Router beneden vervangen door Mikrotik
- Synology de deur uit of als externe back-up bij bijvoorbeeld m'n vader
- Fiber kabel tussen boven en beneden (i.p.v. Cat 5E gigabit). (Mikrotik heeft 1 SFP poort)

Alleen dan komen de vragen :

- Ga ik wireless ook door de Mikrotik's laten doen? Kunnen ze Zero Handoff?
- Moet ik tussen de 2 servers ook SFP leggen voor replicatie? Of laat ik dat over de Mikrotik lopen met risico dat k die lijn voltrek?
- Ga ik zelfbouwen (lekker zuinig, goedkoop en flexibel) of pak ik nog een HP?
- Wat voor server hardware ga k gebruiken?

Ik hoop dat mensen me hier wat tips kunnen geven en wat ervaring hebben met dit soort thuis situaties :) :9
Als jullie meer info nodig hebben verschaf ik dat natuurlijk zeer graag!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 22:25
DennusB schreef op maandag 29 december 2014 @ 09:29:
Alleen dan komen de vragen :

- Ga ik wireless ook door de Mikrotik's laten doen? Kunnen ze Zero Handoff?
kan, maar geen ZH. Alternatief kun je ook qua router kiezen voor bv een EdgeRouter, al dan niet met PoE, kun je gelijk je APs voorzien van prik.
- Moet ik tussen de 2 servers ook SFP leggen voor replicatie? Of laat ik dat over de Mikrotik lopen met risico dat k die lijn voltrek?
SFP is een koppelvlak, maar als die machines bij elkaar staan zou ik er gewoon een kabeltje tussen knopen.
- Ga ik zelfbouwen (lekker zuinig, goedkoop en flexibel) of pak ik nog een HP?
Eigen keuze, ik zou nooit HP kopen omdat je zelf veel meer bang for the buck kan bouwen. (en ja dat geld ook zakelijk, mits je zelf een fatsoenlijke supportorganistatie bent/hebt)
- Wat voor server hardware ga k gebruiken?

Ik hoop dat mensen me hier wat tips kunnen geven en wat ervaring hebben met dit soort thuis situaties :) :9
Als jullie meer info nodig hebben verschaf ik dat natuurlijk zeer graag!
Daarnaast, waarom in godsnaam fiber (laten) trekken als er al koper ligt en je toch niet meer dan Gbit gaat doen? Ik zou het zonder van de centen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 13:11
Hoeveel data verwacht je op welk moment tussen de servers te repliceren? Als je voornamelijk incrementel backups wilt doen van een paar GB, kun je je afvragen of dat de moeite/kosten van een SFP connectie waard is. Zeker als het 's nachts gebeurd, hoe erg is het dan dat je 1 Gbit-lijn vol zit voor 2-3 uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jorik90 schreef op maandag 29 december 2014 @ 09:44:
Hoeveel data verwacht je op welk moment tussen de servers te repliceren? Als je voornamelijk incrementel backups wilt doen van een paar GB, kun je je afvragen of dat de moeite/kosten van een SFP connectie waard is. Zeker als het 's nachts gebeurd, hoe erg is het dan dat je 1 Gbit-lijn vol zit voor 2-3 uren?
Dat zou zeker niet erg zijn. Zit me net ook te bedenken dat het volgens mij zelfs CAT6 is tussen boven en beneden, die kan ook 10Gbit toch?
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 29 december 2014 @ 09:44:
[...]

kan, maar geen ZH. Alternatief kun je ook qua router kiezen voor bv een EdgeRouter, al dan niet met PoE, kun je gelijk je APs voorzien van prik.
Maar is Zero Handoff niet eigenlijk een must? Anders blijf ik toch met dat probleem van slechte connectie zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Je kan ook gewoon clients met een slechte SNR disconnecten van je AP, dan zoekt je client daarna wel een sterker AP

10G Base-T kan, maar niet met SFP(+) omdat die poorten nogal wat stroom vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:46:
Je kan ook gewoon clients met een slechte SNR disconnecten van je AP, dan zoekt je client daarna wel een sterker AP

10G Base-T kan, maar niet met SFP(+) omdat die poorten nogal wat stroom vragen.
Maar goed, dan heb ik nog steeds tijd dat ie even disconnected is. Dat vind ik eigenlijk een lelijke oplossing.
2 Unifi's AP zouden dat oplossen bijvoorbeeld, want dan kan ik wel Zero Handoff doen! Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
in theorie wel, al was/is daar op de AC series nog wat issues mee dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:04:
in theorie wel, al was/is daar op de AC series nog wat issues mee dacht ik
Ik zat net ook even te kijken, maar die AC's zijn nog flink duur ook |:( DualBand 5GHz zou ook al een stuk beter moeten zijn toch?
Trouwens nog een vraagje voor de kenner : Kan ik bij Hyper-V hosts Intel en AMD VM's uitwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
`een stuk beter` is nogal subjectief. Wifi dekking is zonder te weten hoe je omgeving eruit ziet (survey) lastig te voorspellen. Meer is niet altijd beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:06:
`een stuk beter` is nogal subjectief. Wifi dekking is zonder te weten hoe je omgeving eruit ziet (survey) lastig te voorspellen. Meer is niet altijd beter
Eens, maar de 2.4GHz band word zo'n beetje overspoeld. Volgens mij pik ik ~40 netwerken op vanuit m'n woonkamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:45

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Thuisnetwerkje is geen Professional Networking & Servers :)

Move naar Netwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik hoop dat iemand me nog even van waardevol advies kan voorzien want ik twijfel heel erg.

Ik twijfel voornamelijk wat ik met WiFi aan moet. Ik kan er voor kiezen om 2 pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm neer te zetten, maar dat is 2,4GHz. Ik kan er ook voor kiezen om 1(!) pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band neer te gooien. Die heeft 5GHz maar is wel een stuk duurder...

Iemand goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Niemand die nog waardevolle tips heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Een hele grote schop op dit topic, ondertussen is er veel gebeurd.
Ondertussen een WiFi AC capable router beneden neer gezet, dat ging in het begin prima, maar het roamen tussen boven en beneden blijft 1 groot drama. Als ik boven zit blijft ie net zo makkelijk met dat ding beneden verbonden en andersom. Erg irritant.
Nu ben ik toch weer aan het oriënteren om een WiFi netwerk met zero-handoff/roaming neer te zetten, maar voor zover ik weet zijn Unifi en Meraki de enige die dit goed supporten. Right?

Iemand tips over andere merken?

Pagina: 1