[Probleem] Hr-ketel levert ongevraagd warmte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Hallo allen,

wellicht is dit forum niet de juiste plek voor mijn vraag, maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar door volgend probleem.

Situatie:

Ketel + thermostaat eigendom, wij bezitten deze woning sinds halverwege augustus.
Ketel: Agpo Ferroli Megadens 3 (https://www.jurrenco.nl/index.php?p=ferroli-megadens-31), druk 1,6 bar en 1 jaar geleden onderhoudsbeurt gehad onder vorige eigenaar.
Thermostaat: Ferroli (Honeywell) Romeo klokthermostaat, door ketel gevoed en op OpenTherm aansluiting aangesloten(http://www.ferroli.nl/pro...ten/romeo-klokthermostaat). Niet WA gestuurd.

Probleem:

Sinds grofweg een maand levert de ketel ongevraagd warmte aan de radiatoren in huis. Dit merk ik door en warmere kamer (logisch) en de melding van storing op de thermostaat. De thermostaat staat op dat moment gewoon uit. Ik kan middels de knopjes de storingsmelding achterhalen, hier staat dan "comm", waarvan ik aanneem communicatie. Als ik dan de parameters uitlees denkt de thermostaat of verteld de ketel aan de thermostaat dat de warmwateraanvoer ~30 graden is, evenals de retour. Als dan na verloop van tijd de storingsmelding verdwijnt zijn deze waarden ~50 respectievelijk ~36 graden.

Wanneer ik op het moment van storing naar de ketel loop geeft deze een of meerdere vlammetjes weer (want verwarmen) maar geen foutmelding oid.

Dit gebeurt dus een 6 tot 10 keer per dag, 's ochtends vroeg, 's avonds, terwijl er geen tapwater gevraagd wordt en terwijl de thermostaat uitgeschakeld is (als in geen verwarming, thermostaat is
wel gewoon aangesloten). Mijn vermoeden was dus tot heden ochtend dat de communicatie tussen ketel en thermostaat misgaat en de ketel daardoor denkt te moeten stoken. Echter staat op dit moment de ketel te branden terwijl de thermostaat gewoon uit staat (als in geen ingestelde temperatuur). De parameters geven aan dat het water 45 graden is en de retour 36.

Ik hoop dat iemand dit probleem herkend. Googlen levert mij geen soortgelijke situatie's op en bij Breman zit ik vast aan nulbeurten en abo's. Het wordt te warm in huis >21 graden door goede isolatie en daarbij is het gewoon zonde van het geld. In de maand december is er nu 4,5 kuub gas per dag doorheen aan het gaan, terwijl dit in de periode terwijl dit van halverwege augustus tot 1 oktober 0,5 kuub was.

Ik begrijp dat ik geen kenner ben op dit gebied en snap het als er nog aanvullende informatie benodigd is. In ieder geval dank voor diegenen die mij hierin kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:55

Bene

list incomprehension

Ik heb een soortgelijk probleem gehad op een totaal andere ketel maar wel met exact dezelfde symptomen met een kapotte driewegklep - ik kwam de oorzaak na dit verhaal op het spoor: http://www.klusidee.nl/Forum/about86501.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp probeert de ketel het tapwater op temperatuur te brengen/houden (de comfortstand staat uit) maar levert het water deels aan de radiatoren omdat de klep niet goed sluit?

Dat zou inderdaad een goede mogelijkheid zijn, maar het rijmt alleen niet echt met de storingsmelding op de thermostaat. Of had jij dat ook Bene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Via de link die je plaatste bij de ketel kwam ik op een onderdelen overzicht terecht. Daar zag ik ook een 3-wegklep staan. Ik vermoed dus idd dat dat het probleem is. Dat levert meestal wel dit soort klachten op namelijk.

Kun je nog wel gewoon gebruik maken van een warme douche etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Warm tapwater is geen probleem.

De link was alleen om de naam, afbeelding en typenummer te weergeven.

Ik heb de ketel nu uitgezet, behuizing eraf en frontpaneel verwijderd. Is er iets waardoor ik de driewegklep kan testen of in een bepaalde stand kan forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hoorde laatst iets verglijkbaars wat gebeurde als de batterijen van de thermostaat op waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Batterijen zijn het probleem niet:
WhySoSerious schreef op maandag 29 december 2014 @ 09:28:
[..]
Thermostaat: Ferroli (Honeywell) Romeo klokthermostaat, door ketel gevoed
[..]
Verder, wat wil je met dit topic bereiken? Ga je er zelf mee aan de knutsel? Lijkt mij niet wenselijk zo vlak voor de jaarwisseling. Als je pech hebt zit je een paar dagen in de kou omdat je je ketel gesloopt hebt. Ik denk dat de 3wegklep niet lekker is en je gewoon ff het onderhoudsbedrijf moet bellen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Ligt aan de moeilijkheid van de reparatie, maar indien er kleine dingen zelf te testen zijn waardoor het probleem verholpen zou kunnen worden wil ik dat uiteraard eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:49
Heb ik ook gehad.

Kapotte of slecht sluitende driewegklep.

In de ketel zit een klein buffervat voor "snel" tapwater en die wordt op temperatuur gehouden.
Normaal gesproken is dat slechts een kort moment en merk je daar niks van. Maar als de driewegklep niet goed sluit, neemt hij de cv mee in het proces en warmt hij dit water ook (wat) op. Bij mij werd de badkamerradiator aardig warm (kort bij de ketel) en de radiatoren in de huiskamer lauw-warm omdat het verwarmmoment vrij kort was. Hij warmt door totdat het buffervatje ook op temp. is. Dat "opwarmen" gebeurt vaak even 's nachts, als je geen water/ketel gebruikt en het vatje wat afkoelt.

Ik zou 'm (laten) vervangen en klaar bent u.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Maar met de comfortstand uitgeschakeld (zoals de TS zegt) zou de ketel dat opwarmen niet moeten doen in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Leidingen bij ketel laten afkoelen en dan alleen warmwater tappen.
Als dan tijdens het tappen de cv ook wordt verwarmt weet je zeker dat het in de driewegklep zit.
In mijn oude ketel zat een driewegklep met rubber bal, deze kan los gaan zitten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
klump4u schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:12:
Leidingen bij ketel laten afkoelen en dan alleen warmwater tappen.
Als dan tijdens het tappen de cv ook wordt verwarmt weet je zeker dat het in de driewegklep zit.
In mijn oude ketel zat een driewegklep met rubber bal, deze kan los gaan zitten.
Gedaan.

WW-leiding wordt loeiheet, niet vast te pakken. De CV-leiding was handwarm (omdat ketel niet stopt met zachtjes draaien) maar werd niet warmer. Het verschil tussen beide leidingen was echt groot.

En toch snap ik niet wat er voor zorgt dat de ketel blijft branden met geen warmwatervraag door thermostaat of tapwater door kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 636436

Sensors al gecontroleerd? Als die brak zijn denkt de ketelbesturing dat er warmte nodig is. En dan blijft ie gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Hmm...

Net sprong ie, na het een aantal uur goed te hebben gedaan weer in storing en voelde ik de verwarming weer warm worden (ww-leiding was koud). Toen ik de thermostaatconnector uit de ketel trok stopte de ketel met verwarmen, toen ik de connector er weer in deed sprong ie na een aantal seconden weer aan.

Zou er dan toch niets mis zijn met dit stukje fijne Italiaanse techniek en gooit de thermostaat roet in het eten? Kan ik dit alleen met een andere klokthermostaat (+OpenTherm) gaan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:25

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Remeha Callenta + Isense thermostaat. 'Hoogtepunt' was toen de ketel tijdens vakantie een paar dagen lang vol heeft staan stoken (40+ graden in huis bij thuiskomst.) De oorzaak was een kapotte thermostaat. Na deze vervangen te hebben werkt alles zoals het hoort.

Je kan kijken of het bij jou ook de thermostaat is. Koppel deze eens los en kijk eens of de ketel weer ongevraagd gaat stoken. Zo nee, dan weet je dat het probleem aan de thermostaat ligt.

Het kan ook nog een probleem met de bekabeling van je thermostaat naar je ketel zijn. Veel ketels kunnen tegenwoordig met een klassieke klokthermostaat én een opentherm thermostaat werken. Het zou dus kunnen zijn dat er kortsluiting in je bekabeling zit (muizen?) waardoor je thermostaat niet kan communiceren met je ketel. Tegelijkertijd denkt je ketel dat er een klokthermostaat aan hangt die wil verwarmen (draadjes met elkaar verbonden = namelijk verwarmen)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Ik ben er redelijk zeker van dat het de thermostaat zelf is. Als ik de draad uit de ketel trek stopt de ketel, als ik de thermostaat zelf in de woonkamer losklik stopt de ketel ook met verwarmen.

Nu eens kijken of ik voor een paar dagen een andere thermostaat kan regelen om te testen :)

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor zijn/haar input dat heeft geholpen om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb aan mijn Agpo Econpact 225C een Remeha iSense thermostaat hangen. Dat is mogelijk doordat ketel en thermostaat beiden OpenTherm praten.

Thermostaat was €50 op Marktplaats. Ik heb die thermostaat aangesloten ipv. de standaard Honeywell Round Modulation omdat ik met de iSense kan zorgen dat de ketel 's nachts geen tapwater warm blijft houden, en omdat de iSense naar mijn idee een gunstig stookprogramma heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Zit nu een beetje rond te kijken naar Evohome/Nest/Anna etc. Ook met het oog op het (gemakkelijk) inregelen van de gehele installatie hier in huis, maar dat is weer een heel ander topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
WhySoSerious schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:39:
Hmm...

Net sprong ie, na het een aantal uur goed te hebben gedaan weer in storing en voelde ik de verwarming weer warm worden (ww-leiding was koud). Toen ik de thermostaatconnector uit de ketel trok stopte de ketel met verwarmen, toen ik de connector er weer in deed sprong ie na een aantal seconden weer aan.

Zou er dan toch niets mis zijn met dit stukje fijne Italiaanse techniek en gooit de thermostaat roet in het eten? Kan ik dit alleen met een andere klokthermostaat (+OpenTherm) gaan testen?
Ik heb dezelfde ketel en thermostaat hangen.
Staat je themostaat op handmatige bediening (een handje) ? Of op een automatisch programma?
Wat voor temperatuur geeft hij op het display weer?

Hier vult de onderhoudsmonteur hem overigens steevast af op 2 bar. maar dat zal de oorzaak niet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door frickY op 29-12-2014 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Honeywell Round al dan niet modulerend haal je voor € 15,- van marktplaats. Voor hetzelfde bedrag verkoop je uhm weer.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 29-12-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
frickY schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:19:
[...]
Ik heb dezelfde ketel en thermostaat hangen.
Staat je themostaat op handmatige bediening (een handje) ? Of op een automatisch programma?
Wat voor temperatuur geeft hij op het display weer?

Hier vult de onderhoudsmonteur hem overigens steevast af op 2 bar. maar dat zal de oorzaak niet zijn.
Eea staat toch echt in de OP beschreven ;)

Hij staat compleet uit.
Temperatuur om display is die van de ruimte, 20,5. Doornemen van de parameters geeft actuele waardes weer bij geen storing, bij storingmelding krijg ik de "laatst bekende(?)" waardes.

1,6 bar is volgens mij voorgeschreven in de handleiding.
Dre schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:26:
Heonywell Round al dan niet modulerend haal je voor € 15,- van marktplaats. Voor hetzelfde bedrag verkoop je uhm weer.
Thanks!

[ Voor 14% gewijzigd door WhySoSerious op 29-12-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou dan wel een Round Modulation halen. Aan/uit is een beetje jammer als je een modulerende ketel hebt ;) Ik heb het beiden getest, en in mijn situatie was het gasverbruik vele malen hoger dan met een modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Dank.

Lees echter nu, op oa de link in de OP, dat de huidige thermostaat ook modulerend zou zijn.

"Digitale OpenTherm® klokthermostaat met modulerende regeling."

en in de handleiding:

"• Modulerende regeling voor de centrale verwarming."

Is de standaard-thermostaat dan even "modulerend" als de oa hierboven aangehaalde Honeywell Modulation modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
De thermostaat is niet het probleem :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tell us more.... hoe ben je daar achter gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Door identieke thermostaat op de kop te tikken via MP. Leek het toch de helft van de dag goed te doen, maar gisteren sprong ie op storing en bleef hij verwarmen. Uiteindelijk de thermostaat maar weer uit de socket getrokken, daarna koelden de radiatoren af.

Wellicht toch de ketel zelf dan. Vorig weekend wilde mijn vriendin in bad gaan. Toen ik tegelijkertijd in de keuken wat warm water tapte leverde de ketel geen warm water meer. Melding op de ketel: F35, een fout in de frequentiewaarde van het stroomnet... Ander stopcontact verhielp het probleem niet (zelfde groep).

Na 30 min verdween het probleem en leverde de ketel weer warm water. Hele week geen last van gehad, tot en kwartier geleden. Zelfde probleem, zelfde melding. Frapant is dat er na een paar minuten wel weer warm water werd geleverd, maar de ketel heeft de hele tijd F35 weergegeven.

Ik ga sowieso morgen even bellen naar "een mannetje", neig op dit moment naar de printplaat van de ketel.

To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weet niet of je kunt solderen, maar ik lees op internet dat de printplaat nog wel eens problemen wil geven bij een Agpo. Je zou kunnen kijken of er losse soldeerverbindingen op de printplaat zitten, en die even opnieuw solderen. Op de foto zijn van de bovenste drie, de twee linker verbindingen slecht, de rechter is goed.

Wellicht een goedkope reparatie :)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je verzint van alles, zeker nu ik voor het eerst verneem dat er ook ketels zijn die een afwijking in de netfrequentie kunnen detecteren, en melden.

Geen idee waar dat vandaan moet komen, gezien de stabiliteit van ons net.

Enig plausibele wat ik nu kan verzinnen is dat je een brakke aarde hebt, met beetje viezigheid uit een ´lekkend´ netfilter of zo.

Te testen door een geaard verlengsnoer naar een geaarde WCD bij de buren uit te gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Volgens de handleiding is dat toch echt de situatie bij de melding F35. Stond er ook een beetje vreemd van te kijken.

Dit samen met aan en uit gaand display vd ketel verzin ik toch echt niet hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen idee hoe jij er bij komt dat ik zou suggereren dat jij het verzint (tekst nog eens erg goed terug lezen!), ik geef aan hoe je het kunt controleren.

Maar gezien je reactie zal het daar wel niet van komen...

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 636436 op 11-01-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Inmiddels zit er een nieuwe printplaat in, deze gaan we een weekje testen.

Tot nu toe gaat het goed.
Pagina: 1