Upgrade Asus P5 de luxe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurvdmolen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik zoek een?
upgrade van mijn Asus p5 MB, Memory en

Wat is je budget?
500

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
IIntel. Liefst zou ik mijn RAID disks zonder gedoe overwillen zetten

ik dacht aan deze configuratie. Opmerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 216,95€ 216,95
1MSI Z97M-G43€ 85,95€ 85,95
1be quiet! Shadow Rock Top Flow SR1€ 40,95€ 40,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 125,95€ 125,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:19

br00ky

Moderator Harde Waren
arthurvdmolen schreef op maandag 29 december 2014 @ 07:55:
ik dacht aan deze configuratie. Opmerkingen?
Ja.
Waarom een overklokbare set?
Wat wil je gaan doen?
Wat heb je nu?
Waarom voldoet dat niet meer?
Waarom een low profile koeler?
Waarom 16GB RAM?

Zomaar wat vragen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Een 126mm hoge koeler is toch moeilijk low profile te noemen. Maar je hebt wel gelijk die keuze in vraag te stellen, dit soort koeler is toch bedoeld voor behuizingen met een beperktere beschikbare ruimte (al blijft het een grote koeler) en met een airflow die zich leent voor top flow koelers.

Voor een gewone midi tower is een tower koeler zoals deze pricewatch: Scythe Mugen 4 beter. Maar dus, wat voor behuizing heb je? Heb je een fan gericht op het moederbord die de top flow koeler zou rechtvaardigen? Kun je trouwens niet je huidige koeler blijven gebruiken? Er zijn socket 775 koelers met brackets voor socket 1156/1155/1150.

Verder denk ik dat je best even br00ky's vragen beantwoordt en ik heb daar nog de bijkomende vragen bij:

Waarom koos je voor dat moederbord? Je komt van een voor die tijd high end ATX moederbord en kiest nu een instap µATX moederbord. Wat verlang je er dus eigenlijk van? Als je niet van behuizing verandert, zou ik je toch eerder de pricewatch: MSI Z97 GUARD-PRO aanraden omdat dat wat netter staat, de prijs ongeveer dezelfde is en er toch net iets meer mogelijkheden mee zijn.

Wat je RAID opstelling betreft, daar ken ik niet zoveel van, maar let op dat als je later de M.2 poort wilt gebruiken voor een SSD, de 5de en 6de SATA poorten dan onbruikbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurvdmolen
Waarom een overklokbare set?
ik ga niet overklokken. Dus geen goed idee?

Wat wil je gaan doen?

Ik doe:

software bouwen met behulp van design tools
Huis en Tuin foto en video bewerken

Wat heb je nu?

Big Tower Nine Hundred ATX no PSU
Powersupply NeoHEPower500 500W
P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN
2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 TwinX
Asus Videokaart PCI-e GeForce 8800Ultra 768MB 2xDVI Bulk
Geluidskaart X-Fi Xtreme Audio
Hauppauge WinTV-PVR-150MCE Stereo OEM
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box
NEC DVD-ROM DV-5800D 16x/48x Bulk (zwart)
3 Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS
Zalman Processor Koeler CNPS9500-LED AMD & Intel

Waarom voldoet dat niet meer?

langzaam.....

Waarom een low profile koeler?
beste uit een lijst

Waarom 16GB RAM?
gelijk goed doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurvdmolen
MacPoedel schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:26:
Een 126mm hoge koeler is toch moeilijk low profile te noemen. Maar je hebt wel gelijk die keuze in vraag te stellen, dit soort koeler is toch bedoeld voor behuizingen met een beperktere beschikbare ruimte (al blijft het een grote koeler) en met een airflow die zich leent voor top flow koelers.

Voor een gewone midi tower is een tower koeler zoals deze pricewatch: Scythe Mugen 4 beter. Maar dus, wat voor behuizing heb je? Heb je een fan gericht op het moederbord die de top flow koeler zou rechtvaardigen? Kun je trouwens niet je huidige koeler blijven gebruiken? Er zijn socket 775 koelers met brackets voor socket 1156/1155/1150.

Verder denk ik dat je best even br00ky's vragen beantwoordt en ik heb daar nog de bijkomende vragen bij:

Waarom koos je voor dat moederbord? Je komt van een voor die tijd high end ATX moederbord en kiest nu een instap µATX moederbord. Wat verlang je er dus eigenlijk van? Als je niet van behuizing verandert, zou ik je toch eerder de pricewatch: MSI Z97 GUARD-PRO aanraden omdat dat wat netter staat, de prijs ongeveer dezelfde is en er toch net iets meer mogelijkheden mee zijn.

Wat je RAID opstelling betreft, daar ken ik niet zoveel van, maar let op dat als je later de M.2 poort wilt gebruiken voor een SSD, de 5de en 6de SATA poorten dan onbruikbaar worden.
ok, hier kan ik wel wat mee, zowel cooler als moderbord. Ik vlijf me afvragen of ik niet gewoon heel nieuw systeem kan kopen ipv upgrade... wat is wijsheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurvdmolen
ik heb aangepast tot...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 216,95€ 216,95
1MSI Z97 GUARD-PRO€ 92,-€ 92,-
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 125,95€ 125,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 467,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
arthurvdmolen schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:14:
[...]

ok, hier kan ik wel wat mee, zowel cooler als moderbord. Ik vlijf me afvragen of ik niet gewoon heel nieuw systeem kan kopen ipv upgrade... wat is wijsheid...
Als jij niet zegt welk systeem je momenteel hebt en waar je het voor gebruikt, kunnen wij niet zeggen of je het systeem nog moet upgraden of helemaal vervangen.

Een ander moederbord en processor zoals je nu al gepland hebt, is in mijn ogen al een volledig nieuw systeem. Je spaart dan toch de kost uit die een nieuwe behuizing en voeding zouden zijn, maar ze moeten wel nog van kwaliteit zijn. Het zou zonde zijn dat je oude voeding je nieuwe moederbord naar de haaien helpt.

Als dit een game pc is, moet je dan ook geen nieuwe grafische kaart kopen? Dat is toch meestal de component die het eerst te traag wordt. Als je behuizing ook nogal oud is, moet je die mogelijk ook vervangen om plaats te hebben voor een nieuwe grafische kaart. Maar aangezien je nu een moederbord hebt van einde jaren 00, denk ik dat je behuizing nog niet helemaal outdated is.

Als je wat zinnig advies wilt, is het het beste om de pc die je momenteel hebt even op te lijsten, en om duidelijk op te sommen wat je met de upgrade wilt doen en wat voor zware programma's je gaat gebruiken. En ga je nu wel of niet overklokken? Anders moet je die 4690K niet nemen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurvdmolen
MacPoedel schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 13:53:
[...]

Als jij niet zegt welk systeem je momenteel hebt en waar je het voor gebruikt, kunnen wij niet zeggen of je het systeem nog moet upgraden of helemaal vervangen.

Een ander moederbord en processor zoals je nu al gepland hebt, is in mijn ogen al een volledig nieuw systeem. Je spaart dan toch de kost uit die een nieuwe behuizing en voeding zouden zijn, maar ze moeten wel nog van kwaliteit zijn. Het zou zonde zijn dat je oude voeding je nieuwe moederbord naar de haaien helpt.

Als dit een game pc is, moet je dan ook geen nieuwe grafische kaart kopen? Dat is toch meestal de component die het eerst te traag wordt. Als je behuizing ook nogal oud is, moet je die mogelijk ook vervangen om plaats te hebben voor een nieuwe grafische kaart. Maar aangezien je nu een moederbord hebt van einde jaren 00, denk ik dat je behuizing nog niet helemaal outdated is.

Als je wat zinnig advies wilt, is het het beste om de pc die je momenteel hebt even op te lijsten, en om duidelijk op te sommen wat je met de upgrade wilt doen en wat voor zware programma's je gaat gebruiken. En ga je nu wel of niet overklokken? Anders moet je die 4690K niet nemen he.
Ik heb toch keurig lijstje gegeven van hoe mijn systeem er nu uit ziet????

Big Tower Nine Hundred ATX no PSU
Powersupply NeoHEPower500 500W
P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN
2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 TwinX
Asus Videokaart PCI-e GeForce 8800Ultra 768MB 2xDVI Bulk
Geluidskaart X-Fi Xtreme Audio
Hauppauge WinTV-PVR-150MCE Stereo OEM
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box
NEC DVD-ROM DV-5800D 16x/48x Bulk (zwart)
3 Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS
Zalman Processor Koeler CNPS9500-LED AMD & Intel

[ Voor 14% gewijzigd door arthurvdmolen op 30-12-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Excuus ik had er over gelezen. Je had 3 posts achter elkaar en ik heb alleen de laatste 2 gelezen. Normaal gezien zetten we alles in 1 post trouwens, en als je later nog iets wilt zeggen kun je die nog aanpassen. Maar neemt niet weg dat ik het moeten zien :p.

Die 8800 Ultra voldoet volgens mij nergens meer voor, en zou ook wel eens binnenkort de geest kunnen geven (de 8000 reeks had zeer veel uitvallers). Volgens mij is zelfs de iGPU van een nieuwe Haswell processor beter. Als je dus upgradet, neem die videokaart niet meer mee. Je kunt ook een nieuwe losse GPU kopen als je wilt gamen.

Een grote factor in de "traagheid" van je pc zijn de harde schijven, ik zou dus zeker een SSD nemen. Je kunt die 3 RAID schijven behouden, maar ik zou het OS installeren en booten vanop de SSD. En ik neem nu geen HDD in mijn lijstje, maar een 1TB HDD kost toch ook niet zoveel meer en zou je kast een stuk minder druk maken.

Als je niet overklokt is die 4690K overbodig, bespaar je het geld dan beter om een SSD te kunnen kopen. De Mugen 4 is ook wat overdreven voor een niet overklokkende processor, maar is wel lekker stil en ik kom net aan €500 dus ik liet die maar staan.

Dit is wat ik in jouw geval zou upgraden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,-€ 163,-
1MSI H97 GUARD-PRO€ 85,-€ 85,-
1Scythe Mugen 4€ 36,40€ 36,40
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 130,99€ 130,99
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 510,34

Zou met Nederlandse prijzen net €500 moeten zijn ;). EDIT: hmm de wenslijst loog tegen mij, een paar componenten stonden daar goedkoper dan ze in realiteit zijn, ben ik toch €10 over budget gegaan, maar je kunt dus een minder dure koeler nemen of gewoon de boxed koeler gebruiken.

Ik zette een MX100 SSD in de lijst, een pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 240GB zou echter ook goed zijn. Als je een grotere of kleinere SSD wilt kun je dat ook doen, maar ik vind ongeveer €100 de sweet spot voor een SSD en 250GB is normaal ruimte genoeg voor je OS en je meest gebruikte programma's.
Pagina: 1