Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Vragen tijdens zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk heb ik alle onderdelen besteld en ben begonnen met bouwen. In principe redelijk straight forward, maar soms ook nog even puzzelen, vooral door onduidelijke handleidingen. Zodoende ook tegen een paar dingetjes aangelopen waar ik graag wat advies over wil. Ik eindig de post met mijn specs.
  • De grafische kaart (Asus Strix 970) is lastig te passen, vnl. omdat ie zo groot is. Nu lijkt hij er goed in te zitten, het slot is ook dicht geklikt. Echter hij past niet echt netjes op de achterkant. Hij lijkt goed aan te sluiten bij de schroeven, maar er hij loopt scheef, waardoor er een spleet ontstaat van links naar rechts (pc staat). Hij is niet enorm, maar geeft wel het gevoel dat er iets niet helemaal lekker zit.
  • De instructies bij het moederbord (Asus Ranger) toont een keus voor de PSU connectie van 1x8 pins of 1x4 pins. Nu heb ik 2x4pins en vraag ik me af of de instructie aangeeft dat ik er maar 1 in moet steken. Dat lijkt me echter niet helemaal logisch.
  • De Scythe Mugen PCGH fans lijken aan te geven dat ze elke kant op kunnen draaien (twee tegengestelde driehoeken bovenop), klopt dit? 8)7
  • Het aanbrengen van koelpasta ging de eerste keer niet lekker. Teveel = rotzooi. Na uitgebreid schoonmaakwerk, leek de tweede poging goed gelukt. Probleem is echter, echt goed kan ik het niet zien. Er zit natuurlijk een dijk van een koeler voor. Desalniettemin lijkt er geen spil te zijn. Nu begrijp ik dat als het spul warm wordt, het verder uitzet. Wat als het dan iets wat spilt? Het is geleidend dus heb ik dan meteen kortsluiting? Of is een beetje niet gruwelijk erg? Want ik ga wel controleren, maar zoals gezegd, het is lastig om te zien.
Tot zover, alvast bedankt voor de hulp.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 314,-€ 314,-
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 149,90€ 149,90
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,-€ 70,-
1Corsair Graphite Graphite 730T€ 117,95€ 117,95
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 206,95€ 206,95
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 87,95€ 87,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Seasonic G-Serie 450 Watt€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.566,55

p.s. Na uitgebreide bestudering van alle opties, heb ik de koelpasta aangebracht volgens een soort van ster methode. Was deels ook toeval. Dat betekent een erwt/rijstkorrel met kleine uitlopertjes naar de hoeken. Na de eerste poging met veelsteveel pasta bleek de dekking op zich goed. Wat ook bleek door de spil aan meedere zijden........Maar vandaar ook een beetje de zorg.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2014 02:37 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:13
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2014 @ 02:18:
  • De grafische kaart (Asus Strix 970) is lastig te passen, vnl. omdat ie zo groot is. Nu lijkt hij er goed in te zitten, het slot is ook dicht geklikt. Echter hij past niet echt netjes op de achterkant. Hij lijkt goed aan te sluiten bij de schroeven, maar er hij loopt scheef, waardoor er een spleet ontstaat van links naar rechts (pc staat). Hij is niet enorm, maar geeft wel het gevoel dat er iets niet helemaal lekker zit.
Foto's, zowel van het probleem van buitenaf, als hoe de kaart in het slot zit, zouden hier helpen...
  • De instructies bij het moederbord (Asus Ranger) toont een keus voor de PSU connectie van 1x8 pins of 1x4 pins. Nu heb ik 2x4pins en vraag ik me af of de instructie aangeeft dat ik er maar 1 in moet steken. Dat lijkt me echter niet helemaal logisch.
Die twee 4-pins dingen uit je voeding zijn identiek? Twee zwarte en twee gele draadjes (geel aan de clip-kant geloof ik)? Zo ja: beide gebruiken alsof het een 8-pins aansluiting is.
  • Het aanbrengen van koelpasta ging de eerste keer niet lekker. Teveel = rotzooi. Na uitgebreid schoonmaakwerk, leek de tweede poging goed gelukt. Probleem is echter, echt goed kan ik het niet zien. Er zit natuurlijk een dijk van een koeler voor. Desalniettemin lijkt er geen spil te zijn. Nu begrijp ik dat als het spul warm wordt, het verder uitzet. Wat als het dan iets wat spilt? Het is geleidend dus heb ik dan meteen kortsluiting? Of is een beetje niet gruwelijk erg? Want ik ga wel controleren, maar zoals gezegd, het is lastig om te zien.
p.s. Na uitgebreide bestudering van alle opties, heb ik de koelpasta aangebracht volgens een soort van ster methode. Was deels ook toeval. Dat betekent een erwt/rijstkorrel met kleine uitlopertjes naar de hoeken. Na de eerste poging met veelsteveel pasta bleek de dekking op zich goed. Wat ook bleek door de spil aan meedere zijden........Maar vandaar ook een beetje de zorg.
"bleek de dekking op zich goed" - ah, je had dus een mooi warmte-isolerende laag aangebracht! ;)
Het spul moet echt minimaal bedekken, liefst net een doorschijnend laagje worden. Als je ongeveer een erwt/rijstkorrel hebt aangebracht zou dat daarvoor genoeg moeten zijn. Het zal er dan niet zomaar tussenuit komen zetten, en als er al iets tussenuit komt, blijft dat wel aan de rand hangen - zo vloeibaar is het spul niet. En stel jezelf gerust: duizenden mensen gebruiken die rijstkorrel-hoeveelheid zonder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank. Helaas kan ik even niet vinden hoe een foto te uploaden van mijn pc. Heb de videokaart nogmaals geïnstalleerd, maar hij blijft wat 'scheef' zitten. Het voorste deel lijkt niet helemaal goed door te zakken, hoewel er niets in de weg zit. Ik duw de kaart in eerste instantie recht in het eerste deel, maar zodra hij achter klikt, is hij wat scheef gezakt, maar zit ie wel vast.

Overigens inmiddels een nieuw probleem. Alles geïnstalleerd, maar de pc start niet op. Het moederbord krijgt stroom, alle lichten doen het en de startknop licht ook op. Ook op de videokaart brandt een lampje. Maar verder niks, noppes, nada. Alleen zachte beepjes ter hoogte van de videokaart/cpu (geen biosbeeps). Ze doen me een beetje denken aan iets dat wil opstarten, maar niet kan. Uiteraard morgen maar nog een keer alles nalopen en steeds kaler gaan testen, maar als iemand al een idee heeft dan is dat fijn.

Het was eigenlijk ook natuurlijk teveel om te verwachten dat alles in één keer goed zou gaan..... :F

• vanaalten
Behalve de brede ATX stekker ook de 4- of 8-pins 12V aansluiting (vaak vlak bij de CPU) aangesloten, met de juiste kabel?

Videokaart voeding aangesloten?

Wellicht teveel afstandbusjes in de kast onder het moederbord? Een busje op een plaats waar geen schroefgat in het moederbord zit kan kortsluiting maken.

Verwijderd

Topicstarter
De 8-pins - die een 2x 4pins was - inderdaad aangesloten, alleen was me niet helemaal duidelijk hoe ze te passen vreemd genoeg. De clips zitten nu naar de binnenkant van het moederbord toe, maar in eerste instantie had ik ze per ongeluk aan de zijkant zitten. Vond ik apart omdat het vaak maar op één manier kan. Echter instructies leken te wijzen op de clips naar binnen wijzend.
De afstandbusjes zal ik opnemen in de check. Maar als het MB kortsluiting maakt, zouden de lampjes op het MB het wel doen dan? Startknop brandt ook, alleen heeft indrukken geen effect.

• vanaalten
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:58:
De afstandbusjes zal ik opnemen in de check. Maar als het MB kortsluiting maakt, zouden de lampjes op het MB het wel doen dan? Startknop brandt ook, alleen heeft indrukken geen effect.
Daar is helemaal niets over te zeggen - kan zijn dat de kortsluiting enkel een stuk circuit aantast die voor het opstarten z'n werk doet.

Ik zou zelf denk ik het moederbord, processor+koeler en 1 reep geheugen even buiten de kast op een stuk karton of zo opbouwen, voeding aansluiten en starten met de 'paperclip' methode. Dan kan je in elk geval vaststellen of je basis werkt.
(oh, wel een monitor aansluiten natuurlijk...)

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03 09:04
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:37:
Dank. Helaas kan ik even niet vinden hoe een foto te uploaden van mijn pc.
Hoeft ook niet via je PC, probeer eens via je/een smartphone of tablet.
Je zet ze op een website zoals Imgur, of dropbox.
Daarna zet je de link op het forum, en kunnen wij het zien.

Over je probleem, weet je zeker dat het scherm werkt?

Verwijderd

Topicstarter
Nou de oplossing bleek toch relatief eenvoudig en van het kaliber 'of je steekt de stekker erin'. De 2x4 8 pins op het mobo zat er verkeerd in. Bleek lastig om ze er goed in te krijgen, de kabel was bijna te kort. Maar na enorm gepriegel, was het wel op oplossing. Ook bleek ik een van de cpu fans toch verkeerd om geïnstalleerd te hebben, al zal dat geen invloed hebben gehad. Vervelend was alleen dat het net degene aan de achterkant was, voor de bevestiging daarvan mogen ze toch wel betere oplossingen vinden.

Videokaart lijkt verder geen problemen te geven. Er zit echter wel een beetje stress op. Ik moest de kaart van achteren een beetje omhoog kantelen om de schroeven te kunnen bevestigen. Dat ging overigens zonder echt kracht te zetten, al valt ie wel terug als ik los laat. Bijgaand een foto van de positie van de backplate zonder schroeven als de kaart in het slot zit.
https://www.dropbox.com/s.../20141229_222502.jpg?dl=0

Tenslotte viel me op dat in de bios de draaisnelheid van mijn 2e cpu fan, de uitblazende aan de achterkant, in het rood wordt aangegeven. Betekent dat nog iets?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Tenslotte viel me op dat in de bios de draaisnelheid van mijn 2e cpu fan, de uitblazende aan de achterkant, in het rood wordt aangegeven. Betekent dat nog iets?

-Hier kun je alarm instellen in de bios, dus als de fan te langzaam is. Vaak kun je de snelheid regelen.
-Of de fan loopt te langzaam, indien de waarde niet stabiel blijft.

• vanaalten
Mooi dat je het werkend gekregen hebt!

Wat die 2x4-pins connector betreft: wellicht nog eens kijken of er geen indicaties waren hoe je hem had moeten monteren - en daar zeker een volgende keer een stuk beter op letten, dat soort fouten kunnen je je moederbord/voeding/cpu/... kosten, hier heb je geluk mee gehad!

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op woensdag 31 december 2014 @ 10:11:
Mooi dat je het werkend gekregen hebt!

Wat die 2x4-pins connector betreft: wellicht nog eens kijken of er geen indicaties waren hoe je hem had moeten monteren - en daar zeker een volgende keer een stuk beter op letten, dat soort fouten kunnen je je moederbord/voeding/cpu/... kosten, hier heb je geluk mee gehad!
Thanks, die indicaties waren in ieder geval niet heel duidelijk. Als er één ding me veel tijd gekost heeft dan zijn het onduidelijke instructies. Vast niet erg als je al ervaring hebt, maar voor de noob best lastig.

Maar zoals gezegd, hij draait. Alleen nog niet probleemloos blijkt. Als ik de pc opstart heeft hij twee pogingen nodig om daadwerkelijk te kunnen opstarten. Ik druk op de powerknop, alle leds lichten op, fans willen gaan draaien, maar hij slaat af. Vervolgens, zonder opnieuw de powerknop aan te raken, gebeurd dat een tweede keer. Daarna, wederom zonder iets aan te raken start hij normaal op. Herstarten doet ie vervolgens ook normaal.
Enig idee wat het is en of het kwaad kan? Heb zelf geen oorzaak kunnen ontdekken al wordt online gesuggereert dat het de voeding kan zijn (450W) al dacht ik dat deze voldoende was. Er zou echter enige kern van waarheid in kunnen zitten, aangezien de PC zonder GPU dit probleem niet vertoonde.
Kortom, gaarne nog wat hulp graag.

Edit: De dubbele boot vindt alleen plaats nadat de stroom vollledig van de PC is geweest. Na wat verder onderzoek zou blijken dat het normaal is, iig voor Asus moederborden sinds een paar generaties. Hebben anderen dit dus ook?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2015 18:52 ]

Pagina: 1