Website door meerdere personen onderhouden, tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17755

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met een website voor een sportvereniging waar ik bij zit.

Het is de bedoeling dat de website wordt gevuld en onderhouden door ongeveer 20 personen. Hij bevat ongeveer 60 pagina's en de layout/htmlpagina's zijn al voorzien van lege tabellen/layout. Hebben jullie tips voor mij hoe ik het zo kan maken dat er geen problemen optreden?
Ik voorzie problemen met:

- verantwoordelijkheden
- technische problemen (frontpage wordt gebruikt door hun, het is niet anders!) Ik gebruik overigens Dreamweaver.
- Problemen met de breedte van de pagina.
- Mega grote afbeeldingen. Je weet wel van die ingescande foto's van 20x20 pixels in bitmap formaat van 5 mb(+).

(ik zie vast dingen over het hoofd...)
Als je ervaring hebt met dit soort dingen, geef dan een reactie!

Groeten,
Insanatic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ga werken met ASP of PHP , get rid of the BMP`s.

Het schiet anders echt niet op, ik denk dat anderen hetzelfde idee hebben hier... :)

[Edit]
- verantwoordelijkheden
een 'baas' aanstellen
- technische problemen (frontpage wordt gebruikt door hun, het is niet anders!) Ik gebruik overigens Dreamweaver.
Prog taaltje leren en alles wat je kunt veranderen in een database
Door plaatjes? Use PHP en verklein ze of neem er happen uit... zogenaamde thumbnails...
- Mega grote afbeeldingen. Je weet wel van die ingescande foto's van 20x20 pixels in bitmap formaat van 5 mb(+).
Ja, niet doen dus... laat die anderen even weten dat ze alleen gifjes mogen uploaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26646

Goede instructie schrijven voor de leden..
+
Restrictie op de grootte van de homedir van de personen? Dan hou je in ieder geval de ruimte binnen de perken denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je het in een T.net achtige stijl maakt is dat best met meerdere mensen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2842

Zoek even naar newspro, das een perl proggie dat ik veel gebruik(te) voor dat soort werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 19:54

Pelle

🚴‍♂️

Euhm, wat dacht je van een content-management-systeem?

Standaardisation roels; het enige waar je inderdaad moeilijk vat op kunt krijgen is de afmetingen en filesize van een afbeelding.
Het schrijven van programmatuur voor dat soort zaken is best complex; maar ik kan me voorstellen dat iemand die er _wel_ verstand van heeft, die ene taak (nl. het bewerken & plaatsen van foto's) voor z'n rekening neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Zorg in ieder geval dat de onderlinge communicatie goed verloopt tussen de personen die meewerken aan de site, bijvoorbeeld door ergens een deel te maken waar ze mededelingen kunnen posten. Men kan elkaar dan een beetje op de hoogte houden.

Voor die pics kun je wel iets maken dat het spul automatisch gescaled wordt en opgeslagen met een door jou ingestelde compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05-2021

2

Denk aan murphy's law; alles dat fout kàn gaan zal ook absoluut een keer fout gaan.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat leken altijd iets vinden dat je over het hoofd gezien hebt om te verneuken :)

Over de filesize, er is wel een perlmodule die maar een aangegeven grootte toe kan laten om te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 21:49
Op donderdag 14 juni 2001 01:20 schreef Pelle het volgende:
Euhm, wat dacht je van een content-management-systeem?

...het enige waar je inderdaad moeilijk vat op kunt krijgen is de afmetingen en filesize van een afbeelding...
Dat kan wel.
Hebben we hier al vaker toegepast met o.a. PHP en ColdFusion.

Een content-management systeem lijkt me inderdaad de beste oplossing voor dit probleem.
Zoals al werd gezegd: Alles wat fout kan gaan, gaat een keer fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 10:56

Beyond

Dussssss.......

Maak gebruik van 1 programma. Persoonlijk zou ik voor dreamweaver kiezen.
Je moet trouwens ook rekening houden dat niet iedereen kabel e.d. heeft. Daarom de plaatjes niet te groot maken.

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27
Met dreamweaver kun je met templates werken zodat content en design gescheiden kan worden. Daarnaast beschikt het ook over een check IN/OUT optie.

Echter denk ik niet dat een sportvereniging over het kapitaal beschikt om meerdere DW pakketjes aan te schaffen. Ik zou er dus gewoon een content management systeem achter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 10:56

Beyond

Dussssss.......

Op donderdag 14 juni 2001 10:27 schreef The Source het volgende:

Ik zou er dus gewoon een content management systeem achter hangen.
Misschine een beetje |:( maar wat houdt dit in ? Stukje software ? Hoe zet ik dat op ?

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 14 juni 2001 09:33 schreef InZane het volgende:
Dat kan wel.
Hebben we hier al vaker toegepast met o.a. PHP en ColdFusion.
Ja, tuurlijk, het kan wel. Maar het is behoorlijk tricky om daar goede scripts voor te schrijven.
Je hebt namelijk totaal geen vat op wat voor materiaal er door de website-onderhouders wordt aangeleverd.

Origineel formaat/gewenst formaat/originele filesize/gewenste filesize/compressiemethode/filetype/...

Ik zou dus zelf even goed de afweging maken tussen te besteden budget en de kwaliteit van het gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 14 juni 2001 10:34 schreef Beyond het volgende:
Misschine een beetje |:( maar wat houdt dit in ? Stukje software ? Hoe zet ik dat op ?
De meeste content-management-systemen zijn webbased. Je stopt al je content in een database, die op de een of andere manier aan de webserver hangt.
Met een scripting-taal als PHP kan je die informatie uit je database halen, en op internet (of intranet) publiceren.

Via een afgeschermd gedeelte van je site kan je die database vullen, items wijzigen of verwijderen, via zo'n zelfde serverside scripting-taal.

Als je er even voor gaat zitten, heb je binnen een dag je eerste database aan een website gehangen (toch, OzBoz ;) ).
Heb je zelf de kennis of de tijd er niet voor, dan kan je het uitbesteden, of een kant en klaar pakket kopen.

Voor een goeie uitleg van de basics van MySQL en PHP: http://hotwired.lycos.com/webmonkey/programming/php/tutorials/tutorial4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Laatst online: 06-02 08:32

OkkE

CSS influencer :+

Lijkt me het makkelijkste om gewoon 1 persoon aan te stellen die de site maakt, als je 20 leken met frontpage en bmp's aan de gang laat gaan zal het zeker (een keer) mis gaan. ;(

En als dit geen optie is; asp of php gebruiken, content-management-systeempje, de dingen die hieronder ook al gezegt zijn dus. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 16:43

cutter

Wannabe i7 fanboy

CMS (content management systems) zijn voor de pro. Kost je nogal wat tijd om zo'n ding te installeren. Grofweg moet je het volgende doen voor je aan de slag kunt. Apache PHP en MySQL installeren (als je een webserever ruimte huurt is het meestal voor je gedaan), toch zou ik het ook op je eigen systeem zetten om ermee te leren werken). Op hotscripts.com een php script downloaden (php-nuke is een veel gebruikte). Configureren en aan de slag maar.
Voordeel van deze systemen is dat users in kunnen loggen en via html kunnen posten. Als je 20 man aan de code laat kloten: forget it zal niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Op donderdag 14 juni 2001 13:34 schreef OkkE het volgende:
Lijkt me het makkelijkste om gewoon 1 persoon aan te stellen die de site maakt, als je 20 leken met frontpage en bmp's aan de gang laat gaan zal het zeker (een keer) mis gaan. ;(

En als dit geen optie is; asp of php gebruiken, content-management-systeempje, de dingen die hieronder ook al gezegt zijn dus. :)
Hierboven :P

Het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat.
Voor het geval je met php bezig wilt:
http://www.php.net
Voor ASP:
http://www.aspin.com

Ik raad eigenlijk voor jouw PHP aan, omdat dat helemaal gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Laatst online: 06-02 08:32

OkkE

CSS influencer :+

Op donderdag 14 juni 2001 16:30 schreef Blue-eagle het volgende:

[..]

Hierboven :P

...
hehe, lol. was me niet eens opgevallen. |:(

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17755

Topicstarter
Bedankt voor de tips guys!

Insanatic is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 08-06 22:16

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op Thursday 14 June 2001 00:11 schreef Insanatic het volgende:
- Het is de bedoeling dat de website wordt gevuld en onderhouden door ongeveer 20 personen. Hij bevat ongeveer 60 pagina's en de layout/htmlpagina's zijn al voorzien van lege tabellen/layout.

- Hebben jullie tips voor mij hoe ik het zo kan maken dat er geen problemen optreden?
Ik voorzie problemen met:

- verantwoordelijkheden
ik vind het nogal onverantwordelijk dat mensen gelijk beginnen te 'blaten' over het nieuwe mode-woordje CMS.

zoiets biedt een technische drempel voor al teveel invoer-rotzooi, en biedt een sterke scheiding tussen basis-grid en invoer, maar de basics waar een succesvol beheer van een site op gebouwd is is zeker niet et wel of niet gebruik van een CMS, ik zie ook veel voorbeelden van wannabee-hip bedrijfjes die slecht opgezette CMS-en leveren (slechte beveiliging, geen genormaliseerde structuur, niet in te passen in bestaande informatiserings-structuur)

het eerste punt om te zorgen dat de webpresentatie consequent is en blijft is een goede style-guide op te stellen.
documenteer je vormgeving, exact en compleet, geef eventueel voorbeelden wat een 'foute' manier van webpagina opzetten is.

lever templates aan met voorgedefinieerde styles en classes en een exacte punt-per-punt beschrijving in het te gebruiken programma hoe content toe te voegen, hoe tekst in een titel te plaatsen. zorg dat je tekst DWINGEND is: vb.
de titel MOET geplaatst worden in class 'titel'.
Dit doet u door in het style-venster de term 'titel' aan te klikken terwijl de tekst van de titel GESELECTEERD is.
u mag de titel GEEN andere opmaak toekennen als 'bold', 'grootte' en/of 'italic'. Controleer dat deze op 'default' staan.
(eventueel termen juist uitkiezen met frontpage vensters/opties)

rondom plaatjes zal je duidelijke afspraken moeten maken, als je geen serverside invoercontrole kan implementeren, heeft het misschien dit sowieso niet uit handen te geven, maar als het toch gewenst is heeft het misschien zin om voor images een aparte directory aan te maken met zeer lage upload-limiet, of anders een crontab-scriptje te maken dat de filesize iedere avond controleert en onmiddelijk waarschuwingen geeft zodra boven een bepaalde limiet, en die waarschuwing naar de directeur van het bedrijf mailen >:) werkt het beste

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mullah
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04-2024
Hoe erg gek ik op het moment ook ben op CMS dingen.. ik ben het in dit geval eens met RM-rf.
Je hebt hier namelijk een gebruikersgroep die al van een programma uitgaan. Nou heeft dat programma (Frontpage) de mogelijkheid om templates aan te maken, dus is het belangrijkste dat je een template hebt die duidelijk en makkelijk te gebruiken is.
Verder moet je bij die template dus ook een duidelijk (dwingend enzo) opgestelde styleguide hebben en je moet de gebruikers ook kunnen dwingen die styleguide te gebruiken als ze updates doen. Laat ze een examen doen voor ze beginnen ofzo en ontneem ze hun rechten om te updaten als ze zich er niet aan houden.
Dit klinkt allemaal heel despotisch maar als je met 20 man bezig bent aan een site wordt het anders binnen een paar weken een grote chaos.

Als die 20 man niet echt een vaststaande eis is lijkt het mij een idee om gewoon een redactieteam te maken, net als vermoedelijk bij het krantje van die sportvereniging. Dit beperkt de groep mensen die moeten updaten op de site nogal, en dus ook de problemen daarbij.
Pagina: 1