Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Homeserver OS: WHS 2011 of Server 2012 R2 Essentials

Pagina: 1
Acties:

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Voor mijn NAS/Server ben zit ik met het volgende probleem.

Situatie
Een aantal jaren heb ik met een Synology NAS in mijn digitale behoefte kunnen voorzien. Hierin zaten twee disks in mirror en ik had daarop Sabnzbd en Sickbeard te draaien. Uiteindelijk recent overgestapt naar FreeNas omdat ik de schijven op korte termijn wil uitbreiden en een custom build goedkoper is. FreeNas voldoet echter niet aan mijn behoefte (te weinig kennis van Unix/BSD waardoor ik tegen veel zaken aanloop waar ik weinig van begrijp.

Hierdoor ben ik nu op het idee gekomen om over te stappen naar WHS 2011 of Microsoft Server 2012 R2 Essentials. Met WHS 2008 in het verleden ervaring gehad, en met Microsoft Server 2008 heel kort gewerkt, echter niet noemenswaardig.

Wensen/Eisen
Ik gebruik mijn NAS/Server voor de volgende doeleinden:
- Filesharing, zowel intern als vanaf externe locaties
- SabNzbd / Sickbeard
- Printserver (nu nog niet, maar staat op mijn wensenlijst)

Tevens trekt mijn HTPC met XBMC de bestanden vanaf mijn NAS/Server om ze vervolgens te tonen in de woonkamer. Mogelijk dat ik in de toekomst nog e.e.a. ga uitbreiden (mailserver?), maar vooralsnog is dit het gebruik.

Ik zoek de volgende zaken ten aanzien van gebruiksgemak:
- Efficiënt en duidelijk gebruikersrechten kunnen instellen
- Via RDP/Webinterface o.i.d. bereikbaar om zaken in te stellen m.b.t. gebruikersaccounts, mappen e.d.
- Tussentijdse health-rapportage's zouden erg fijn zijn om de status van mijn schijven te monitoren.

Ten aanzien van WHS 2011 kriebelt bij mij de gedachte dat dit een verouderd systeem is zonder verdere ondersteuning. In hoeverre is dit wenselijk/veilig? Windows Server 2012 R2 Essentials geeft bij mij de vraag of dit niet enige overkill is.

Graag hoor ik van jullie advies over deze kwestie. :9 . Momenteel is de hardware als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 49,01€ 49,01
1ASRock AM1H-ITX€ 51,-€ 51,-
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master NA 90€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,91

Qua specs moet beide volgens mij kunnen. Het is dus echt een server voor thuisgebruik.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het zal hierop perfect draaien en inderdaad een beetje overkill zijn. Maar voor DEDUP en caching is voldoende memory altijd handig :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• 50Miles
Dus eigenlijk zeg je, doe Server 2012 R2 Essentials?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
50Miles schreef op maandag 29 december 2014 @ 07:58:
Dus eigenlijk zeg je, doe Server 2012 R2 Essentials?
Nou, 2012 R2 essentials is juist overkill. Dat is eigenlijk meer gericht op MKB.
Je moet dan ook (semi) verplicht een Active Directory domein opzetten, wat wellicht voor jou niet nodig is.
Daaraast is WHS2011 nog wel een tijdje supported. Alleen er gaat geen nieuwe versie meer van komen.

Computer says no

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je zou eventueel 2012R2 Foundation kunnen gebruiken, die is nog wat beperkter dan Essentials. Maar goed, je zou in theorie er zelfs Windows 8.1 nu op kunnen gooien.

Voor je CPU zou ik zeggen kijk eventueel naar een Intel Celeron of Intel Pentium exemplaar van de Haswell generatie. Doorgaans zijn die energiezuiniger dan AMD. Qua prijs zullen ze niet echt duurder zijn denk ik.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 00:34

WPN

kijk een naars deze links

http://winsupersite.com/a...e-server-windows-8-142654
en
http://www.eightforums.co...e-view-windows-8-1-a.html

Afhankelijk of je 2012 natuurlijk legaal kan krijgen gezien dat daadwerkelijk voor server doeleindes gemaakt is zijn bovenstaande opties wel mogelijk.
Mogelijk zijn er ook betere (geautomatiseerde) health report tools te vinden.

[ Voor 35% gewijzigd door WPN op 29-12-2014 10:33 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• 50Miles
Bedankt voor de reacties tot zover!

Wat mij opvalt is dat de meningen wat in het midden blijven. Geen overtuigende argumenten voor het een of ander.

Van een vriend van mij hoorde ik dat onder Server 2012 de mogelijkheid bestaat tot een softwarematige raid waarbij je de samenstelling van de schijven tussendoor vrij eenvoudig kunt wijzigen/uitbreiden. Dit is voor mij een pré. Is dit wellicht de functie Storage Spaces?

Het is mij nog niet bekend of WHS deze functie ook heeft. Hier wordt wel steeds gesproken over het combineren van schijven tot één grote opslag, maar bovenstaande wordt niet genoemd.

Mogelijk is Win 8.1 ook een optie begrijp ik inmiddels? Heeft deze de mogelijkheid tot softwarematige raid waarmee tussendoor e.e.a. is aan te passen?

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Storage spaces is inderdaad de betreffende functie (dit zit ook in windows 8.1).
Zelf heb ik er - buiten een lab omgeving - nooit mee gewerkt omdat alle servers (HP) waar ik mee werk al standaard met redelijk goede raidcontroller geleverd worden.

• 50Miles
Thx voor de reply.

Ik denk dat ik vooralsnog op Win 8.1 Enterprise ga draaien. Deze beschikt over storage spaces (wat voor mij een noemenswaardige toevoeging is) en ik kan via RDP inloggen. Voorts kan ik gewoon SabNZBd en Sickbeard hierop installeren.

Blijf echter wel benieuwd naar de mening van anderen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
50Miles schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:35:
Ik denk dat ik vooralsnog op Win 8.1 Enterprise ga draaien. Deze beschikt over storage spaces (wat voor mij een noemenswaardige toevoeging is) en ik kan via RDP inloggen.
Windows 8.1 Home en 8.1 Professional ondersteunen ook storage spaces. Professional voegt daar natuurlijk dan nog RDP aan toe.

Windows 8.1 Pro is dus voldoende.

• 50Miles
CMD-Snake schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:39:
[...]

Windows 8.1 Home en 8.1 Professional ondersteunen ook storage spaces. Professional voegt daar natuurlijk dan nog RDP aan toe.

Windows 8.1 Pro is dus voldoende.
Thx. Ga ik dat proberen.

Pagina: 1