• Kurgan
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 18:29
Ik probeer een ouder systeem een snelheidsboost te geven door een SSD te installeren. Ik loop nu tegen het probleem aan dat de SSD in Windows pas zichtbaar wordt als ik systeembeheer naar nieuwe schijven laat zoeken. De SSD werkt dan prima maar na een reboot is hij weer verdwenen. In de BIOS is hij wel zichtbaar maar verschijnt niet in de lijst van boot devices. Een defecte SSD heb ik al kunnen uitsluiten, op een andere PC was het geen enkel probleem on hem te initialiseren, formatteren en gebruiken, dus ik ga ervan uit dat dit een issue met het moederbord is. De systeemspecs:

Mobo: Asus P7P55 LX (nieuwste bios, SATA op AHCI)
CPU: Core i7 860
SSD: OCZ Vertex 3 240GB

Is er een instelling die ik over het hoofd zie of is het mobo gewoon te oud?

[Voor 4% gewijzigd door Kurgan op 28-12-2014 22:52]

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• oscarw
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 07-08 12:54

oscarw

Better be a geek than an idiot

Je moederbord is zeker niet te oud. Wordt de SSD wel herkend als je SATA op IDE zet of in een ander SATA poort inplugt?

• Kurgan
Op een andere SATA poort wel, SATA op IDE heb ik nog niet geprobeerd. Andere SATA / voedingskabel maakte trouwens ook geen verschil.

• plexter22
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 16-10 21:49
Weet niet hou oud de schyf is bekent probleem met vertex ssd schyven.kon m toen omruilen. Mvg plexter

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kurgan schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:33:
Ik probeer een ouder systeem een snelheidsboost te geven door een SSD te installeren. Ik loop nu tegen het probleem aan dat de SSD in Windows pas zichtbaar wordt als ik systeembeheer naar nieuwe schijven laat zoeken. De SSD werkt dan prima maar na een reboot is hij weer verdwenen. In de BIOS is hij wel zichtbaar maar verschijnt niet in de lijst van boot devices. Een defecte SSD heb ik al kunnen uitsluiten, op een andere PC was het geen enkel probleem on hem te initialiseren, formatteren en gebruiken, dus ik ga ervan uit dat dit een issue met het moederbord is. De systeemspecs:

Mobo: Asus P7P55 LX (nieuwste bios, SATA op AHCI)
CPU: Core i7 860
SSD: OCZ Vertex 3 240GB

Is er een instelling die ik over het hoofd zie of is het mobo gewoon te oud?
Rare vraag, maar is het niet beter om hem als bootschijf te gebruiken met Windows er op in plaats van extra disk. Overigens zou het systeem zonder problemen met deze disk om moeten kunnen gaan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Kurgan
Ja dat was ook het plan, het is alleen een beetje lastig als je boot disk verdwenen is na een reboot... In de BIOS is hij wel zichtbaar maar wordt niet als bootable beschouwd. Inmiddels toch maar een ander mobo en processor erin gestopt want bij stress testen kwam ik nog wat andere onverklaarbare crashes tegen. Geheugen was in orde volgens Memtest, CPU flink gestressed maar temps bleven in orde. Pas als ik het hele systeem ging stressen traden er BSOD's op dus blijkbaar toch iets niet in orde met het mobo.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee