FTP op andere poort dan 21 achter firewall

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Hallo,

Ik zou graag een FTP server draaien op een andere poort dan 21. Als ik dit instel, en ik maak een port-mapping in WinRoute naar de gebruikte poort, werkt het niet. Men kan van buitenaf niet inloggen. Wat gaat er fout?

Ruudboy

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
poort 20 (ftp-data) vergeten te mappen?

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 15:11
draait de ftp-server op de winroute pc?

draait hier wel goed op poort 30, gewoon een portmapping naar het interne ip aangemaakt van de winrouteserver en klaar is kees..

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
OK stel op de winroute server maak ik een FTP server, en ik hou hem op de default poort 21. Dan maak ik een mapping, bijvoorbeeld poort 2121 extern verwijst naar 21 intern. Hoe moet dat dan met die poort 20? Gewoon 20 extern --> 20 intern?

(OK degene die het juiste antwoord geeft krijgt een accountje 8-) )

Verwijderd

(a) Welke FTP Server draai je?

(b) Waarom stel je geen andere poort in bij je instellingen van je FTP Server? Tegenwoordig is dat een standaard bij alle ftp servers... en anders moet je inderdaad rekening meehouden als de ftp server alleen op port 21 draait met port 20 en met je dynamische poorten dat die niet dicht zijn gesprijkerd door winroute :(

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
(a) Ik draai Serv-U ftp

(b) Ook prima, als het zo wel werkt. Zet ik de FTP server op poort 2121, mapping 2121--> 2121. Hoe zit dat dan met die poort 20??

Groetz,

Ruud

Verwijderd

Port 20 is een request data port, deze poort wordt dus gebruikt om data te zenden naar de client of uiteraard te ontvangen (dit heeft alleen met het FTPprotocol te maken)

Port 21 is een control port, via deze port geef je dus de commando's (ook alleen voor FTPprotocol)

Verwijderd

Ps Ruudboy waar blijft me account? :P

greetz, breez

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Jamaar kan ik die poort niet veranderen dan? dat ie poort 2120 gebruikt ipv poort 20, en dan mappen 2120 --> 2120? Of kan ik mappen 2120 --> 20? Of gaat ftp client er van uit dat dat poort 20 moet zijn?

Je accountje wordt geregeld .. werkt allemaal niet zo snel vanaf mijn werk. Moet alles remote setuppen thuis :) Oja, en tussendoor nog werken. waar kan ik het passwd naartoe mailen?

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:17
wat voor internetverbinding heb je? Kabel of ADSL?

Mijn Firewizzie

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Kabel (down ongeveer 350 KB/sec up 16KB/sec)
Hoezo?

• Case
Met ADSL moet je bij sommige providers eerst je poorten van je router open laten zetten.
Anders kan je inderdaad geen servers laten draaien achter je ADSL router.

Ik denk: vraag het even :)

Mijn Firewizzie

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Thanx voor de input. Mijn zwager heeft hier inderdaad hinder door. Dit heb je met kabel niet, maar ik mag geen server draaien van @home. Vandaar dat ik FTP wil opzetten op een andere poort dan 21.

Breeze, ben je er nog? heb je een antwoord op mijn vorige vraag?

• Case
graag gedaan.
Ik heb ook @Home, en mag dus ook geen FTP server gebruiken. Ik doe het wel gewoon op poort 21, en ook met serv-u FTP.

Ik voeg alleen expliciet het IP adres van iedereen toe aan de IP-access list van serv-u.

Op deze manier zorg je ervoor dat je FTP
server niet door iedereen misbruikt kan worden, andere mensen hebben niets aan de login/pass van je FTP mochten die onverhoopt verspreid worden. :)

En niet onbelangrijk: @home zal nooit verbinding kunnen maken met je FTP, omdat ze niet in je IP-list staan. (actively refused)

Mijn Firewizzie

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Okee, dus ondanks dat mijn router (Winroute) @home wel doorlaat, worden ze door servu refused? Handig.*D

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Bytheway, welke versie van Servu heb je? Ik heb 2.5 maar er is een veel nieuwere geloof ik maar die moet ik nog ergens zien te downloaden.

• Case
ik gebruik nu versie 2.5, dus daar is het prima mee te realiseren. Een nieuwe versie is er inderdaad, maar die is gewoon bij de fabrikant te downloaden.

P.S. Als je zwager last heeft met de poorten die dicht staan op zijn ADSL-router, moet hij even de helpdesk bellen. Die kunnen de poorten vrij eenvoudig openzetten.

Mijn Firewizzie

Verwijderd

Sorry dat ik niet heb gereageerd, dit kwam omdat ik lange dag moest werken en ff geen tijd had, maar in ieder geval naar mijn weten is als je een andere poort aanwijst je control en data combined allthans stond wel in specs van serv-u toen der tijd... kijk of het werkt, btw @home kan jou port 20 niet zien (wordt echt alleen gebruikt op een transparante basis indien dit nodig is, maar in dit geval is dit niet nodig), op port 20 draait geen server/deamon dus... veel suc... voor meer vragen say it zou ik zeggen :)

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Heb ook een ftp server, ook chello.
Maar om nou graag een account van iemand te willen. Een bestand van 700 MB (je weet wel wat voor) is gewoon niet te doen.
Alleen voor simpele documentjes is het wel ok

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Roelant
  • Niet online
Op zaterdag 16 juni 2001 20:14 schreef Paitor het volgende:
Heb ook een ftp server, ook chello.
Maar om nou graag een account van iemand te willen. Een bestand van 700 MB (je weet wel wat voor) is gewoon niet te doen.
Alleen voor simpele documentjes is het wel ok
Prima te doen hoor, ik zet de pc aan als ik weg ga, en als ik terugkom is het meestal al af >:)

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
@slome: "route add" , anders werkt het gewoonweg niet...

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Pagina: 1