Toon posts:

Upgrade advies gevraagd Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb al enige tijd een custom-built pc voor gaming-doeleinden, maar nu de next-gen consoles zijn uitgekomen en de games daarop zijn aangepast merk ik dat mijn pc niet even goed kan meekomen. Met name bij Assassins Creed: Unity is dit erg goed merkbaar. Dit kan overigens ook aan het spel zelf liggen, maar over het algemeen geld dat ik de nieuwste spellen niet op de hoogste grafische kwaliteit kan spelen zonder merkbare lag.

Ik zoek met name advies (wat te vervangen en waarmee?)
Ik heb momenteel een Gigabyte Z68X-UD3H-B3 moederbord, een Intel i5-2500 CPU@3,30GHz met vier kernen, een MSI GTX 670 2048 MB (DxDiag noemt 4038 MB als totaal geheugen, maar mogelijk is dan het restant shared memory?) en een G. Skill 2x4 GB 1866 MHz geheugenkaart.
Daarnaast maak ik gebruik van Windows 7 geïnstalleerd op eeen 120 GB SSD, een Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI en 1TB HDD, in een Antec Nine Hundred Two V3 kast en dat allemaal aangesloten aan een OCZ StealthXStream 2 750W 20+24 pins voeding.

Op basis van mijn ervaring en kennis (wat niet erg veel is; ik heb in 2006 goed naar custom-pc bouwen gekeken, in 2011 dit dunnetjes overgedaan maar verder niet naar gekeken) lijkt het mij een goed idee om de GPU en/of de CPU te vervangen. Maar ik vraag me af of het dan niet beter is om ook de moederbord te vervangen? Mijn huidige moederbord heeft PCIe16x 2.0, maar een goede GPU heeft tegenwoordig PCIe16x 3.0. En ook de CPU is ook gelimiteerd aan de socket. Geheugenkaart upgraden lijkt mij niet nodig, maar ik sta open voor suggesties.

Wat is je budget?
Hangt natuurlijk af van de hoeveelheid componenten die vervangen moeten worden. Ik dacht aan 250-350€ voor zowel de CPU en GPU per stuk. Uiteraard wil ik niet meer uitgeven dan nodig, maar ik wil wel met een goede pc overblijven. Mijn uiterste bovengrens is 1000€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf goede ervaring met Nvidia, ik heb het idee dat zij iets meer bezig zijn met het ondersteunen van de ontwikkeling van de games die ik speel dan AMD, wat ik een pluspunt vindt. Vergelijkbare ervaring met Intel. Bovendien weet ik van deze twee merken hoe zij hun chipsets sorteren. Dus qua chipset zal het van deze merken worden. Buiten de chip maakt de fabrikant mij niet zoveel uit.
Qua GPU dacht ik aan een van deze GTX970.
De CPU is door de moederbord gelimiteerd aan de i7-3770, zelf dacht ik aan de i7-3770. Ik vroeg me af wat het verschil is tussen deze vrijwel gelijke CPU's.

Ik meen dat ik alle relevante informatie heb toegevoegd, maar mocht er ergens nog meer informatie wenselijk zijn, laat het dan even weten dan zal ik dat toevoegen. Ik heb getracht de forumregels in acht te nemen, maar de vergelijkingspagina's hebben geen RML?

Bij voorbaat dank voor iedereen die de moeite neemt om te kijken en te adviseren!

TL;DR:
- Verminderde kwaliteit games
- CPU, GPU of beide vervangen?
- Is het handig om de moederbord ook te vervangen?
- Geheugenkaart, SSD, HDD , geluidskaart en voeding lijken niet aan vervanging toe.
- Richtprijs CPU en GPU is €300 +/- 50 per stuk.
- GPU bij voorkeur een GTX970
- CPU bij voorkeur i7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 23:02 ]

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Ik denk dat je processor niet de bottleneck is als je alleen gaat gamen. Eventueel gooi je er 400mhz meer op. Als je een koeler koopt voor 30 euro zal dat voldoende moeten zijn. De MSI 970 is een goede keuze. Degelijke kaart voor een goede prijs.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Eens met pataar.

Nieuwe gpu en je bent klaar, zeer waarschijnlijk.

Misschien nog een SSDtje erbij omdat 120GB een beetje schaars is en 250GB vrij goedkoop is misschien, persoonlijk iets.

Qua cpu, tray is zonder koeler, boxed met ( muv. 2011(-3) socket ). 3770K heeft een iets hogere basisklok dan de 3770, maar in de praktijk is er geen verschil omdat de turbo's hetzelfde zijn. Wat wel een verschil is, is dat de 3770K lekker overklokbaar is, gooi er een kleine overklok op en voila, performance is weer op niveau van een 4790K ( non oc ).

Voor de het uitkiezen van de 970 kan je eigenlijk een flow diagram maken.
Hou je van het overklokken van je GPU tot de max?
pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
Hou je van een vooral stille kaart?
pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
Vind je de gainward er mooier uit zien? Ook als je weet dat die warmer word?
pricewatch: Gainward GeForce GTX 970 4GB Phantom
Hou je gewoon van maximale out of the box performance zonder er zelf aan te komen? Of gewoon een EVGA fanboy?
pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 4GB
Jack of all, master of none
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

[ Voor 53% gewijzigd door Thomg op 28-12-2014 23:59 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Tenzij je tweedehands zeer goedkoop een i7 op de kop kunt tikken zou ik de i5 behouden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Je gaat vooral baat hebben bij een nieuwe videokaart. Dat zou dan een GTX 970 moeten zijn om een noemenswaardige sprong voorwaarts te maken.

Maar AC Unity is wel een heel slecht geoptimaliseerd hoopje bugs en zelfs met een GTX 980 en een i7 4790K zou je nog steeds haperingen hebben. Verwacht dus geen mirakels, het zullen vooral andere spellen die sneller gaan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Dan is het in feite de beste optie om gewoon een GTX970 te kopen, waarschijnlijk de EVGA of de MSI dan (ik ben niet zo'n overclocker), begrijp ik. Bovendien is de GPU het makkelijkste te vervangen, gezien de CPU nog onder een koeler zit.

@Thomg: Mocht de GPU onvoldoende resultaat opleveren, dan is het dus handig om uit te zoeken hoe ver de CPU te overclocken is en dan de 3770k te nemen.

@MacPoedel; wat AC:U betreft heb je gelijk. Veruit de hoogste eisen van de games die dit najaar zijn uitgekomen, voor zover ik weet, en ik weet van geen platform waar het goed draait.

Hartelijk dank!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Ik zou zelf sowieso nooit een cpu vervangen op een ouder moederbord. Naar mijn mening is direct doorsparen voor een nieuwe socket beter.

[ Voor 4% gewijzigd door JoepD op 29-12-2014 01:47 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
nou ik recentelijk mijn cpu vervangen van een i3 3220 naar een i5 3570. en waarom zou ik een nieuwe moederbord halen als de huidige zelfs de oudere i5 2500 cpu's maar een mager 5/6 fps verschil hebben de meest recente cpu dan wel ddr4. maar een i5 2500 gaat nog prima. op een 970 zal misschien de pci-e 2.0 een lichte bottleneck worden maar 9 van de 10 keer niet.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
loki504 schreef op maandag 29 december 2014 @ 08:59:
nou ik recentelijk mijn cpu vervangen van een i3 3220 naar een i5 3570. en waarom zou ik een nieuwe moederbord halen als de huidige zelfs de oudere i5 2500 cpu's maar een mager 5/6 fps verschil hebben de meest recente cpu dan wel ddr4. maar een i5 2500 gaat nog prima. op een 970 zal misschien de pci-e 2.0 een lichte bottleneck worden maar 9 van de 10 keer niet.
Jij ging van een dualcore naar een quadcore, dat is een redelijk grote stap voorwaarts. Van een SB i5 naar een IB i7 is de stap helemaal niet zo groot, in plaats van vooruit vind ik dat eerder opzij gaan. Ik vind het ook niet onzinnig om binnen eenzelfde socket te upgraden naar een snellere processor hoor. Laten we niet vergeten dat het nu Intel is die sockets aan het limiteren is tot 2 generaties of minder. Ik ben heel teleurgesteld dat socket 1156 alleen Lynnfield heeft gekregen, en voor socket 1150 ziet het er ook niet al te best uit, wanneer Broadwell er eindelijk voor desktops is, is Skylake niet veraf meer. Maar om terug op dit geval te komen, in de meeste games is het verschil tussen een i5 2500 en een i7 3770K miniem. Een upgrade naar een overklokbare i5 of i7 zou op termijn wel nuttig kunnen zijn, maar momenteel blijft die i5 2500 snel zat. Als er games problemen mee hebben zijn dat slecht geöptimaliseerde games (AC U) of uitzonderingen.

@Roelandgames: De MSI en EVGA varianten zijn prima, al zou ik een voorkeur hebben voor de Gigabyte omdat die 3 x DisplayPort aansluitingen heeft tegenover maar 1 bij de anderen. Zelf overklokken vind ik trouwens eigenlijk leuk om te doen en is vrij eenvoudig. Op een uurtje of 2 moet het lukken en je haalt makkelijk hogere snelheden dan wat de meeste fabrikanten als factory overclocked verkopen. Die Gigabyte Windforce 3 OC moet de snelheid van een G1 Gaming zeker halen en meer zelfs, de koeler is toch dezelfde. Zelfde met de EVGA Superclocked, die moet zeker zo snel als een FTW kunnen. De MSI variant die jij selecteerde heeft volgens mij wel niet de koeler die stil gaat staan bij lage belasting, daar moet je de Gaming editie voor nemen als het je daar om te doen was.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
klopt verschil tussen de sockets laatste paar jaar is niet echt geweldig te noemen voor games. qua performance increase dan.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Upgraden van een i5/i7 naar een ander i5/i7 waar het aantal cores gelijk blijven is het naar mijn mening niet waard tenzij je echt merkt dat je single core performance tekort komt en dit hard kan maken, of geen K proc hebt en flink wilt overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn keuze laten vallen op de EVGA, gezien die betrouwbaar overkomt en stil is onder de 63 graden C. Nu twijfel ik of ik mijn monitor ook zou gaan vervangen om gebruik te kunnen maken van de 3D capaciteiten van de GPU. Ik heb momenteel een 8 jaar oude Syncmaster 206BW, dus qua contrast en resolutie kan ik vrijwel niet anders dan vooruit gaan. Maar wat kan ik van een 3D scherm verwachten?
Als alternatief voor mijn monitor dacht ik overigens aan deze Acer GN246HL, die wat mij betreft een goede vervanger is.
Pagina: 1