Toon posts:

Werk/Thuis bewerking PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn desktop pc wil ik gebruiken voor AutoCAD, Adobe cs6 en videobewerking.
Het systeem mag maximaal 700 euro kosten liefst er onder.

Zelf denk ik nodig te hebben een:
* intelcore i5
* 8 GB RAM
* Een goede videokaart geen idee welke

Voorkeur voor intel simpelweg omdat ik hier goeie ervaringen mee heb.
andere merken is natuurlijk ook een optie.

Verder heb ik geen voorkeur qua energieverbruik of geluidsniveau.
graag zou ik wel een overclockmogelijkheid willen hebben.

Zelf heb ik een setje bij elkaar gezocht maar ik ben er niet van overtuigd dat dit de beste keuze is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 209,-€ 209,-
1MSI Z97 GAMING 5€ 132,50€ 132,50
1MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)€ 185,95€ 185,95
1Sharkoon Vaya II€ 28,99€ 28,99
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 71,95€ 71,95
1Cooler Master B500€ 41,95€ 41,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 764,29

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 21:56 ]

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:32
Waar wil je Windows op zetten?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoe ziet je workflow eruit?

Verwijderd

Topicstarter
Ohja, inderdaad stom vergeten wat zou hierbij een goede keuze zijn?

Verwijderd

AutoCAD en videobewerking zijn allebei geen triviale zaken als je ze goed wilt doen. Het lijkt me dan belangrijk om aan te geven in hoeverre dat goed en soepel moet kunnen, want dan wordt het wel passen en meten om dat goed voor elkaar te krijgen. Ga je dagelijks editen en ontwerpen? Eén keer per week? Per maand?

Je hebt ook een relatief snelle losse videokaart. Wil je ook gaan gamen? Als dat niet het geval is kan je daar wat geld van in andere dingen stoppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 21:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:45:
AutoCAD en videobewerking zijn allebei geen triviale zaken als je ze goed wilt doen. Het lijkt me dan belangrijk om aan te geven in hoeverre dat goed en soepel moet kunnen, want dan wordt het wel passen en meten om dat goed voor elkaar te krijgen. Ga je dagelijks editen en ontwerpen? Eén keer per week? Per maand?

Je hebt ook een relatief snelle losse videokaart. Wil je ook gaan gamen? Als dat niet het geval is kan je daar wat geld van in andere dingen stoppen.
Het lijkt me dan inderdaad beter om de videokaart in te wisselen voor een goedkopere, en daarvoor in de plaats ook een SSD te kiezen. Gamen zal ik deze pc niet eigenlijk niet gebruiken.
Dagelijks zal ik iets ontwerpen of editen. dus zou het lekker zijn als dit soepel verloopt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:51:
Het lijkt me dan inderdaad beter om de videokaart in te wisselen voor een goedkopere, en daarvoor in de plaats ook een SSD te kiezen. Gamen zal ik deze pc niet eigenlijk niet gebruiken.
Dagelijks zal ik iets ontwerpen of editen. dus zou het lekker zijn als dit soepel verloopt.
Hoeveel ben je nu van plan van beide te doen? Iedere dag aan de AutoCAD, één keer per week video's editen? Hoe zwaar gaan de dingen zijn die je wilt doen? Is dat 4K beeldmateriaal editen of simpel SD-spul? Moet je grote tekeningen maken in AutoCAD of valt dat wel mee? Zonder heldere indicatie is het heel lastig een goed systeem samen te stellen :) Hoe scherper je zaken stelt, hoe beter de computer kan aansluiten aan de wensen.

Als je met regelmaat video's gaat editen loont het waarschijnlijk om even uit de zoeken wat het minimum aan videokaart is dat je nodig hebt om hardwarematig te editen. Dat levert als het goed is voor relatief weinig geld betrekkelijk veel performance op. Let wel, dat is onder de voorwaarde dat het programma dat je gaat gebruiken ook daadwerkelijk hardwarematig kan accelereren. Waarin ga je editen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:58:
[...]

Hoeveel ben je nu van plan van beide te doen? Iedere dag aan de AutoCAD, één keer per week video's editen? Hoe zwaar gaan de dingen zijn die je wilt doen? Is dat 4K beeldmateriaal editen of simpel SD-spul? Moet je grote tekeningen maken in AutoCAD of valt dat wel mee? Zonder heldere indicatie is het heel lastig een goed systeem samen te stellen :) Hoe scherper je zaken stelt, hoe beter de computer kan aansluiten aan de wensen.

Als je met regelmaat video's gaat editen loont het waarschijnlijk om even uit de zoeken wat het minimum aan videokaart is dat je nodig hebt om hardwarematig te editen. Dat levert als het goed is voor relatief weinig geld betrekkelijk veel performance op. Let wel, dat is onder de voorwaarde dat het programma dat je gaat gebruiken ook daadwerkelijk hardwarematig kan accelereren. Waarin ga je editen?
Ik zal het zo duidelijk mogelijk maken excuses voor mijn onduidelijkheden.
Ik zal iedere dag aan AutoCad werken de tekeningen zijn relatief klein.
Dus hiervoor heb ik geen grote opslagcapaciteit voor nodig.

Videobewerking zal ik weinig mee werken zo nu en dan voor de hobby een aftermovie maken of iets dergelijks, simpel SD-spul lijkt me. Hiervoor gebruik ik Sony Vegas Pro 13 hierbij hoort dan ook een videokaart die dit kan bij houden. Wat zal de beste keuze zijn?
Ik hoop dat het zo wat duidelijker op wordt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
- Autocad draait bijna overal op maar als het zwaarder wordt vind ACAD cpu's met snelle cores fijn
- CS6 apps als PS, Id, en IL vinden ook snelle cores fijn, en hebben weinig GPU eisen.
- Sony vegas vind veel cores wel lekker en heeft ook graag een aardige gpu. AMD schijnt wat meer power voor het geld te geven.

Op zich is je eerste opzet best o.k., je kunt een AMD videokaart overwegen ( 270x / 280 )

specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:11:
Ik hoop dat het zo wat duidelijker op wordt.
Een stuk duidelijker :Y Primair AutoCAD dus, met daarnaast een klein beetje videobewerken. Dat is handig om te weten. Ik had CS6 opgevat als Photoshop, maar gebruik je ook andere programma's? De meeste Adobe-programma's zitten wel redelijk op een vergelijkbare lijn, maar sommige wijken stevig af.

Ik ga eens even bekijken wat AutoCAD prettig vindt. Had je daar zelf al iets over opgezocht?
maratropa schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:15:
Op zich is je eerste opzet best o.k., je kunt een AMD videokaart overwegen ( 270x / 280 )
Is dat niet wat overdadig voor een systeem waar niet op gespeeld gaat worden? Gezien de randvoorwaarden denk ik dat hij misschien meer heeft aan een steviger processor om wat videokaart betreft dan in te zetten op wat Vegas een duwtje in de rug geeft - geen monster dus.

Die richting lijkt me overigens wel de goede. Ik denk dat je met AMD CPU's hier niet helemaal lekker uitkomt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nja mischien dat een 265 ofzo ook al o.k. is, bij Premiere werkt het zo dat uberhaupt een gpu al heel veel verschil maakt met bijv. previews enzo, zelf een low end gpu. Waar je met een low end gpu "problemen" kunt krijgen is tijdens het effecten renderen met exporteren. Als je een snelle cpu hebt dan kan deze sneller zijn dan een low end gpu met effecten renderen en dan bottleneck je de boel. Maar dat zal hier wel niet.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:20:
[...]

Een stuk duidelijker :Y Primair AutoCAD dus, met daarnaast een klein beetje videobewerken. Dat is handig om te weten. Ik had CS6 opgevat als Photoshop, maar gebruik je ook andere programma's? De meeste Adobe-programma's zitten wel redelijk op een vergelijkbare lijn, maar sommige wijken stevig af.

Ik ga eens even bekijken wat AutoCAD prettig vindt. Had je daar zelf al iets over opgezocht?
Ik wist dat AutoCad wel van een snelle processor hield verder heb ik hier niet research naar gedaan.
CS6 gebruik ik wel voornamelijk Photoshop maar ook wel InDesign en Illustrator ik denk dat dit nog wel vrij goed verloopt als Autocad er soepeltjes op draait mits een goede videokaart.
Welk systeem zou je mij dan aanraden of welke componenten zou ik dan beter kunnen omwisselen?

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:15:
- Autocad draait bijna overal op maar als het zwaarder wordt vind ACAD cpu's met snelle cores fijn
- CS6 apps als PS, Id, en IL vinden ook snelle cores fijn, en hebben weinig GPU eisen.
- Sony vegas vind veel cores wel lekker en heeft ook graag een aardige gpu. AMD schijnt wat meer power voor het geld te geven.

Als eerste bedankt voor je reactie en advies.
Misschien leg ik zelf eerder de voorkeur bij Intel omdat ik deze altijd al had. natuurlijk is verandering ook wel eens goed. mijn eerste opzet is wel o.k.. wat zou je dan er zelf aan veranderen in mijn situatie?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 11:02
Ik denk dat je er niet verkeerd aan doet voor 16GB werkgeheugen te gaan. AutoCAD kan behoorlijk geheugenhongerig zijn en ook voor videobewerking is het wel lekker natuurlijk. Als je daar budget voor moet vrijmaken zou ik je aanraden voor een goedkoper moederbord te gaan en evt. een locked CPU.

Verwijderd

mcDavid schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:10:
Als je daar budget voor moet vrijmaken zou ik je aanraden voor een goedkoper moederbord te gaan en evt. een locked CPU.
Ik zat juist te kijken of en hoe het mogelijk is om er misschien een i7 in te lepelen. Dat is voor eigenlijk alle door feddett gewenste applicaties een grote pre en past ook bij een workstation-achtige build. Geheugen echter ook en dan wordt het wel wat lastiger.

Op de videokaart kan volgens mij wel wat bespaard worden. Het zou fijn zijn als Vegas iets met de videokaart kan, maar gezien video-editen niet de hoofdmoot wordt zou ik daar niet alles voor opgeven.

• mcDavid
sja dat kan ook idd. Op zich is 8GB ook niet weinig natuurlijk, en geheugen uitbreiden is ook een erg makkelijke upgrade om eventueel later uit te voeren. Ik heb alleen het gevoel dat er nogal een onnodig groot deel van het budget opgesoepeerd wordt aan een moederbord, om heel misschien in de toekomst de mogelijkheid tot overklokken open te houden... Dat geld kan beter besteed worden.

edit: Denk er trouwens ook aan dat je een windows licentie nodig hebt om de door jou genoemde software te draaien.

[ Voor 53% gewijzigd door mcDavid op 30-12-2014 12:23 ]

Verwijderd

mcDavid schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:21:
Ik heb alleen het gevoel dat er nogal een onnodig groot deel van het budget opgesoepeerd wordt aan een moederbord, om heel misschien in de toekomst de mogelijkheid tot overklokken open te houden... Dat geld kan beter besteed worden.
Een wat gezapiger moederbord scheelt 50 euro. Afhankelijk van of je voor een unlocked i7 gaat - in dit geval puur vanwege de snelheid in plaats van de overlockcapaciteiten - levert dat wel wat, maar niet ontzettend veel op.

Als je bijvoorbeeld een stapje terug neem en voor een Xeon gaat krijg je nog eens 50 euro extra speelruimte. Als ik een beetje zit te schuiven lever je óf dat geheugen in, of de videokaart. Of de i7 natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:33:
[...]

Een wat gezapiger moederbord scheelt 50 euro. Afhankelijk van of je voor een unlocked i7 gaat - in dit geval puur vanwege de snelheid in plaats van de overlockcapaciteiten - levert dat wel wat, maar niet ontzettend veel op.

Als je bijvoorbeeld een stapje terug neem en voor een Xeon gaat krijg je nog eens 50 euro extra speelruimte. Als ik een beetje zit te schuiven lever je óf dat geheugen in, of de videokaart. Of de i7 natuurlijk.
Dank voor het advies ik denk zelf dat een i5 voldoende is maar je weet maar nooit dus kan deze vervangen worden door een i7?
het lijkt me dan het best om het moederbord aan te passen en de videokaart?

Verwijderd

Topicstarter
Is dit al een beter systeem in de goeie richting?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 750 Ti (GV-N75TOC-2GI)€ 137,95€ 137,95
1Spire CoolBox F8€ 23,99€ 23,99
1Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 75,91€ 75,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 715,25

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:17:
Is dit al een beter systeem in de goeie richting?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 750 Ti (GV-N75TOC-2GI)€ 137,95€ 137,95
1Spire CoolBox F8€ 23,99€ 23,99
1Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 75,91€ 75,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 715,25
Neem een I5 4690k, niet veel duurder +-€10,00 en neem de Msi Z97 Gaming 3, Enige verschil (en misschien wat meer powerfases of zoiets) is dat je geen SLI kan, je bespaart daarmee +-€15,00.
En je hebt een zeer matige voeding, neem een seasonic s12ii evo 520W (of minder). Uiteindelijk kom je op hetzelfde bedrag (ongeveer).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

pwillemske schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:16:
[...]
Neem een I5 4690k, niet veel duurder +-€10,00 en neem de Msi Z97 Gaming 3, Enige verschil (en misschien wat meer powerfases of zoiets) is dat je geen SLI kan, je bespaart daarmee +-€15,00.
Dat moederbors is nog het minste waar im me zorgen over zou maken, die voeding...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
MK1998NL schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:18:
[...]

Dat moederbors is nog het minste waar im me zorgen over zou maken, die voeding...
Ja idd, heb hem net gewijzigd... :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• mcDavid
Wat is er precies mis met die voeding? 80+-bronze alike en volgens de reviewers lekker stil.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

mcDavid schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:33:
Wat is er precies mis met die voeding? 80+-bronze alike en volgens de reviewers lekker stil.
Zoek de interne componenten maar eens op. Net een tikkende tijdbom.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• mcDavid
Got it. Presteert idd onder de maat volgens enkele tests.
Pagina: 1