Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Ik zie deze tablet (zie topic titel) staan bij BCC voor iets meer dan 200 euro.
Review: productreview: Lenovo Miix2 8" WiFi 64GB Zwart review door ikt

Zou graag deze willen gebruiken als (test-) servertje en/of NAS met (eventuele) externe USB schijf. Heb deze tablet vergeleken met andere in hetzelfde prijssegment maar deze tablet heeft meer bang for the bucks. Het scherm is voor mij niet zo belangrijk (als ik maar wat kan zien) en ook niet de behuizing (ga er niet mee lopen leuren).

Mijn vraag is alleen, ga ik er qua performance op vooruit?

Nu heb ik een een oudere Toshiba Satelite staan met een intel Celeron M processor op 1,4 Ghz met 2GB Ram en Samsung HM160HC HDD. De internet verbinding is beperkt tot 100mbs omdat het netwerkkaartje niet sneller kan. Op zich werkt dit prima maar met een aantal gebruikers soms toch wat aan de trage kant.

Het draait apache 2.2.4, ik heb de laptop behoorlijk getweaked en ook apache met PHP 5.4 is flink onder handen genomen. Tevens heb ik een cache systeem bedacht met een cache schijf in het geheugen (RAMDISK met mdisk van 512 MB) waarop de output van php wordt gecached. Pagina zonder cache opvragen duurt 740ms en met cache 45ms ;-), ongeveer 16x zo snel. Uiteraard gebruikt ik een OP-Cache, xcache namelijk.

Mijn ontwikkelsysteem is een quadcore i7 met een SSD/SSHD en daar is de laadtijd zonder cache tussen de 282 ms en 488ms en met cache tussen de 9 en 12ms (ongeveer 25x zo snel). Deze snelheden zal ik waarschijnlijk niet halen met de 4 cores van de atom en de ingebouwde SSD maar zou dit sneller kunnen zijn dan het systeem met de Intel Celeron M? Ik zou dan hetzelfde 'systeem' toepassen zoals op het huidige systeem het geval is. Een voordeel kan zijn het aantal cores, de SSD en de netwerkkaart dat tot 300mbs kan gaan (mijn router ondersteund dit).

Ik zou deze tablet willen kopen omdat:
a) Windows draait (installatie gemakkelijk over te zetten)
b) goedkoop alternatief is voor een snelheidsverbetering (denk ik)
c) 4 cores, is beter dan 1 core lijkt mij
d) Sneller geheugen en SSD
c) Netwerkkaart tot 300mbs (meer bandbreedte, dus kan wat zakken bij grote belasting)
d) stroomkosten, laptop gebruikt zo'n 65W
e) Stuk kleiner en gemakkelijk verplaatsbaar.

De grote vraag is dus, zou het zin hebben het oude systeem te vervangen met deze tablet, ga ik erop vooruit of zou het niet veel uitmaken? Qua stroomverbruik ga ik er sowieso op vooruit, het staat namelijk 24/7 aan. Er moeten een paar mensen gebruik van maken (intranet en delen harde schijf). Zou het de belasting aankunnen, zal de processor niet overhit raken etc. Wat denken jullie?

Voor de mensen die hierin interesse hebben, een disassembly guide met foto's van de hardware:
http://scheisser.net/?p=2557
Hier kun je ook de chipset zien op de PCB, heb ik ook gebruikt om meer specs te komen te weten over deze tablet (dat niet in de handleiding staat).

[ Voor 2% gewijzigd door codebeat op 28-12-2014 21:16 . Reden: Review link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00
Welk besturingssysteem draai je er op? Met het tablet zit je wel aan Windows 8.1 vast, of je kunt aan een besturingssysteem komen dat een 32-bits EFI bootloader heeft.