Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zyxel GS1900-24E icm Asus RT-N66U ?

Pagina: 1
Acties:

• Psycho_Bartje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:14
Beste medeTweakers,

Misschien ben ik na 4x24 uur bereikbaarheidsdienst niet helemaal scherp van geest meer, maar gaat bovenstaande combinatie werken :?

Ik ben in het bezit van de Asus RT-N66U router die ik nu aan een unmanaged D-Link DGS-1008D heb verbonden die momenteel mijn thuisnetwerk vormt.

Vanwege uitbreiding wil ik de D-Link DGS-1008D gaan vervangen door een Zyxel GS1900-24E, wat een managed switch is.

Nu benader ik de router via IP adres 192.168.1.1 maar laat ik nu in de handleiding van de Zyxel lezen dat die ook via dit IP adres benaderd wil worden; vandaar de vraag.

Mvg,
Bart

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Tja IP conflicten zijn nooit handig natuurlijk.

Je moet de Zyxel niet meteen in je netwerk gooien maar eerst met een UTP rechtstreeks aan je pc/laptop en dan configureren, je zou hem bijvoorbeeld 192.168.1.2 kunnen toekennen. Als je alles geconfigueerd hebt kun je hem in je netwerk opnemen.

[ Voor 15% gewijzigd door andy88 op 28-12-2014 20:29 ]

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11 05:20
Mogelijk heb ik een vergelijkbare situatie:

De GS1900 heeft standaard 192.168.1.1 als ip adres.
De router (en de rest van het netwerk) zit op 192.168.0.1.

Alles is aangesloten op de switch, maar krijg via het switch ip-adres inderdaad geen verbinding. En kan daarmee het ip adres van de switch niet veranderen. Ook als ik de kabel tussen router en switch eruit haal is de switch niet benaderbaar. Ik weet even niet wat ik nu verkeerd doe.

Anders alle aansluitingen verwijderen en alleen een verbinding tussen één pc en switch? Wat ik dan niet begrijp: de pc heeft toch al een ip-adres in met 192.168.0.1?

Heeft iemand een tip? of verwijzing naar uitleg (in de handleiding van de switch kon ik niets terug vinden)

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11 05:20
oplossing gevonden
Korte samenvatting zodat anderen het kunnen vinden:
- om verbinding te maken met een apparaat met een ander subnet, moet een apparaat (bv pc) op tijdelijk hetzelfde subnet adres worden gezet om het te kunnen benaderen
- dit betekent dat het automatisch toekennen van een IP moet worden uitgezet, en het handmatig moet worden ingesteld.
- hier vind je uitleg: http://www.howtogeek.com/...in-xp-vista-or-windows-7/
- truc zit om de IP4 instellingen handmatig aan te passen. Bij de instellingen de default gateway op 192.168.x.1 (laatst dus 1). Waarbij het IP-adres een hoger liggend getal kan zijn, bv 192.168.x.5 (laatste in dit geval 5)

Als je hiermee klaar bent, kun je het apparaat met andere subnet benaderen en het IP adres wijzigen in het subnet dat je gebruikt.

Daarna herhaal je bovenstaande om de pc/laptop weer op automatisch toekennen te zetten. Et voila!

Easy peasy, als je maar even weet wat te doen;-)