Vervangende videokaart; de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

• TB!
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-05-2015
Een aantal jaar geleden (zo'n 5 jaar geleden) heb ik een high-end computer samengesteld en in elkaar gezet. Toen was ik helemaal up to date van alle ontwikkelingen en meeste 'bang for buck'. Nu heb ik de laatste tijd regelmatig (met een oplopende frequentie) dat mijn schermen zwart word en mijn schermen daarna zeggen dat er geen signaal is (heb ik ook nu ik maar één scherm draai). Nu weet ik bijna dat het mijn videokaart is want de hij blijft wel downloaden, muziek afspelen, zichtbaar op het netwerk, etc.

Ik gebruik mijn computer voor de simpele dingen, af en toe wat foto bewerking en games (voornamelijk league of legends en andere 'lichtere' games). Wel wil ik graag 2 schermen draaien, ik overclock niet.

In eerste instantie wou ik een nieuwe computer gaan samenstellen, maar eigenlijk bevalt hij nog goed en het geld kan ik momenteel beter besteden. Dus nu dacht ik een nieuwe 'budget' videokaart te kopen voor bijv. 100 euro om zo nog een jaartje te kunnen overbruggen. Ik zit te denken aan een Nvidia kaart, puur omdat ik die nu ook heb en hoop dan minder gezeur met de drivers te hebben.

Mijn vraag; zie ik iets over het hoofd of kan ik prima een nieuw videokaartje kopen en deze pc nog een jaar gebruiken? En zo ja, welke kunnen jullie aanbevelen? Zelf denk ik aan deze; pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 650 OC 2GB of deze pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750 2GB LP

Mijn huidige config;
Intel Core i7 920@ 2.67GHz / 2.79GHz
6GB Intern geheugen
Gigabyte EX58-UD5
Geforce Nvidia GTX 275 / 3688MB
Cooler Master Silent Pro M700 700 Watt, 20+24 Pins

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Enkel product. Move naar CAA.

Verder is het erg belangrijk te weten welke voeding je exact hebt. 700W zegt niets. Duik dus even in je kast om dat te checken.

Je zou het trouwens ook eens zonder dedicated GPU kunnen gaan proberen en pas echt een GPU aanschaffen op het moment dat je wat intensievere games dan LoL gaat doen. Weet je ook meteen dat het niet aan je GPU ligt (de problemen zouden dan immers weg moeten blijven).

[ Voor 45% gewijzigd door br00ky op 28-12-2014 18:26 ]

• TB!
Je hebt gelijk. Mijn voeding is een; Cooler Master Silent Pro M700 700 Watt, 20+24 Pins

• TB!
Anyone?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Jahoor je kan er een andere gpu in doen.
Alleen heb je het al geprobeerd op de igpu? Zijn tegenwoordig best aardig voor niet intense games. Zo kon mijn hd2500 prima d3 draaien. Dus probeer het eerst eens op de igpu. Want 100 euro voor een paar fps is het 9/10 keer niet waard. 120 is het al een stuk beter. Zeker als je een 2de hands mining kaart gebruik voor 120 euro. Zoals de r9 280. Kan je langer als een jaar mee vooruit(tenzij je binnen 1 jaar overgaat op 4k gaming natuurlijk)

• TB!
Nee ik heb de igpu nog niet gebruikt, ook nog geen moment over nagedacht. Ga het zeker vanavond even proberen. En ik heb geen plannen voor 4k gaming dus een een tweedehandsje zou prima zijn. Ik heb al even zitten kijken bij vraag&aanbod maar krijg weinig reactie (mensen met vakantie denk ik). Daarin kijk ik vooral naar GTX560 kaarten, maar zal ook eens zoeken op de r9 280.

Thanks!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

dat kan ook niet, de i7 920 heeft geen IGP, daarnaast was de IGP van die generatie nog niet echt denderend.
ik zou eens kijken naar een 280X

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02 09:01
Die s1366 I7 procs zijn nog prima voor gaming. Kan makkelijk nog met een 2e hands r9 290 bijvoorbeeld.
Aangezien jij voor de lichtere games gaat zou ook een r9 280x of een 7970 prima voldoen. De AMD kaarten zijn nu eenmaal goedkoper als nvidia.
Zelf de overstap van een nvidia naar amd gemaakt. Driver installeren en klaar. Nvidia driver deinstalleren heb ik zelfs pas veel later gedaan.

Persoonlijk zou ik eens kijken naar je koeling en hem wat overklokken. Zelf nog een systeempje staan met een 6core I7 970. Dat is nog steeds een beest qua rekenkracht. Maar een 1e generatie I7 is echt nog niet achterhaald. Met een nieuwe videokaart en SSD (als je die nog niet hebt) heb je een systeem dat zeker meer als een jaar mee kan.
Daarin kijk ik vooral naar GTX560 kaarten, maar zal ook eens zoeken op de r9 280
Qua prijs misschien wel gelijk, maar op prestatiegebied is die 560 echt geen partij voor een 280. Laat 5 minuten rommelen met drivers aub niet je hoofdreden zijn om voor die nvidia te gaan. Dan doe je echt een miskoop.

[ Voor 47% gewijzigd door arbraxas op 30-12-2014 12:32 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• TB!
Dank voor de analyse, heb ik zeker wat aan!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Heb je ook al eens andere videodrivers geïnstalleerd? Heb je ook geen andere videokaart liggen die je zou kunnen gebruiken om te testen? Of een andere pc waar je deze videokaart in kunt testen? (weinig kans daarop denk ik :p) Controleer best ook even dat de stroomkabels van de videokaart nog goed insteken. Het kan ook helpen de temperatuur van de videokaart eens in de gaten te houden.

Als het probleem dan echt terug te brengen is tot de videokaart en je een nieuwe wilt kopen ter vervanging, is een R7 260X met GDDR5 de beste bang for the buck onder de €100. Een GTX 750 is een beetje trager maar als je echt bij Nvidia wilt blijven is dat ook een optie. Met zo'n klein budget kun je wel tweedehands een stuk sneller kopen, er zijn een aantal HD7950's te vinden, dat is het snelste wat je zou kunnen krijgen. Een HD7850/7870/7870XT of een GTX 660 zouden ook iets onder de €100 moeten kosten. Met die GPU's moet je wel een jaartje verder kunnen.

Die processor kan wel nog langer mee, je zou er ook nu een goede GPU voor kunnen kopen zoals een R9 290 en die nieuwe pc pas over een jaar of 2-3 kopen.

• TB!
Drivers heb ik al een keer geupdate, computer schoongemaakt. Ik heb niet de videokaart in een andere pc getest (zou ik nog kunnen doen, moet ik even naar mijn broer gaan).

Maar ik had weinig geduld (na oud en nieuw is weer zeer druk op het werk en prive, dus ik wou het nu opgelost hebben) en heb gister via Vraag & Aanbod een videokaart (een r9280x) overgenomen van een andere tweaker. Op eerste gezicht is het probleem daarmee opgelost (moet hem nog wel stresstesten). N.a.v. de reacties in dit topic ben ik wat reviews en benchmarks gaan vergelijken en besloten een paar tientjes meer uit te trekken voor een kaart waar ik zeker 1 á 2 jaar mee door kan. Ga nu nog even een SSD ergens kopen en de boel opnieuw installeren.

Wederom bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1